نکات سلامتی مادران

6 بهترین دمنوش ها برای سه ماهه اول و دوم بارداری

bestkid b

از آنجایی که بارداری دوره حساسی است، خیلیها این سوال برایشان پیش می آید که آیا خوردن چایها و دمنوشهای گیاهی در بارداری بی ضرر است و چه دمنوشهایی را می توان در این دوران مصرف کرد. دمنوش گیاهی قرنهاست که به عنوان یک اکسیر مغذی و شفا بخش در فرهنگهای مختلف استفاده می شود. این دمنوشها حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به عملکردهای مختلف بدن می شوند.

به همین دلیل خیلی از خانمهای باردار برای آرامش گرفتن و بهره مندی از این فواید دنبال دمنوشهای گیاهی خوب و بی خطر هستند. نوشیدن دمنوش گیاهی مناسب باعث کاهش حالت تهوع صبحگاهی می شود و نه تنها انرژی تان را بالا می برد؛ بلکه به کاهش درد زایمان هم کمک می کند.

حالا این سوال پیش می آید که در دوران بارداری چه دمنوشی بخوریم و از مصرف کدام دمنوشها پرهیز کنیم؟ برای فهمیدن جواب این سوالات راهنمای امروز ما را تا انتها بخوانید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بهترین دمنوشها برای سه ماهه اول و دوم بارداری

1- دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی فوق العاده برای کمک به کاهش علائم بارداری مثل تهوع صبحگاهی و مشکلات گوارشی است. زنجبیل حاوی دو ترکیب خاص جینجرول (gingerol) و شوگاول (shogaol) است که از طریق تعامل با گیرنده های دستگاه گوارش به کاهش ناراحتی های معده کمک می کنند. علاوه بر این خوب است بدانید که نوشیدن دمنوش زنجبیل در دوران شیردهی هم بی خطر است.

طرز تهیه: 5 گرم ریشه زنجبیل خام را در آب داغ بیندازید. ریشه زنجبیل خام مقدار بیشتری جینجرول در خودش دارد.

حتما بخوانید: خوردن دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در دوران بارداری

2- دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه دمنوش آرامبخشی است که به رفع احساس اضطراب و همچنین حالت تهوع و بی خوابی شما کمک می کند. این دمنوش حاوی ترکیبی به نام رزمارینیک اسید است. تحقیقات نشان می دهد که رزمارینیک اسید منجر به افزایش گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز می شود. کم بودن میزان گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز، احساس استرس و اضطراب را در شما به وجود می آورد.

طرز تهیه: یک چهارم لیوان برگ بادرنجبویه تازه را با آب و یک قاشق چایخوری عسل خام را دم و نوش جان کنید.

3- دمنوش گل قاصدک

دمنوش گل قاصدک در کاهش احتباس مایعات و سایر علائم مرتبط با بارداری مثل خستگی و یبوست موثر است. گل قاصدک حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، B، C، D، کلسیم، آهن و پتاسیم است و نوشیدن دمنوش آن باعث عملکرد درست کبد می شود و یک ادرارآور طبیعی است.

نکته: اگر خواستید دمنوش گل قاصدک مصرف کنید بهتر است روزها آن را بخورید، چون همانطور که گفتیم این دمنوش ادرارآور است و اگر شبها میل کنید باید مدام به دستشویی بروید.

4- دمنوش رویبوس

دمنوش رویبوس سرشار از آنتی اکسیدان است و مقدار زیادی پلی فنول دارد. این دمنوش از قسمت های خشک شده درختچه های آفریقای جنوبی تهیه می شود. متاسفانه هیچ گونه تحقیق رسمی درباره بی خطر بودن مصرف چای رویبوس در دوران بارداری انجام نشده، ولی به طور کلی مصرف آن در مقادیر کم بی خطر است.

نکته: چای یا دمنوش رویبوس را می توان با شیر هم مصرف کرد که اتفاقا جایگزین خوبی برای قهوه یا چای معمولی کافئین دار است که باید از مصرفشان در دوران بارداری خودداری کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته از کارهای قبل از بارداری

5- دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو یکی دیگر از دمنوشهای فوق العاده مقوی برای خانمهای باردار است که فواید زیادی دارد. مصرف این دمنوش عملکرد مفاصل و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد، به هضم غذا کمک می کند، کیفیت خواب را بهبود می بخشد و در تسکین احساس اضطراب نیز موثر است.

به لیمو حاوی ماده ای شیمیایی به نام ورباسکوزید است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده مصرف به لیمو به همراه امگا 3 خواص ضد التهابی دارد و برای تسکین درد مفاصل مفید است.

6- دمنوش خار مریم

یکی دیگر از دمنوشهای بسیار عالی که برای کاهش تهوع صبحگاهی خانمهای باردار توصیه می شود، دمنوش خار مریم است. مصرف این دمنوش به افزایش شیر مادر و تقویت عملکرد هم کمک می کند. البته مستندات زیادی برای اثبات این مساله وجود ندارد اما به طور کلی گفته می شود که دمنوش خار مریم باعث افزایش ترشح هورمون پرولاکتین می شود که مسئول تولید شیر است.

طرز تهیه: خار مریم را در آب بریزید و حداقل 20 دقیقه دم کنید. میتوانید قبل از میل کردن به آن کمی شیر یا عسل هم اضافه کنید.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات مهم)

بهترین دمنوشها برای سه ماهه سوم بارداری و بعد از زایمان

1- دمنوش نعنا

دمنوش نعنا خاصیت خنک کنندگی دارد و به شما انرژی می دهد. علاوه بر این نعنا به هضم غذا کمک می کند و نشان داده شده که در کاهش سردردهای تنشی هم موثر است. البته هنوز تحقیقات کافی برای تایید این یافته ها انجام نشده است. معمولا دمنوشهای کیسه ای نعنا در اکثر فروشگاهها پیدا می شوند اما خودتان هم می توانید با برگهای تازه نعنا این دمنوش مقوی را درست کنید.

طرز تهیه: 4 تا 5 برگ نعنا در یک قوری آب در حال جوش بیندازید و اجازه بدهید حدود 5 دقیقه دم بکشد. بعد آن را از صافی رد و نوش جان کنید.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

2- دمنوش برگ تمشک

دمنوش برگ تمشک یکی از محبوب ترین و رایجترین دمنوشها برای آماده سازی خانمهای باردار برای زایمان است. گفته می شود که مصرف این دمنوش باعث راحتتر و کوتاهتر شدن روند زایمان می شود.

دمنوش برگ تمشک حاوی عنصری به نام فراگرین است. تحقیقات نشان می دهد این آلکالوئید عضلات رحم را آرام می کند و همین مساله باعث زایمان راحتتر می شود. همچنین لازم به ذکر است که مصرف دمنوش برگ تمشک فقط در اواخر سه ماهه دوم و سوم بارداری توصیه می شود. نوشیدن این دمنوش در دوران شیردهی هم بی خطر است.

یک واقعیت جالب: بیشتر از دو قرن است که از برگ تمشک به عنوان یک دمنوش مقوی برای بارداری استفاده می شود.

3- دمنوش برگ گزنه

دمنوش برگ گزنه به خاطر خواص انرژی بخش و شاداب کننده اش معروف است. این دمنوش سرشار از ویتامین هایی مثل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و آهن است.گزنه حاوی مقدار زیادی پلی فنول هم هست و مصرف آن در دوران شیردهی نیز بی خطر است.

طرز تهیه: برگ های گزنه را به مدت 5 دقیقه در آب جوش دم کنید. این دمنوش را می توانید به همین شکل یا با اضافه کردن عسل، دارچین یا کمی شکر میل نمایید.

در ادامه بخوانید: علت افسردگی بعد از زایمان (10 درمان و همه نکات)

بارداری برای خیلی از خانمها دوران هیجان انگیز و در عین حال نگران کننده ای است. مصرف دمنوشهای مفید و بی خطر در این دوران می تواند فواید زیادی برای سلامتی مادران آینده داشته باشد. با این حال توصیه می کنیم قبل از مصرف هر نوع دمنوشی اول با پزشکتان مشورت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا