روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

۵ مطلب عالی روانشناسی در مورد کودکان ۲ تا ۸ ساله

bestkid b

در این مطلب، سعی داریم مطالبی علمی و روانشناسانه در مورد ویژگی های کودکان ۲ تا ۸ سال ارائه دهیم تا بر اساس خصوصیات این مراحل از رشد، برخورد سنجیده ای با عزیزانتان داشته باشید. حتما پی دی اف های انتهای مطلب در مورد روانشناسی کودکان را دانلود بفرمایید.

۱- مقدمه

هر مرحله از مراحل رشد انسان از کودکی تا پیری دارای مشکلات و ویژگی های مخصوص به خود می باشد. که آشنایی کامل به ویژگی های هر دوره می تواند به شناخت ما نسبت به خود و برخوردمان با دیگران یاری کند.

ارتباط برقرار کردن با کودک در هر سنی شیوه ی خاص خود را دارد،هر قدر مادر ، ماهر ، با استعداد و مهربان باشد، رابطه او با کودکش آرامتر و بی دردسرتر خواهد بود. و در نتیجه مشکلات آینده‌اش ، برای مادر قابل پیش بینی خواهد بود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دوم

حتما بخوانید: دانلود ۳ تا از بهترین کتاب های رایگان روانشناسی کودک (pdf)

۲- خصوصیات رشد دوران ۸-۲ سالگی

خصوصیات رشدی کودک در ۲ سالگی: کودک در این سن فرمانبردار خوبی است، می شنود و اجرا می کند

سوم

خصوصیات رشدی کودک در ۳ سالگی: این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه «ما» بسیار استفاده می‌کند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح می‌دهد. بعد روی کلمه «شما» و تقاضای او بر «شما» تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک می‌رسد. او در جهت متضاد گم نمی‌شود و سعی ندارد که هر دو جهت را انتخاب کند بلکه یک جهت را انتخاب کرده و روی آن می‌ایستد. گاهی والدین می‌توانند با فرزند سه ساله ی خود چانه نزنند. او را متقاعد کرده و به امید پاداش به انجام کاری مجبور سازند.در سه سالگی قدرت بکارگیری کلمات به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می‌یابد. کودک سه ساله گاهی که با دلیل و منطق صحبت می‌کنید، بخوبی گوش می‌دهد، و حتی گاهی اوقات ممکن است اگر دلیل خوبی برایش بیاورید. کارهایی را که انجامش را دوست ندارد، به راحتی انجام دهد. تقاضای او از بزرگترها خیلی کمتر از سابق و کنار آمدن با او آسانتر است.

خصوصیات رشدی کودک در ۴ سالگی: چهارسالگی سن قید ناپذیری کودک است، او احساس می‌کند نیرویی او را وادار می‌کند که از زیر بار هر گونه قیدی شانه خالی کند و از سر کشی و تمرد خوشش می آید. با این سرکشی کودک هر طور که خودش صلاح می‌دانید، رفتار کنید ولی مقاومت او را زیاد جدی نگیرید.

خصوصیات رشدی کودک در ۵ سالگی: در پنج سالگی کودک مطیع و دوست داشتنی است،کودک پنج ساله سعی دارد، فعالیت خود را همگام با مادر انجام دهد، و از او الگو بگیرد.

خصوصیات رشدی کودک در ۶ سالگی: شش سالگی سن احساسات شدید و غالبا متضاد است. کودک شش ساله در حالیکه مادر خود را سخت در آغوش دارد و می‌گوید: «تو را از هر کس در دنیا بیشتر دوست دارم» ، لحظه‌ای دیگر ، درست کاری مخالف سخن خود را انجام می‌دهد و می‌گوید: «مادر از تو بدم می‌آید» زیرا کودک او در سنی است که احساساتی بوده و احساسش بر عقلش غلبه دارد.

خصوصیات رشدی کودک در ۷ سالگی: در این سن کودک از همه شکایت دارد و احساس می‌کند که همه با او دشمن هستند و هر کس در هر موقعیتی می‌خواهد او را اذیت کند.  بسیار حساس است و همیشه جنبه‌های منفی قضایا را در نظر می‌گیرد، بنابراین همیشه رنجیده و غمگین است. بنابراین والدین باید با او همدردی کنند تا حالات یاس او از بین برود.

خصوصیات رشدی کودک در ۸ سالگی: کودک در سن ۸ سالگی احتیاج شدید به یک رابطه عمیق دارد از این رو به پدر یا مادر وابستگی عجیبی پیدا می کند، در برابر قبول یا رد تقاضاهایش حساس است و کوچکترین تغییر قیافه والدین را درک می‌کند. آرزوی نزدیک بودن به مادر آنقدر برای او زیاد است که اغلب اوقات یک حالت آمیختگی بین او و مادرش بوجود می‌آید. یک مادر خوب ، باید نیاز او را برای برقراری یک رابطه عاطفی ، ارضا نماید و راه را برای روابط فردی او در آینده هموار سازد.

   اول

مطلب مشابه: معرفی ۳ وبسایت برتر آموزش کودک و نوجوان

۳- دانلود ۵ مطلب مهم روانشناسی مهم کودکان (pdf):

۱- نخستین فشارهای روحی رشد مغز انسان را محدود می کند

۲- خوابهای وحشتناک در کودکان

۳- با کودک جگونه از مرگ صحبت می کنید

۴- اختلال کم توجهی

۵- رابطه محبت آمیز والدین با فرزندان

طبق نظر پیاژه کودک در سنین ۸-۲ سالگی در مرحله تفکر پیش عملیاتی قرار دارد، از ویژگی های این مرحله:

  1.  افزایش خزانه لغات
  2.  شکل گیری تقلید متفاوت یا تقلید در غیاب الگو
  3.  خود محوری یا خود مرکز بینی
  4.  داشتن فعالیت های رمزی، سمبولیک یا نمادی

هرگونه سوال یا پیشنهادی در زمینه روانشناسی کودکان دارید در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا