نکات سلامتی مادران

درمان ورم معده در بارداری و پاسخ به 8 سوال رایج

bestkid b

اگر در دوران بارداری از ورم معده یا گاستریت رنج میبرید، در این مطلب همراه ما باشید. در اینجا به 8 سوال رایج در مورد ورم معده در دوران بارداری پاسخ داده شده است که می تواند بسیاری از ابهامات شما در این زمینه را برطرف کند.

1- ورم معده چیست و چه علائمی دارد؟

ورم معده جزئی از یک طیف بیماری ست که در اثر افزایش اسید معده، باعث التهاب، تحریک یا عفونت لایه ی مخاطی معده می شود. این بیماری معمولاً در نتیجه عفونت باکتری ایجاد کننده زخم معده ایجاد می گردد.

ورم معده بسته به شدت التهاب و طول دوره ی بیماری، به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد. گاستریت حاد بصورت حملات ناگهانی ظاهر می شود اما نوع مزمن آن در طول زمان و بصورت تدریجی پیشرفت می کند. علائم گاستریت حاد و مزمن مشابه هم است و معمولا شامل بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ مکرر، سوء هاضمه و احساس نفخ (به خصوص بعد از غذا) است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

درد ناشی از ورم معده حاد بصورت ناگهانی اتفاق می افتد اما موقتی است اما ورم معده مزمن باعث ایجاد دردهای مداوم و طولانی مدت می شود. اگر گاستریت حاد یا مزمن کنترل نشوند، می توانند در طولانی مدت منجر به زخم معده یا افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شوند.

اما خوشبختانه اگر این بیماری به موقع و بطور صحیح درمان شود، قابل کنترل است و خطرات زیادی به دنبال نخواهد داشت.

2- گاستریت یا ورم معده چگونه بوجود می آید؟

پوشش معده مخاطی ترشح می کند تا از معده در برابر مایعات گوارشی خورنده محافظت کند. گاستریت یا ورم معده به دلیل التهاب این لایه از بافت معده ایجاد می شود. علت اصلی این بیماری عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) است که می تواند منجر به زخم معده و در موارد شدیدتر، سرطان معده شود. این عفونت معمولا از یک نفر به فرد دیگر منتقل می شود، اما می تواند از طریق یک محصول غذایی آلوده نیز انتقال پیدا کند.

نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

ریسک فاکتورهای دیگر از جمله سوء مصرف الکل، دارو و دخانیات، استفاده دائم از داروهای ضد التهاب، استرس شدید، استفراغ مزمن و پیری نیز می توانند باعث التهاب معده شوند.

3- علاوه بر موارد فوق، چه عوامل دیگری باعث می شود که مادران باردار به ورم معده مبتلا شوند؟

زنانی که پیش از بارداری به ورم معده مبتلا بودند، در دوران بارداری با تشدید این وضعیت روبرو می شوند. این به دلیل نوسانات سطح هورمون ها و همچنین فشاری است که جنین در حال رشد به بدن وارد می کند. مادران باردار علاوه بر علائم معمول گاستریت، ممکن است سوزش معده، استفراغ شدید، درد معده، نفخ شکم و اسهال را نیز تجربه کنند.

4- آیا ورم معده بر بارداری و جنین عوارض جانبی بهمراه دارد؟

اگرچه علایم این بیماری در دوران بارداری تشدید پیدا می کند اما هیچ تأثیر منفی بر روند بارداری و رشد کودک ندارد.

5- آیا علایم ورم معده در دوران بارداری متفاوت است؟

سوزش معده، استفراغ، درد معده، نفخ شکم و اسهال در دوران بارداری، ناراحتی ها و دردهای جزئی ایجاد می کند اما بسته به شدت و دفعات علائم، می تواند عواقب جدی تری هم به همراه داشته باشد. برای کاهش درد و تحریک می توانید از روش های خودمراقبتی و درمان های خانگی استفاده کنید. در صورت ادامه و تشدید این وضعیت، به متخصص مراجعه کنید.

6- مادران باردار برای تسکین علایم ورم معده، از چه داروهایی می توانند استفاده کنند؟

نتایج مطالعات حیوانی نشان داد که آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، کلسیم و منیزیم، تراتوژنیک نیستند و می توانند به عنوان درمان خط اول سوزش معده و ریفلاکس اسید در دوران بارداری توصیه شوند. داروهای آنتی اسید بدون نسخه مانند شربت معده گاویکسون ممکن است به تسکین علایم و سوزش معده در بارداری کمک کند. اگر علائم بیماری به خوبی به آنتی اسیدها پاسخ ندهند، ممکن است پزشک مهار کننده های گیرنده ی H2 (مانند رانیتیدین یا سایمتیدین) یا مهار کننده های پمپ پروتون (مانند امپرازول) را تجویز کند.

دلیل رفلاکس معده در بارداری و ۵ روش درمان خانگی موثر

اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن استفاده از این داروها در دوران بارداری وجود ندارد اما توصیه می شود فقط در مواقع ضروری و زمان هایی که گزینه های دیگری در دسترس نیست، از آنها استفاده شود. پزشک ممکن است برای زنانی که حالت تهوع و استفراغ (بخصوص در سه ماهه ی اول بارداری) دارند، داروهای ضد تهوعی مانند متوکلوپرامید و دومپریدون را تجویز کند. گاهی اوقات زنانی که با استفراغ های شدید حاملگی (یا هیپرامزیس گراویداروم) روبرو می شوند، به بستری شدن در بیمارستان نیاز خواهند داشت.

7- آیا اثرات ورم معده فقط به دلیل بارداری تشدید پیدا می کند؟

خیر علاوه بر بارداری وضعیت های دیگری مانند عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا بیماری زخم معده نیز می تواند باعث تشدید ورم معده شوند.

8- مادران باردار علاوه بر مصرف داروها، از چه راهکارهای دیگری می توانند به تسکین علائم ورم معده کمک کنند؟

ایجاد تغییرات مختلف در عادات غذایی می تواند به تسکین علائم ورم معده کمک کند. از آنجاییکه مصرف غذاهای تند، سرخ شده، اسیدی و سرشار از چربی باعث شعله ور شدن علائم ورم معده می شود، توصیه می شود که آنها را بطور کامل کنار بگذارید. نوشیدنی های کافئین دار نیز می توانند باعث تشدید علائم شوند بنابراین قهوه ها و نوشابه های گازدار را ترک کنید و بجای آن پس از مشورت با پزشک، از چای های گیاهی و آب طعم دار استفاده کنید.

غربالگری دوران بارداری چیست؟ ۶ آزمایش ضروری

غذاهای خاصی مانند گوشت قرمز، گوشت خوک و غذاهای تصفیه شده ممکن است سریعا اثر خود را نشان ندهند اما می توانند در طولانی مدت باعث تشدید درد معده شوند. به جای خوردن سه وعده غذایی پرحجم در طول روز، حدود چهار تا شش وعده ی کم حجم مصرف کنید. مصرف غذاهای سبک با هضم آسان مانند لبنیات کم چرب، سوپ، فرنی و همچنین گوشت آب پز بدون چربی و ماهی نیز می تواند از تشدید علائم این بیماری جلوگیری کند. در نهایت مصرف آبمیوه های تازه و طبیعی و همچنین سبزیجات و میوه های متنوع توصیه می شود.

منبع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا