روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

آموزش اصول و نکات مهم تربیت کودک ۲ ساله از دیدگاه روانشناسی

bestkid b

تربیت کودک دو ساله قدری دشوار به نظر می‌رسد چرا که دو سالگی یکی از مقاطع حساس برای تربیت است. کودکان دو ساله اغب قابل پیش بینی نیستند و گاهی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که والدین را مستاصل می‌کنند. آنان گاهی با رفتارهای مودبانه و شیرین زبانی، نشان می‌هند که انگار از سنشان بیشتر می‌فهمند. در سن دو سالگی کودک از قالب نوزادی خارج شده و در قالب یک انسان کوچک کامل به لحاظ افکار، عقاید و خواسته‌هایش قرار می‌گیرد، در ادامه آموزش های اصولی تربیت کودک با ما باشید با آموزش اصولی تربیت کودک دوساله…

۱- مقدمه

هر کودکی متفاوت است، برخی سر سخت تر و حساس ترند و برخی نیز آرام و راحت. برخی کودکان نقاط عطف رشدی را به صورت تدریجی طی می کنند و برخی نیز ناگهانی. تصور او این است که تنها موجودِ مهمِ جهان است و هم حس و احساس و نظر او با واقعیت یکی است و دیگران هم مانند او چنین حس و نظری دارند یا باید داشته باشند. از نظر او جهان در اختیار اوست و هرچه اتفاق می افتد به خاطر اوست. حتی طلوع و غروب خورشید. حتی در رابطه با بازی کردن و در خانه ماندن. باور او این است که رفتار و گفتار من است که سبب شده جهان این چنین باشد و حتی تصور این را دارد که اگر فردی از دست رفت به خاطر او است چون او را دوست نداشته است.

کودک دو ساله 1

 ۲- خصوصیات روحی کودکان دو ساله، خودمحوری

۱- راجع به محیط پیرامون آگاه‌تر می‌شوند:

بچه‌ها در این سن دوست دارند بدانند هر چیز در دنیا چگونه کار می‌کند. از آنجا که در این سن  هر چیزی و هر اتفاقی می‌تواند برای آنان جنبه آموزنده داشته باشد لازم نیست برای آموزش و تربیت کودک دو ساله خود نگران آموزش‌های رسمی آنان در مهد کودک باشید. جمع کردن برگ‌های خشک پاییزی، بزرگ شدن دانه عدسی که در یک گلدان کوچک کاشته‌اید یا حتی حرکت ماهی‌های قرمز در تنگی کوچک، بهترین کارگاه کسب تجربه و مهارت‌های زندگی برای آنان است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید! تربیت کودک دوساله به صورت اصولی

۲- شلوغ بازی:

هنگامی که کودک دو ساله کنترل خود را ازدست می‌دهد یا پاسخ نه می‌شنود یا نمی‌تواند فکر خود را بیان کند یا گرسنه و خسته است یا مجبورش می‌کنند از فعالیتی دست بکشد، قشقرق به پا می‌کند. یکی از بهترین شیوه‌هایی که والدین می‌توانند در تربیت کودک دو ساله به فرزند خود کمک کنند تا خشم خود را کنترل کند، این است که در درجه اول خود الگوی رفتاری خوبی باشند و بتوانند خشم خودشان را به خوبی کنترل کنند. از طرف دیگر مواردی که باعث می‌شود کودک قشقرق به پا کند را بشناسند و بتوانند به تدریج آن را برطرف کنند.

۳- کمک کردن به دیگران:

اگر از یک کودک دوساله برای انجام کارهای کوچک مثل بردن قاشق سر میز شام کمک بخواهید، کمتر دست رد به سینه شما خواهند زد. بچه‌های نوپا دوست دارند از والدین‌شان تقلید کرده و رضایت آنها را جلب کنند. کمک کردن بچه‌ها اگر چه گاه والدین را از نتیجه کار راضی نگه نمی‌دارد اما علاوه بر دادن حس اعتماد به نفس به آنان گاه واقعا می‌تواند برای والدین مفید باشد.

۴- علاقه به خواندن داستان:

کتاب خواندن نقش مهمی در تربیت کودک دو ساله دارد. هدف اصلی کتاب خواندن برای کودکان دوساله این است که در کنارش هستید و به او توجه می‌کنید. کتاب خواندن برای او تداعی تجربه‌ای دوست داشتی از محبت والدین است و این موضوع انگیزه او به کتاب خواندن را در آینده افزایش می‌دهد.

۵- فرق خط خطی کردن و نوشتن را می‌فهمند:

این رفتار نیز جون کتاب خواندن برای کودک تداعی تجربه محبت والدین است، بودن والدین در کنار فرزندان به آن ها انگیزه یاد گرفتن می دهد.

۶- روی کاغذ علامت‌هایی می‌گذارند که شبیه به حروف است

این کار کودک را می توان به کنجکاوی برای یادگیری و علاقه و انگیزه او برای آموختن نسبت داد، البته باز هم باید یلدآور شد در تمام این فعالیت ها توجه والدین برایش لذت بخش است.

۷- داشتن احساسات شدید:

کودک در این سن به شدت احساساتی است. شما به سختی می‌توانید احساسات او را تشخیص دهید. به او بگویید که حتی اگر گاهی ناراحت باشد طبیعی است. ناراحتی بخشی از زندگی است. کاری که شما باید بکنید این است که احساسات او را برایش توضیح دهید.

۸- ارتباط بین مکان اجسام را تشخیص می دهد:

استفاده از کلماتی مثل اینجا، آنجا و…

۹- افزایش مهارت زبانی:

کودک ۲۴ ماهه معمولا حدود ۵۰ تا ۷۵ کلمه می‌داند و قادر است آن‌ها را کنار هم بگذارد و عبارات و جمله بسازد. جمله‌‌های دو کلمه‌ای شامل اسم و فعل معمولا رایج است: «کودک خوابید»، «شیر می‌خواهم» اگر کودک شما کمتر از ۲۰ کلمه استفاه می‌کند

۱۰- زیاد سوال می پرسد:

کودک شما در این سن از مکالمه لذت می‌برد، حتی اگر تنها شنونده باشد. او به ۲ دلیل سوال کردن زیاد خود را آغاز می‌کند: به دنبال راهی برای درک چیزهای اطراف‌ و برقراری ارتباط بیشتر با شما است. سوالات اولیه شامل «چرا» و «چه چیز»ها است. زمانی که مهارت زبانی او بیشتر می‌شود، سوال‌های او نیز تغییر می‌کند: «چرا این شی این شکلی است؟» «اگر ماشین از جاده بیرون رود، چه می‌شود؟» یا «چرا پرنده نمی‌افتد؟»

۱۱- گاز گرفتن:

کودکان در این سن هنگامی که خشمگین می‌شوند، گاز می‌گیرند و معمولا به این دلیل است که نمی‌دانند چگونه احساسات‌شان را بیان کنند. اگر چه دلیل آن مشخص است اما نمی‌توان این عمل را پذیرفت.

کودک دو ساله 2

۳- راهکارهای تربیتی کودکان دو ساله

۱-همدلی کردن:

ممکن است به کثیف بودن بشقاب آبی اهمیت ندهید، اما کودک شما اهمیت می دهد. خود را جای انها بگذارید و نشان دهید که مشکل انها را درک می کنید (حتی اگر موافق نیستید). “می دونم خیلی دوست داشتی با بشقاب ابی غذا بخوری اما شرمنده کثیف شده”… یا “می دونم که این بشقاب مورد علاقه توست!”

۲-“نه” هرگز :

کلمه نه را برای موقعیت های خطرناک و خیلی جدی نگه دارید. به جای آن از جملات غیر مستقیم استفاده کنید: مثلا زمانی که کودک خودکار شما را می خواد؛ بگویید: “اینا خودکارای مامان هستند بذار برای تو مداد شمعی هارو بیارم”. یا به جای نه بله بگویید با پیشنهاد یک وضعیت دیگر مثلا: “وقتی کهنت رو عوض کردم می تونی بری بیرون بازی کنی”.
تجربه های مشاهده ای برای کودک بسازید: کودکان با عمل کردن می آموزند. به جای پاداش دادن کودک بعد از اموختن یک فعالیت، در مورد انچه رخ داده با او صحبت کنید. “وای اینجا رو ببین همه توپ ها درست توی سبد رفتن وقتی اونا رو با دقت پرتاب کردی”. یا مثلا بگوئید: “وای ببین همه کتاب هارو بخوبی توی قفسه گذاشتی”.

۳-آموزش دهید:

با وقت گذاشتن برای جستجو و تمرین روش های جدید در مدیریت موقعیت های سخت، به عنوان راهنمای کودک خود به بهتر شدن رفتار وی کمک کنید. “تو هر دو تا توپ رو می خوای، من توپم رو به سمت تو پرتاپ می کنم، می تونی به من برش گردونی؟” با یکدیگر تمرین و نقش بازی کنید، از اسباب بازی هایش استفاده کنید، داستان بگویید یا نقاشی بکشید و …
کودک باشید!: با کارهای لذت بخش، کودکانه و گاها احمقانه کودک درون خود را نشان دهید. از صدای ربات گونه برای درخواست های خود استفاده کنید، مثل یک گوریل تو اتاق دنبال کودک بدوید، یا یک جفت شلوارش را روی سر خود بگذارید. دنبال راه هایی باشید که با چیزهای غیر قابل استفاده یا خسته کننده بازی بسازید.

۴-کمک در نامگذاری احساسات:

کودک شما در این سن در نامگذاری احساساتش به صورت منطقی و یا مرتبط مشکل دارد. روش های جایگزین را برای بیان احساساتش به وی نشان دهید. “کفشت خیلی تنگه، و یا “می خوای مامانو یک بار دیگه قبل از بای بای بغل کنی”.

۵-مشخص کردن محدودیت ها:

با مشخص کردن محدودیت ها در زندگی کودکان به کودک خود کمک کنید که احساس امنیت کند. تو می تونی عصبانی بشی اما به کسی آسیب نمی زنی. انتظار مقاومت از سوی کودک داشته باشید، ثابت قدم باشید و با احساساتشان همدلی کنید.

۶-آرام و صبور باشید:

کودکان کار خود را می کنند (گاهی این کارها نیازمند صبر و تحمل زیادی از سوی شما هست). راه هایی را پیدا کنید که با فرایند طبیعی انها همگام باشد. به جای مجبور کردن وی به عجله کردن و یا سریع تر بودن، به او زمان بدهید تا بتواند مشکل را مثلا در اسباب بازیش یا در ماشین بیابد.

۷-محیط را به نفع کودک تغییر دهید:

از موانع کودک یااز قفل های کابینت استفاده کنید و یا دسترسی کودک را به اشیای شکستنی و ناایمن محدود کنید. بگذارید به چیزهایی که مناسب سنش هستند دسترسی داشته باشد. قسمت هایی از خانه را برای کودک قرار دهید که در انجا بتواند شلوغ و پر انرژی باشد.

۸-به آن ها استقلال بدهید:

ممکن است کودک شما قادر باشد بیشتر از شما بفهمد! اولین تمایل شما اینست که به وی همه چیز را بیاموزید، اما انها خیلی چیزها را از طریق چالش و درگیر شدن با موضوعات می آموزند. با فرصت دادن به انها کمک کنید تا تکلیفی را انجام دهند یا کار جدیدی را انجام دهند قبل از انکه شما مداخله کنید…

۴- فیلم آموزشی

فیلم شماره ۱

فیلم شماره ۲

 فیلم شماره ۳

 فیلم شماره ۴

۵- نکات دیگر

و این را هم بخوانید: ۴ کتاب آموزشی کودک که والدین حتما باید آن را مطالعه کنند!

بچه‌های دوساله واقعا هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی هستند، و حداقل بعضی از اوقات می‌توان از مصاحبت با آنها لذت برد. اما مشکل از آنجا ناشی می‌شود که این بچه‌ها نیاز دارند دنیا را کشف کنند، بیاموزند و استقلال بیشتری به دست بیاورند. اما باز هم برای پیشگیری از هرگونه آسیب جسمی، ذهنی و عاطفی به مراقبت والدین خود نیاز دارند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا