آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

اولین نشانه های بلوغ زودرس در پسران+ مشکلات دوران بلوغ پسران

bestkid b

در ادامه آموزش ۱۳ دلیل اصلی ایجاد‌کننده بلوغ زودرس که در مطلب قبلی به شما ارائه دادیم، در این مطلب می خواهیم جدیدترین تحقیقات در زمینه بلوغ پسران و ۸ نکته بسیار مهمی که باید بدانید را به شما آموزش دهیم.

مقدمه:

دوران نوجوانی با بلوغ همراه است که توجه و دقت والدین را می طلبد. عوامل زیادی در شروع بلوغ اهمیت دارند ولی در واقع این ژنتیک است که تعیین می‌کند در چه سنی فرد وارد بلوغ شود. بلوغ در اکثر پسرها بین ۱۰-۱۴ سالگی و به طور متوسط در ۱۳ سالگی شروع می شود شواهد نشان می دهد که سن بلوغ در پسران همانند دختران نسبت به نسل های قبل زودتر رخ می دهد. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می شوید.

فیلم آشنایی با بلوغ پسران:

مطلب کاربردی : آموزش مسائل بلوغ جنسی به نوجوانان

همانطور که می دانید دوران نوجوانی از مراحل بسیار مهم تحوّل شخصیت به شمار می رود که از دیرباز مورد توجّه روان شناسان قرار داشته است. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است. بلوغ در بیشتر پسرها بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی شروع می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که بلوغ زمانی شروع می‌شود که فرد آمادگیش را داشته باشید و هر پسری با سرعت مخصوص خودش رشد می‌کند. بلوغ در پسران دیرتر از دختران رخ می دهد و به طور کلی دوران بلوغ و تکمیل علائم بلوغ در پسران بیشتر از دختران طول می کشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بلوغ-پسران۴

بلوغ مرحله ای از رشد انسان است که باعث گذار از کودکی و رسیدن به بزرگسالی می شود. سن بلوغ در پسران دقیقا یک شکل نیست و مجموعه عواملی مانند هورمون، وراثت ، تغذیه، سلامت جسمانی ،محیط زندگی می تواند بر سن بلوغ در پسران تاثیر بگذارد که در این میان تغذیه مناسب و کافی ، ورزش و فعالیت جسمانی و رفاه جسمی و روحی تاثیر به سزائی دارند.

بنابراین اگر فرزند شما قبل یا بعد از دوستان خود به بلوغ رسیده ، نگران نباشید. فرایند بلوغ حدود چهار سال به طول می‌انجامد. بروز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ، با نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگ سالان، بخصوص والدین همراه است. این تمایل می تواند به شکل بستن در اتاق یا در حمام توسط کودک و یا محرمانه جلوه دادن تغییرات بدن مشاهده شود.

این گونه رفتارهای محرمانه و اختصاصی، نقش روانی ـ اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگی های کودکانه قبلی به والدین و سایر بزرگ سالان ایفا می کند. با افزایش این فاصله، کودک می تواند با دوستان نزدیک خود راز و رمزهایی را مطرح کند و ارتباط های ویژه دوره نوجوانی را با گروه هم سالان و به دور از والدین و معلمان و دیگر بزرگ سالان به وجود آورد. در کودکان عادی، این فاصله تا آنجا گسترش می یابد که به کشف هویت و جنسیت و سایر جوانب رشد «خود» در آنان منجر شود.

بلوغ در پسران 1

نوجوانی پس از مرحله جنینی، که از تغییرات سریع و فوق العاده برخوردار است، دومین مرحله تغییر و تحوّلات چشمگیر و پرشتاب است. از این رو، روان شناسان بیشتر تمایل دارند که در این مورد به جای «رشد» واژه «جهش» را به کار گیرند. جهش بلوغ اصطلاحا به رشد جسمانی بسیار سریعی گفته می شود که معمولا در اوایل بلوغ رخ می دهد که در نهایت موجب افزایش قد، وزن و رشد عضلات بدن می شود.

در سال های اولیه بلوغ (سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی) تعادل جسمی نوجوان بر هم می خورد و تغییرات عمیقی در ارگانیزم به وجود می آید، شکل و حجم بدن تغییر می کند و دستخوش دگرگونی می شود و طرح عمومی بدن نوجوان از حالت کودکی خارج شده، مانند قالب و اندازه بزرگ سالان می شود.

رشد جنسی در دوره نوجوانی، یک معیار و شاخص مهم رشد در این مرحله از زندگی است. این معیار نشانه ای از بلوغ و تغییرات دیگری است که در این دوره رخ می دهد. در طول دوره بلوغ اندام های جنسی پسران (بیضه ها و آلت) و بیضه ها شروع به تولید اسپرم می کنند و غده پروستات به تولید منی می پردازد. آغاز بلوغ با دوباره بیدار شدن امیال جنسی و احساسات اودیپی، شروع مرحله تناسلی را نشان می دهد. در این مرحله، هدف اصلی غریزه جنسی همان بازتولید زیستی است، اما یادگیری چگونگی برخورد جامعه پسند با نیروی جنسی با تعارضاتی برای فرد همراه است.

بلوغ-پسران

آشنایی با انواع بلوغ:

بلوغ جسمانی: بلوغ جسمانی معمولا نخستین بلوغ است و به معنای تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در بدن کودک می باشد که بر اثر ترشح هورمونهای گوناگون، بدن کودک تبدیل به بدن بزرگسال می شود.

بلوغ روانی: بلوغ روانی نیز اشاره به رشد روانی و شخصیتی فرد دارد. تغییرات روانشناختی و شخصیتی در سنین نوجوانی و جوانی که باعث گذار از کودکی به بزرگسالی می شود. بلوغ روانی دیرتر و پس از بلوغ جسمانی روی می دهد.

بلوغ اجتماعی: بلوغ اجتماعی مرحله تکاملی بلوغ انسان است که موجب تعیین شخصیت اجتماعی فرد و تکمیل و مشخص شدن جایگاه اجتماعی فرد در جامعه و کارکرد ویمی شود.

بلوغ هیجانی: سنی که در آن فرد توانایی کنترل هیجانات و احساسات خود را پیدا می کند.

بلوغ جنسی: فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد.

تغییرات جسمانی در زمان بلوغ پسران کدامند؟

بلوغ

گفتیم که بلوغ با تغییرات جسمانی همراه است. اما بارزترین این تغییرات به خصوص در سالهای ۱۲ تا ۱۷ سالگی است که تحت تاثیر هورمون جنسی مردانه بروز می کند. در پسران صفات ثانویه جنسی دیرتر از دختران بروز می کند. تغییرات جسمی حاصل از بلوغ پسران شامل موارد زیر است :

تغییر صدا : به تریج اتفاق می افتد ، ابتدا دو رگه و سپس صدا بم تر ومردانه می شود.

رشد موهای زهار و زیر بغل: ابتداموی زهار ( ناحیه تناسلی خارجی) و حدود ۲۰ ماه بعد موی زیر بغل ، سینه و صورت رشد می کند و همزمان فعالیت غدد عرق و چربی افزایش یافته آکنه ایجاد می شود. به دلیل اثرات اجتماعی ، رویش موی صورت برای پسران اهمیت زیادی دارد.

احتلام شبانه: یک سال پس از رشد بیضه ها و معمولا شبانه یانزدیک صبح و درخواب و به طریق غیر ارادی اتفاق می افتد.

رشد قد، بازو و ساق: دراین دوره رشد جهشی قد شروع و به طور متوسط ۷ تا ۵/۱۲ سانتی متر در سال به قد پسران افزوده می شود و قدرت عضلانی و پهنای سینه افزایش می یابد.

بلوغ پسران با تغییرات اخلاقی همراه است:

آنچه که تاکنون ثابت شده است این است که تقریبا تمام پسرها در زمان بلوغ خود به سرعت عصبانی و خشمگین می شوند در عین حال به سرعت پشیمان گشته و خود را سرزنش می کنند و به طور کلی ناسازگار میشوند. در مواردی هم دیده مبشود که گستاخ و نامهربان و خشن و بی ادب جلوه می کنند. ولی انتظار دارند با محبت و دوستی با وی رفتار شود.

به نحو افراطی به خود توجه دارد و به جالب بودن ظاهرش بسیار علاقمند است و به دنبال کسب محبوبیت ( حتی در جنس مخالف) می باشد. در عین حال دچار بی ثباتی عاطفی است و به دلیل بد اخلاقی و تندی مزاج و بد اخمی های بیجا تمایل به گریه کردن دارد.

خود را همه چیزدان می پندارد و به همه چیز انتقاد می کند. از جمله مهمترین نشانه های تغییر اخلاقی در زمان بلوغ پسران می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ترس و نگرانی های درسی و جنسی و ترس از تمسخر دوستان موجب اضطراب و آشفتگی وی می شود.
  • تمایل به گوشه گیری دارد.
  • احساس دلتنگی و خستگی می کند.
  • تمایل به مخالفت های اجتماعی دارد.
  • شرم و حیای بیش از حد دارد.
  • همزمان با این دوره نگرانی های خاص اجتماعی پسران مانند نگرانی در مورد آینده تحصیلی ، خدمت سربازی ، آینده شغلی و وضع مالی با افزیش سن نوجوان و نزدیک شدن به سال های پایان نوجوانی افزایش می یابد.

قابل توجه والدین : ۱۱ نکته ارزشمند تربیتی نوجوانان (همراه با ویدیو)

نقش والدین در دوران بلوغ پسران:

تحقیقات نشان می دهد پدران بهترین مشاور برای پسرها هستند و اگر ارتباط دوستانه ای با فرزند خود داشته باشند خیلی از مشکلات این دوران را می توانند حل کنند. والدین باید با شروع علائم بلوغ اطلاعات لازم را به درستی به فرزندشان بدهند این اطلاعات شامل درباره تغییرات جسمی، روابط انسانی، مسائل جنسی، رعایت مسائل بهداشتی، تغییرات خلق و خوی …باشد.

نگرانی در مورد تحصیل و دانشگاه ،رفتن به سربازی ،انتخاب شغل برای داشتن درامد مالی …از جمله نگرانی های هست که پسران را درگیر می کند. یکی ازمهم ترین مشکلاتی که جوانان در دوران بلوغ دارند نگرش منفی هست که نسبت به همه چیز پیدا می کنند و حس این که هیچ کاری را درست نمی توانند انجام بدهند و موفق نیستند والدین در این زمینه هم باید به فرزندشان کمک کنند و در صورت لزوم از مشاورین کمک بگیرند.

بلوغ در پسران

۸ نکته بسیار مهم که والدین باید بدانند:

  1. استقلال طلبی نوجوانان : نوجوانان در این سنین ممکن است نسبت به والدین عناد و سرگشی داشته باشند که نشانه ای از استقلال طلبی اوست و نه خصومت و دشمنی آنها. پس بهتر است والدین این گونه رفتارها را در زمان بلوغ پسرها نادیده بگیرند و از آنها چشم پوشی کنند.
  2. بعضی والدین با بلوغ زودرس در کودک خود مواجه می شوند که باعث نگرانی آنها می شود. اما نگران شدن درباره‌ی بلوغ زودرس کودک‌تان کافی نیست! شما به‌عنوان پدر و مادر باید علائم بلوغ زودرس را جدی بگیرید. این علائم باید توسط متخصص غدد کودکان مورد بررسی قرار بگیرند. بسیاری از کودکانی که علائم بلوغ زودرس دارند، هم از لحاظ پزشکی، هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ اجتماعی سالم هستند و مشکلی ندارند.
  3. آموزش های لازم از سوی پدر و مادر : والدین باید مسائل جنسی را برای فرزندانشان توضیح دهند تا آن ها در مراحل بعدی رشد روانی – جنسی نیز از پدر و مادر کمک بگیرند. در غیر این صورت نوجوان برای بدست آوردن اطلاعات جنسی به افراد دیگر از جمله همسالان رجوع می کند که ممکن است اطلاعات غلط و یا نامتناسب با سن او در اختیارش بگذارند. اما فرزندی که والدینش این مسائل را توضیح داده انددر مراحل بعدی رشد روانی-جنسی نیز از والدین کمک می گیرد.
  4. توجه و محبت بیشتر : پسران در سن بلوغ نسبت به همه چیز احساس نگرانی و تشویش دارند در این دوران خانواده موظفند نوجوان را آگاه سازند و اعتماد به نفس و استقلال و ابتکار آنان را پرورش دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نوع رفتار فرزندان در سن بلوغ همراهی والدین به‌خصوص پدر با آنهاست‌. شاید این تصور غلط باعث شود که شما فکر کنید هر فرزندی در مرحله بلوغ نیازمند والدین همسان خود است‌! به‌عنوان مثال پسران در دوران بلوغ باید بیشتر با پدرشان باشند و دختران بیشتر با مادرشان‌.اما این تصور کاملا غلط است! فرزندان در سن بلوغ نیازمند توجه و همراهی هر دو نفر پدر و مادر هستند و حضور به موقع کافی پدران در دوران بلوغ دختران‌، همچنین حضور مستمر مادر در دوران بلوغ فرزند پسر باعث می‌شود که آن‌ها با آرامش بیشتر و دغدغه‌های کمتری این دوران را پشت‌سر بگذارند‌.
  5. هماهنگی پدر و مادر : از دیگر عوامل موثر بر موفق طی شدن دوران بلوغ فرزندان هماهنگی والدین با یکدیگر است‌. پدر و مادر هر دو مسئولیت تربیت و بزرگ‌کردن فرزندان را برعهده دارند و این مسئولیت تا پایان عمر برعهده هردوی آنهاست و این گونه نیست که بخشی از مسئولیت در دوره‌ای مخصوص فقط توسط مادر باشد و بخش دیگر فقط توسط پدر‌. از این روست که لازم است پدر‌ها نیز همچون مادران در جریان کامل مراحل بلوغ فرزندان خود‌، چه پسر باشند و چه دختر‌، قرار بگیرند.برای ایجاد این هماهنگی لازم است مادر به‌عنوان فردی که بیشتر اوقات خود را در خانه و در کنار فرزندان است گزارشی از فعالیت‌ها و نوع رفتار فرزندان را به پدر اعلام بدارد و بدین‌وسیله پدر را در جریان مراحل بلوغ فرزندان قرار دهد.
  6. داشتن تغذیه صحیح : طبق تحقیقات و برسی ها، پسران نوجوان (بین ۱۴ تا ۱۸ سال) در طول روز به طور میانگین حدود ۲۲۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری نیاز دارند و اگر آن نوجوان فعالیت زیادی داشته باشد یا ورزش می انجام دهد ممکن است به ۳۵۰۰ یا ۴۰۰۰ کالری نیاز داشته باشد. حدود ۴۵ درصد تا ۶۵ درصد از کالری مورد نیاز باید از کربوهیدرات، ۲۵ درصد تا ۳۵ درصد از چربی ها و ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد از پروتئین باشد.
  7. آموزش های دینی و معرفی پیامدهای انجام گناه : اگر والدین در کنار آموزش‌های جنسی، احکام دینی و معنوی را هم به فرزندان آموزش دهند در واقع آنها را به یک عامل شناختی مجهز می‌کنند. چیزی که به آنها یادآوری می‌کند هنگام برخورد با گناه باید نگران پیامدهای آن نیز باشند.
  8. عدم سخت گیری و سرزنش از سوی والدین : والدین باید احساسات پسر نوجوان خود را در این سنین درک کنند به عنوان مثال اگر نوجوان نزد والدین آمد و اظهار علاقه اش را نسبت به فردی از جنس مخالف بیان کرد، وظیفه آن ها این است که در درجه اول نوجوان را بخاطر این مسئله سرزنش نکنند و رفتاری توأم با آرامش با او داشته باشند. در درجه دوم برایش توضیح دهند که این حس علاقه او به علّت تغییرات هورمونی است که در سنین نوجوانی اتفاق میافتد و ایرادی هم ندارد ولی علاقه واقعی بعد از شناخت به وجود می آید.

خلاصه کلام بهترین کودک : مراقب نوجوانان خود از لحاظ مسایل جنسی در این دوران طلایی زندگی آنها باشید. و به نوجوانان آنچه را باید بدانند از شما بیاموزند و نه از دوستان و افراد غریبه…

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا