روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

۷ دلیل گاز گرفتن کودک و ۹ روش درمان موثر

bestkid b

پی بردن به علل گاز گرفتن کودک، کار دشواری است، بخصوص اگر اینکار توسط فرزند خودتان انجام بگیرد! گاز گرفتن برای کودکان بین ۲ تا ۳ سال کاری طبیعی و معمول است. گار گرفتن علل و راه حل های مختلفی دارد که در این مطلب به همه ی آنها اشاره شده است. در مرحله ی اول باید بدانید که این یک اتفاق بسیار معمول در بین کودکان است و بخاطر بد تربیتی آنها نیست. پس برای عبور از این دوران، باید کمی حوصله بخرج دهید! حتی اگر خودتان پدر و مادر نباشید هم دانستن این مطالب برای شما مفید خواهد بود زیرا اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت خواهید کرد.

۷ دلیل گاز گرفتن کودک

۱- دندان درآوردن از دلایل اصلی گاز گرفتن کودکان است

دندان درآوردن دلیل اصلی گاز گرفتن توسط بچه های کوچک است. این موضوع حتی در کودکان دو ساله هم دیده می شود. کودکان بخاطر دندان های در حال رشد خود، هر چیزی که می بینند مثل اسباب بازی، بالش و کتاب را گاز می گیرند. برای حل این مشکل می توانید با استفاده از دندانگیر کودک و یا چیزهای جامد و سرد برای جویدن، از گاز گرفتن جلوگیری کنید. بنابراین دندان درآوردن یکی از دلایل مهم گاز گرفتن کودکان است!

۲- کودکان از دهان خود برای کشف دنیا و اشیاء پیرامون خود استفاده می کنند

کودکان از سنین بسیار کم با استفاده از دهان خود، بدنبال کاوش محیط اطراف هستند. کودکان اینکار را از همان زمان شیر خوردن انجام می دهند و بتدریج سعی می کنند چیزهای دیگر را هم کشف کنند. ریختن خاک در دهان و گاز گرفتن وسایل مختلف، می تواند روشی برای جست و جو و کشف محیط اطراف آنها باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

۳- گاز گرفتن کودک می تواند نشانه ی خستگی او باشد

واکنش متداول کودکان خردسالی که دچار استرس، ناامیدی، عصبانیت یا خستگی می شوند، گاز گرفتن بزرگسال یا کودکان اطراف خود است. گاز گرفتن، ساده ترین راه برای پردازش این احساسات قوی توسط کودکان است. بنابراین اگر می بینید که فرزندتان با عصبانیت شروع به گاز گرفتن دیگران می کند، احتمالا چیزی او را خسته یا ناراحت کرده است. اگرچه این رفتار برای کودکان کاملاً طبیعی است، اما می توان به روش های مختلفی آن را کنترل کرد. برای حل این مشکل، کودک را در آغوش بگیرید و احساس او را درک کنید.

دلیل مناسب نبودن رفتار کودک را به او توضیح دهید و راه حلی دیگر برای ابراز احساسات خود به او نشان دهید. والدین نقش مهمی در کنترل احساسات فرزندشان دارند. شما بعنوان یک والد باید احساسات فرزندتان را درک کنید و محیطی امن و آرام برای او فراهم کنید. برای جلوگیری از گاز گرفتن کودک در مهدکودک و مدرسه، تکنیک های مورد استفاده ی خود را در اختیار معلمان و و مربیان قرار دهید.

۴- کودکان از طریق گاز گرفتن می خواهند توجه دیگران را به خود جلب کنند

یکی دیگر از دلایل گاز گرفتن کودکان، جلب توجه دیگران است. کودکان از بی توجهی اطرافیان و والدین خسته می شوند و از طریق گاز گرفتن، سعی می کنند توجه آنها را به خود جلب کنند. کودکان والدینی که بسیار پرمشغله هستند، برای اعتراض به این توجهی معمولا رفتارهای مخرب یا ناراحت کننده ای را از خود نشان می دهند. بنابراین بهتر است فرزندتان را بیشتر درک کنید و وقت بیشتری برای او بگذارید.

این بدان معنا نیست که رفتار بد کودک را نادیده بگیرید اما باید درک کنید که احتمالاً کودک فقط به وقت و زمان بیشتری نیاز دارد. اگر می خواهید بفهمید که دلیل گاز گرفتن کودک از بی توجهی است یا نه، تنها کافی ست یک روز را به فرزندتان اختصاص دهید، با او بازی کنید، شعر و کتاب بخوانید و به بیرون بروید. اگر کودک در این روز شروع به گاز گرفتن دیگران نکرد، احتمالا مقصر اصلی این رفتار فرزندتان، بی توجهی خودتان نسبت به او است!

۵- گاز گرفتن کودک راهی برای ابراز هیجانات او است

گاز گرفتن فقط در زمان عصبانیت یا ناامیدی اتفاق نمی افتد. بعضی اوقات کودکان در زمان خوشحالی و هیجان نیز شروع به گاز گرفتن دیگران می کنند. در این مورد هم پردازش این احساسات قوی برای کودکان سخت است و آنها از طریق گاز گرفتن، خود را تخلیه می کنند. تخلیه ی این هیجانات، در زمان بازی کردن هم اتفاق می افتد. اگرچه اینکار طبیعی ست و راهی برای تخلیه ی احساسات است، اما باید به فرزندتان یاد دهید که کار درستی نیست و از راه های دیگری برای ابراز هیجانات خود استفاده کند. یادتان باشد که ثابت قدم باشید و همیشه به کودک بگویید که فقط در صورتی با او بازی می کنید که گاز نگیرد!

ٰآموزش بهداشت فردی کودکان با ایجاد ۹ عادت بسیار مهم

۶- کودکان در زمان گرسنگی و عصبانیت هم شروع به گاز گرفتن دیگران می کنند

کودکان خسته و گرسنه، معمولا رفتارهای منفی از خود بروز می دهند. بعضی از کودکان نسبت به کودکان دیگر، به گرسنگی و خستگی حساسیت بیشتری دارند و در این زمان کنترل خود را از دست می دهند، اشیاء را پرت می کنند، جیغ می زنند، گریه می کنند، گاز می گیرند و رفتارهای منفی دیگری از خود بروز می دهند.

بنابراین شما بعنوان یک والد باید مطمئن شوید که نیازهای فرزندتان را برطرف کنید، قبل از خواب شکم او را سیر کنید، محل مناسبی برای خواب و استراحت او فراهم کنید و همیشه میان وعده هایی در دسترس داشته باشید. رفع نیازهای اساسی کودک، تفاوت زیادی در رفتار و مهارت های گوش دادن او ایجاد می کند!

۷- محرک های محیطی می توانند عاملی برای گاز گرفتن کودک باشند

دنیا مکانی جذاب برای کودکان است و یادگیری و اکتشاف بچه ها امری طبیعی است. در بعضی مواقع، یک محیط می تواند تنش زا باشد و باعث تحریک بیش از حد کودک شود، بنابراین سطح اضطراب و ناامیدی او افزایش می یابد. پردازش بسیاری از اطلاعات و محرک های قوی چالش برانگیز در محدوده ی سنی ۲ تا ۳ سال برای کودک مشکل است و به این ترتیب از طریق احساسات منفی مانند عصبانیت، ضربه یا گاز گرفتن بیان می شود.

اگر فرزندتان در محیط های شلوغ، تنش زا، پر سر و صدا و… شروع به گاز گرفتن می کند، بهتر است بجای سرزنش کردن کودک، او را درک کنید. تا حد ممکن، از قرار دادن کودک در چنین محیط هایی اجتناب کنید و محیطی آرام برای او فراهم نمایید.

خب اکنون که با دلایل گاز گرفتن کودکان آشنا شدید، بهتر است راه هایی برای ترک این عادت پیدا کنید.

راه های جلوگیری از گاز گرفتن کودکان نوپا

خوشبختانه گاز گرفتن کودک، یک مسئله ی حل شدنی است و شما می توانید از طریق ترفندهای زیر، موجب ترک این عادت در فرزندتان شوید.

۱- علت گاز گرفتن کودک را پیدا کنید

به محیط و نیازهای کودک توجه کنید تا بفهمید چه چیزی باعث گاز گرفتن او می شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد، کودکان نوپا بیشتر اوقات برای جلب توجه دیگران یا از روی خستگی و عصبانیت گاز می گیرند. برای فرزندتان وقت کافی بگذارید تا احساس ناامیدی و بی توجهی نکند. می توانید از فعالیت هایی مثل بازی کردن یا قصه گویی، برای آرام کردن او و دوری از تنش ها استفاده کنید. دلایل گاز گرفتن کودکان در قسمت قبل بطور کامل توضیح داده شده است. پس با توجه به آنها، دلایل این رفتار کودک را پیدا کنید.

۲- به کودک بگویید که گاز گرفتن دیگران، چه آسیبی به آنها وارد می کند

مرتباً به فرزند خود یادآوری کنید که گاز گرفتن موجب صدمه رساندن یا درد دیگران می شود. به نشانه های ناآرامی و ناراحتی کودک توجه کنید و بلافاصله به دنبال حل آنها باشید. این باعث می شود که کودک از روی ناامیدی یا تحریک، به گاز گرفتن دیگران متوسل نشود. به فرزند خود یاد دهید که دندان ها برای غذا خوردن است و نه برای گاز گرفتن. این یادآوری های مثبت کمک زیادی به آموزش خودکنترلی در کودکان می کند.

چگونه بصورت اصولی با فرزندانمان رفتار کنیم؟ +فیلم آموزشی

۳- هیچگاه گاز گرفتن را بعنوان یک بازی به کودک نشان ندهید

گاز گرفتن کودک بعنوان بازی و خنده، می تواند پیام های اشتباهی برای او ارسال کند. کودک ممکن است تصور کند که گاز گرفتن راهی برای ابراز عشق و علاقه و سرگرمی است. بنابراین، دفعه بعدی که می خواهد عشق خود را به یکی از اطرافیانش نشان دهد، شروع به گاز گرفتن او می کند. مطمئنا شما کودک را به آرامی گاز می گیرید اما او تفاوت بین گاز گرفتن آرام و محکم را نمی داند و در نتیجه دندان های خود را به سختی فرو می کند و موجب آزار فرد مقابل خود می شود. بنابراین الگوی فرزندتان باشید و سعی کنید از آموزش رفتارهای غلط به او بپرهیزید.

۴- اسباب بازی های جویدنی را در اختیار کودک قرار دهید

اگر متوجه شدید که فرزندتان تمایل زیادی به گاز گرفتن وسایل دارد، به او یک اسباب بازی جویدنی، حلقه های دندان گیر یا یک تکه پارچه مرطوب بدهید. به او بگویید که گاز گرفتن و جویدن این وسایل، اشکالی ندارد. به این ترتیب کودک اشتیاق خود برای گاز گرفتن را بجای اطرافیان، روی این وسایل تخلیه می کند.

۵- برنامه ی روزانه ی منظمی داشته باشید

زمان صرف غذا و ساعت خواب کودک نوپا را تغییر ندهید. کودکی که گرسنه و خسته است، عصبانی و برافروخته می شود و به گاز گرفتن دیگران متوسل می شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در زمان مناسب غذا می خورد و استراحت کافی دارد.

۱۱ علت اصلی انرژی زیاد کودک و روشهای ساده مدیریت آن در منزل

۶- فرزندتان را آرام کنید

بعضی از کودکان نسبت به رفت و آمدهای اطراف خود احساس ترس یا خستگی می کنند. این باعث می شود که کودک، برای کنترل اوضاع شروع به گاز گرفتن دیگران کند. اگر احساس می کنید کودک شما احساس ترس یا کلافگی می کند به او اطمینان دهید که جای نگرانی نیست و همه چیز تحت کنترل است. همچنین، اگر می بینید کودک در موقعیت های خاصی شروع به گاز گرفتن می کند، از قرار دادن او در آن موقعیت ها بپرهیزید.

۷- راهی برای تخلیه ی احساسات کودک فراهم کنید

گاهی اوقات اجازه دهید کودک گریه کند و ناراحتی خود را برافروزد. این به او فرصتی می دهد تا احساسات و عصبانیت خود را تخلیه کند. همچنین کودک را قبل از اینکه به گاز گرفتن دیگران متوسل شود، آرام کنید.

۸- به کودک اجازه ی انتخاب دهید

کودکان نوپا دوست دارند که مستقل شوند و حس استقلال پیدا کنند. بنابراین به کودک اجازه دهید که برای برخی چیزها تصمیم گیری کند و به این ترتیب احساس کنترل کند. موارد ساده ای مانند انتخاب کفش، اسباب بازی و لباسی که می خواهد بپوشد، می تواند به افزایش این حس کنترل کمک کند. این کار تا حد زیادی به کاهش رفتارهایی مانند گاز گرفتن کمک می کند.

۹- از فردی که کودک او را گاز گرفته است، دلجویی کنید

فردی که توسط فرزندتان گاز گرفته شده است را از کودک جدا کنید و به سراغ او بروید. مشاهده ی اینکه قربانی تمام محبت، توجه و همدردی شما را به خود جلب می کند، کودک نوپا را وادار می کند تا گاز گرفتن را ترک کند. در صورت امکان کودک نوپای خود را نیز به دلجویی وارد کنید. همچنین از این فرصت استفاده کنید و از کودک بپرسید که چه چیزی او را به گاز گرفتن ترغیب کرده است.

بسیاری از والدین در زمان گاز گرفتن فرزندشان، خجالت زده یا حتی عصبانی می شوند. برخی افراد گاز گرفتن کودک را ناشی از سهل انگاری یا بدتربیتی والدین تلقی می کنند اما این منصفانه نیست. گاز گرفتن کودکان اگرچه برای دیگران ناراحت کننده است، اما کاملاً طبیعی است! به یاد داشته باشید که بطور منظم نیازهای اساسی فرزندتان را تامین کنید و رفتارهای خوب او را تشویق نمایید.

دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

به عنوان یک والد فراموش نکنید که اصلاح رفتار کودک به زمان نیاز دارد. بنابراین برای ترک عادت گاز گرفتن فرزندتان صبور باشید. اگر با استفاده از ترفندهای ارایه شده در این مطلب، باز هم نتوانستید طی یک دوره ی زمانی، این عادت را در فرزندتان تغییر دهید، از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید تا دلایل آن را مشخص کند و راهکارهایی ارائه دهد.

منبع ۱ منبع ۲

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و تشكر از مقاله خوبتان،
    پسرم الان حدود شش ساله هست و از سن كم متوجه شدم اشياي زيادي مثل سيم هاي شارژ و… رو به شدت گاز ميزده و اين رفتارها ادامه داره. با توجه به اينكه ديگه دو يا سه ساله نيست، چه راهكاري وجود داره؟

  2. سلام ، دکتر جان یه پسر سه ساله دارم از سر ذوق یا عصبی شدن پشت دستش رو گاز میگیره ، در ضمن از نظر فیزیکی کاملا نرمال و بسیار اکتیو و باهوش و یادگیری فوق العاده نسبت به سایرین و نسبت به سنش ، بسیار عاطفی و مهربان و خیلی اجتماعی ، از نظر بدنی باز به نسبت سنش قوی و خیلی هم نترس ، خیلی سوال می پرسه و از همه چی میخواد سر دراره ، خیلی سریع با همه و هر سنی ارتباط میگیره و شروع میکنه صحبت کردن و کلماتی رو بکار میبره که اصلا به سنش نمیخوره، همه کارها و رفتارشان کاملا خوب و دوست داشتنی ولی این گاز گرفتن دستش خیلی اعصابم رو هم ریخته نمیدونم چکار کنم که این عادتش رو ترک کنه ، از اینکه راهنمایی می‌فرمایید بی نهایت سپاسگزارم ، درود بر انسانیت حضرتعالی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا