آموزش های نگهداری از نوزاد

۵ دلیل گرفتگی بینی نوزاد و ۳ روش درمان موثر

bestkid b

گرفتگی بینی که به آن انسداد بینی هم گفته می‌شود یک بیماری شایع در کودکان است. گرفتگی بینی کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های پوششی بینی به دلیل التهاب عروق خونی متورم می‌شوند. چون مجاری بینی نوزاد باریک است اگر در این مجاری باریک ترشحات مخاطی جمع گردد یا هوای اتاق بیش از اندازه گرم باشد باعث گرفتگی بینی می شود. به طور کلی گرفتگی بینی در نوادان بالای ۳ ماه مشکل حادی نیست و به دلیل کوچکی مجرای بینی اتفاق می افتد. در این مقاله علل اصلی گرفتگی بینی و روش های درمان آن را بررسی کردیم.

دلایل گرفتگی بینی نوزاد

۱- لوزه بزرگ شده

لوزه و آدننویید در زمان مبارزه با میکروب و عفونت ها بزرگ تر یا دردناک و متورم می شوند در واقع این غددلنفاوی وظیف مبارزه با عفونت ها را دارند که گاهی خد دچار عفونت میشوند. اختلالات در خواب، تنفس پر سر و صدا، تنفس از طریق دهان، خر خر از نشانه های این بیماری هستند که در واقع نشان از انسداد گذر بینی است.

۲- سرماخورگی و آنفولانزا

سرما خوردگی و آنفولانزا موجب عفونت دستگاه تنفسی میشود. از آن جایی که نوزادان توانایی تخلیه مخاط بینی را ندارند در نتیجه دچار گرفتگی بینی میشوند و این مخاط در بینی باقی میماند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خواب نوزاد سالم چقدر باشد؟ زمان مراجعه به پزشک و ۳ نکته مهم

۳- هوای خشک

قرار گیری در معرض هوای خشک موجب خشک شدن مخاط بینی نوزاد میشوند و از آنجایی که بدن نوزاد به تکامل نرسیده در نهایت تنفس برای نوزاد سخت میشود و بینی دچار گرفتگی میشود.

۴- آلرژی

وجود مواد آلرژی زا در هوا می تواند باعث گرفتگی بینی در نوزاد شود. مواد آلرژی زای موجود در هوا می تواند به بینی، چشم، گلو، چشم و سینوس های نوزاد آسیب بزند. گرفتگی بینی میتواند یکی از نشانه های آلرژی باشد.

۵- اجسام خارجی

گاهی نوزادان یک وسیله و یا خوراکی را در حین بازی وارد دهان و بینی خود میکنند هر جسم خارجی که وارد بینی شود می تواند علائم گرفتگی بینی را در نوزاد ظاهر کند. با خارج کردن این اشیا، می توانید علائم را کاهش دهید.

بهترین روش گرفتن باد گلوی نوزاد تازه متولد شده +فیلم

علائم گرفتگی بینی

درمان گرفتگی نوزاد

۱- تمیز کردن بینی نوزاد

روش اول

زمانی که کودک را به حمام برده اید و یا زمانی که او را با احتیاط در معرض بخار آب قرار میدهید مخاط بینی نرم شده و راحتتر از بینی خارج میشود. توصیه ما به شما این است کودک را با احتیاط در معرض بخار قرار دهید و سپس به وسیله یک گوش پاک کن بینی اور را تمیز کنید.

روش دوم

نوزاد خود را به پشت بخوابانید، یک حوله یا یک پتوی کوچک، زیر شانه های وی بگذارید و نوک بینی را به آرامی فشار دهید تا قطره راحت تر وارد بینی شود. ۲ یا ۳ قطره سالین در هر سوراخ بینی بریزید و ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید.نوزاد را به روی شکم بگذارید تا تخلیه بینی راحت تر انجام گیرد. با یک گوش پاک کن مخاط های داخل بینی را بیرون کنید.

روش سوم

اول فین گیر را فشاردهید تا هوای آن بیرون شود. بعد به آرامی آن را داخل یک سوراخ بینی نمایید. به آرامی از حالت فشرده بیرون کنید تا ترشحات را بکشد. بعد فین گیر را بیرون نمایید و آن را مجددا فشاردهید و داخل یک دستمال کاغذی بریزید. آن را با دستمال تمیز نمایید و برای طرف مقابل استفاده نمایید. درصورتی که هنوز بعداز ۱۰ دقیق راه بینی اش گرفته، دوباره مرحله های یاد شده را تکرار کنید.

ماساژ نوزاد تازه متولد شده را از چه زمانی شروع کنیم؟ نکات مهم

۲- پاکسازی محیط زندگی

  • استعمال دخانیات (سیگار، قلیان و …) در منزل و یا اتومبیل دوری کنید.
  • حیوانات خانگی را نزدیک نوزاد نبرید. موهای حیوانات می تواند برای نوزاد آلرژیک باشد.
  • رطوبت هوای خانه را با دستگاه بخور زیاد کنید تا بینی نوزاد به خاطر خشکی هوا دچار گرفتگی نشود. هوا را بیش از اندازه مرطوب نکنید و دستگاه بخور را هر روز تمیز کنید.
  • استفاده از مواد شوینده عطری و یا استفاده از عطر و اسپری در نزدیک نوزاد را کنار بگذارید.
  • فرزندتان را تشویق کنید که آب بیشتری بنوشد ؛ مایعات مخاط را رقیق و نرم می کند، اما آن ها را مجبور نکنید که اینکار را انجام دهند.

۳- اصلاح شیوه خوابیدن

  • کودکان نوپا زمانی که دچار بیماری می‌شوند معمولاً انرژی خود را از دست می‌دهند زیرا بدن آنها برای جنگیدن با سرماخوردگی به شدت تلاش می‌کند. سعی کنید کودک خود را هر چه بیشتر می‌توانید بخوابانید تا بهبود یابد.
  • دراز کشیدن می‌تواند گرفتگی بینی نوزاد و کودک را تشدید کرده و خواب او را مختل نماید. می‌توانید به روش‌های مختلف قسمت فوقانی بدن کودک نوپای خود را بالا نگه دارید تا اثر جاذبه، گرفتگی بینی را کاهش دهد.
  • می‌توانید یک بالش یا حوله تا شده در زیر سر کودک قرار دهید تا سر او بالاتر قرار گیرد. شما همچنین می‌توانید کودک را در صندلی اتومبیل بخوابانید. این حالت نیمه خوابیده راحت‌تر از حالتی است که کودک صاف بخوابد به خصوص اگر بینی او به شدت گرفته باشد.

نتیجه

گرفتگی بینی ممکن است نوزاد را اذیت کند و تنفس را برای او مشکل سازد. پزشک متخصص میتواند در زمینه تجویز داروی مناسب به شما کمک کند. همچنین نحوه صحیح تمیز کردن بینی در درمان این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شیوه اشتباه آن موجب زخم مجرای بینی و گاهی تشدید علائم گرفتگی میشود.

قنداق کردن نوزاد خوب یا بد؟ آموزش تصویری روش قنداق کردن

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا