نکات سلامتی مادران

۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

وضعیت قرار گرفتن جنین در شکم مادر بیش از آنچه فکر کنید می تواند بر مراحل زایمان و تولد نوزاد اثرگذار باشد  زایمان طبیعی با توجه به عوامل مختلفی مثل اندازه و وزن جنین، استرس مادر، میزان آمادگی بدن مادر، میزان ورزشی که مادر در دوران بارداری برای زایمان بهتر  انجام داده و … سخت یا آسان می شود. در ادامه مطالبی را در مورد زایمان طبیعی راحت تر برای شما مادران عزیز می نگاریم.

مقدمه:

در انتهای دوران بارداری ساختار داخلی بدن، ماهیچه ها و پیوندهای شکمی و لگن می تواند بر چگونگی قرارگیری جنین تأثیرگذار باشد. هنگام شروع زایمان، وضعیت مطلوب برای جنین قرار گرفتن او در حالتی است که سرش روی لگن مادر در سمت چپ شکم بین استخوان لگن و ناف او باشد. مادران باردار می توانند ضمن شرکت در کلاسهای آموزشی، خود را برای ازایمان طبیعی راحت و بدون مشکل آماده کنند. همچنین ورزشهای مخصوصی وجود دارد که با انجام دادن آنها مادران باردار می توانند این مرحله سخت را با درد کمتری پشت سر بگذارند. در ادامه این مطلب نتایج جدیدترین تحقیقات را برای داشتن زایمان طبیعی راحت در اختیارتان خواهیم گذاشت.

ویدئو عوامل تأثیرگذار برای زایمان طبیعی راحت تر:

حتماً بخوانید: زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و چه کنیم تا زایمان سریعتر شود؟

۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

۱- دراز کشیدن در بستر باعث درد بیشتر و طولانی تر شدن روند زایمان می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد خانم هایی که در هنگام زایمان در وضعیت راست قامت قرار گرفته بودند از مسکن ها، اپیدورال و داروهای القا کننده زایمان کمتر بهره بردند. پس دریافتیم که ایستادن به زایمان کمک میکند. فشار سر جنین به دهانه رحم باعث گشاد شدن آن می شود. ایستادن، زانو زدن و چمباتمه زدن باعث کاهش درد می شود. حرکت باعث گشاد شدن لگن و خروج راحت تر جنین می شود.

زایمان طبیعی۱

۲- وضعیت نامناسب نشستن روی مبل یا کانافه به لگن فشار می آورد و باعث می شود سر جنین بجای اینکه به سمت جلو متمایل شود به سمت عقب قرار گیرد. در واقع این حالت بدن مانع ورود جنین به لگن در وضعیت صحیح می شود. بنابراین توصیه می شود روی صندلی پشت صاف، توپ زایمان یا صندلی بدون پشتی بنشینید تا زانوها در وضعیت مناسبی قرار گیرد و لگن به سمت جلو متمایل شود. به این ترتیب فشار بر کمر نیز کمتر می شود.

زایمان طبیعی۲۳- حرکت دادن روزانه لگن به جلو و عقب می تواند به شما کمک کند. در واقع این حرکت یکی از تمریناتی است که به زایمان طبیعی راحت کمک می کند و پزشکان هم آنرا توصیه می کنند.

۴- هنگام استراحت یا خواب روی پهلو دراز بکشید. پشت خود بالش بگذارید و پای بالایی و زانویش را روی تشک استراحت دهید.

۵- از همان اوایل بارداری روزانه زمانی را برای قرارگرفتن بر روی کف دست و دو زانو اختصاص دهید و اواخر دوران بارداری برای کمک به فرزندتان برای قرارگیری در وضعیت پشت سر انجام این تمرین اهمیت بسیاری دارد. اجرای این تمرین از اوایل بارداری به این معناست که به احتمال زیاد جنین در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.

زایمان طبیعی۳

زایمان طبیعی4

۶- همچنین شنا کردن، بدن و لگن شما را در وضعیت آرام و شل نگه می دارد پس می توانید روزانه درون استخر شنا کنید. هنگامی که می دانید وقت زایمان نزدیک شده استحمام کنید اما بیاد داشته باشید که زیاد در حمام نمانید و حمام خیلی گرم نباشد چون بدن سست و ناتوان می‎شود و بعد از آن روغن شوید، بابونه و کنجد بر شکم و پشت خود بمالید و حلوای چرب با روغن بادام میل کنید تا زایمان را تسهیل کند. خصوصاً اگر زایمان قبلی سخت بوده است و یا اقوام درجۀ اول زایمان سختی دارند توصیه می‌شود بعد از استحمام جوشانده کلم، شنبلیله، شوید، تخم کتان را صاف کرده و مدتی در آن نشسته و بعد ناحیه شکم را با روغن‌های تجویز شده ماساژ دهید. درد باعث گرفتگی عضلات شما می شود. حمام آب گرم به کاهش درد زایمان کمک می کند. همچنبن دراز کشیدن در آب گرم به کاهش درد کمک می کند همچنین مادر می تواند به هر جهتی می خواهد تغییر جهت دهد و این کار باعث کاهش درد پشت می شود.

زایمان طبیعی۶

۷- تجسم  کنید که زایمانی موفق دارید. بیشتر برندگان المپیک پیش از مسابقه پیروزی را در ذهن خود تجسم می کنند. شما نیز این کار را انجام دهید. سعی کنید تولد نوزاد را به راحتی تصور کنید. زایمانی بی درد و موفق را تجسم کنید و به قدرت خود ایمان داشته باشید و بدانید قوی هستید و بدن شما می تواند از پس زایمان برآید.

توصیه های مهم دیگر:

توصیه-های-دینی-و-علمی-برای-آسان-شدن-زایمان

  • همواره پیش از زایمان طبیعی مطالعه کافی داشته باشید، از دوستان و افراد خانواده اطلاعات بگیرید. کلاس های مخصوص زایمان بروید و روش های مورد نیاز در اتاق زایمان را تمرین کنید.
  • درباره روش های طبیعی مدیریت درد مطالعه کنید. سپس این روش ها را تمرین کنید. یک هفته پیش از زایمان، روش های کاهش درد زایمان را با همسر خود تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند موثرترین روش را انتخاب کنید.
  • درد زایمان معمولا یک دقیقه طول می کشد و سپس آرام می شود. اگر می توانید ذهن خود را مشغول کنید تا درد کاهش یابد و نیازی به مسکن نداشته باشید.
  • تعداد افراد داخل اتاق زایمان را کاهش دهید. با این که حضور افراد بیشتر در هنگام زایمان به شما دلگرمی می دهد اما باعث حواس پرتی نیز می شود. مطالعات نشان میدهد حضور افراد بیشتر در هنگام زایمان باعث کاهش سرعت زایمان می شود بنابراین به دلیل شدت درد باید از قرص های مسکن استفاده شود.
  • همسر شما احتمالا در تمام مراحل در کنار شما خواهد بود. اما ممکن است به کمک اضافه نیاز داشته باشید. مطالعات نشان می دهد خانم هایی که توسط یک فرد متخصص و آموزش دیده مراقبت می شوند حدود ۵۰% کمتر نیاز به زایمان سزارین دارند. همچنین حدود ۳۰% کمتر نیاز به داروهای مسکن دارند و ۲۵% کمتر از دیگران درد زایمان تحمل می کنند. بنابراین با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید فردی متخصص به شما معرفی کنید.
  • یک خوراکی سبک در ابتدای درد زایمان به شما کمک می کند انرژی لازم داشته باشید. اما از خوراکی های چرب یا دیر هضم بپرهیزید زیرا شکم پر باعث حالت تهوع و استفراغ در ابتدای درد زایمان می شود. انقباضات عضلات و تنفس سریع در هنگام درد زایمان باعث کاهش آب بدن می شود. سعی کنید در هنگام درد زایمان آب زیاد بنوشید.
  • نفس کشیدن نه تنها به تمرکز در طول انقباضات کمک می کند بلکه باعث آرامش شما می شود. در طول درد زایمان هر کاری که باعث آرامش شما در زندگی روزمره می شود انجام دهید، می توانید نفس عمیق بکشید، موزیک گوش دهید یا چیزی که دوست دارید را تجسم کنید. به یاد داشته باشید هر دردی پایان می یابد و پایان درد زایمان تولد زندگی جدیدی است.
  • ماساژ باعث کاهش درد و نگرانی می شود. مطالعات نشان می دهد هنگامی که جایی که درد می کند را تحریک می کنید، چه با فشار یا گرما، پیغام ها به مغز می رود. به همسرتان بگویید ماساژ به شما حس بهتری می دهد. در ابتدا ماساژ گردن، سپس ماساژ پشت به کاهش درد کمک می کند.

همچنین بخوانید: ۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

برخی مادران فکر می کنند هر چه بیشتر بخورند برای فرزندشان بهتر است اما این زیاد خوردن باعث بالا رفتن وزن نوزاد و بروز مشکلاتی در هنگام زایمان می شود. گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می‌رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید.

زایمان-راحت

امیدواریم از مطالب این پست نهایت استفاده را ببرید. اما اگر باز هم سؤال مرتبطی داشتید می توانید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید تا پاسخ دهند.

shop
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن