تغذیه کودک

۵ برنامه ی غذایی فوق العاده برای کودکان ۹ تا ۱۳ ماهه(فوق تخصص)

نوزادان نمیتوانند غذای مصرفی بزرگسالان را بخورند اما با امتحان کردن غذاهای جدید، طعمها و مزه های مختلف را احساس خواهند کرد. میزان و دفعات غذا خوردن ممکن است برای بسیاری از والدین گیج کننده باشد اما هیچ قانون مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. در مورد تغذیه ی کودک، استرس بیهوده نداشته باشید و تا جاییکه میتوانید از غذاهای مغذی وارگانیک استفاده کنید.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

از آنجایی که این تجربه برای کودک شما جدید است ، او می خواهد غذاها را امتحان کند و اگر آن را دوست نداشته باشد، به بیرون تف میکند. به یاد داشته باشید که معده کودک به اندازه یک مشت است و برای پر کردن آن چیز زیادی لازم نیست. همچنین ، از آنجا که جوانه های چشایی فرزندتان هنوز در حال رشد است ، ممکن است همه انواع غذایی را که به آنها می دهید دوست نداشته باشند. برخی از آنها سبزیجات را دوست دارند ، برخی میوه ها را دوست دارند و برخی حتی مشخص می کنند که چه نوع مواد غذایی را دوست دارند. این غذاها می توانند به شکل پوره ، له شده یا حتی تکه های کوچک باشد. آزمایش و خطا در این مرحله برای درک اولویت کودک بسیار مهم است.

با این حال فراموش نکنید که کودک شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیرخشک یا شیر مادر دریافت می کند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما علاوه بر شیر ، روزانه سه وعده غذا نیز می خورد.

بهترین غذاها برای یک کودک ۹ تا ۱۳ ماهه

فرزند شما اکنون غذاها و طعمهای مختلفی را امتحان میکند. بهترین موادغذایی که در این سن میتوانید به آنها بدهید عبارتنداز:

۱- میوه ها: انواع میوه ها مانند زغال اخته ، هندوانه ، خرما ، انجیر ، گیلاس و مرکبات را می توان به اندازه ۱/۴ از آنها برش داد و به کودک داد. همیشه اطمینان حاصل کنید که این مواد قبل از دادن به کودک پخته یا پوره یا له شده باشند.

۲- سبزیجات: بروکلی ، مارچوبه ، سیب زمینی ، بادمجان ، گل کلم ، سیب زمینی پوره ، پیاز و جعفری که همه آنها را می توان پخت و پوره کرد ، غذاهای مغذی و مفیدی برای کودک شما است.

۳- گوشت و تخم مرغ: تخم مرغ ، مرغ و ماهی که کاملاً تمیز و پخته شده اند باید به کودک داده شود. گوشت خام یا تخم مرغ نیم پز را به کودک ندهید.

۴- آب و آب میوه: دستگاه گوارش کودک هنوز در حال رشد است ، بنابراین مطمئن شوید که او آب زیادی دریافت می کند. به جای اینکه آبمیوه های صنعتی به کودک خود بدهید ، سعی کنید آبمیوه طبیعی (بدون قند) در خانه تهیه کنید.

۵- پنیر و سایر محصولات لبنی: پنیر خامه ای ، پنیر معمولی ، ماست ، خامه و کره را می توان در مقادیر بسیار کمی به کودک خود بدهید.

۶- غلات: گندم ، ماکارونی سبوس دار ، برنج و جو دوسر گزینه های خوشمزه ای برای کودک دلبندتان است.

۷-حبوبات: عدس پوره شده ، لوبیا و سوپ های تهیه شده از حبوبات یک روش عالی برای تغذیه سالم و در عین حال مغذی برای کودک شما هستند.

۸- ادویه جات: همانطور که حس چشایی کودک در حال رشد است، برای بهتر شدن طعم و عطر غذا میتوانید از موادی مانند میخک ، گشنیز ، دانه خردل ، دانه رازیانه ، شنبلیله ، جوز هندی ، برگهای کاری ، دارچین ، هل ، زردچوبه و سیر استفاده کنید.

غذاهایی که نباید به کودکان ۹-۱۳ ماهه داده شود

دادن غذاهای تازه و سالم به کودک اهمیت زیادی دارد. شما میتوانید از غذاهای مصرفی خودتان به فرزندتان بدهید اما از دادن غذاهایی از جمله موارد زیر به او اجتناب کنید:

۱- عسل: عسل حاوی باکتری هایی است که می تواند با آسیب رساندن به روده و ایجاد سندرم نادری به نام بوتولیسم شیرخوار، منجر به بیماری جدی در کودک شود. این همچنین می تواند به دندانهای در حال رشد کودک صدمه بزند.

۲- برخی انواع ماهی: ماهی شارک ، شمشیر ماهی و مارلین حاوی جیوه ی زیادی هستند که می توانند بر سیستم عصبی کودک تأثیر بگذارند. همچنین برای جلوگیری از مسمومیت غذایی ، از دادن صدف به کودک خودداری کنید.

۳- آجیل درسته: تا ۵ سالگی به کودک خود آجیل درسته ندهید ، چون میتواند موجب خفگی او شود.

۴- شکر: غذای قندی برای رشد دندانهای کودک بد است. این مواد غذایی شامل بستنی ، بیسکویت و شیرینی است.

۵- نمک: به غذای کودک خود نمک اضافه نکنید ، زیرا کلیه ها قادر به دفع آن نیستند. از دادن مواد شور مانند پفک و چیپس ها به طور کلی خودداری کنید. کودکان باید کمتر از ۱ گرم نمک در روز مصرف کنند.

۶- مرکبات یا میوه های اسیدی: برخی از نوزادان ممکن است بخاطر مرکبات از اسیدیته رنج ببرند. با این حال ، چکاندن کمی لیمو در غذای او مانعی ندارد.

۷-بادام زمینی: این ماده غذایی حساسیت زا است و ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در کودک شما شود. معمولاً ۱ سال به بعد داده می شود.

۸-شیر کامل: این می تواند باعث مشکلات معده شود و هرگز نباید با شیر مادر همراه شود. همچنین می تواند مانع جذب آهن شود که برای رشد نوزاد بسیار مهم است.

آیا دادن فینگرفود(غذای لقمه ای) به کودک مشکلی ندارد؟

نوزادان ۹ ماهه آماده ی مصرف فینگرفودها هستند. اگر کودک شما به راحتی میتواند اشیاء را از زمین بردارد و یا غذا را در دهان خود قرار دهد و بجود، میتواند از فینگرفودها استفاده کند.

فینگرفودها میتوانند شامل هویج ، سیب ، گلابی ، خیار یا حتی پنیر باشد که توسط دندانهای کودک به خوبی جویده می شود. محتاط باشید و هرگز کودکتان را در حالی که غذا در دهانش است تنها نگذارید.

حتما بخوانید: ۹ برنامه غذایی فوق العاده برای کودکان ۱ تا ۹ ماهه به تفکیک

اگر کودک شما هنوز چیزهایی را با انگشتان دستش برنمیدارد، قبل از دادن فینگرفود به او، یک یا دو ماه صبر کنید.

می توانید یک یا دو وعده میان را در رژیم غذایی کودک ۹ ماهه خود بگنجانید. مقادیر کمی مواد غذایی را در فواصل منظم به او بدهید ، این امر می تواند در آینده به شیر گرفتن فرزندتان کمک کند. اطمینان حاصل کنید که این امر در مصرف شیر مادر تأثیر نمی گذارد.

دستور تهیه ی غذاهای خانگی برای کودکان ۹-۱۳ ماهه

در اینجا چند دستورغذایی ساده و سریع برایتان آورده ایم که میتوانید به راحتی در خانه تهیه کنید.

۱- پوره کدو تنبل

یک دستور العمل آسان و ساده که سرشار از بتاکاروتن ، پتاسیم و آهن است.

مواد مورد نیاز:

  • ۱ کدو تنبل کوچک
  • ۱-۲ فنجان آب ، سبزیجات یا شیر مادر

روش پخت:

کدو تنبل را برش داده و پوست آن را بگیرید. تمام دانه ها را خارج کنید و آن را در مخلوط کن بریزید. آب یا سبزیجات را اضافه کنید تا قوام مورد نظر را بدست آورد. آن را مخلوط کنید تا یکدست شود. پس از پوره شدن ، به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه برروی اجاق گاز بپزید.

۲-سوپ مخلوط

یک دستور العمل هندی برای وارد کردن برنج و سبزیجات به رژیم غذایی کودک است.

مواد مورد نیاز:

  • ½ فنجان برنج
  • ۱ فنجان سبزیجات مخلوط را به درستی بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید (هویج ، نخود فرنگی ، سیب زمینی و لوبیا)
  • ۱ قاشق چایخوری کره آب شده
  • کمی زردچوبه
  • ½ قاشق چایخوری زیره
  • برگ گشنیز خرد شده

روش پخت:

برنج را تمیز کنید. آن را به مدت سی دقیقه در آب خیس کنید. سپس روی گاز قرار دهید. حالا دانه های زیره را اضافه کنید. پس از اضافه کردن سبزیجات کمی نمک، گشنیز و زردچوبه اضافه کنید. پس از اینکه بخوبی پخته شد، کره را به آن اضافه کنید و به کودکتان بدهید.

حتما بخوانید: ۶ غذای بسیار مقوی و چاق کننده برای کودکان کمتر از ۴ سال

۳- حلوا

حلوا یک غذای خوشمزه و مقوی برای کودکان است.

مواد مورد نیاز:

  • آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری
  • خرما ۱ عدد
  • آب ۱ فنجون
  • پودر بادوم ۱ قاشق چایخوری
  • کره ۱ قاشق چایخوری

روش پخت:

آرد را روی حرارت میگذاریم و آرام آرام تفت میدهیم . بعد کره را اضافه می کنیم و هم میزنیم. پس از سرخ شدن، خرما را پوست می کنیم و له می کنیم و به مواد اضافه میکنیم. در مرحله ی بعد پودر بادام را اضافه می کنیم و هم میزنیم. در مرحله ی آخر هم آب را کم کم اضافه می کنیم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط شود. برای راحتتر خوردن کودک، میتوانید آن را کمی شل تر بردارید.

۴- فینگرفود سبزیجات

فینگرفود سبزیجات بعنوان میان وعده صبح یا عصر کودک ۹ ماهه مناسب هستند.

مواد مورد نیاز:

  • ۱ هویج
  • ۱ کدو تنبل
  • ۱ سیب زمینی شیرین
  • ۱ کدو سبز / خیار

روش پخت:

تمام یا همه سبزیجات را طوری برش دهید که کودک بتواند آن را در دست بگیرد. بمدت ۵ تا ۷ دقیقه بخارپز کنید و پس از سرد شدن به کودک بدهید.

۵- پنکیک جو دوسر

تهیه این پنکیک های خوشمزه بسیار آسان است.

مواد مورد نیاز:

  • یک چهارم فنجان جو
  • ۱ موز متوسط
  • یک چهارم لیوان شیر

روش پخت:

موز را در یک کاسه له کنید و شیر را اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و جو دوسر را اضافه کنید. بهم بزنید تا خوب مخلوط شود. یک قابلمه را گرم کنید و ۱-۲ قطره روغن اضافه کنید. پس از پخته شدن اجازه دهید سرد شود و به کودک بدهید.

حتما بخوانید: ۸ غذا و مکمل پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل میکند!

۶- سوپ ساده سبزیجات

این یک غذای راحت و سالم به ویژه در زمستان است.

مواد مورد نیاز:

  • نصف هویج خرد شده
  • ۳-۴ لوبیا خرد شده
  • ۱۰ عدد نخودفرنگی
  • نصف گوجه فرنگی خرد شده
  • نصف سیب زمینی ریز خرد شده
  • نصف قاشق غذاخوری کره آب شده
  • کمی فلفل

روش پخت:

همه سبزیجات را در ۲ فنجان آب به مدت ۱تا۲ ساعت بپزید. بگذارید خنک شوند و مخلوط کنید. پوره را مجدداً گرم کنید ، در صورت لزوم آب اضافه کنید ، سپس به آن فلفل اضافه کنید.

نکات تغذیه ای

  • غذاهای جامد را با یک قاشق کوچک به کودک بدهید.
  • در این مرحله می توان تمام سبزیجات و میوه ها را به کودک داد ، اما قبل از آن با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. این می تواند به جلوگیری از هرگونه حساسیت یا آلرژی ، کمک کند.
  • برای بررسی آلرژی ، از قانون ۴ روزه استفاده کنید ، یعنی بین شروع هر غذای جدید، ۴ روز صبر کنید.

زمان به سرعت درحال گذر است و کودک شما به زودی راه میرود و میدود. با دادن غذاهای مفید و ارگانیک به کودکتان، عادات غذایی سالم را در او پرورش دهید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن