آموزش ساخت کاردستی (رایگان)

۲۸ روش ساخت کاردستی با پوست گردو

bestkid b

خلاقیت با تخیل آغاز می شود نه با خرید وسایل و مواد گرانقیمت. شما با استفاده از کوچکترین چیزهایی که هر روز استفاده می کنید، می توانید کاردستی های منحصربفردی بسازید.

اگر گردو زیاد مصرف می کنید، توصیه می کنیم پوست آنها را دور نریزید! می توانید با استفاده از پوست گردو و با کمی تخیل و خلاقیت، بهمراه فرزندتان کاردستی های زیبایی بسازید.

۷ فیلم رایگان آموزش ساخت انواع کاردستی

کاردستی های آموزش داده شده در این مطلب، بیشتر برای کودکان مهدکودکی و پیش دبستانی مناسب است اما خوشبختانه در کارهای هنری هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید این کاردستی های بامزه را به بچه های بزرگتر هم آموزش دهید. ساخت این عروسک ها در حقیقت یک فعالیت هیجان انگیز و سرگرم کننده برای کودکان در تمام گروه های سنی است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

با کمک موارد آموزش داده شده در این مطلب، می توانید قوه ی تخیل و خلاقیت فرزندتان را تقویت کنید. با استفاده از پوست گردو می توانید برای فرزندتان کفش دوزک، زنبور عسل، عروسک، پرنده، عنکبوت و بسیاری چیزهای دیگر بسازید. در این مطلب حدود ۳۰ کاردستی با پوست گردو آموزش داده شده است که هر کدام را بهمراه تصاویر جداگانه مشاهده می کنید.

درست کردن کاردستی با پوست گردو، چه مزایایی دارد؟

برخی مواد طبیعی و مصنوعی خواصی دارند که برای ساخت کاردستی مناسب هستند. پوست گردو نیز یکی از این مواد است. مزایای آن عبارتنداز:

  • شکل طبیعی پوست گردو برای ساخت کاردستی بسیار مناسب است زیرا شبیه لاک پشت، کفش دوزک، فنجان، توپ، آویز، جعبه و… است.
  • پوسته گردو در برابر دمای بالا و مواد شیمیایی بسیار قوی و مقاوم است و این باعث دوام و ماندگاری کاردستی شما می شود.
  • رنگ و بافت طبیعی پوسته گردو بصورتی ست که نیازی به رنگ آمیزی و سنباده زدن ندارد.
  • پوسته گردو به رطوبت و سایر عوامل مخرب محیطی حساس نیست.

درست کردن کاردستی با گردو بسیار آسان است و در این مطلب انواع مختلف آن آموزش داده می شود. همانطور که گفتیم ساخت این کاردستی ها هیچ محدودیتی ندارند و هم برای کودکان (در تمام سنین) و هم برای بزرگسالان مناسب هستند.

چه کاردستی هایی می توان با پوست گردو درست کرد؟

  • قارچ ها
  • میوه ها و سبزیجات
  • حیوانات و حشرات
  • درخت کریسمس، تزئینات عید، تاج گل
  • جا سوزنی
  • خانه های عروسکی
  • آویز
  • کیف پول مینیاتوری
  • جا شمعی
  • مدل های مختلف قایق و کشتی

نکته: توجه کنید که پس از خشک شدن کامل لایه ی اول رنگ، لایه های بعدی (طرح ها) را روی پوست گردو بکشید. برای رنگ آمیزی کردن لایه ی اول، از یک قلموی بزرگتر استفاده کنید و طرح های مد نظر خود را با یک قلموی ظریف تر بکشید.

برای شروع می توانید ازچیزهای ساده مثل کفش دوزک یا کرم ابریشم شروع کنید.

۱- کفش دوزک: برای ساخت کفش دوزک اولین قدم این است که پوسته گردوها را به دو نیم تقسیم کنید و سپس رنگ آمیزی های مورد نیاز (یعنی قرمز با خال های مشکی) را روی آن انجام دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، شما می توانید از شاخک های کاغذی برای کفش دوزک خود استفاده کنید و صورت آن را به سادگی نقاشی کنید.

همچنین می توانید کفش دوزک های خود را روی یک گل یا برگ بزرگ قرار دهید تا جلوه ی زیباتری داشته باشد.

شما می توانید از چشم های عروسکی هم برای صورت کفش دوزک بامزه ی خود استفاده کنید.

در تصاویر زیر، نمونه های دیگری از کفش دوزک های بامزه را مشاهده می کنید که از نمد برای ساختن بال ها استفاده کرده است.

همانطور که مشاهده می کنید، تنها با یک رنگ آمیزی ساده و متنوع روی پوست گردو می توانید این کفش دوزک های بامزه را بهمراه فرزندتان بسازید و از آن لذت ببرید.

آموزش ۳ کاردستی خلاقانه و جدید با وسایل روزمره

۲- کرم ابریشم: برای ساخت کرم ابریشم بامزه از پوست گردو، به شش عدد نصف پوسته گردو، یک ورق کاغذ سبز رنگ، کمی آبرنگ برای رنگ آمیزی، یک نخ پشمی با رنگ روشن (قرمز یا زرد) نیاز دارید.

خب همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، ساخت این کرم ابریشم بسیار ساده است. شش پوست گردوی نصف شده، در واقع بدن کرم شما را تشکیل می دهند که باید روی آنها دایره های رنگی مختلف (مثل زرد، سفید و سبز) بکشید. در مرحله ی بعد پوست گردوهای نصف شده را با چسب روی صفحه ی سبز رنگ بچسبانید. برای درست کردن سر کرم ابریشم، از یک گردوی کامل استفاده کنید و یک صورت بامزه روی آن نقاشی کنید. نخ های رنگی را هم به عنوان موی این کرم بامزه، روی سر آن بچسبانید.

۳- هشت پا: برای درست کردن هشت پا می توانید نصف یک پوسته گردو را بردارید و آن را به رنگ روشن (زرد یا صورتی) رنگ کنید. برای درست کردن پاها می توانید از چوب یا سیم کرکی استفاده کنید. تنها کافی ست پاها را به زیر پوست گردو بچسبانید و صورت هشت پا را روی آن نقاشی کنید. نمونه هایی از کاردستی هشت پا با پوست گردو را در تصاویر زیر مشاهده می کنید.

نمونه ی دیگری از هشت پای گردویی را در تصویر زیر مشاده می کنید. در این تصویر بجای استفاده از چوب برای درست کردن پاها، از سیم های کرکی استفاده شده است.

۴- نهنگ آبی: با استفاده از پوست گردو می توانید یک حیوان بامزه ی دیگر یعنی یک نهنگ بسازید. برای اینکار نصف یک پوست گردو را بردارید و آن را با رنگ آبی تیره رنگ کنید. برای رنگ آمیزی چشم و دهان خندان باید از رنگ سیاه استفاده کنید. برای ساخت آبفشان نهنگ از یک کاغذ سفید استفاده کنید و دم نهنگ را هم با کاغذ آبی تیره برش بزنید. می توانید این قطعات را به پوست گردو بچسبانید یا سوراخ هایی در پوسته ایجاد کنید و قطعات را به آن وارد نمایید.

نمونه ای از این نهنگ بامزه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

۵- پنگوئن: برای ساخت پنگوئن، پوسته گردوها را بصورت سیاه و سفید رنگ کنید، سپس چشم ها را بکشید و منقار و پاهای کاغذی که از قبل ساخته اید را به آن وصل کنید.

می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و از چشم های عروسکی و موارد دیگری در کاردستی خود استفاده کنید.

۶- موش: پوسته های گردو را به رنگ خاکستری رنگ آمیزی کنید. برای موش خود یک دم بلند و و دو گوش کاغذی (یا نمدی) ببرید و سپس آن را بصورت نشان داده شده در تصویر زیر به پوسته گردوی خود وصل کنید. در مرحله ی آخر تنها کافی ست دو چشم و یک بینی کوچک در قسمت جلوی پوسته گردو بکشید.

علاوه بر روش فوق، می توانید خلاقیت بیشتری بخرج دهید و موش بامزه ی خود را بصورت زیر بسازید.

این موش های بامزه را بهمراه فرزند خود بسازید و او را تا ساعت ها سرگرم نگه دارید.

۷- لاک پشت: برای ساختن لاک پشت ها، نصف یک پوسته گردو را بردارید و آن را به رنگ سبز رنگ آمیزی کنید. در صورت تمایل می توانید چند لکه ی قهوه ای رنگ هم روی پوسته گردو بکشید.

برای درست کردن سر لاک پشت، از توپک های پشمی کوچک رنگارنگ استفاده کنید و از مروارید های کوچک مشکی بعنوان چشک لاک پشت استفاده کنید. با استفاده از نمد سبز رنگ یا کاغذ رنگی، پاهای لاک پشت را برش بزنید و آنها را به زیر پوسته گردو بچسبانید.

نمونه های دیگر ساخت لاک پشت با استفاده از پوست گردو را در شکل های زیر مشاهده می کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، حتی با یک رنگ آمیزی ساده روی پوست گردو هم می توانید این لاک پشت های بامزه را بسازید.

برای درست کردن سر و پاهای لاک پشت، می توانید به راحتی از یک کاغذ رنگی ساده استفاده کنید.

۸- خرگوش: اکثر بچه ها عاشق خرگوش هستند پس این فرصت را از فرزند دلبندتان دریغ نکنید و با کمک پوست گردو، به راحتی خرگوش بسازید. برای ساخت خرگوش های بامزه تنها کافی ست نصف یک پوست گردو را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید. با استفاده از کاغذ رنگی، دو گوش کاغذی بامزه درست کنید و آنها را به سر خرگوش بچسبانید. از یک توپک پشمی کوچک بعنوان دم خرگوش استفاده کنید و در مرحله ی آخر دو گوش و یک بینی کوچک برای خرگوش کوچولوی خود بکشید.

۹- زنبور عسل: برای درست کرد زنبور عسل، پوسته گردو را با راه راه های زرد و سیاه، رنگ کنید. از دو سیم کرکی مشکی به عنوان شاخک ها استفاده کنید و آنها را روی پوسته گردو بچسبانید. در مرحله ی آخر دو چشم بامزه برای زنبورهای تان بکشید. به همین راحتی زنبورهای بامزه ی شما آماده است.

خب شما می توانید زنبورهای متنوع تری هم بسازید و از یک کاغذ سفید برای ساختن بالهای زنبور استفاده کنید. نمونه ی دیگری از این کاردستی بامزه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

۱۰- خرچنگ: برای درست کردن خرچنگ، ​​نصف یک پوسته گردو را بردارید و آن را به رنگ نارنجی رنگ آمیزی کنید. مطابق تصویر زیر، دیگر قسمت های خرچنگ را با کاغذ رنگی برش بزنید و آن را زیر پوست گردو بچسبانید. چشم ها را فراموش نکنید و در مرحله ی آخر مثل همیشه، دو چشم کوچک برای کاردستی خود بکشید.

۱۱- عنکبوت: ساخت این عنکبوت ها هم مثل دیگر کاردستی هایی که با پوست گردو ساخته می شوند، بسیار آسان است.

تنها کافی ست یک نصف پوست گردو را سیاه رنگ کنید و از سیم کرکی مشکی، بعنوان پاهای عنکبوت خود استفاده کنید. در نهایت چشم های این عنکبوت بامزه را بکشید.

۱۲- مورچه ی ورزشکار: خلاقیت حد و مرز ندارد! شما می توانید با کمک پوست گردو حتی یک مورچه ی بامزه و ورزشکار بسازید!

برای درست کردن این کاردستی، ۳ گردوی کامل بردارید و آنها را مطابق تصویر نشان داده شده، به هم بچسبانید. برای درست کردن دست های مورچه، به راحتی می توانید از سیم های نرم استفاده کنید و از همین سیم ها برای ساخت یک شمشیر کوچک نیز کمک بگیرید. برای ساخت چشم ها و بینی مورچه، می توانید از هرچیزی مثل کاغذ رنگی، نمد، چشم و بینی عروسکی و یا حتی یک رنگ آمیزی ساده استفاده کنید.

اگر مایل باشید می توانید بهمراه کودکتان چند عدد از این مورچه های بامزه بسازید تا فرزندتان صاحب یک تیم قوی از مورچه های ورزشکار شود!

۱۳- گهواره ی معلق: شما می توانید از نصف پوست گردو، برای ساخت گهواره های عروسکی استفاده کنید. تنها کافی ست یک عروسک کوچک درون این پوست گردو قرار دهید و با کمک یک نخ، آن را آویزان کنید. خب گهواره ی مینیاتوری شما آماده است!

۱۴- پرنده: ساخت پرنده با کمک پوست گردو بسیار ساده است. تنها کافی ست مطابق تصویر زیر یک گردوی کامل بردارید و با استفاده از چشم های عروسکی و نمد های رنگی (برای ساخت منقارو بال ها)، پرنده ی خود را تکمیل کنید.

۱۵- جغد: برای ساخت این جغدهای بامزه، تنها کافی ست صورت جغد را روی پوست گردو نقاشی کنید و از نمد قهوه ای رنگ، برای ساخت بال ها و موهای جغد استفاده نمایید.

۱۶- توله سگ های خندان: با استفاده از پوسته های گردو می توانید توله سگ های خندان درست کنید. از مهره های کوچک برای قرار دادن چشم ها و نمد برای گوش ها استفاده کنید. آنها را به شکل زیر یا هر شکل دیگری که دوست دارید رنگ آمیزی کنید.

۱۷- خرس: اگر برای پوست گردو دو گوش نمدی بچسبانید و روی آن دو چشم، بینی و دهان بکشید، مطابق تصویر زیر یک خرس بامزه خواهید داشت.

۱۸- قورباغه: تنها با یک رنگ آمیزی ساده روی پوست گردو، مطابق تصویر زیر به سادگی برای فرزندتان قورباغه های خندان و بامزه درست کنید.

۱۹- جوجه تیغی: برای ساخت جوجه تیغی تنها کافیست نصف پوست گردو را به چسب مایع آغشته کنید و روی آن گندم بریزید. چشم ها و بینی جوجه تیغی را فراموش نکنید و آنها را مطابق تصویر زیر بکشید.

۲۰- پروانه: برای درست کردن کاردستی پروانه تنها کافی ست دو عدد پوست گردوی نصف شده بردارید و مطابق تصویر زیر، از بالهای مقوایی بعنوان بال های پروانه استفاده کنید.

۲۱- کاردستی ترکیبی: شما می توانید مطابق تصویر زیر چند کاردستی مثل خورشید، یک زنبور عسل در حال پرواز و یک فیل بسازید و مجموعه ی خود را کامل تر کنید.

شما می توانید از هر ترکیب دیگری که دوست دارید استفاده کنید.

۲۲- قارچ: کاردستی دیگری که خیلی از بچه ها آن را دوست دارند، قارچ های گردویی است. می توانید از گلوله های کاغذی یا هر چیز دیگری که دوست دارید بعنوان ساقه استفاده کنید و پوست گردوهای نصف شده را هم بعنوان کلاهک روی آنها قرار دهید. برای خلاقیت بیشتر، می توانید این قارچ های خوشمزه را روی یک کاغذ رنگی، مقوا یا نمد سبز رنگ بچسبانید.

۲۳- اژدها: با استفاده از گردو، سه چوب باریک، یک مخروط کاج و چند برگ خشک، می توانید یک اژدهای بامزه درست کنید.

۲۴- قایق: قایق های نشان داده شده در زیر، به کمک پوست گردوی نصف شده ساخته شده اند. از یک تکه خلال دندان و یک پرچم کوچک، بعنوان بادبان استفاده کنید.

۲۵- توت فرنگی: گردو های کامل را بردارید و مطابق تصویر زیر رنگ آمیزی کنید. از یک نمد سبز رنگ برای سر توت فرنگی ها استفاده کنید و آنها را به گردوهای رنگ شده بچسبانید. مطمئناً همه ی کودکان این آویزهای توت فرنگی خوشمزه را دوست خواهند داشت.

۲۶- جا سوزنی: می توان از پوست گردوی نصف شده، یک تکه کوچک پنبه، پارچه و چسب برای ساخت جا سوزنی کوچک اما بسیار زیبا استفاده کرد. تنها کافی ست یک پارچه را دور یک تکه پنبه بپیچانید و آن را بدوزید. گلوله حاصل را با چسب داخل پوست گردوها بچسبانید.

۱۴ کاردستی با کاغذ رنگی (آموزش تصویری)

۲۷- گوزن: گوزن ها را بصورت تصویر زیر بسازید و از چشم های عروسکی یا حتی نقاشی برای کامل کردن صورت آن استفاده کنید.

۲۸- آویزهای تزئینی: از این آویزهای طلایی گردویی، برای تزئین درخت کریسمس استفاده کنید.

می توان دو نیمه ی پوست گردو را بهم چسباند و یک روبان داخل آن قرار داد و روی درخت کریسمس آویزان کرد. ببینید چقدر زیبا است. مهمترین نکته این است که این آویزهای درخت کریسمس هنر شما است و از مواد کاملا طبیعی ساخته شده است.

به فرزندتان اجازه دهید این گردوهای طلایی را بسازد و درخت کریسمس یا اتاق خود را تزئین کند. به این ترتیب از هنر فرزندتان قدردانی کنید و اعتماد بنفس او را تقویت نمایید.

امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. با استفاده از پوست گردو، این کاردستی های زیبا را به فرزندتان آموزش دهید و خلاقیت او را گسترش دهید. هیچ محدودیتی در دنیای هنر وجود ندارد پس بجز موارد آموزش داده شده در این مطلب، ایده های متنوع تری بدهید و تخیل فرزند خود را به بیکران ها ببرید.

منبع

آموزش ۷ اوریگامی زیبا با کاغذ (گام به گام)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا