سلامت کودکان

علائم دندان قروچه کودکان، عوارض و ۴ روش درمانی موثر

bestkid b

براکسیسم یا دندان قروچه یکی از پنج مسئله حاد در دندان پزشکی کودکان است. دندان قروچه به طور معمول از هر ده کودک ۳ نفر را درگیر میکند و بعضا بسیاری از والدین متوجه آن نخواهند شد. در دندان قروچه کودک دندان ها را بهم فشار میدهد و یا فک را قفل میکند. معمولا این مسئله در خواب برای کودکان رخ خواهد داد. این پدیده تقریبا از سن سه و نیم سالگی شروع می‌شود و هنگامی که کودک به سن شش سالگی می‌رسد، به طور طبیعی برطرف می‌شود. در ادامه دلایل دندان قروچه و روش های درمان آن را خواهیم گفت.

انواع دندان قروچه در کودکان

۱- دندان قروچه یا بروکسیسم اولیه که بدون هیچ گونه بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد

۲- دندان قروچه ی ثانویه که ناشی از بیماری دیگری مانند افسردگی یا اضطراب یا مصرف برخی داروها است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم دندان قروچه

دلایل دندان قروچه در کودکان

۱- دلایل روانشناختی

در سنین ۸ تا ۱۲ سال که حس رقابت در کودکان بسیار زیاد است، کودک از استرس و اضطراب شدید رنج می‌برد. گاهی اوقات کودک برای رهایی از این استرس به دندان قروچه روی می‌آورد. با کودکان خود صحبت کنید و راه‌های بهتری برای کنترل استرس به آنها یاد دهید. گاهی اوقات کودک احساس خشم خود را با دندان قروچه به دیگران نشان میدهد.

۲- مشکلات تنفسی

آسم و مشکلات تنفسی گاهی اوقات باعث دندان قروچه کودک در هنگام خواب میشود.

معرفی بهترین خمیر دندانها برای بچه ها (ایرانی و خارجی با قیمت)

۳- انگل‌های معده

گاهی اوقات دندان قروچه بخاطر وجود انگل و کرم در معده و شکم بوجود می‌آید. هنگامیکه این انگل‌ها وارد سیستم هاضمه می‌شوند باعث ایجاد تاثیراتی منفی روی قسمت‌های مختلف یدن کودک از جمله دهان می‌شوند.

دیگر دلایل دندان قروچه کودک

  • درد، در اثر بیماری‌هایی چون عفونت گوش و یا در اثر دندان‌درآوردن کودک.
  • بی‌نظمی دندان‌ها در فک بالا یا پایین که به آن “مال اکلوژن” نیز گفته می‌شود.
  • کمبود آب بدن
  • کمبودهای غذایی
  • آلرژی‌ها
  • انگل کرمک
  • مشکل بیش‌فعالی
  • کودکان مبتلا به فلج مغزی
  • کودکانی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند.

بهترین روش درمان دندان درد کودکان در منزل (کاملا موثر)

عوارض دندان قروچه

روش های درمان دندان قروچه

۱- رفع نامنظمی دندان ها

۱- نایت گاردها یا محافظ‌های دهانی قطعات پلاستیکی نازک و انعطاف‌پذیری هستند که بر روی لثه‌های بالا قرار می‌گیرند تا از دندان در برابر آسیب محافظت کنند. اگرچه، دندان‌های کودکان نوپا دائماً در حال تغییر هستند که این امر بر توانایی و بازده مناسب نایت گارد تأثیر می‌گذارد.

۲- ابزارهای محافظ یک روش درمانی است که برای کاهش صدای ناشی از دندان‌قروچه و حفاظت از دندان‌ها در برابر فرسایش بیش از حد و جلوگیری از تاثیرات بد ناشی از این شرایط استفاده می شود. در حقیقت ابزارهای محافظ باعث ایجاد محدودیت در حرکت عضلات تاثیرگذار بر دندان‌قروچه در طول خواب می‌شود، اما باید توجه داشته باشید استفاده از این ابزارها همچون ابزارهای رفع خروپف و وقفه تنفسی در خواب، فقط می‌توانند این مشکل را کنترل کنند و تاثیر مناسب برای درمان آن ندارند.

۳- ابزارهای پیشرفته آرواره (MADS) برای کنترل خروپف و وقفه تنفسی در خواب استفاده می‌شوند، اما امکان استفاده از آن‌ها برای جلوگیری از دندان‌قروچه در طول خواب نیز وجود دارد. این ابزارها در عمل تاثیر بسیار خوبی در کاهش دندان‌قروچه در خواب دارند.

۴- نامرتبی دندان‌ها می‌بایست به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به خاطر دندان‌قروچه و سایش دندان‌ها به یکدیگر در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرد. به این ترتیب روش‌های درمان ارتودنسی می‌تواند کمک موثر به برخی افراد در این رابطه باشد.

ایبوپروفن برای دندان درد کودکان: روش استفاده و نکات مهم

۲- ترک عادت

۱- بیوفیدبک تکنیکی ذهنی-جسمی است که شامل استفاده از فیدبک بصری یا سمعی برای به دست آوردن کنترل اعمال غیر ارادی مانند دندان قروچه است. این ابزار در ترک عادت و کنترل رفتاری اثر میگذارد.

۲- مدیریت استرس مؤثرترین راه برای درمان دندان قروچه در کودکان است. شرایط تنش زا و استرس آور را در خانه و مدرسه کنترل و مدیریت کنید و با داشتن برنامه منظم ورزش ، مدیتیشن و یوگا به مدیریت روانی کودک را کنترل کنید.

۳- رژیم غذایی

کمبود کلسیم، منیزیم و ویتامین C و ویتامین B میتواند موجب بروز دندان قروچه در کودک شود. مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی کودک بگنجانید و یا با مشورت پزشک مکمل های دارویی را در برنامه روزانه کودک قراردهید.

ویتامین C فلفل دلمه ای، جعفری، توت فرنگی، کیوی، لیمو، پرتقال و خانواده کلم ها
ویتامین B گوشت، غلات کامل، چغندر، مرکبات، ماهی، غلات غنی‌شده، حبوبات، سبزیجات برگ‌سبز، جگر سیاه و قلوه
کلسیم لبنیات، عدس، لوبیا، دانه چیا، بادام، انجیر و سبزیجات برگ سبز
منیزیم بادام، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، شیر، کلم بروکلی، ذرت و نخود فرنگی

نتیجه

شدت دندان قروچه در کودکان متفاوت است، گاهی دندان قروچه محدود به چند شب است و گاهی ممکن است زمان طولانی کودک را درگیر کند. لازم است تا با یک دندان پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز به یک روانشناس کودک برای تغییر عادت و مدیریت مشکلات روانی مراجعه کنید.

 آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودکان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا