سلامت کودکان

برای کم خونی کودکان چه چیزی مفید است؟ بهترین درمانهای خانگی

bestkid b

کم خونی یک مشکل شایع در کودکان است. کم خونی در حدود ۲۰٪ از کودکان آمریکایی تشخیص داده شده است. کودکی که کم خون است، به اندازه کافی گلبول قرمز یا هموگلوبین ندارد. هموگلوبین نوعی پروتئین است که به سلولهای قرمز خون اجازه می دهد اکسیژن را به سلولهای دیگر بدن منتقل کنند.

انواع کم خونی (آنمی)

انواع مختلف آنمی وجود دارد. فرزند شما ممکن است ۱ مورد از این موارد را داشته باشد:

  • کم خونی فقر آهن. در این نوع آنمی، آهن کافی در خون وجود ندارد. آهن برای تشکیل هموگلوبین مورد نیاز است. این شایع ترین علت کم خونی است.
  • کم خونی مگالوبلاستیک. این کم خونی، شرایطی است که گلبول های قرمز بعلت فقدان اسید فولیک یا ویتامین B-12 یا هر دو، خیلی بزرگ هستند. کم خونی پرنیشیوز نوعی کم خونی مگالوبلاستیک است. در این نوع آنمی، در جذب ویتامین B-12 مشکل وجود دارد که برای ساخت گلبولهای قرمز خون مهم است.
  • کم خونی همولیتیک. این کم خونی زمانی ایجاد می شود که گلبول های قرمز از بین می روند. کم خونی همولیتیک دلایل مختلفی مانند عفونتهای جدی یا مصرف داروهای خاص دارد.
  • کم خونی سیکل سل (سلول های داسی شکل). این نوعی از هموگلوبینوپاتی است که یک نوع کم خونی ارثی با گلبول های قرمز غیر طبیعی می باشد.
  • آنمی کولی (تالاسمی). تالاسمی نوع دیگری از انواع کم خونی ارثی با گلبول های قرمز غیر طبیعی است.
  • کم خونی آپلاستیک. این کم خونی، عدم توانایی مغز استخوان در ساخت سلول های خونی است.

حتما بخوانید: علل،علائم و درمان کم خونی در کودکان

علائم کم خونی در کودکان چیست؟

بیشتر علائم کم خونی ناشی از کمبود اکسیژن در سلول ها است. کم خونی خفیف، علائم خاصی از خود نشان نمی دهد.

رایج ترین علایم کم خونی در کودکان عبارتنداز:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس یا مشکل در نفس گرفتن
  • کمبود انرژی یا خستگی زودهنگام
  • سرگیجه، به خصوص هنگام ایستادن
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • چرخه قاعدگی نامنظم (در دختران نوجوان)
  • از دست دادن قاعدگی یا تاخیر آن
  • قرمز یا متورم شدن زبان
  • زردی یا زرد شدن پوست، چشم ها و دهان
  • بزرگ شدن طحال یا کبد
  • رشد و توسعه آهسته یا با تأخیر
  • تاخیر در التیام زخم و ترمیم بافت

علائم کم خونی ممکن است مانند سایر مشکلات خونی یا بیماری های دیگر باشد. کم خونی اغلب نشانه وجود بیماری دیگری است. حتماً علائم فرزندتان را به پزشک گزارش دهید.

پیشگیری از کم خونی

رژیم غذایی روزانه کودک باید حاوی غذاهای سرشار از آهن باشد.

ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن مواد غذایی را بهتر جذب کند. بهتر است در هر وعده غذایی از غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کنید. میوه و سبزیجات زیر منابع خوبی از ویتامین C هستند:

  • مرکبات (نارنج، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین)
  • توت فرنگی، طالبی، خربزه، انبه، کیوی، آناناس
  • کلم، گل کلم، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، فلفل (سبز، قرمز یا زرد)

اگر فرزند شما از خوردن نوعی غلات خودداری می کند، انواع مختلفی را امتحان کنید یا به آن میوه اضافه کنید.

اگر کودک غذایی را دوست ندارد، آن را با غذای مورد علاقه اش ترکیب کنید یا به شکل پوره درست کنید. به این ترتیب مواد مغذی متنوع و مختلفی به بدن می رسد.

حتما بخوانید: ۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش جدید درمان خانگی آن

سعی کنید از غلات غنی شده با آهن استفاده کنید. گوشت منبع خوبی از آهن است. گوشت را به صورت های مختلف (چرخ کرده، آب پز و…) به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید یا حتی می توانید از آب گوشت استفاده کنید.

کم خونی در کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی فرزند شما دارد. علاوه بر این، به شدت بیماری هم بستگی دارد.

درمان کم خونی، به علت ایجاد کننده ی آن وابسته است. بعضی از انواع کم خونی نیازی به درمان ندارند. برخی دیگر ممکن است نیاز به دارو، انتقال خون، جراحی یا پیوند سلولهای بنیادی داشته باشند. پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص خون ارجاع دهد. متخصص خون، متخصصی در درمان اختلالات خونی است. درمان کم خونی کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجویز قرص ویتامین و یا مکمل های مواد معدنی
  • تغییر رژیم غذایی کودک
  • قطع دارویی که باعث کم خونی شده است
  • تجویز دارو
  • جراحی برای برداشتن طحال
  • انتقال خون
  • پیوند سلولهای بنیادی

۶ راه برای درمان کم خونی کودکان

کم خونی مشکل بی اهمیتی نیست بخصوص اگر شدید باشد. کم خونی در کودکان می تواند باعث نگرانی و ناراحتی والدین شود. انتخاب یک راه حل مناسب برای درمان کم خونی، از پیدا کردن علت ایجاد کننده ی آن اهمیت بیشتری دارد. با تمرکز بر رژیم غذایی، مصرف مکمل ها و اصلاح الگوهای غذایی روزانه، با کمبود آهن مقابله کنید.

شش راه درمان کم خونی برای کودکان عبارتنداز:

۱- غذاهای سرشار از آهن را در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

بچه ها معمولاً مانند بزرگسالان، توسط غذاهای سرشار از آهن وسوسه نمی شوند. غذاهای زیر مواردی است که می توانید در رژیم غذایی کودک امتحان کنید. این غذاها سرشار از آهن هستند و کودکان بیشتر آنها را می پذیرند.

  • کوفته قلقلی

گوشت قرمز حاوی آهن هم است که به راحتی توسط بدن جذب می شود. بعضی بچه ها ممکن است به خوردن استیک علاقه ای نشان ندهند اما خوردن کوفته توسط بسیاری از آنها به خوبی پذیرفته می شوند. هر ۱۰۰ گرم کوفته، حاوی ۲٫۶ میلی گرم آهن است. علاوه بر گوشت، دیگر ترکیبات افزودنی به کوفته هم بسیار سالم و مقوی هستند.

  • حمص

حمص یا هوموس، یک غذای خوشمزه لبنانی است که بوسیله ی نخود درست می شود. در هر یک چهارم فنجان حمص، ۱٫۶ میلی گرم آهن وجود دارد. حمص را با سبزیجات خام مانند فلفل دلمه ای شیرین که دارای ویتامین C است، سرو کنید چون همانطور که گفتیم، ویتامین C به جذب آهن کمک می کند.

حتما بخوانید: بهترین منابع آهن برای کودکان و همه نکات مهم

  • کرم گندم

کرم گندم غذای مورد علاقه بسیاری از کودکان است و در هر ۱ فنجان، حاوی ۱۵٫۶ میلی گرم آهن است. این غذا دارای عطر و طعم ملایم است و به راحتی در رژیم غذایی کودک و بدون کمترین مشکلی، گنجانیده می شود. مقداری توت فرنگی را بعنوان منبعی از ویتامین C به کرم گندم اضافه کنید تا جذب آهن بیشتر شود.

  • تخم مرغ

در هر تخم مرغ، حدوداً ۰٫۶ میلی گرم آهن وجود دارد. اغلب کودکان در یک وعده ی غذایی، بیش از یک عدد تخم مرغ می خورند. تخم مرغ را همراه با نان غلات کامل مصرف کنید تا محتوای آهن آن افزایش یابد.

  • میوه خشک شده

میوه های خشک طعم شیرینی دارند و می توانند بعنوان منبعی از آهن، به رژیم غذایی کودک اضافه شوند. نصف فنجان میوه خشک، حدود ۲-۴ میلی گرم آهن دارد. در نظر داشته باشید که میوه خشک شده را با آجیل و غلات غنی شده آهن برای داشتن یک میان وعده پر انرژی مخلوط کنید.

۲- یک الگوی خوب برای فرزندتان باشید.

ما به عنوان یک بزرگسال، خوب و بد را از هم تشخیص می دهیم اما بیشتر اوقات فراموش می کنیم که فرزندان ما از رفتارهایمان الگو می گیرند. اطمینان حاصل کنید که غذاهای سالم و غنی از آهن را در رژیم غذایی خود قرار می دهید. به این ترتیب کودک شما از الگوهای غذایی تان تقلید خواهد کرد.

۳- فرزندتان را همراه خود به فروشگاه مواد غذایی ببرید.

عادتهای غذایی سالم از ابتدا شروع می شوند. بچه های خود را به فروشگاه مواد غذایی بیاورید و به آنها فرصت دهید تا محصولات غذایی و خوراکی های سالم را انتخاب کنند. به آنها یاد دهید که چگونه برچسب ها را بخوانند. اگر بچه ها در انتخاب غذا سهیم باشند، مطمئناً غذاها را بهتر می شناسند و حتما آن را امتحان می کنند.

حتما بخوانید: ۴ تا از بهترین نوع شربت روی برای کودکان که باید استفاده کنید

۴- از فرزندتان بخواهید در آماده کردن غذا به شما کمک کند.

استقلال و مسئولیت پذیری سالم فرزندان، روشی مطمئن برای ایجاد تغییرات مورد نظر است. برای تغییر رژیم غذایی فرزندانتان، باید آنها را در تهیه غذا شرکت دهید. این راهکار به نظر ساده میرسد، اما واقعا مفید است! حتی کودکان نو پا هم می توانند به پدر و مادرشان کمک کنند.

کودکان نو پا عاشق اندازه گیری و مخلوط کردن مواد با هم هستند. سعی کنید از دستورالعمل های غذایی ساده استفاده کنید و رعایت نکات ایمنی مانند دور کردن اجسام خطرناک از دسترس کودک را فراموش نکنید. مشارکت کودک در تهیه ی غذا، موجب ترغیب او به خوردن غذای بیشتر می شود.

۵- بهمراه فرزندان خود غذا بخورید.

خیلی اوقات والدین یک غذای جداگانه برای فرزندان خود درست می کنند. کودکانی که به همراه والدین خود غذا می خورند و غذاهای مشابهی به آنها پیشنهاد می شود، بیشتر احتمال دارد رفتارهای غذایی سالم را تجربه کنند. آنها همچنین تمایل به خوردن غذاهای متنوعی دارند.

غذا خوردن با بچه ها روشی ساده است که باعث می شود آنها غذاهایی با آهن بالاتر مصرف کنند. از همین امشب این راهکار را امتحان کنید!

۶- از مکمل ها استفاده کنید.

برای والدینی که با وجود تلاش های بسیار، هنوز هم فرزندشان کم خون است، استفاده از مکمل آهن گزینه ی مناسبی است. استفاده از مکمل های Lucky Iron Fish (ماهی خوش شانس آهن)، یک راه حل عالی برای مشکل کمبود آهن است زیرا استفاده از آن بسیار ساده است و می توان هنگام پخت غذاهای مورد علاقه بچه ها، از آن استفاده کرد.

حتما بخوانید: موارد مصرف قطره آهن کودکان و بهترین نوع آن کدام است؟

۷- ویدیوی زیر

 

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا