آموزش نقاشی به کودکان

رنگ آمیزی کودکان: روش آموزش و 30 الگوی رایگان برای دانلود

bestkid b

علاقه کودکان به نقاشی و رنگ آمیزی از همان یک سالگی شروع می‌شود، علاقه به این هنر از آنجا شکل می‌گیرد که ترسیم اشیا و اشکال پیرامون کودک نسبت به خواندن یا نوشتن کلمات بسیار آسان‌تراست و درک کوشش و دقت زیادی نیاز ندارد. کودک دلبندتان می‌تواند به راحتی هر آنچه که در دنیایی پیرامون خود دیده‌است تصور کرده و شروع به ترسیم آن نماید. نقاشی و رنگ آمیزی کودکان می تواند روشی بسیار موثر در تقویت سلامت جسمی و روانی در کودکان باشد. نقاشی باعث تقویت خلاقیت در کودکان می شود. بدون این نگرانی که برعکس بازی های رایانه ای و گوشی برای روح و روان آنها هزار ضرر و آسیب داشته باشد.

فواید رنگ آمیزی برای کودکان

همیشه رنگ‌آمیزی برای کودکان جزو سرگرمی‌های مفید و لذت‌بخش بوده‌است. خیلی از ما در دوران کودکی عاشق نقاشی و رنگ‌آمیزی بوده‌ایم و هنوز هم اگر فرصتی پیدا کنیم با کودکی که در حال رنگ آمیزی باشد همراهی می‌کنیم. آیا رنگ آمیزی یک سرگرمی ساده است؟ رنگ آمیزی چه تأثیری بر کودک ما دارد؟

۱۴ کاردستی با کاغذ رنگی (آموزش تصویری)

نقاشی حتی میتواند بیانگر آن چیزی باشد که در ناخوداگاه کودک شما میگذرد به همین دلیل است که حتی روان شناسان خبره از روی نقاشی و رنگ آمیزی و انتخاب رنگ ها در نقاشی در مورد سلامت روان کودکان نظر میدهند و یا والدین را در جریان مشکلات روحی ، ترس ها و شادی های کودکشان قرار میدهند. گذشته از همه این موراد نقاشی یک هنر والا و کهن است که اگر کمی وقت بگذارید ممکن است متوجه استعداد کودکتان در زمینه نقاشی و رنگ آمیزی شود و برای رشد و گسترش و شکوفایی آن تلاش کنید .در ادامه چند مورد از فواید ومزایای رنگ آمیزی را بررسی می‌کنیم:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1.هماهنگی چشم‌ها و دست‌ها

در زمان رنگ‌آمیزی کودک ما با دقت به نقاشی و خطوط نگاه می‌کند و هم زمان باید با حرکات منظم مدادرنگی رنگ آمیزی کند. دقت و تمرکزی که کودک برای انجام این کار استفاده می‌کند، باعث هماهنگی حرکت چشم ها و دست او می‌شود. در زمان رنگ آمیزی کودک رنگ‌ها را انتخاب می‌کند، سعی میکند بین خطوط را رنگ آمیزی کند، مدادرنگی ‌ها را تراش می‌کند. همه این‌ها مهارت های حرکتی دستان او را بهبود می‌بخشد. ظرافتی که کودک در هنگام کار با مدادرنگی به کار می‌گیرد، باعث می‌شود در زندگی روزمره، کارهای شخصی، و کارهایی که نیاز به ظرافت و دقت بیشتری دارند را به خوبی انجام بدهد. مانند بستن دکمه‌های لباس، بستن بند کفش و… .

2.شناخت رنگ‌ها

استفاده از ابزار رنگ‌آمیزی مثل مدادرنگی‌های مختلف، آبرنگ‌ها یا رنگ انگشتی، شناخت رنگ ها و کاربرد آن‌ها را در کودک تقویت می کند. و کودکی که برای اولین بار با آن‌ها روبه‌رو می‌شود به خوبی می‌تواند رنگ‌ها را از هم تشخیص بدهد.

حتما بخوانید :آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان ۲ تا ۷ ساله در ۳ روز! (گام به گام)

3.بهتر شدن دست خط

کنترل حرکات دست، قدرت دست و ظرافت خطوط از مهارت‌هایی هستند که برای داشتن خط خوش و زیبانویسی کلمات موثرند. هنگامی که کودک در زمان پیش از دبستان این مهارت‌ها را یاد بگیرد، باعث می‌شود در آینده پیشرفت بهتری در نوشتن داشته باشد و برای ورود به مدرسه آمادگی بیشتری پیدا کنند.

4.پرورش ادارک دیداری

کودکان در حین رنگ آمیزی با انواع ساختارها، اشکال هندسی و انواع خطوط آشنا می‌شوند. آشنایی با الگو‌ها و حجم ها از مهارت‌هایی است که در این سرگرمی به دست می‌آید. نقاشی و رنگ آمیزی کودکان ارتباط مستقیمی با چشم‌ها و احساس بینایی دارد. درنتیجه می‌تواند به خوبی این بخش از ذهن را پرورش بدهد.

5.رهایی از اضطراب و بروز احساسات

نقاشی کودکان و رنگ‌هایی که برای رنگ آمیزی آن انتخاب می‌کنند، از مواردی است که به ما در شناخت احساسات کودک کمک می‌کند. کودکی که در طول روز دچار استرس و اضطراب بوده‌است، با رنگ آمیزی و نقاشی میتواند احساسات منفی درونش را تخلیه کند. رنگ‌آمیزی یک سرگرمی آرامش‌بخش برای کودکان است که احساساتی مثل خشم، نگرانی، شادی و.. در آن به ظهور می‌رسند. کودکان در نقاشی فرصتی می‌یابند تا افکار درونی خود را بروز بدهند و دیده شوند.

6.افزایش اعتماد به نفس

اینکه فرزند ما احساس کند که توانسته یک مسئولیت را به پاین برساند، احساس خوشایندی را به او القا می‌کند. رنگ آمیزی و خلق طرح‌های جدید اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد. این اعتماد به نفس به او کمک می‌کند در مسئولیت های بعدی‌اش بهتر از قبل عمل کند.

7.پرورش خلاقیت

هنگامی که کودک از رنگ‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کند، رنگ‌ها نیرویی برای الهام بخشی به او خواهند بود. ایده‌های جدید در اثر خلاقیت ایجاد می‌شوند و ذهن کودک ما را برای اقدامات بزرگتر و خلاقیت‌های بیشتر آماده می کنند.

آموزش ۴ نقاشی ساده با مداد رنگی برای کودکان که عاشقش می شوند

8.بالا رفتن تحمل کودک

رنگ آمیزی می تواند استقامت کودک را در انجام کارهایی مانند نوشتن و نقاشی بیشتر کند. بسیاری اوقات بچه ها هنگام رنگ آمیزی دستشان زود خسته می شود و شکایت می کنند. آن ها می توانند با تمرین رنگ آمیزی عضلات کوچک دست خود را تقویت کنند تا در هنگام نوشتن صبر بیشتری داشته باشند. به کودک یاد دهید که چگونه یک تصویر با کادربندی کوچک را رنگ آمیزی کند، تا قدرت، استقامت عضلات و تمرکز او تقویت شود.

اکنون می خواهیم درباره آموزش مهارت رنگ آمیزی به کودکان، با شما صحبت کنیم:

هماهنگی چند جانبه بین دو دست، چشم ها و مغز

استفاده از هر دو دست به صورت هماهنگ، مهارتی است که کودک برای نقاشی، استفاده از کاغذ و قیچی، و… باید آن را یاد بگیرد. مثلا هنگام نقاشی یا رنگ آمیزی، کودک باید باید یک دست رنگ کند و با دست دیگر کاغذ را نگه دارد. استفاده از یک دست به عنوان یک نگهدارنده کاغذ، به کودک این امکان را می دهد که با قدرت و مهارت نگه داشتن و رنگ آمیزی همزمان آشنا شود.

برای مهارت رنگ آمیزی باید به کودک آموزش دهیم تا به درستی مداد یا هر وسیله ای که با آن نقاشی را رنگ می کند را چگونه در دست بگیرد. برای آموزش درست گرفتن مداد به آن‌ها باید به آن ها آموزش دهیم که مداد را از نزدیکی نوک آن بگیرند تا کنترل بیشتری برای دست گرفتن مداد داشته باشند.

تصاویری که کادربندی بزرگتری دارند را انتخاب کنید

برای کودکان خردسالی که به تازگی می خواهند رنگ آمیزی را شروع کنند از تصاویر بزرگ با کادربندی که خطوط آن درشت باشد انتخاب کنید، این تصاویر برای کودک آسان تر خواهد بود و آن ها راحت تر با مفهوم رنگ آمیزی داخل خطوط آشنا خواهند شد.

با بزرگ شدن کودک علاقه و میل او به رنگ آمیزی تصاویر کوچک تر و بیشتر با مرزبندی نازک تر بیشتر می شود.

حتماً ببینید : ۲۰ نمونه نقاشی کودکانه فانتزی بسیار جذاب+ فیلم آموزش تصویری

استفاده از کتاب های آموزش رنگ آمیزی

کتاب های آموزش رنگ آمیزی، شامل تصاویر با جزئیات بیشتر و پیچیده‌ تر است که می تواند برای به چالش کشیدن هیجان و تمرکز کودک بسیار مفید باشد. کتاب های رنگ آمیزی می توانند به عنوان یک هدیه خوب و جذاب و همچنین ابزاری برای آموزش و تقویت مهارت های مختلف به کودک محسوب شوند.

30 الگوی رایگان برای پرینت کردن

هیچگاه برای رنگ آمیزی کودکان از الگو استفاده نکنید. اجازه بدهید تصاویر کاملا سیاه و سفید باشند و کودک از درک و تخیل خود برای حدس رنگ ها استفاده کند. حتی اشتباه رنگ کند. دست و ذهن او را کاملا آزاد بگذارید.

روی هر تصویر کلیک کنید تا بزرگ شود و ذخیره نمایید:

در ادامه: فواید و روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان (با توجه به سن)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا