نکات سلامتی مادران

علت درد واژن در بارداری و بهترین درمان های آن

bestkid b

بارداری با دردهای مختلف و عجیبی همراه است. در این دوران برخی از اندام های بدن کشیده و جابجا می شوند، سطح هورمون ها تغییر می کنند و حتی ممکن است هر روز یک درد جدید احساس شود. به این ترتیب دردها و حالاتی ایجاد می شوند که برخی از آنها قابل انتظار و برخی دور از انتظار هستند.

شاید فکر کنید که درد واژن فقط در هنگام زایمان ایجاد می شود اما برخی زنان در طول بارداری خود نیز با این درد مواجه می شوند و این وضعیت می تواند برای آنها آزاردهنده باشد.

زنان می گویند که درد واژن را بصورت درد بسیار سریعی مانند حالت برق گرفتگی در واژن، راست روده یا لگن خود احساس می کنند. در این مطلب در مورد درد واژن در بارداری، علل ایجاد کننده و روش های برطرف کردن آن آشنا می شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چند نکته

  • بزرگ شدن و گسترش رحم در بارداری، موجب ایجاد درد در کمر، شکم، کشاله ران و ران ها می شود.
  • با افزایش فشار بر روی عصب سیاتیک، ممکن است درد سیاتیک از پایین کمر به سمت پاها کشیده شود.
  • با سنگین شدن شکم و شل شدن مفاصل، به خودی خود فشاری بر لگن ایجاد می شود که موجب احساس درد می گردد. با بزرگ شدن جنین، فشار وارده به لگن و کمر بتدریج افزایش پیدا می کند و این موجب تشدید درد و ناراحتی می شود.
  • درد واژن در شدت ها و اندازه های مختلف، ممکن است در هر مرحله از بارداری اتفاق بیفتد.

علل ایجاد کننده ی درد واژن در مراحل مختلف بارداری

اوایل بارداری: هورمون ریلکسین

ریلکسین هورمونی است که به تقویت و کشش رباط ها در بارداری کمک می کند و موجب می شود که خروج جنین از رحم در زمان زایمان تسهیل پیدا کند.

گاهی اوقات ریلکسین باعث شل شدن رباط های اطراف استخوان لگن قبل از زایمان می شود و همین امر باعث درد در مفصل لگن می گردد. تخمدان و جفت، این هورمون را تولید می کنند و سطح آن در طول بارداری افزایش می یابد.

این به رباط ها و مفاصل کمک می کند تا انبساط رحم راحتتر اتفاق بیفتد و دهانه رحم جهت نرم و باز شدن برای زایمان، آماده شود. با شروع کشیدگی و شل شدن رباط ها و مفاصل، ممکن است در ناحیه لگن احساس درد کنید.

افزایش هورمون ها و جریان خون هم می تواند باعث حساسیت دهانه رحم شود که ممکن است در معاینات مختلف، متوجه آن شوید.

علل درد واژن در سه ماهه دوم و سوم بارداری

فشاری که جنین در حال رشد به عضلات و اعصاب وارد می کند، همچنان ادامه میابد. تحقیقات نشان داده است که سطح هورمون ریلکسین در زنانی که در دوران بارداری، درد کمربند لگنی (PGP) را تجربه می کنند، بیشتر است.

تقریباً از هر 5 زن باردار، 1 نفر به درد کمربند لگنی مبتلا می شود. این درد در ناحیه ی لگن اتفاق می افتد اما برای کودک شما مضر نیست. PGP ممکن است در وسط استخوان شرمگاهی، پایین کمر، پرینوم (ناحیه ی بین واژن و معقد) و یا پایین ران احساس شود.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

سایر علل معمول و غیرمعمول

دیگر دلایلی که ممکن است موجب درد واژن در بارداری شوند، عبارتنداز:

یبوست

یبوست در بارداری به دلیل کاهش هضم غذا و فشار ایجاد شده بر شکم، یک مشکل شایع است. برای درمان این وضعیت می توانید از ترفندهایی مانند نوشیدن آب بیشتر، پرهیز از مصرف کافئین، خوردن فیبر بیشتر و فعالیت بدنی سبک استفاده کنید.

ضعف دهانه ی رحم

بافت ضعیف دهانه ی رحم در بارداری می تواند موجب زایمان زودرس یا سقط جنین شود. به این وضعیت، نارسایی دهانه ی رحم نیز گفته می شود. بطور کلی سرویکس یا دهانه ی رحم، باید در طول بارداری بسته بماند اما احتمال باز شدن آن در زنانی که با ضعف آن مواجه هستند، وجود دارد.

علائم ضعف دهانه ی رحم اغلب از سه ماهه دوم شروع می شود و شامل فشار یا ناراحتی لگن، کمردرد، گرفتگی شکم، تغییر در ترشحات واژن و خونریزی خفیف واژن است.

افتادگی لگن (پرولاپس اندام های لگن)

افتادگی لگن به حالتی گفته می شود که اندام های لگنی مانند مثانه یا رحم، در موقعیتی پایین تر از حد طبیعی قرار می گیرند.

این وضعیت می تواند برای بیمار آزاردهنده باشد بطوریکه معمولا احساس فشار به دیواره واژن و احساس پری در قسمت پایین شکم دارد. صدمه به ماهیچه ها و بافت های همبند کف لگن می تواند منجر به بروز این وضعیت شود. این آسیب می تواند در دوران بارداری، در اثر زایمان طبیعی یا جراحی های لگن یا در نتیجه فعالیت ها یا شرایطی که باعث افزایش فشار در شکم می شوند مانند سرفه، یبوست و برداشتن وسایل سنگین ایجاد شود.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک بیماری التهابی و عفونی است و ممکن است علائم آن را در دوران بارداری تجربه کنید. این عارضه می تواند موجب ایجاد دردهای مزمن در ناحیه ی لگن و آسیب به لوله های فالوپ، رحم و تخمدان ها شود.

دردهای زایمان را از زبان مادران بشنوید!

چه عواملی در بارداری موجب درد واژن در زمان نزدیکی می شود؟

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری خطری بهمراه ندارد مگر اینکه به دلایل خاصی پزشک آن را ممنوع کرده باشد. بطور کلی برخی از موارد زیر ممکن است در نزدیکی های دوران بارداری، باعث درد واژن شوند:

  • تغییر در سطح هورمون ها می تواند باعث خشکی واژن شود.
  • درد کمربند لگنی ممکن است حتی غلت خوردن در رختخواب را بسیار دردناک کند و همین امر رابطه ی جنسی را با مشکل مواجه می کند.
  • افزایش جریان خون و ورم در دوران بارداری ممکن است باعث حساس شدن دهانه رحم شود. این امر می تواند منجر به ناراحتی و خونریزی خفیف در حین یا بعد از رابطه جنسی شود.
  • هورمون های ترشح شده در زمان ارگاسم می توانند باعث ایجاد گرفتگی یا انقباضات خفیف شوند. این گرفتگی ها معمولا خطری بهمراه ندارند و نباید بیش از چند ساعت طول بکشند.
  • بطور کلی با نزدیک شدن به زمان زایمان، میزان رضایت از رابطه ی جنسی کاهش پیدا می کند. به گونه ای که بسیاری از خانم ها گزارش کردند که با افزایش سن بارداری، احساس لذت کمتری از رابطه دارند.

در این قسمت روش هایی برای تسکین درد واژن در بارداری آورده شده است که می توانید از آنها استفاده کنید.

درد استخوان لگن در بارداری نشانه چیست؟ روش درمان

روش های ساده برای تسکین درد واژن در بارداری

  • سعی کنید در موقعیت و وضعیت بدنی راحتی قرار بگیرید.
  • پیاده روی کنید یا ورزش های سبک انجام دهید.
  • تمرینات تنفسی و سایر تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کنید.
  • یک دوش آب گرم بگیرید.
  • از ماساژ درمانی استفاده کنید.
  • برای کاهش فشار بر روی کمر و لگن، از شکم بندهای بارداری استفاده کنید.
  • استراحت کنید و از فعالیت بیش از حد بپرهیزید.
  • پس از مشورت با پزشک، از فیزیوتراپی استفاده کنید.
  • تمرینات تقویتی کف لگن، شکم، پهلوها و کمر را تمرین کنید.

آیا لازم است در مورد درد واژن با پزشک صحبت کنیم؟

درد واژن نشانه زایمان نیست اما بهتر است آن را به پزشک تان اطلاع دهید. خوب است که علائم زایمان زودرس را بدانید تا بتوانید تشخیص دهید آیا در معرض این خطر هستید یا خیر:

  • انقباضاتی که منظم هستند و فاصله ی آنها بتدریج به هم نزدیک می شوند
  • کمردرد و گرفتگی که با گذشت زمان بهبود نمی یابد
  • پاره شدن کیسه ی آب
  • ترشحات مخاطی و خونی (نشانه باز شدن دهانه رحم برای زایمان)

همه مشکلات شایع دوران بارداری و روش پیشگیری

حرف آخر…

  • بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات اساسی مانند تغییر سطح هورمون ها می شود.
  • هورمون ریلکسین باعث شل شدن مفاصل و نرم شدن دهانه رحم و باز شدن آن برای زایمان می شود.
  • درد واژن در بارداری به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، با توجه به علل ذکر شده در این مطلب، دلیل درد واژن خود را پیدا کنید و یا برای تشخیص دقیق، به پزشک مراجعه نمایید.
  • انجام فعالیت های بدنی سبک، ریلکسیشن و تقویت عضلات، از راهکارهای کلیدی برای مقابله با دردهای بارداری است.
  • بروز دردهای مختلف در بارداری شایع است. اما لازم است در مورد آنها با پزشک مشورت کنید به خصوص اگر درد جدید باشد، به مرور زمان تشدید پیدا کند یا با علائم دیگری مانند خونریزی یا ترشحات غیرمعمول همراه باشد.

منبع1 منبع 2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا