آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

دفاع شخصی کودکان: مزایا و معایب و بهترین سن شروع آن

bestkid b

زمانی که به عنوان یک پدر یا مادر با کودکانتان به بیرون از خانه پا می گذارید، دنیا و جهان برای آنها معنای جدیدی پیدا می کند. شما به عنوان والدین، تمام سعی تان را می کنید که محیط خانه را برای فرزندانتان مملو از عشق، محبت و امنیت کنید؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که جهان بیرون از خانه هم همینقدر مهربان باشد. از طرف دیگر، کودکان حتما باید با واقعیات خشن دنیا و محیط پیرامونشان آشنا شوند. در واقع هیچ راه گریزی برای دور شدن از این واقعیات نیست؛ اما آنها می توانند یاد بگیرند که چطور از خودشان مراقبت کنند.

بهترین سن برای یادگیری دفاع شخصی کودکان چه زمانیست؟

اگر قرار باشد کودکتان تحت نظر یک مربی و در کلاس های آموزشی شروع به یادگیری دفاع شخصی کند، در اکثر مواقع ۳ سالگی سن شروع آموزش های دفاع شخصی به بچه هاست. با این حال در برخی موارد، کلاس های آموزش دفاع شخصی کودکان حداقل سن لازم برای یادگیری این مهارت را ۱۰ سال عنوان می کنند. در واقع همه چیز به سبک مبارزه ای دفاع شخصی بستگی دارد. علاوه بر این بسیار مهم است که مزایا و معایب آموزش دفاع شخصی به کودک هم در نظر گرفته شود و با توجه به آن آموزش شروع شود.

آیا کودکان حتما باید دفاع شخصی یاد بگیرند؟

با توجه به آمارهای هشدار دهنده در خصوص افزایش قاچاق کودکان در سطح جهانی، کودکان ما حتما باید آمادگی مقابله با بدترین شرایط را داشته باشند. ما به عنوان والدین وظیفه داریم که به کودکانمان یاد بدهیم هر زمانی که متوجه شرایط غیر عادی شدند باید چه کار کنند و چطور از خودشان محافظت کنند؛ حالا ممکن است این آموزش ها در قالب دفاع شخصی باشند و یا فقط به آنها یاد بدهیم چطور از چنگ یک مهاجم خلاص شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بنابراین پاسخ این سوال مثبت است. بله، یادگیری دفاع شخصی برای بچه ها یک اولویت محسوب می شود. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که هر بچه ای با توجه به سن و توانایی های فردی اش باید تحت آموزش دفاع شخصی قرار بگیرد؛ برای همین ممکن است فرزندان شما در سنین متفاوتی آمادگی یادگیری مهارت های دفاع شخصی را پیدا کنند.

مثل همه کارهایی که انجام می دهیم، پشت این قضیه هم یک هدف نهفته است. هدف از آموزش دفاع شخصی به کودکان برطرف کردن نگرانی های پدر و مادرهاست. ما به عنوان والدین دلمان می خواهد مطمئن باشیم که فرزندانمان همیشه در بالاترین سطح امنیت قرار دارند. ما با آگاهی از اینکه دنیای پیرامونمان جای بی رحمیست کودکانمان را وارد این جهان کرده ایم و حالا باید با مجهز کردنشان به مهارت های مختلف، از آنها در مقابل این بی رحمی و ناامنی حفاظت کنیم.

تصمیم گیری درباره اینکه بچه ها از چه سنی باید دفاع شخصی را یاد بگیرند به غریزه والدینشان و احساسی که آنها را متوجه این مساله می کند بستگی دارد. فقط شما هستید که می توانید تشخیص بدهید کودکتان چه زمانی آماده قدم گذاشتن در این مسیر است.

۵ روش آموزش مهارت جلوگیری از سوء استفاده جنسی از کودک تان

نکات کوتاهی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به شما کمک می کنند تا سن آمادگی فرزندتان برای یادگیری دفاع شخصی را تشخیص بدهید. اگر کودک شما موارد را زیر را دارد می توانید مطمئن باشید به سن مناسب برای یادگیری این مهارت رسیده است:

  • می تواند درست و غلط را به خوبی تشخیص بدهد و هنگام بیان افکار و دیدگاه هایش در مورد درست و غلط بودن مسائل صحبت کند.
  • می تواند وقتی خواهر، برادر یا بچه های کوچکتر از خودش اسباب بازی مورد علاقه را از دستش می گیرد، بدون عصبانیت، حمله کردن و یا اوقات تلخی با او کنار بیاید و مساله را حل کند.
  • می فهمد که خطر یا خشونت چیست. متاسفانه کودکان ما حتی با تماشای کارتون هایی مثل تام و جری که از تلویزیون پخش می شوند هم در معرض خشونت قرار می گیرند. برای همین آموزش خشونت مهاجم مفهوم جدیدی برای آنها نیست.
  • می تواند مفهوم آدم خوب یا آدم بد را در یک فیلم درک کند و بفهمد. مثلا ممکن است پسرتان از شما بپرسد “چرا مرد عنکبوتی به گرین گابلین حمله می کند؟” یا “چرا همه دنبال تعقیب و تیراندازی به هالک هستند؟” ممکن است کودکتان فرق آدم خوب و بد را بداند؛ اما تا زمانی که از شما می پرسد “چرا” و به سمت سوالاتی مثل “مگر او چه کار اشتباهی کرده؟” حرکت نکند هنوز آمادگی یادگیری دفاع شخصی را ندارد. می بینید؟ بهترین قاضی برای تشخیص این مساله خود پدر و مادرها هستند.

آیا آموزش دفاع شخصی به کودکان فکر خوبیست یا اصلا ایده خوبی نیست؟

حالا بیایید کمی موضوع را بیشتر بشکافیم و با مزایا و معایب آموزش دفاع شخصی به کودکان آشنا بشویم.

مزایای دفاع شخصی برای کودکان

۱- کودکان با واقعیت دنیا آشنا می شوند و آن را همانطور که واقعا هست می بینند

وقتی شروع به آموزش دفاع شخصی به کودک می کنیم، در واقع پرده خوشرنگ و لعابی که جلوی دید کودک را گرفته برمیداریم و او را با بدی های جهان، آدم های بد و واقعیات زشت دنیا آشنا می کنیم.

۲- به بچه ها یاد می دهیم که احساس مسئولیت بیشتری نسبت به خودشان داشته باشند

با آموزش دفاع شخصی، این فرصت را به کودکانمان می دهیم که در صورت غیبت ما هوشیار باشند و به جزئیات محیط اطرافشان توجه کنند و مسئولیت های مربوط به خودشان و محافظت از خودشان را یاد بگیرند.

۳- وقتی کودک با خطر روبرو می شود برای مقابله با آن برنامه دارد

بچه هایی که دفاع شخصی یاد می گیرند برای لحظات و شرایط ناخوشایند برنامه دارند و می توانند ضمن حفظ آرامششان تمرین هایی که یاد گرفته اند را اعمال کنند تا از خطر نجات پیدا کنند.

۴- فرزندان ما تسلیم شر و بدی نمی شوند و برای چیزی که درست و خوب است می جنگند

با آموزش دفاع شخصی به کودک، ما به عنوان والدین آنها را آماده می کنیم تا وقتی در شرایط خطرناک قرار گرفتند از هر خطری فرصتی برای مبارزه بسازند. این آمادگی می تواند جان آنها را در شرایط سخت نجات بدهد.

۵- کودکان می توانند اهمیت تناسب اندام و سلامتی را یاد بگیرند

آموزش دفاع شخصی به کودک باعث می شود او از اهمیت تناسب اندام و سلامتی آگاه شود و درک اصول تغذیه ای مناسب و توجه به توانایی های بدنی برای او به یک سرگرمی سالم تبدیل شود.

کودکم از بچه ها کتک میخورد: آموزش برخورد با قلدری به کودک

معایب دفاع شخصی برای کودکان

۱- کودک ما ترس زده و پارانوئید می شود

وقتی هدف از یادگیری دفاع شخصی و استفاده از آن را به کودک یاد می دهیم، حجم بزرگی از ترس و پارانویا را به او القا می کنیم. من به شخصه یادم می آید زمانی که برای اولین برای پسرم توضیح دادم غریبه به چه کسی می گویند، چطور با چشمانی باز و با دقت به من گوش می کرد. من به وضوح می توانستم ترس را در صورتش ببینم.

۲- اگر آموزش دفاع شخصی زودتر از موعد مناسب شروع شود ممکن است کودک نتواند فرق بین یک تهدید واقعی با یک بازی خشن را تشخیص بدهد

اگر کودک شما هنوز به سنی نرسیده که بتواند خطر و تهدید واقعی را درک کند نباید دفاع شخصی را برای او شروع کنید. در غیر اینصورت ممکن است کودک حتی وقتی با همکلاسی هایش در مدرسه کشتی می گیرد هم این بازی را یک تهدید واقعی تلقی کند و واکنش شدیدی نشان بدهد. در این حالت احتمالا هر روز از مدرسه با شما تماس می گیرند و از فرزندتان شکایت می کنند! پس می بینید که سن شروع آموزش دفاع شخصی به کودک چقدر مهم است.

۳- ممکن است کودک از مهارت دفاع شخصی اش روی همه استفاده کند

تا حالا برایتان پیش آمده که بعد از تماشای هاکی، فوتبال یا گلف وسوسه شوید خودتان هم بازی کنید؟ همین انتظار را می توان از دختر یا پسرمان که به تازگی دفاع شخصی یاد گرفته هم داشته باشیم. ممکن است او هم به خاطر همین وسوسه شدن و با پیش پا افتاده ترین دلایل یا فقط برای آزمایش حرکت جدیدی که یاد گرفته، در مدرسه مهارتش را روی همکلاسی هایش پیاده کند.

۴- کودک در معرض تکبر، اعتماد به نفس بیش از حد و احساس شکست ناپذیری در مواجه با خطر قرار می گیرد

اگر دفاع شخصی به گونه ای آموزش داده نشود که کودک بفهمد جلوگیری از به خطر افتادن بهترین دفاع است، ممکن است احساس شکست ناپذیری کند و خودش را به خطر بیندازد.

آموزش دفاع شخصی در خانه یا در کلاس های آموزشی؟

اگر فیلم پسر کاراته باز (Karate Kid) را دیده اید باید بدانید در صورتی که مربی دفاع شخصی فرزند شما چیزی شبیه آقای میاگی در این فیلم نباشد پس احتمالا به دردسر می افتید! اگر تصیم دارید فرزندتان را به کلاس های آموزش دفاع شخصی بفرستید، قبل از هر کاری فرهنگ درون سالن آموزش را غربالگری کنید.

معمولا هر چه سن کودکان پایین تر باشد کمتر به مربی نیاز دارند. بچه ها در سنین پایین تر کمتر به یادگیری سیلی زدن، مشت زدن و یا لگد زدن نیاز دارند. تا زمانی که بچه ها عواقب چنین کارهایی را درک نکنند و نفهمند، نیازی نیست به کلاس آموزش دفاع شخصی بروند. توصیه می کنیم قبل از هر کاری دنبال مشاوره و راهنمایی گرفتن باشید. پرس و جو کنید و ببینید در کلاس های دفاع شخصی چه چیزهایی آموزش داده می شود و اگر برای سن فرزندتان مناسب است اقدام کنید.

آموزش دفاع از خود به کودکان: ۸ ترفند تربیت کودک شجاع

از طرف دیگر، در اکثر این کلاس ها نظم و انضباط و احترام به دیگران آموزش داده می شود؛ پس چرا خود ما به عنوان پدر و مادر نتوانیم چنین مهارت هایی را به کودکمان در خانه یاد بدهیم؟

آموزش های دفاع شخصی برای کودکان شامل چه مواردی می شود؟

اصول آموزش دفاع شخصی برای کودکان باید با این موارد شروع شوند و حول این محورها متمرکز باشند. کودک در این کلاس ها باید موارد زیر را یاد بگیرد:

  • بفهمد که چقدر برای پدر و مادر و خانواده اش مهم است و هرگز نباید توسط افراد دیگر به جایی برده شود.
  • بفهمد چرا هیچ وقت بدون اطلاع پدر و مادرش جایی نباید جایی برود
  • متوجه احتمال وجود خطر در هر محیطی باشد
  • از هرگونه خطر بالقوه در اسرع وقت دوری کند
  • یاد بگیرد که چطور در صورت لزوم از خودش در برابر فرد مهاجم دفاع کند
  • بداند باید بعد از مدرسه یا مهد کودک با چه کسی به خانه برود و هیچ وقت با شخص دیگری به جایی نرود. علاوه بر این باید هر نوع مورد غیر عادی را به معلمش گزارش بدهد
  • یاد بگیرد که در صورت احساس امنیت یا برخورد با فرد مهاجم فریاد بزند و درخواست کمک کند؛ مثلا به اینکه مدام جیغ بزند بگوید: “کمک کنید، این فرد غریبه است”. چون جیغ یا لگد زدن ممکن است به اندازه کافی سوء ظن دیگران را تحریک نکند.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، معمولا هر چه کودک کوچکتر باشد کمتر به یادگیری دفاع شخصی نیاز دارد چون کودکان در سنین پایینتر مدام جلوی چشممان هستند و می توانیم روی آنها کنترل و نظارت داشته باشیم. با بزرگتر شدن کودکان، نیاز به یادگیری دفاع شخصی هم بیشتر می شود. در نهایت این شما هستید که به عنوان والدین تشخیص می دهید فرزندتان از چه سنی باید مهارت دفاع کردن از خودش را یاد بگیرد. حتی یک مربی متخصص هنرهای رزمی هم نمی تواند به اندازه خود پدر و مادر سن مناسب فرزند را برای یادگیری دفاع شخصی تشخیص بدهد.

چگونه هنرهای مختلف را خیلی ساده به کودکان آموزش دهیم؟

در وهله اول، ما به عنوان پدر و مادر وظیفه داریم که امنیت فرزندانمان را تامین کنیم و آنها را از خطرات بالقوه ای که در همه جا یافت می شود دور نگه داریم. در درجات بعدی نیز باید آنها را با اینکه چطور قهرمانان و نگهبانان هوشیار خودشان باشند آشنا کنیم و به آنها یاد بدهیم با خطر مقابله و از خودشان دفاع کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا