نکات سلامتی مادران

6 علت اصلی درد هنگام مدفوع در بارداری+ درمان

bestkid b

همانطور که می دانید، حرکات روده در دوران بارداری تغییر می کند. در این مطلب دلیل این موضوع و نکاتی در مورد چگونگی کاهش چالش های مربوط به بارداری مانند یبوست و بواسیر آورده شده است.

هیچ کس در مورد تغییرات حرکات روده ای که زنان باردار با آن روبرو هستند صحبت نمی کند اما حقیقت این است که تهوع صبحگاهی تنها عارضه ناخوشایند اوایل بارداری نیست. تغییرات هورمونی و تنظیماتی که بدن باید برای کودک در حال رشد انجام دهد، مدفوع را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

دلیل بیخوابی در بارداری و ۳ روش درمان خانگی

مادران باردار ممکن است عوارضی مانند کاهش حرکات روده، سخت شدن مدفوع، یبوست یا حتی وجود خون در مدفوع را تجربه کنند. علت این امر، در قسمت زیر توضیح داده شده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علت تغییر حرکات روده در دوران بارداری چیست؟

مطالعات نشان می دهد که تغییر در حرکات روده ای در دوران بارداری، امری شایع است و در بسیاری از خانم ها دیده می شود. دلیل این امر بخاطر مجموعه ای از نوسانات هورمونی، اضطراب دوران بارداری و تغییر در عادات غذایی است که همگی این عوامل می توانند در بروز یبوست یا اسهال اوایل بارداری و سه ماهه اول نقش داشته باشند.

در اواخر بارداری نیز بسیاری از زنان یبوست را تجربه می کنند که در موارد شدید ممکن است با بواسیر همراه شود.

عوامل ایجاد کننده ی یبوست در بارداری

یبوست در دوران بارداری بدتر می شود و معمولاً در سه ماهه دوم و سوم به اوج خود می رسد. آهن موجود در ویتامین های قبل از زایمان می تواند یبوست را تشدید کند. از طرفی تغییرات هورمونی ایجاد شده در این دوران، حرکات روده را کند می کند. از دیگر عوامل ایجاد کننده ی یبوست بارداری، رشد جنین و حجیم شدن رحم است که می تواند باعث اختلال در حرکات روده و در نهایت یبوست شود.

علاوه بر مکمل های آهن و موارد فوق، پروژسترون نیز در بروز یبوست نقش دارد. پروژسترون باعث شل شدن عضلات می شود که سرعت دستگاه گوارش را کند می کند و باعث نفخ و مشکل در دفع می شود.

عوامل ایجاد کننده ی بواسیر در بارداری

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری، بواسیر را تجربه می کنند. احساس درد در هنگام دفع مدفوع یا وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه ی بواسیر در بارداری باشد.

بواسیر در بارداری می تواند درنتیجه ی افزایش جریان خون در بدن و همچنین فشاری که جنین در حال رشد به لگن وارد می کند اتفاق بیفتد. یبوست با فشاری که به عضلات لگن وارد می کند، می تواند موجب تشدید بواسیر در بارداری شود.

عوامل ایجاد کننده ی حرکات مکرر روده در بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری با مدفوع زیاد و اسهال مواجه می شوند. این امر ممکن است مربوط به اضطراب یا افزایش اشتها باشد. در صورت بروز اسهال در بارداری، با پزشک خود مشورت کنید به خصوص اگر این امر در اواخر بارداری اتفاق بیفتد. با مراجعه به پزشک اطمینان حاصل می کنید که اسهال ایجاد شده به دلیل عفونت، کرونا یا موارد دیگر نیست.

علت درد دنبالچه در بارداری و ۵ روش درمان خانگی

آیا مدفوع زیاد می تواند یکی از نشانه های بارداری باشد؟

خیر این یک باور غلط است چون مدفوع زیاد نمی تواند نشاندهنده ی بارداری باشد. در اوایل بارداری معمولا تهوع صبحگاهی و یبوست دیده می شود اما بهترین راه برای تشخیص بارداری، دادن آزمایش خون پس از عقب افتادن پریود است.

راه های بهبود یبوست در دوران بارداری

برای بهبود یبوست و بواسیر در دوران بارداری، فیبر دریافتی خود را افزایش دهید، غلات سبوس دار مصرف کنید و حداقل هشت تا دوازده فنجان مایعات در روز بنوشید. علاوه بر این فراموش نکنید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشید تا دستگاه گوارش بتواند به خوبی حرکت کند.

برخی پزشکان معتقدند که یکی از بهترین راه های جلوگیری از یبوست سیترات منیزیم است که می تواند به جلوگیری از پره اکلامپسی هم کمک کند و باید روزانه مصرف شود. پزشک می تواند مکمل های منیزیم و ویتامین های قبل از زایمان را برای شما تجویز کند.

علائم نزدیک شدن زایمان طبیعی و مراحل آن در رحم

هرگز بدون مشورت با پزشک از ملین ها و شل کننده های مدفوع استفاده نکنید. این داروها تنها باید با تجویز پزشک در دوران بارداری مصرف شوند. ورزش های ملایم و آرام هم می توانند به بهبود حرکات روده و رفع یبوست بارداری کمک کنند.

روش های درمان بواسیر در بارداری

برای رفع ناراحتی ناشی از بواسیر در دوران بارداری، یک تکه پنبه را به نارون کوهی آغشته کنید و چندین بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می توانید روزانه چند بار لگن خود را در یک وان آب گرم قرار دهید. فراموش نکنید که بعد از هر بار اجابت مزاج، خود را کاملا تمیز کنید.

اگر یبوست، اسهال یا بواسیر در دوران بارداری شما را بشدت آزار می دهد، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع پس از زایمان

اکثر زنان پس از زایمان برای مدفوع کردن با مشکلاتی مواجه می شوند. در طول بارداری مکمل های پروژسترون و آهن موجب یبوست می شوند اما در طی زایمان دهانه رحم گشاد می شود و به روده و رکتوم نیز فشار وارد می کند. مسکن های پس از زایمان ممکن است این مسئله را تشدید کنند بنابراین پزشک احتمالاً برای حل مشکل، شل کننده های مدفوع تجویز می کند.

غربالگری دوران بارداری چیست؟ ۶ آزمایش ضروری که باید انجام دهید

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا