سلامت کودکان

۵ نشانه بیماری قلبی در کودکان و جدیدترین راهکارها برای تقویت قلب کودک

bestkid b

شاید برخی ها تصور کنند که بیماریهای قلبی در کودکان وجود ندارد. اما در کمال تأسف باید بگوییم که برخی از نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی با بیماری های قلبی دست به گریبان اند. در ادامه با ۵ نشانه بیماری قلبی در کودکان و جدیدترین راهکارها برای تقویت قلب کودک آشنا می شوید.

مقدمه:

بیماریهای قلبی یکی از بیماریهای نادر در کودکان است. این بیماری در نوزادان و کودکان ممکن است زمینه های ژنتیکی داشته باشد. در واقع در بین هر ۱۰۰ زن باردار یک کودک بطور مادرزادی به این بیماری مبتلا می شود که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است. طبق آمار منتشر شده ، حدود نیمی از بیماری های قلبی ارثی است و کودکان دارای سابقه فامیلی اختلالات قلبی مادرزادی یا ژنتیکی و نیز نوزادانی که در فامیل خود سندروم‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی دارند در معرض خطر این گونه اختلالات قرار می‌گیرند.

فیلم علایم و نشانه های بیماری های قلبی در کودکان:

مطلبی برای والدین : علل اصلی کوتاهی قد کودکان و جدیدترین راههای افزایش آن از دید متخصصان

۵ نشانه بیماری قلبی در کودکان:

با اینکه علائم و نشانه های بیماری قلبی زیاد ند ولی ما در ادامه برخی از مهم ترین آنها را به شما بیان می کنیم. در بیشتر موارد تعداد زیادی از نوزادانی که بیماری مادرزادی قلبی دارند در بدو تولد ممکن است هیچ‌گونه علامت بالینی نداشته باشند و فقط واجد صدای غیرطبیعی قلب باشند، ولی در تعدادی دیگر کبودی که در اغلب موارد با افزایش سن بیمار شدت آن افزایش پیدا می‌کند از علائم نوزادان دارای بیماری قلبی محسوب می‌شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بیماری-قلبی

  1. بهترین روش تشخیص بیماری های قلبی در سنین نوزادی توجه به لب ها و زیر ناخن کودکان است که اگر این دو ناحیه حالت کبودی داشته باشد ممکن است نوزاد به بیماری قلبی مبتلا شده باشد.همچنین عرق کردن از دیگر علایم است و البته کودکان به طور طبیعی زیاد عرق می‌کنند.
  2. یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی عفونت‌های مکرر ریوی است،
  3.  هم چنین بزرگی کبد در بیماری‌هایی که منجر به نارسایی قلب می‌شوند نیز از علایم ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
  4. در کودکان بزرگ‌تر علایم ابتلا به بیماری‌های قلبی متفاوت است،برای نمونه در زمان بازی با هم سن و سالان زود خسته می‌شود که این نشانه می‌تواند یک علامت بیماری قلبی باشد.
  5. یکی دیگر از علایم بیماری مادرزادی قلب در شیرخواران تنگی نفس یا افزایش تعداد تنفس می‌باشد که معمولا در زمان تغذیه تعداد تنفس افزایش بیشتری پیدا می‌کند. البته نوزادان به طور طبیعی نفس‌شان تند است اما در صورتی که تعداد تنفس‌شان بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ بار در دقیقه است و قبلشان تندتر می‌زند نشان دهنده بیماری قلبی در کودک است. البته به این معنا نیست که تنها با تندی نفس کودک به بیماری قلبی مبتلا شده است بلکه ممکن است این علایم علت بیماری‌های دیگری نیز باشد. و یا اگر در موقعی که کودک شیر می‌خورد خسته شود و مرتب سینه مادر را از دهانش خارج کند تا نفس بگیرد و به جای اینکه همانند یک کودک نرمال در عرض ۱۰ دقیقه شیر بخورد ۴۰ طول می کشد تا شیر بخوردند می تواند از علایم دیگر ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

توجه : وجود یکی از علائم بالا به تنهایی نمی تواند خبر از وجود بیماری قلبی در کودک دهد ، همانطور که نبودن هیچکدام از علایم فوق در یک کودک به ظاهر سالم نمی تواند رد کننده بیماری قلبی باشد.

مادران بخوانند: برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

جدیدترین راهکارها برای تقویت قلب کودک:

قلب

از دیدگاه طب سنتی برخی مواد غذایی در تقویت قلب بسیار موثرند که از مهم ترین آنها می‌توان به زعفران, دارچین, گلاب بیدمشک, هل و … اشاره کرد. همچنین پرهیز از پُرخوری، پرهیز از ناراحتی و شاد بودن، خود به رفع ضعف قلب کمک می‌کند. پرهیز از مصرف آب یا سالاد یا ماست با غذا، جویدن خوب غذا به سلامت قلب کمک می‌کند چرا که اگر آداب صحیح غذا خوردن رعایت نشود موجب صعود بخارات از معده می‌شود که خود این مسئله به ضعف قلب کمک می‌کند.

مهمترین و بهترین درمان برای تقویت قلب طبق گزارش سلامت نیوز ، انجام ورزش های منظم است که به بهبود عملکرد قلب نیز کمک می کند. تمرینات قلبی شایع عبارتند از پیاده روی سریع، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، قایق رانی و اسکی. در بدنسازی دستگاه های قلبی عروقی مانند تردمیل، اسکی فضایی، دوچرخه ثابت، دستگاه پله و … قابل استفاده هستند. این تمرینات ، عضلات قلب را تقویت و ماهیچه ای می کند و تنفس را بهبود می بخشد.

تمرینات-قلبی

خلاصه کلام بهترین کودک : گر تپش قلب به صورت ناگهانی بروز کند خطرناک خواهد بود. همچنین درد شدید ناحیه سینه، حالت تهوع و تعریق زیاد از جمله نشانه های بیماری قلبی است لذا توصیه می شود این کودک با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های کم خونی و اختلالات تیروئید از نبود بیماری قلبی اطمینان یابد.

لطفاً سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات در میان بگذارید تا پاسخگو باشیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا