متدهای جدید آموزش آسان موسیقی به کودکان

آموزش پیانو برای کودکان با 12 درس رایگان (و 4 نکته کاربردی)

bestkid b

شاید برای تان پیش آمده باشد؛ کودکی که به او آموزش پیانو می دهید درست پشت این ساز نمی نشیند و مدام تغییر حالت می دهد. آموزش نشستن درست به این وروجک های پر جنب و جوش می تواند چالش برانگیز باشد. اما این مشکل راه حل دارد! می توانید خیلی راحت به یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی تهران مراجعه کنید یا اینکه این مطلب کوتاه را بخوانید.

ایده ‌ها، نکات و ترفند هایی وجود دارد که به شما کمک می ‌کند تا وضعیت بدنی کودک برای نشستن پشت پیانو را به شیوه‌ ای مثبت و سالم، به او آموزش دهید.

نکته 1: نیمکت تان را بررسی کنید

تقریبا در 80٪ مواقع ردی از تکنیک های درست نشستن هنگام پیانو نوازی نیست! معمولا کودک در یکی از این حالت ها پشت پیانو می نشیند:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • خیلی نزدیک به ساز
  • خیلی دور از ساز
  • خیلی بالاتر از کلید ها
  • خیلی پایین تر از کلید ها
  • جایی برای قرار دادن پاهایش در نظر گرفته نشده

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعا همین طور است.

ارتفاع صندلی

برای نواختن پیانو با وضعیت بدنی مناسب و در نهایت کم تر جنبیدن کودک، باید او را در ارتفاع مناسب پشت ساز بنشانید. دستشان باید روی کلید ها و ساعد موازی با زمین باشد. اگر خیلی خم می شوند یعنی خیلی بالا هستند و اگر خیلی خودشان را می کشند (که خیلی رایج است)، خیلی پایین نشسته اند.

شاگردان به یک نیمکت قابل تنظیم نیاز دارند که هم در استودیو و هم در خانه تا ارتفاع مناسب بالا برود.

احتمالا در کلاس حواس تان به این مسئله هست اما آن ها زمان زیادی را در خانه صرف تمرین و نواختن می کنند تا روی نیمکت کلاس شما. توصیه می کنم از والدین شاگردان تان بخواهید حداقل سالی یک بار (شروع سال جدید زمان خوبی است) از کودک شان در حالیکه در خانه پشت ساز نشسته است، عکس بگیرند.

گرفتن عکس ؛ بهترین ابزار است زیر می توانید تصویر کامل آن ها را پشت پیانو ببینید. داشتن یک نیمکت قابل تنظیم معمولی اگر پیانو روی یک پایه X شکل باشد و باعث شود نیمکت خیلی بالا برود، ایده خوبی نیست!

فاصله نیمکت

به شاگردان تان یاد بدهید که فاصله نیمکت شان را با پیانو طوری تنظیم کنند که با صاف نشستن بتوانند بند انگشتان شان را به راحتی به کاور یا فال بورد پیانو برسانند . هنگام انجام این کار، بازو های آن ها باید تقریبا صاف باشد طوری که آرنج شان قفل نشود.

به شاگردانی که در خانه کیبورد دارند، بیاموزید که برای این منظور باید بتوانند بند انگشتان شان را به سطح صاف پلاستیکی کیبورد برسانند.

تکیه گاه پا

داشتن مکانی برای ثابت قرار دادن پا ها یکی از مهم ترین نکات در به وجود آوردن فرم بدنی درست پشت پیانو است.

برای درک اهمیت این نکته بهتر است این آزمایش را انجام دهید :

  • نیمکت تان را تا بیشترین ارتفاع بالا ببرید؛ به طوری که پاهای تان نتوانند با زمین تماس پیدا کنند، سپس سعی کنید قطعه ای را بنوازید که با تمام کلید های پیانو نواخته می شود.
  • اگر نیمکت شما به اندازه کافی بالا نمی آید، سعی کنید روی صندلی پشت اپن آشپزخانه بنشینید (بدون این که پاهای تان را به جایی تکیه دهید) و یک پیانوی خیالی بنوازید.

به این راحتی ها نیست، درست است؟

نواختن بدون تکیه گاه مناسب برای پا ها، مثل آن لحظه ای است که روی صندلی بیش از حد بلند دوچرخه نشسته اید. بدن تان به این طرف و آن طرف کج می شود و تنها چیزی که می توانید روی آن تمرکز کنید حفظ تعادل است. پس جای تعجب نیست شاگردانی که چیزی زیر پایشان ندارند، مدام تکان می خورند.

این نکته را هم در خانه و هم در استودیو چک کنید. به والدین در پیدا کردن یک چیز مناسب مثل چارپایه یا جعبه پلاستیکی برای گذاشتن زیر پای کودک، ایده بدهید.

نکته 2: جنب و جوش داشته باشید

اگر شاگردان تان به درستی پشت پیانو می نشینند اما به نظر می رسد که نمی خواهند ثابت بنشینند، علت این است که شما آن ها را به زور نگه داشته اید!

کودکان نیاز به تحرک دارند. به طور کلی، هر چه کوچک تر باشند، نیاز به حرکت بیشتری دارند.

پس؛ از روی نیمکت بلند شوید! (بله فعل جمع است ، شما هم باید جنب و جوش داشته باشید.)

  • تمرینات گرم کردن گرم کردن درست بدن، یک ایده خوب برای شروع درس موسیقی است . همراه با کودکان چند دقیقه ای را به گرم کردن بگذرانید.
  • بازی کنید اگر شاگردانی پر انرژی و پر تکاپو دارید، می توانید با آن ها دور اتاق کلاس بدوید یا عقب و جلو بروید.
  • فعالیت های ریتمیک فعالیت های ریتمیک روشی عالی برای ترکیب بازی ، حرکت و موسیقی است.
  • رقص و پا کوبیدن یک قانون کلی خوب وجود دارد و آن هم این ست که:

سن شاگرد (بر حسب سال) = حداکثر سکون و بی تحرکی (بر حسب دقیقه )

اگر دانش آموز شما 5 ساله است، بهتر است 5 دقیقه استراحت کنید! آن ها را از روی نیمکت بلند کنید و بگذارید کمی برقصند و بالا پایین بپرند.

۵ کلاس آموزشی که حتما کودکان خود را باید به آنها بفرستید!

نکته 3: از یک دستیار عروسکی استفاده کنید

به طور مثال من از یک خرچنگ عروسکی به عنوان دستیارم استفاده می کنم.

وقتی وضعیت نشستن کودک پشت پیانو نیاز به اصلاح داشته باشد ، من کسی نیستم که این کار را انجام می دهد بلکه این عروسک است . او روی شانه‌ های آن ها می ‌پرد تا یادآوری کند که آرام بنشینند.

من فکر می کنم که هر معلم پیانو باید یک دستیار عروسکی داشته باشد تا به آن ها کمک کند نکات وضعیت بدنی را یاد بدهند. این کار کلاس را برای بچه ها جذاب و خاطره انگیز تر می کند.

حتما در کنار این مطلب بخوانید: ۱۹ روش بالا بردن اعتماد بنفس کودک (کاملا موثر)

ویدیوهای آموزش پیانو به کودک

اگر لینک دانلود هر کدام از انیمیشن ها کار نکرد، در بخش نظرات اعلام کنید تا مشکل سریعا رفع شود. اگر در گوشی این صفحه را در حال نگاه کردن هستید، بهتر است گوشی را افقی نگه دارید. وی پی ان را هم خاموش کنید. بعد از پخش کردن هر ویدیو، علامت دانلود روی آن نمایش داده می شود که می توانید دانلود کنید:

برگرفته از پیج آکادمی پیانو پدال:

درس 1 آشنایی با نت ها

درس 2 آموزش کلاویه ها

درس 3 کلاویه ها و نت ها بخش اول

درس 4 کلاویه ها و نت ها بخش دوم

درس 5 کلاویه ها بخش سوم

درس 6 کلاویه ها بخش چهارم

درس 7 کلاویه ها بخش پنجم

درس 8 کلاویه ها بخش ششم

درس 9 کلاویه ها بخش هشتم

درس 10 کلاویه ها بخش نهم

درس 11 کلاویه ها بخش دهم

درس 12 کلاویه ها بخش یازدهم

 

حتما در کنار این مطلب ببینید: 11 فایده اصلی یادگیری موسیقی برای کودکان و 7 ترفند

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا