آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

10 واکسن ضروری کودکان (از 0 تا 10 سالگی)

bestkid b

واکسن زدن به موقع کودکان به محافظت از آنها در برابر 15 بیماری قابل پیشگیری کمک می کند. واکسن ها شامل ارگانیسم های ضعیف یا غیر فعال ایجاد کننده ی بیماری می باشند. بسیاری از این واکسن ها بصورت تزریقی استفاده می شوند که از این میان تعداد محدودی از آنها مانند فلج اطفال، بصورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر واکسن ها در دوران کودکی زده می شوند و بنابراین ثبت کردن و اطلاع از زمان تزریق آنها بسیار ضروری و مهم است. در این مطلب برنامه ی ایمن سازی کودکان از بدو تولد تا 10 سالگی آورده شده است. اگر فکر می کنید فرزندتان هر یک از این واکسن ها را دریافت نکرده است، حتما این موضوع را با پزشک یا مسئولان خانه بهداشت منطقه ی خود درمیان بگذارید.

واکسن های ضروری نوزادان ۱ تا ۹ ماهه را در اینجا معرفی کرده ایم (کلیک کنید)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

انواع واکسن ها، مقدار و زمان تزریق

واکسن سن
واکسن ب ث ژ (سل)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

واکسن هپاتیت B

بدو تولد
واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

واکسن هپاتیت B

2 ماهگی
واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

4 ماهگی
واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

واکسن هپاتیت B

6 ماهگی
واکسن MMR (سرخک، سرخچه، اوریون) 12 ماهگی
واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

18 ماهگی
واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)

واکسن خوراکی فلج اطفال یا OPV

واکسن MMR (سرخک، سرخچه، اوریون)

4 تا 6 سال
واکسن تزریقی دوگانه (دیفتری، کزاز) ویژه بزرگسالان یا D T 14 تا 16 سال

توجه: واکسن D T یا دو گانه بزرگسالان، هر 10 سال یکبار تزریق می شود.

12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

واکسیناسیون نوزادان امری بسیار حیاتی بوده و خطر آن بسیار کمتر از بیماری هایی ست که مقابل آنها ایمن می شود. برنامه های ایمن سازی، اثرات جانبی کمی بهمراه دارد و تنها موجب ایجاد ورم جزئی در محل تزریق و یا تب خفیف می شود.

5 فایده واکسیناسیون کودک

واکسیناسیون کودکان یکی از مهم‌ترین اقدامات بهداشت عمومی است که به بهبود سلامت کودکان و جامعه کمک می‌کند. زیراواکسیناسیون کودکان از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مسری است. با واکسن کودک، بدن به طور کنترل‌شده در معرض ویروس ضعیف‌شده‌ی بیماری قرار می‌گیرد و از این طریق، پادتن بیماری به صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شود. با این کار، بدن کودک در برابر آن ویروس توانایی مقاومت پیدا میکند .

  1. پیشگیری از بیماری‌ها: واکسیناسیون از کودکان در مقابل بسیاری از بیماری‌های مخرب مانند شکل‌های شدید سرماخوردگی، شلیشه، تب زرد، دیفتری، هپاتیت B، هموفیلوس‌انفلوانزا و سرخک محافظت می‌کند.
  2. کاهش انتقال بیماری: واکسیناسیون باعث می‌شود که کودکان مقاومت به بیماری‌ها پیدا کنند و در نتیجه، انتقال بیماری به دیگران نیز کاهش یابد. این مسئله به خصوص در جوامعی که تعداد بالایی از افراد واکسینه شده‌اند به اثبات خود نشان داده است.
  3. حفاظت از افراد ضعیف: بسیاری از کودکان به دلیل سن کم یا بیماری‌های مزمن ناتوان در مقابل بیماری‌های شدید هستند. واکسیناسیون به عنوان یک وسیله پیشگیری، این گروه از افراد را نیز در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.
  4. کنترل و پیشگیری از اپیدمی‌ها: واکسیناسیون به کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در جوامع کمک می‌کند. اگر تعداد زیادی از افراد واکسینه شوند، اپیدمی‌ها کاهش می‌یابند یا حتی ممکن است کاملاً از بین بروند.
  5. حفاظت از جامعه: با ایجاد جریان مقاومت گسترده در جامعه، حتی افرادی که به دلایل بهداشتی یا پزشکی نمی‌توانند واکسینه شوند، از حمله بیماری‌ها محافظت می‌شوند؛ این مفهوم به عنوان “حصار گروهی” شناخته می‌شود.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا