نکات سلامتی مادران

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

bestkid b

اکثر بارداری ها عارضه و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند؛ اما بهتر است خانم های باردار با مشکلات جدی پزشکی که می توانند روی سلامتی شان تاثیر بگذارند آشنا شوند. ما در این مطلب یک راهنمای سریع بررسی مشکلات شایع دوران بارداری در اختیارتان قرار می دهیم.

پزشک یا مامای شما در طول بارداری با استفاده از معاینات جسمی، آزمایشات آزمایشگاهی و سونوگرافی، مراقب عوارض و مشکلات احتمالی بارداری تان خواهد بود. در ضمن شما می توانید حضور در تمام جلسات گفتگو با پزشکتان قبل از تولد نوزاد و گزارش هرگونه علائم نگران کننده به پزشک یا ماما در این روند کمک کنید.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

۱-سقط جنین

سقط جنین به معنی از دست رفتن حاملگی در ۲۰ هفته اول است. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند و بیش از ۸۰ درصد این سقط ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می افتند. اعتقاد بر این است که بسیاری از سقط های جنین در سه ماهه اول بارداری به دلیل ناهنجاری های کروموزومی در تخمک بارور شده که مانع از شد و تکامل جنین می شوند به وجود می آیند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

معمولا اولین علامت سقط جنین لکه بینی یا خونریزی واژن است؛ بنابراین اگر متوجه این مساله شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید (اگرچه لکه بینی یا خونریزی در اوایل بارداری اتفاق غیر معمولی نیست). اگر پزشک به سقط جنین مشکوک باشد برایتان سونوگرافی تجویز می کند تا ببیند چه اتفاقی در رحم اتفاده است و احتمالا از شما می خواهد آزمایش خون هم بدهید.

۲-دیابت بارداری

حدود ۶ درصد از خانم های باردار در ایالات متحده آمریکا به دیابت بارداری مبتلا هستند. ممکن است این میزان زیاد به نظر نرسد ولی باید بدانید که دیابت بارداری مشکل شایعی محسوب می شود و انقدر جدی هست که از خانم های باردار خواسته می شود به طور مرتب بین هفته ۲۴ تا ۲۸ غربالگری گلوکز انجام بدهند تا در صورت وجود دیابت این مورد مشخص شود.

اگر به دیابت حاملگی مبتلا هستید باید تحت نظر پزشک یا ماما قرار بگیرید. اکثر خانم ها می توانند با ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب میزان قند خونشان را کاهش بدهند و نوزاد سالمی هم بدنیا بیاورند. دیابت خون کنترل نشده باعث بروز عواقب جدی برای مادر و نوزاد می شود.

حتما بخوانید: ورزش مناسب بانوان باردار: فواید و روش انجام به تفکیک هر ۳ ماه

در خانم های مبتلا به دیابت حاملگی ۵۰ درصد احتمال وجود دارد که بعد از تولد نوزاد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند. با این حال حفظ وزن و داشتن سبک زندگی سالم این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از بارداری در خانم هایی که وزن طبیعی دارند ۲۵% است، ولی این خطر برای خانم های چاق ۵۰ تا ۷۵% برآورد شده است.

۳-تورم یا ورم بارداری

ادم (تورم در مچ و ساق پا) یکی از علائم شایع در سه ماهه سوم بارداری است. برای پیشگیری از این مساله و اینکه در صورت بروز باید چه نکاتی را انجام بدهید با پزشکتان صحبت کنید.

۴-پره اکلامپسی و فشار خون بالای بارداری

پره اکلامپسی و پرفشاری خون بارداری دو وضعیت مهم فشار خون در دوران بارداری هستند که ۳ درصد از خانم های باردار دچار آن می شوند ( هر چند این موارد در حاملگی های اول حدود دو برابر بیشتر اتفاق می افتند).

اگر بعد از هفته ۲۰ بارداری متوجه افزایش فشار خون و پروتئین بالا در ادرار شدید، به پره اکلامپسی مبتلا شده اید. اکثر مادران باردار به پره اکلامپسی، نزدیک وضع حملشان دچار علائم خفیفی می شوند ولی با مراقبت های صحیح می توان آنها را برطرف کرد تا هیچ مشکلی برای مادر و کودک پیش نیاید. از طرفی باید این را هم در نظر داشت که پره اکلامپسی می تواند به سرعت روی بسیاری از اندام ها تأثیر بگذارد و باعث بوجود آمدن مشکلات جدی یا حتی کشنده شود. خانم هایی که مبتلا به پره اکلامپسی شدید هستند یا بدتر می شوند نیاز به زایمان زودرس دارند.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

بیش از ۴ درصد از خانم های باردار در امریکا دچار فشار خون بالا می شوند. این مساله معمولا در بارداری های اول شایع تر است. فشار خون بالای حاملگی بعد از هفته بیستم بارداری تشخیص داده می شود اما در این زمان ممکن است علائمی مثل وجود پروتئین در ادرار یا سایر علائم پره اکلامپسی بروز نکنند.

۵-جداشدن زودرس جفت (Placental abruption)

این اتفاق زمانی رخ می دهد که جفت قبل از به دنیا آمدن نوزاد کاملا یا بصورت جزئی از آن جدا می شود. ممکن است این جدا شدن قبل از زایمان یا حین آن اتفاق بیفتد ولی بهرحال این شرایط هم برای مادر و هم نوزاد خطرناک است. حدودا در هر ۱۰۰ بارداری یک مورد جداشدن زودرس جفت اتفاق می افتد. اغلب این موارد در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهند ولی به طور کلی هر زمانی بعد از هفته بیستم بارداری می توان انتظار آن را داشت. بسته به زمان جدا شدن جفت و میزان جدا شدگی، ممکن است مادر نیاز به سزارین پیدا کند به خصوص اگر به نوزاد اکسیژن کافی نرسد.

۶-جفت سرراهی (Placenta previa)

جفت سرراهی به وضعیتی گفته می شود که در آن جفت به طور غیر طبیعی در بخش تحتانی رحم قرار بگیرد و دهانه رحم را ببندد. این وضعیت معمولا مشکل قلمداد نمی شود مگر اینکه خونریزی کند. اگر با پیشرفت بارداری جفت پایین بماند باعث خونریزی می شود و این خونریزی به نوبه خود باعث بروز عوارض دیگری هم می شود که مادر را به زایمان زودرس نیازمند می کند.

طی انجام سونوگرافی، محل قرارگیری جفت در رحم بررسی می شود؛ اما فقط درصد کمی از خانم هایی که جفت سرراهی دارند تا زمان زایمانشان به همین شکل باقی می مانند. خانم هایی که موقع زایمان جفت سرراهی دارند باید سزارین شوند.

حتما بخوانید: کنجد در بارداری خوب است یا بد؟ نکات جالب

۷-کمبود مایع آمنیوتیک (oligohydramnios)

کیسه آمنیوتیک پر از مایعاتی است که از جنین در حال رشد محافظت می کنند. هنگامی که این مایع کمتر از حد لازم باشد به آن oligohydramnios یا همان کمبود مایع آمنیوتیک گفته می شود. این اتفاق ممکن است برای هر خانم بارداری اتفاق بیفتد؛ اما بیشتر در اواخر دوران بارداری رخ می دهد. حدود ۱۱ درصد از خانم هایی که در هفته ۴۰ تا ۴۰٫۵ بارداری قرار دارند دچار کمبود مایع آمنیوتیک می شوند.

اگر این اتفاق برایتان رخ داد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا مطمئن شوید جنین شما به طور عادی رشد می کند. اگر در اواخر بارداری تان دچار کمبود مایع آمنیوتیک شدید باید زودتر از موعد زایمان کنید.

۸-افسردگی

از هر ۷ خانم باردار یک نفر از افسردگی رنج می برد. افسردگی بارداری به اختلال خلقی گفته می شود که در آن خانم باردار احساس غم و ناامیدی می کند. علاوه بر این تجربه علائم افسردگی پس از زایمان (PPD) در خانم های باردار نیز شایع است.

افسردگی بارداری در صورت عدم درمان منجر به زایمان زودرس و تولد کودک کم وزن می شود. خوشبختانه گزینه های درمانی بی خطری مثل روان درمانی یا دارو درمانی برای حل این مشکل وجود دارد. اگر دچار افسردگی بارداری شدید حتما پزشکتان را در جریان قرار بدهید.

حتما بخوانید: چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات)

۹-زایمان زودرس

اگر قبل از رسیدن به هفته سی و هفتم بارداری دچار انقباضات منظم شوید که طی آن دهانه رحم شروع به باز شدن یا گشاد شدن کند در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارید. هنگامی که نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری بدنیا می آید زایمان زودرس و نوزاد بدنیا آمده نارس است. حدود ۱۰ درصد از نوزادان در ایالات متحده زودتر از موعد متولد می شوند.

اگر بدنیا آمدن نوزاد خیلی زود اتفاق بیفتد مشکلاتی برای نوزاد بوجود می آید و حتی ممکن است زایمان زودرس باعث مرگ نوزاد شود. هر چه نوزاد موقع تولد بالغ تر باشد احتمال زنده ماندن و سالم بودن او بیشتر است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا