نکات سلامتی مادران

۷ راهکار برای زایمان طبیعی راحت تر (کاملا موثر)

bestkid b

بعد از ۹ ماه تحمل سنگینی جنین در رحم، مادر با زایمان به نهایت بارداری می رسد. زایمان در واقع خارج شدن نوزاد از رحم مادر است. به دنیا آمدن نوزاد به دو روش طبیعی و سزارین انجام می شود. در زایمان طبیعی زن با هوشیاری کامل و با طبیعت بدنی خود نوزاد را به دنیا می آورد، که در این فرایند پزشک و ماما به مادر کمک میکنند.

درد ناشی از زایمان در هر زن متفاوت است که معمولا این تفاوت ناشی از مقاومت بدن مادر نسبت به درد، اندازه نوزاد، حالت قرارگیری نوزاد و میزن و شدت انقباضات رحمی نیز در درد زایمان طبیعی موثر است. معمولا از شروع علائم زایمان تا به دنیا آمدن نوزاد ۸ ساعت زمان لازم است.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

برخی از زنان به دلیل درد ناشی از زایمان طبیعی، روش سزارین را انتخاب میکنند که گاهی عوارضی به دنبال دارد، در این مقاله ما به شما روش ها و تکنیک هایی آموزش خواهیم داد که به شما کمک میکند تا زایمان راحتی را تجربه کنید.

تکنیک های زایمان راحت تر

۱- ماساژ

ماساژ منظم به تجدید قوای مادر به ویژه در نواحی که احساس ناراحتی دارد، کمک می کند و به عضلات آرامش می بخشد. ماهیچه ها در اثر ماساژ انعطاف پذیر شده و در حین زایمان زودتر شل می شوند به این ترتیب فاصله بین انقباضات، کمی طولانی تر خواهد شد.

همچنین ماساژ ملایم ناحیه پرینه یا میان دو راه موجب کشیده شدن بافت مدخل واژن می شود. پرینه یا میان دو راه ناحیه ای بین مقعد و واژن است. این ماساژ احتمال پارگی پرینه هنگام فشار آوردن کودک در لحظه تولد کاهش می دهد.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

برای انجام این ماساژ انگشت شست خود را با روغن زیتون چرب کنید. انگشت شست را تا بند اول درون واژن قرار دهید. بافت را در نقطه ساعت ۳، سپس ساعت ۴ و ساعت ۵ بکشید و تا ساعت ۹ ادامه دهید و اندازه کشیدن در حدی است که سوزش خفیفی احساس شود. این ماساژ عضلات پرینه را آماده کرده و به این ترتیب امکان عبور راحت تر نوزاد را هنگام زایمان فراهم می آورد. ماساژ باعث افزایش گردش خون در بافتهای پرینه شده و روند بهبودی بعد از زایمان طبیعی تسریع می شود.

۲- حرکات ورزشی

۱- اسکات

صاف بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه هایتان باز کنید و سپس زانوهای خود را خم کرده و سعی کنید مانند زمانی که می ‎خواهید بر روی یک صندلی بنشینید، خودتان را کمی پایین بیاورید و این وضعیت را حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت عادی خود بازگردید . این تمرین را چندین بار در طول روز انجام دهید و بهتر است هنگام انجام این حرکت، شخصی دیگر در حفظ تعادلتان به شما کمک کند .

۲- بلند کردن لگن

به پشت دراز بکشید، زانوهای خود را خم کنید و پاهایتان را روی زمین بگذارید. کمرتان را به زمین فشار دهید و به‌آرامی لگن خود را بلند کنید و به بالا هل دهید. حدود ۱۰ ثانیه بدن خود را در این حالت نگه دارید و سپس به‌آرامی رها کنید. برای استحکام لگن، دو بار در روز، به مدت ۱۰ دقیقه، این ورزش را انجام دهید.

۳- ورزش با توپ

روی توپ بنشینید و با قرار دادن پاهای خود بر روی زمین به آرامی بر روی آن بچرخید و هنگام انجام این کار، عضلات باسن و پایین کمر خود را شل کنید و بدون هیچ عجله ای این کار را انجام دهید .

۴- تمرین پروانه‌ای

این حرکت ورزشی در دوران بارداری به شما کمک می‌کند تا لگنتان بازتر شده و قسمت پایینی کمر شل شود. می‌توانید این تمرین را از زمان شروع بارداری تا روز زایمان انجام دهید. روی باسنتان بنشینید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. سپس پاهایتان را به بالا و پایین فشار دهید تا زمانی که کشیدگی را در آن‌ها حس کنید. برای احساس کشش بیشتر از همسرتان بخواهید تا فشار بیشتری به پاهایتان وارد کند.

جلوگیری از زردی نوزاد قبل از تولد با چند روش ساده

۳- پیاده روی

یکی از مسائل مهم در زایمان راحت قرارگیری جنین در قسمت پایین شکم و به اصطلاح پایین آمدن شکم زن حامله در انتهای بارداری است. هر اندازه که جنین، پایین تر قرار بگیرد، این کار موجب تسهیل زایمان فیزیولوژیکی خواهد شد. پیاده روی کردن زن باردار در دوران بارداری و مخصوصا در اواخر بارداری به این مساله کمک بسیار کرده و باعث قرار گرفتن جنین در قسمت پایین شکم می شود و این کار به تسهیل روند زایمان طبیعی و شروع آن و تولد راحت تر نوزاد کمک می کند.

همچنین انجام پیاده روی در طول بارداری باعث افزایش انعطاف بدنی شده و همچنین عضلات لگن را تقویت می کند. به همین علت پیاده روی منظم راهی مناسب برای زایمان راحت تر، سریع تر و با درد کمتر می باشد. کشش عضلات پاها در حین پیاده‌روی می‌تواند به شما کمک کند تا درد کمتری را احساس کنید.

۴- رابطه جنسی

به ارگاسم رسیدن، انقباضات کف لگن را افزایش داده و عضلاتی که نقش اساسی در زایمان ایفاء می کنند را تقویت می کند. تقویت شدن عضلات پایین تنه و لگن، پروسه زایمان را کاهش داده و تولد نوزاد را تسریع می کند. در صورت داشتن شرایط زیر از رابطه جنسی بپرهیزید.

۵- تنفس صحیح در بارداری

  • انجام تنفس عمیق و تمدد اعصاب با تمرینات کنترل شده در حین انجام فرایند زایمان طبیعی می تواند شدت درد این نوع زایمان را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • زمانی که احساس کردید یک انقباض در شرف وقوع است، دم را عمیقا از طریق دهان انجام داده و بازدم کوتاه و سریع داشته باشید.
  • چنان که شدت درد افزایش پیدا کرد، تنفس آرام خود را ادامه داده به این طریق که به آرامی از بینی دم و از دهان بازدم را انجام دهید.
  • زمانی که در اوج درد هستید، نفس های کوتاه و سریع بکشید، همانند نفس نفس زدن، تنفس را از طریق دهان انجام دهید .
  • به محض شروع مرحله زور زدن، نفس خود را حبس نکنید.
  • در میان هر انقباض با ملایمت دم و بازدم را انجام دهید.
  • وقتی احساس کردید که نیاز به زور زدن دارید، یک نفس عمیق بکشید، چانه خود را بر روی قفسه سینه آورده و همراه با فشار به انتها به تدریج بازدم کنید.
  • در هنگام زور زدن عضلات کف لگن خود را تا حد امکان به حالت استراحت نگه دارید.

زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و چه کنیم تا زایمان سریعتر شود؟

۶- راهکارهای طب سنتی

۱- استفاده روزانه دمنوش برگ ختمی در روزهای آخر بارداری سبب زایمان راحت می شود.

۲- با جوشانده گل شب بو و آب شنبلیله واژن خود را شستشو دهید.

۳- با خوردن چند لیوان شربت خاکشیر در روز می توانید یک زایمان راحت را تجربه کنید.

۴- مصرف روزانه سه فنجان از دمنوش گل شاه پسند در روزهای آخر بارداری موجب تسکین درد زایمان و انجام یک زایمان راحت می شود.

۵- مالیدن برخی از روغن های طبیعی مانند روغن کنجد ، بادام یا زیتون به شکم و کمر به صورت روزانه سبب تسکین درد زایمان طبیعی و کاهش دردهای زایمان می شود.

۶- مصرف دمنوش تخم شوید هنگام شروع درد زایمان می تواند باعث کاهش این درد ها شود و مدت زمان زایمان را کاهش داده و راحت تر کند، همچنین به تولد زودتر نوزاد کمک کند.

۷- عسل و سیاه دانه نیم کوب شده را می توانند با کره یا روغن حیوانی مخلوط کرده و به زیر ناحیه شکم و کمر و اطراف آن بزنند تا وضع حمل راحتی داشته باشند.

۸- زنان باردار از نشستن بر روی مکان های خیلی گرم و سرد پرهیز کنند.

۹- زنان باردار خصوصا در ماه نهم باید بدن و اندام‌های خود خصوصا پاهای خود را پوشانده و گرم نگه دارند و همچنین محل زندگی خود را گرم نگه دارند.

۱۰- برای کاهش درد زایمان ۱۴ روز مانده به زایمان؛ دم کرده گل گاوزبان را هر شب یک لیوان میل کنید.

۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

۷- توصیه های غذایی

نتیجه

قبل از استفاده از روش های طبیعی و گیاهی با پزشک خود مشورت کنید و محدودیت های بارداری خود را بشناسید، همچنین در صورتی که پرهیز تحرک و فعالیت ندارید فعالیت و ورزش را فراموش نکنید. انقباضات و نشانه های زایمان را بشناسید تا در صورت ورود به فاز اول زایمان سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

 زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا