آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

درمان ضعیفی چشم کودکان با 6 تمرین روزانه

bestkid b

والدین همیشه بهترین چیزها را برای فرزندان خود می خواهند. آنها دوست دارند که فرزندشان در هر کاری موفق باشد و در کنار سلامتی و شادی، همیشه احساس خوشبختی کند. مسلما سلامتی کودکان، اولویت تمام والدین محسوب می شود و بدون شک، سلامتی چشم و بینایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آمارها نشان می دهد که امروزه بسیاری از کودکان از ضعف بینایی و همچنین خستگی چشم رنج می برند.

اما برای کمک به کودکانی که به این وضعیت مبتلا هستند، چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ آیا واقعا عینک یا لنزهای تماسی تنها راه حل مناسب برای اصلاح بینایی کودکان است؟ اگرچه لنز و عینک بدون شک راهی مطمئن برای اطمینان از سلامتی چشم کودک است اما هیچ یک از این محصولات ریشه ی مشکل بینایی را برطرف نمی کنند.

آیا می دانید که 35 درصد کودکان 13 تا 16 ساله به عینک طبی یا لنز نیاز دارند؟ متأسفانه لنز و عینک نمی تواند مانع ضعیف تر شدن چشم های شما (یا فرزندتان) در طول زمان شود و به این ترتیب ممکن است مشکل بینایی روز به روز تشدید شود. اما نگران نباشید چون گزینه ی دیگری هم وجود دارد! ورزش های چشم راهی عالی برای کمک به کودکان در بهبود و حفظ قدرت بینایی، بدون استفاده از لنز یا عینک است.

در این مطلب با بهترین ورزش های چشم برای تقویت بینایی کودکان و روش های انجام آن آشنا می شوید.

چرا انجام ورزش های چشم توصیه می شود؟

اغلب والدین فرزندان خود را به انجام تمرینات تقویت کننده عضلات تشویق می کنند، به ویژه هنگامی که کودکان ورزش می کنند. اما آنها غالباً فراموش می کنند که به فرزندانشان یادآوری کنند از چشم های خود مراقبت کنند! تمرینات و ورزش های چشم، یک روش ایمن برای انجام این کار است.

این ورزش ها طوری طراحی شده اند که چشم ها را در طول زمان تقویت می کنند و بدون استفاده از لنزها، موجب بهبود بینایی می شوند. عینک ها و لنزها، هیچ کمکی به بهبود بینایی کودک شما نمی کند. به عبارت دیگر این ابزارها نمی توانند ریشه ی مشکل را برطرف کنند.

مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

انجام تمرینات چشم بسیار آسان و سریع است. حتی به کودکان خردسال هم می توان آموزش داد که از این تمرینات برای بهبود بینایی خود استفاده کنند. انجام تمرینات چشمی برای کودکان در تمام رده های سنی مفید است و به آنها کمک می کند تا بجای استفاده از عینک و لنز، به بهبود بینایی خود کمک کنند.

ورزش های ساده برای تقویت بینایی کودکان

در این قسمت تمرینات ساده ی چشم که می توانید به فرزندان خود بیاموزید، آورده شده است. فراموش نکنید به کودکان کمک کنید که اهمیت مراقبت از چشم های خود را درک کنند. همچنین بر انجام تمرینات کودک نظارت کنید تا زمانی که در اینکار تسلط کافی پیدا کند.

1- بازی حافظه

این بازی برای کودکان سرگرم کننده است و بصورت آنلاین نیز قابل انجام است. هدف از این بازی ها، تقویت حافظه ی دیداری کودکان است. در بازی حافظه، تصاویری به کودک نشان داده می شود و او باید بتواند آنچه را که دیده است، به خاطر بیاورد. این بازی به روش های مختلفی مانند بازی کارتی حافظه، پرسش و پاسخ، بازی چه چیزی تغییر کرد و… قابل انجام است.

2- ورزش تغییر مسیر چشم

برای کودکان بسیار مهم است که یاد بگیرند نگاه خود را به سرعت از یک نقطه به نقطه ی دیگر تغییر دهند. برای اینکار ابتدا دو جسم متفاوت (مثلا مداد و تقویم یا دو اسباب بازی) بردارید. تقویم را روی دیوار قرار دهید و از کودک خود بخواهید که کمی دورتر بایستد و در همین حال مداد را به صورت عمودی در مقابل صورت خود نگه دارد.

از فرزندتان بخواهید به مداد نگاه کند و سپس به اعداد تقویم نگاه کند. مجددا از کودک بخواهید به مداد نگاه کند. این کار را حداقل 10 بار تکرار کنید. همچنین می توانید میزان فاصله فرزندتان را با تقویم تغییر دهید.

3- تمرینات مسیریابی

این تمرینات برای بچه ها عالی است زیرا به آنها کمک می کند که هنگام خواندن یک مطلب، کلمات را جا نیندازند و ترتیب حروف را تغییر ندهند. بیشتر کودکان در زمان خواندن، متن را گم می کنند، آن را تغییر می دهند یا کلمات را جا می اندازند. تمرینات منظم مسیریابی به آنها کمک می کند تا بتوانند بر این مشکلات غلبه کنند و مهارت های خود را تقویت نمایند.

برای انجام این تمرین، یک توپ را به یک نخ وصل کنید. توپ را تا بینی فرزندتان آویزان کنید. سپس از او بخواهید که به عقب و جلو رفتن توپ نگاه کند. توپ را در جهات مختلف تکان دهید و این تمرین را تکرار کنید. کودک شما باید حرکت توپ را فقط با چشم دنبال کند بدون اینکه سر خود را حرکت دهد! این بازی باعث تقویت ماهیچه هایی می شود که کودک برای خواندن مطالب و بطور کلی در طول زندگی خود به آنها نیاز دارد.

قرمزی در چشم نوزاد و کودک چیست؟ روش درمان آن

4- ورزش چرخش چشم

این بازی واقعاً ساده است! به کودک خود آموزش دهید تا چشمان خود را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخاند. پس از تکمیل شدن یک دایره، کودک باید چشمک بزند و سپس چشم خود را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخاند. این ورزش را چندین بار تکرار کنید و مطمئن شوید که فرزندتان در این بین چشمک می زند.

5- ورزش نوشتن با چشم

برای این تمرین کودک باید در مقابل یک دیوار قرار بگیرد (رنگ دیوار ترجیحاً روشن یا زننده نباشد). از فرزندتان بخواهید که فقط با چشمانش، یک کلمه یا حرف بنویسد. اجازه ندهید کودک شما برای انجام اینکار سر خود را حرکت دهد. حرکت چشم ها به شکل حروف مختلف می تواند عضلات چشم را تقویت کند. علاوه بر این یک ورزش سرگرم کننده برای کودکان است!

6- تمرین ساعت خیالی

برای شروع این فعالیت ابتدا از فرزندتان بخواهید که یک ساعت بزرگ را تصور کند. از او بخواهید مرکز ساعت را روی دیوار تصور کند. سپس یک زمان بگویید و از کودک بخواهید با چشم هایش، جای عقربه های خیالی روی دیوار را دنبال کند. سپس دوباره با چشم خود به مرکز ساعت برگردد. این کار را حداقل 10 بار تکرار کنید و یادتان باشد که از فرزندتان بخواهید که فقط از چشم های خود استفاده کند!

نتیجه گیری

توجه داشته باشید که اگرچه تمرینات ارایه شده در این مطلب به بهبود و تقویت قوه ی بینایی کودکان کمک شایانی می کند اما اصلاح مشکلات بینایی و دیداری جدی، به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

9 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی کودک

علاوه بر این مصرف برخی ویتامین ها می تواند به بهبود قوه ی بینایی کودکان کمک کند اما بخاطر داشته باشید که قبل از شروع مصرف ویتامین ها، ابتدا با پزشک مشورت کنید. به فرزندتان اهمیت دهید و از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن او اطمینان حاصل کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه با انجام تمرینات چشم، به کودک کمک می کند تا از نعمت داشتن چشم های سالم و طبیعی بهره مند شود!

منبع1 منبع2

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا