نکات سلامتی مادران

دلیل خارش بدن در بارداری و 3 درمان موثر

bestkid b

خارش خفیف در بارداری به دلیل افزایش خونرسانی به پوست، امر غیرمعمولی نیست. با پیشرفت بارداری و رشد کودک، شکم شما کشیده شده و ممکن است احساس خارش کنید.

خارش خفیف معمولاً جای نگرانی ندارد اما خارش شدید می تواند نشانه یک بیماری جدی کبد به نام کلستاز باشد. این بیماری نادر است و از هر 100 زن باردار، کمتر از 1 زن را تحت تأثیر قرار می دهد و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

برای رفع خارش خفیف در دوران بارداری، چه اقداماتی می توان انجام داد؟

پوشیدن لباس گشاد ممکن است به جلوگیری از خارش کمک کند، زیرا لباس های آزاد کمتر باعث تحریک می شوند و تماس کمتری با پوست دارند. همچنین می توانید از پوشیدن لباس های حاوی مواد مصنوعی اجتناب کنید و از پارچه های طبیعی مانند پنبه که موجب گردش هوا اطراف پوست می شوند، استفاده کنید. علاوه بر این، گرفتن یک دوش خنک یا استفاده از لوسیون یا مرطوب کننده هم می تواند به تسکین خارش کمک کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخی از خانم ها می گویند که استفاده از محصولات حاوی عطرهای قوی، باعث تحریک پوست آنها می شود بنابراین بهتر است در دوران بارداری از لوسیون ها یا صابون های ساده استفاده کنید.

درمان ورم معده در بارداری و پاسخ به 8 سوال رایج

خارش جدی: کلستاز بارداری

اگر نگران خارش خود هستید یا اگر خارش شدیدی دارید، توصیه می شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلستاز بارداری که کلستاز داخل رحمی بارداری نیز نامیده می شود، یک اختلال جدی کبدی است که تعداد کمی از زنان باردار را در 3 ماهه ی آخر بارداری تحت تأثیر قرار می دهد.

علل کلستاز بارداری چیست؟

علت کلستاز بارداری نامشخص است اما تصور می شود که افزایش هورمون های بارداری در اواخر این دوران، ممکن است جریان طبیعی صفرا را کاهش دهد (صفرا مایع گوارشی ست که در کبد ساخته می شود و به سیستم هضم کمک می کند تا چربی ها را تجزیه کند).

کلستاز بارداری منجر به ایجاد اسید های صفراوی در خون و خارش شدید (بدون ضایعات پوستی) می شود. از طرفی صفرا به شکل طبیعی در مجراهای کوچک کبد جریان پیدا نمی کند و در نتیجه نمک‌ های صفراوی در پوست تجمع پیدا می کنند و باعث خارش می گردند.

نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

به نظر می رسد که سابقه ی خانوادگی، می تواند احتمال ابتلا به کلستاز بارداری را افزایش دهد، اگرچه این بیماری می تواند بدون سابقه خانوادگی هم رخ دهد. کلستاز بارداری بیشتر در زنان هندی و پاکستانی تبار دیده می شود. اگر در بارداری قبلی کلستاز بارداری داشته اید، احتمال ابتلا به آن در بارداری های بعدی هم وجود دارد.

عوارض کلستاز بارداری

نوزادان مادرانی که به کلستاز بارداری، مبتلا هستند، به احتمال زیاد زودرس به دنیا می آیند و یا دچار مشکلات ریوی می شوند. علاوه بر این احتمال سقط جنین هم وجود دارد. به دلیل این عوارض، پزشک پس از تشخیص این بیماری، ممکن است القای زودرس یا نظارت مکرر در دوران بارداری و پس از زایمان را تجویز کند.

علائم کلستاز بارداری چیست؟

علامت معمول کلستاز بارداری، خارش بدون بثورات معمولاً در کف دست ها و پاها است که ممکن است به تدریج به قسمت های دیگر بدن نیز انتقال پیدا کند. خارش می تواند بدون وقفه یا غیر قابل تحمل باشد و شب ها بدتر شود.

علائم دیگر این بیماری عبارتند از: تیره رنگ شدن ادرار، زردی (زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها) و مدفوع کم رنگ.

خارش معمولاً ظرف چند روز پس از زایمان از بین می رود.

درمان کلستاز بارداری

کلستاز بارداری با گرفتن پیشینه ی پزشکی، سابقه ی خانوادگی و آزمایش خون (برای بررسی عملکرد کبد)، تشخیص داده می شود (به این آزمایشات liver functions tests یا LFTs می گویند). پس از تشخیص کلستاز بارداری، تا زمان زایمان، آزمایشات LFT، بطور منظم انجام می شود تا پزشک بتواند وضعیت شما را کنترل کند.

استفاده از کرم ها مانند لوسیون کالامین در بارداری بی خطر است و می تواند تا حدی خارش را تسکین دهد. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش نمک های صفراوی و تسکین خارش نیز تجویز کند.

علت ضعف بدن/بی حالی در بارداری و 4 درمان موثر

کلستاز بارداری می تواند بر جذب ویتامین K بدن تأثیر منفی بگذارد. این ویتامین برای لخته شدن خون مهم است و به همین دلیل ممکن است مکمل ویتامین K نیز برای شما تجویز شود.

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اما در صورت تشخیص کلستاز بارداری، پزشک آزمایشات و معاینات منظم را انجام خواهد داد تا از بروز خطرات جدی جلوگیری شود.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا