نکات سلامتی مادران

دلیل عطسه زیاد در بارداری و پاسخ به 5 سوال رایج

bestkid b

عطسه زیاد در دوران بارداری کاملا طبیعی است و برای شما و فرزندتان ضرری ندارد. بنابراین اجازه ندهید که عطسه های مکرر در این دوران، شما را نگران کند. عطسه کردن در دوران بارداری دلایل مختلفی دارد و یکی از آنها، تغییر سطح هورمون ها در بارداری است!

در این مطلب به علل عطسه زیاد در بارداری و روش های تسکین آن پی می برید. همچنین در مورد رینیت بارداری (التهاب مخاط بینی)، اطلاعات لازم را کسب می کنید.

آیا عطسه مکرر در بارداری طبیعی است؟

بله. عطسه مکرر در بارداری کاملا طبیعی ست و در برخی مواقع می تواند نشان دهنده ی رینیت بارداری باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که رینیت بارداری چیست؟

رینیت در حقیقت التهاب مخاط بینی است و می تواند توسط عوامل داخلی و خارجی مختلفی ایجاد شود. علائم رینیت، مشابه علائم سرماخوردگی است و شامل انسداد بینی یا ناراحتی خفیف بینی و همچنین عطسه های مکرر می باشد. بارداری با تغییرات هورمونی متعددی همراه است. استروژن اضافی بدن در این دوران باعث ایجاد ورم و التهاب بینی می شود. همین امر می تواند موجب احساس گرفتگی بینی و عطسه های مکرر شود.

حرکت زیاد جنین نشانه چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

رینیت می تواند از ماه دوم بارداری شروع شود و بتدریج تشدید پیدا کند. از آنجاییکه این وضعیت می تواند کیفیت زندگی مادر را تحت تاثیر قرار دهد و در خواب او اختلال ایجاد کند، درمان آن اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه درمان این وضعیت دشوار نیست و پس از تولد نوزاد، به تدریج از بین می رود.

علل عطسه های مکرر در بارداری چیست؟

علاوه بر رینیت بارداری، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری بیشتر است و همین امر موجب عطسه های مکرر می شود. این بدین دلیل است که در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف تر می شود. همچنین عطسه کردن یک اقدام محافظتی محسوب می شود چون بدن، جنین را به عنوان یک ویروس مهاجم تصور می کند و احتمال سرماخوردگی بیشتر می شود.

به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، سرماخوردگی از ویژگی های تقریباً اجتناب ناپذیر بارداری محسوب می شود. اگر شما هم جزء افرادی هستید که با سرماخوردگی های مکرر مواجه می شوید، همیشه دهان خود را با دستمال بپوشانید و از ماسک استفاده کنید تا از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری نمایید.

آیا عطسه می تواند به کودک شما آسیب برساند؟

خیر. اصلا نگران تاثیر عطسه های مکرر بر سلامت فرزند خود نباشید! عطسه در دوران بارداری به هیچ وجه بر سلامتی و رشد کودک شما تأثیر نمی گذارد. سرماخوردگی معمول در دوران بارداری نیز مضر نیست. فقط ممکن است خودتان از این عطسه ها و آبریزش های مکرر، احساس خستگی کنید. اگر شریک زندگی، دوستان و همکاران خود را در حال عطسه مشاهده کردید، از آنها بخواهید با دستمال یا ماسک جلوی دهان خود را بپوشانند تا از انتقال این بیماری به شما جلوگیری شود.

اگر فکر می کنید ممکن است به آنفولانزا، تب یا بیماری شدیدتری نسبت به سرماخوردگی مبتلا شده باشید، بهتر است که بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا عطسه کردن همراه با درد، خطرناک است؟

گاهی اوقات عطسه کردن در زمان بارداری دردناک است اما این هم به معنای وجود مشکل نیست. احساس درد زمان عطسه کردن در بارداری، معمولاً به دلیل فشاری ست که عطسه و سرفه، به رباط های اطراف رحم (که با رشد جنین در دوران بارداری کشیده می شوند)، وارد می کند. اگرچه این درد می تواند بسیار ناخوشایند باشد، اما خطرناک نیست.

توجه داشته باشید که اگر شدیدی را در زمان عطسه کردن احساس می کنید یا درد چند ثانیه پس از عطسه، همچنان باقی می ماند، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام عطسه کردن در ناحیه شکم احساس درد می کنم: آیا باردار هستم؟

خیر احساس درد در ناحیه ی شکم نمی تواند نشاندهنده ی بارداری باشد. اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به پزشک و انجام تست بارداری است.

اگر باردار هستید و در زمان عطسه کردن درد دارید، نگران نباشید چون این یک بخش طبیعی از بارداری است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

اگر به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی فصلی خیلی بیشتر از حد معمول عطسه می کنید، عضلات شکم شما بیشتر از حد معمول کار می کنند. همین امر اغلب منجر به درد عضلات می شود.

اگر به دلایل مختلفی در ناحیه ی شکم خود احساس درد می کنید، عطسه کردن موجب تشدید آن می شود. اگر دردهای شدید یا طولانی مدتی در شکم خود احساس می کنید، مشورت با پزشک برای پی بردن به علل ایجاد کننده ی آن، کاملا ضروری است.

روش های تسکین رینیت و پیشگیری از عطسه در بارداری

برای کاهش عطسه در بارداری می توانید تا حد ممکن از محرک هایی که موجب تشدید گرفتگی بینی می شوند دوری کنید. برخی از این محرک ها شامل دود سیگار، قلیان، معطرها و عطرهای قوی است. آبرسانی به بدن، استفاده از دستگاه بخور، خوردن سوپ، مصرف زنجبیل، شستشوی بینی و کمپرس گرم نیز از مواردی ست که می تواند به تسکین رینیت بارداری کمک نمایند.

همچنین از قدم زدن بیرون خانه در زمان هایی که گرد و غبار زیاد است بپرهیزید و در هوای پاک و تازه، پیاده روی کنید.

علت چرب شدن پوست و مو در بارداری و 5 درمان بیخطر

بایدها و نبایدها…

در اینجا بایدها و نبایدهایی آورده شده است که باید هنگام عطسه کردن در دوران بارداری به خاطر بسپارید.

بایدها:

  • قبل از استفاده از هر گونه دارو برای تسکین عطسه، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید برای بارداری بی خطر است.
  • در مورد واکسیناسیون آنفلوانزا برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان، حتما با پزشک مشورت کنید.
  • شب ها برای تسکین دادن قسمت داخلی بینی و کاهش عطسه، از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • همیشه تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید. برخی از این وسایل عبارتنداز: اسپری بینی، دستمال کاغذی و یک بطری آب برای آبرسانی به بدن.
  • اگر نگران بارداری خود هستید، با پزشک تان مشورت کنید.

نبایدها:

  • وحشت نکنید! عطسه مکرر در دوران بارداری یا درد هنگام عطسه در بارداری، کاملا طبیعی و معمولاً بی ضرر است.
  • اگر عطسه کردن با علایم ناخوشایند دیگری همراه نیست، نیازی به مراقبت های پزشکی نیست.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا