سلامت کودکان

5 بهترین روش های جلوگیری از بلوغ زودرس در کودکان

bestkid b

در ادامه ۵ تا از جدیدترین راههای جلوگیری از بلوغ زودرس در کودکان را به شما معرفی می کنیم تا ضمن آشنایی با آنها این معضل را در کودک خود کنترل کنید.

مقدمه:

جلوگیری از بلوغ زودرس در کودکان اهمیت بالایی دارد. بچه‌هایی که زودتر از بقیه هم سن و سالانشان دچار بلوغ می‌شوند، ممکن است در جوانی قد کوتاه‌تری در مقایسه با بقیه داشته باشند چون احتمال دارد رشد استخوان‌هایشان زودتر متوقف شود. بلوغ زودرس در دخترها کمتر به ژنتیک وابسته است و بیش‌تر به عوامل محیطی بستگی دارد.

۹ علت اصلی بلوغ زودرس

  1. مواد شیمیایی زیست محیطی
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. افزایش مصرف تنقلات و نوشابه و خوراک غیر اصولی
  4. تغییرات هورمونی
  5. سیگار کشیدن مادر
  6. پول توجیبی زیاد
  7. تماشای زیاد تلویزیون
  8. گذراندن وقت زیاد در اینترنت
  9. نبود پدر

چگونه از بلوغ زودرس جلوگیری کنیم؟(فیلم):

پست مشابه: ۱۳ دلیل اصلی ایجاد‌کننده بلوغ زودرس

هنگامی ‌که بلوغ در سنین پایین آغاز شود، رشد قدی کودکان بیشتر می‌ شود و به نسبت کودکان هم سن خود، قد بلندتری خواهند داشت ولی پس از ۲ یا ۳ سال رشد قدی متوقف می ‌شود و آن ها در نهایت، بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد. از نظر شکل فیزیکی و ظاهری بدن نیز ممکن است مشکلاتی دیده ‌شود. به علاوه، از نظر روانی نیز این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا: بلوغ زودرس بیشتر در دختران رخ می‌دهد و سن بروز آن قبل از هفت سالگی است، با ملاحظه بلوغ زودرس در کودکان باید هر چه سریعتر مسایل پاتولوژی مورد بررسی قرار گیرد. دختران دارای بلوغ زودرس باید از نظر وجود بیماری‌های تخمدان، غدد فوق کلیوی و ضایعات در هیپوفیز مورد بررسی قرار گیرند. افزایش شاخص توده بدنی و چاقی از عوامل موثر در بروز بلوغ زودرس در دختران است.

معرفی ۵ راهکار جدید برای جلوگیری از بلوغ زودرس در کودکان:

۱- جلوگیری از چاق شدن کودکان: راه حل پیشگیری از بلوغ زودرس به تغذیه و توجه به رشد مناسب فرد بستگی دارد. والدین باید از چاقی مفرط فرزندان شان پیشگیری کنند و به هیچ وجه مرغ و تخم مرغ ماشینی و فراورده های هورمونی را به خصوص به دختران خود ندهند.

۲- استفاده نکردن از ابزاری مثل ماهواره یا قفل کردن شبکه‌های ناسالم آن: دیدن تصاویر و صحنه های مستهجل در بلوغ زودهنگام کودکان تأثیر زیادی دارد. پس یادتان باشد که فیلم‌ها و کارتون‌های کودک را کنترل کنید؛ زیرا گاه او به خاطر دیدن آن‌ها، با روابط عاشقانه، فرار از خانه و گرایش به پوشش مخالف و … آشنا می‌شود. از عکس‌های نیمه برهنه برای تزیین خانه استفاده نکنید و آهنگ های متناسب با سن کودک را پخش کنید.

۳- جدا کردن محل خواب: در این مرحله، باید کودک را به گونه‌ای ملایم و با تقویت احساس استقلال و عزّت نفس، آموزش دهید که محل خواب خود را جدا سازد و در مرحله بعد، محل خواب کودکان را از یکدیگر جدا کنید. روایات، سنّ مناسب را شش سالگی و بعضی هفت سالگی و یا ده سالگی بیان داشته‌اند. این اختلاف احادیث، مربوط به اختلاف محیط‌های گرم و سرد و تحریک پذیری بالای دختر است که شش سالگی مربوط به دختر، هفت‌سالگی به پسر و شش و هفت ساله مربوط به مناطق گرم و ده سالگی ویژه محیط‌های سرد است.

۴- آموزش کودکان برای اجازه گرفتن هنگام ورود به اتاق خواب والدین: خداوند سه زمان را در طول شبانه روز تعیین نموده که در این اوقات، کودکانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند، باید هنگام ورود به اتاق والدین اجازه بگیرند. (سوره نور، آیات ۵۸- ۵۹). قبل از نماز صبح و هنگام ظهر و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، به غیر از این سه وقت بر شما و بر آن‌ها گناهی نیست آن‌ها پیوسته به دور شما می‌چرخند.  چون کودکان شما به حد بلوغ رسیدند پس باید در تمام اوقات وارد شدن اجازه بخواهند. عوامل بیرونی و محیطی به صورت ناهوشیار، بر غریزه جنسی کودک تأثیر گذاشته و هنگامی که صحنه نزدیکی پدر و مادر را می بیند، امکان دارد به جهت تقلید، همان کار را با همسالان خود انجام دهد یا به سبب کنجکاوی با آلت تناسلی خود بازی کند، که استمرار این عمل او را دچار انحراف جنسی می کند.

۵- شرایط اجتماعی و استفاده از اینترنت: یکی از پیامدهای استفاده از اینترنت توسط کودکان ابتلا به بلوغ زودرس در آن ها می باشد. در گذشته شاید به ندرت می شنیدیم که کودکی دچار بلوغ زودرس شده که آن هم مربوط به وراثت می شد. با گذشت زمان و فراگیری استفاده از اینترنت خانواده های بسیاری را مشاهده می کنیم که کودکانشان با بلوغ زودرس مواجه شده اند. اما چگونه استفاده از اینترنت می تواند به بلوغ زودرس منجر شود؟ استفاده از اینترنت باعث کم تحرکی کودکان، و دسترسی به انواع اطلاعات و تعارض بین والدین و فرزندان می شود.  اضطراب ناشی از زندگی در چنین فضایی به تعارضات بین والدین و فرزندان دامن می زند. تحقیقات نشان داده اند که تهدید شدن سلامت هیجانی به بلوغ شتاب می بخشد و زمانی که کودکان در معرض تعارضات خانوادگی قرار می گیرند زود تر به بلوغ می رسند.

همچنین بخوانید: جدیدترین تحقیقات در زمینه بلوغ پسران و ۸ نکته بسیار مهمی که باید بدانید!

عوامل مؤثر در جلوگیری از بلوغ زودرس دختران:

-بلوغ-زودرس

  • مصرف ویتامین دی
  • محیط خانوادگی شاد
  • سم‌زدایی فلزات سنگین
  • مصرف غذاهای حاوی فیبر
  • مصرف جامع میوه و سبزی ارگانیک
  • مصرف پروبیوتیک (این مواد به طور طبیعی در ماست، کلم ترش، پنیر نرم، خمیر ترش نان، خیارشور وجود دارد)
  • دوری کردن از غذاهای کنسروی (بیسفنول ای موجود در غذاهای کنسروی مانند هورمون استروژن باعث رشد سینه و ران و موهای زائد می گردد)

پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق کودک و در صورت موفقیت، درمان را تا رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می‌دهد و سپس قطع می‌کند تا بلوغ به طور طبیعی پیش برود. در واقع، آگاهی والدین از نشانه‌‌های بلوغ زودرس و مراجعه زود و به موقع، موفقیت درمان را به دنبال دارد. آمپول های تزریقی برای جلوگیری از بلوغ زودرس نیز بسیار مضر می باشند و استفاده از آن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. همان طور کە مصرف داروهایی کە ممکن است منجر به بلوغ زودرس شود نیز اصلا مناسب نیست. والدین باید مراقب باشند با دیدن علائم اولیه اگر لزومی به درمان بود حتما درصدد درمان برآیند.

آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا