روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

bestkid b

ممکن است به نظر برسد که کودکان در بیشتر مواقع بدون آنکه نیازی باشد، فریاد می زنند. اما آنها معمولاً دلایل خوبی برای اینکار دارند.

فریاد زدن

والدین باید فرزندداری را با فریاد زدن و جیغ کشیدن کودک تجربه کنند. به این دلیل که کودکان از جیغ زدن بعنوان ابزاری برای ارتباط و بیان عواطف خود استفاده می کنند. کودکان در سنین کم، در حال کشف صدای خود و کشف چگونگی استفاده از آن هستند. با بزرگتر شدن، آنها هنوز در تلاشند تا آنچه را که در جهان پیرامونشان رخ می دهد، پردازش کنند. آنها فریاد می زنند برای اینکه نمی دانند چگونه خود را ابراز کنند.

کودکان هنوز واژگان یا توانایی تفکر انتقادی را برای برقراری ارتباط کلامی ندارند، احساساتشان فشار زیادی بر آنها وارد می کنند و بنابراین نیاز به تخلیه ی آن دارند. به این ترتیب اکثر کودکان از فریاد زدن برای تخلیه ی فشار ناشی از احساسات استفاده می کنند و بعبارت دیگر فریاد کشیدن زبان مورد استفاده ی آنها برای ابراز احساسات است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

انواع فریاد زدن و جیغ کشیدن

فریاد زدن به همه شکل و شدت وجود دارد. این می تواند ناشی از سرخوردگی، عصبانیت، رفتارهای سازمان نیافته یا فقط برای ابراز شادی باشد. کودکی که فریاد می زند غالباً اندام ها و بدن خود را منقبض می کند، بی دلیل می افتد و فرار می کند. در موارد شدیدتر، کودکان نو پا وسایل را می شکنند، استفراغ می کنند، نفس خود را حبس می کنند و در همان زمان بیشتر تهاجمی می شوند.

در اینجا انواع فریادها وجود دارد که می توانید از روی آنها نوع فریاد فرزندتان را تشخیص دهید و راههای آرام کردن او را یاد بگیرید.

۱- فریاد شادی

بسیاری از بچه ها وقتی خوشحال می شوند زیاد فریاد می زنند. با این حال ممکن است کودکان دیگر آرام بمانند و رفتاری متفاوت (بدون سر و صدا) از خود نشان دهند. کاری که می توانید انجام دهید این است که فرزند خود را در آغوش بگیرید و به آرامی پشت او را مالش دهید. این باعث آرامش کودک می شود.

۲- فریاد جلب توجه

همانطور که از نام آن پیداست، بچه ها به دنبال توجه هستند و بنابراین از فریاد زدن بعنوان راهی برای جلب توجه دیگران استفاده می کنند. دخترها یا پسرهای کوچک به توجه کاملی از سوی والدین خود نیاز دارند و به همین دلیل است که فریاد می زنند تا به پدر یا مادر اطلاع دهند که به آنها احتیاج دارند.

هنگامی که متوجه شدید فرزندتان به این دلیل فریاد می کشد به سمت او بروید. کودک را در آغوش بکشید و او را در دامان خود بنشانید. سعی کنید لبخند بزنید و با او صحبت کنید تا بداند که همیشه مرکز توجه شما است.

حتما بخوانید: چطور با بچه لوس برخورد کنیم؟ (دکتر محرری)

۳- فریاد عصبانی

اگر فرزند شما خوشحال نباشد، احتمالا شروع به داد و بیداد می کند. کاری که می توانید انجام دهید این است که فورا حواس کودک را به چیزی مانند اسباب بازی، عکس، کتاب رنگی و مواردی که توجه او را جلب می کند، منحرف کنید. این ممکن است یک کار سخت برای شما باشد مخصوصاً زمانیکه در یک مکان عمومی قرار دارید. با فرزند خود بصورت خصوصی و آرام صحبت کنید. در مورد چیزهای خوبی که کودک به آن علاقه دارد صحبت کنید. پس از آرام شدن سعی کنید حواس او را به موارد دیگر پرت کنید.

چرا بچه ها فریاد می زنند؟

بچه ها برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط فریاد می زنند. وقتی بچه ها فریاد می زنند از ابزارهایی برای بیان خود استفاده می کنند تا آنچه را که در دنیای اطرافشان اتفاق می افتد پردازش کنند. اغلب کودکان وقتی می فهمند که چگونه احساسات خود را در لحظه بصورت کلامی بیان کنند، فریاد می زنند.

کودکانی که فریاد می زنند هیچ کاری خارج از هنجار انجام نمی دهند. آنها به احتمال زیاد احساسات شدیدی را تجربه می کنند و دقیقا نمی دانند چگونه آن را تخلیه کنند. با گذشت زمان، کودکان مهارتهایی را برای بیان درست احساساتشان خواهند یافت. در این میان والدینی که علت فریاد زدن فرزندشان را درک می کنند، می توانند بهتر به آنها کمک کنند.

چرا کودک جیغ می زند؟ ابتدا باید بفهمیم که یک کودک “چرا جیغ می زند؟” فقط در این صورت است که می توانیم تصمیم بگیریم که در مورد آن چه کنیم. اگر متوجه شویم که کودک برای برقراری ارتباط فریاد می زند، می توان گفت که این یک مسئله ی ارتباطی است. بعبارت دیگر کودک نمی داند چگونه از طریق رفتار یا کلام، خواسته های و نیازهای خود را ابراز کند.

حتما بخوانید: پرت کردن اشیا توسط کودک چه دلیلی دارد و چطور آن را درمان کنیم؟

اگر علت فریاد زدن فرزندتان را فهمیدید، گام بزرگی در رفع این مسئله برداشته اید. کودک در زمان فریاد زدن احساس آشفتگی و ناامنی می کند. آنها هنوز نیاموخته اند که چگونه افکار خود را بیان کنند یا یاد نگرفته اند که چگونه ناامیدی خود را تسکین دهند.

کارهایی که والدین باید در زمان جیغ زدن کودک انجام دهند

والدین باید ابتدا مشخص کنند که چه رفتاری از فرزندشان انتظار دارند. اگر فرزند شما با دوستان خود بازی می کند و همه ی آنها با هم جیغ می زنند و از آن لذت می برند، مطمئناً کاملاً خوب است و باید مورد تشویق قرار گیرد.

با این حال اگر آنها در شرایطی هستند که فریاد زدن نامناسب است و شما می خواهید آن را متوقف کنید، باید برنامه ای در دست داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که کودکان مطابق آنچه انتظار دارید رفتار خود را اصلاح می کنند. کارهایی که می توانید برای توقف جیغ زدن کودک انجام دهید عبارتنداز:

۱- در زمان جیغ زدن کودک، محیط را تغییر دهید. اگر فرزندتان بسیار کم سن است، او را از مکان فعلی خود جدا کنید تا شما و فرزندتان بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. اگر کودک بزرگتر است، مودبانه و بی سر و صدا به او بگویید که از اتاق خارج شود تا اینکه آرام شود و در این صورت بحث خواهید کرد. واضح است که هر یک از این دستورالعمل ها باید با صدای آرام و ملایم ارائه شود. فریاد زدن شما می تواند باعث بدتر شدن اوضاع شود.

حتما بخوانید: علت خودزنی در کودکان کمتر از ۴ سال و روش درمان آن چیست؟

۲- کارها و برنامه های روزمره را دوباره اصلاح کنید. برنامه هایتان را بسیار واضح و مشخص کنید. در ابتدا ممکن است کمی مشکل باشد. برای غذا خوردن، خوابیدن، رفتن به مدرسه، انجام دادن تکالیف و فعالیت های خارج از مدرسه زمانهایی را اختصاص دهید. با کودک در خصوص این موارد و زمان انجام آنها توضیح دهید و به این ترتیب از آشفتگی او جلوگیری کنید.

۳- واکنشهای خود را کنترل کنید. اگر فرزند شما در حال فریاد زدن است، برای شما مهم است که ظاهر آرامی داشته باشید حتی اگر از درون نارحت هستید. از عصبانیت و فریاد زدن اجتناب کنید چون این اوضاع را بدتر می کند. کودکان معمولاً وقتی فریاد می زنند نه تنها عصبانی هستند بلکه خودشان هم می ترسند. پس به آرامش نیاز دارند.

۴- حتی اگر خودتان هم آشفته و ناراحت هستید، سعی کنید به آرامی با فرزندتان صحبت کنید. در این مواقع از لحن متفاوتی (اما نه با عصبانیت)، استفاده کنید.

حتما بخوانید: علت زودرنجی و بدخلقی در کودکان و جدیدترین روش درمان آن چیست؟

۵- اوقات آرام و بی مشاجره ای را با فرزند خود سپری کنید. بدانید که کودک در مورد چه چیزی فکر می کند و چه چیزی باعث تحریک و عصبانیت او می شود. این می تواند به مدت ۵ دقیقه طول بکشد. وظیفه شما این است که فرزندانتان را بهتر بشناسید.

۶- به کودک بیاموزید تنها از طریق کلمات احساسات خود را بروز دهد. اما اگر کودک خیلی کوچک است و قادر به صحبت نیست، شروع به استفاده از زبان احساسی مانند شادی، ناراحتی، عصبانیت، آشفتگی، ناامیدی ، خستگی کنید. خود را از این طریق ابراز کنید و کمک کنید که فرزندانتان نیز از آن پیروی کنند.

۷- برای کودکان خردسالی که قادر به صحبت نیستند، رفتارهایی مانند فریاد زدن را یک نوع راه برقراری ارتباط در نظر بگیرید. پس هیچ چیز غیرمعمول و نگران کننده ای در این زمینه وجود ندارد. تنها وظیفه شما این است که در نهایت پیام کودک را رمزگشایی کنید!

۸- از پاداش و تنبیه خودداری کنید. در عوض مشکلات خود را از طریق مکالمه حل کنید. دریابید که فرزند شما چه احساسی دارد و در حال فکر کردن به چه چیزی است. از او سوال کنید که چه چیزی در ذهن اوست.

حتما بخوانید: برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

۹- بلافاصله به فریادهای فرزندتان واکنش نشان ندهید اما سعی کنید علت رفتار او را درک کنید. اگر علت داد و بیداد کودک را نفهمید، خواسته های او درک نمی شود، بنابراین ممکن است نارضایتی بیشتری ایجاد شود و در نهایت نمی توان فریاد زدن را به عنوان یک روش اصلی برقراری ارتباط از بین برد.

۱۰- همدلی خود را نشان دهید. هنگامی که کودک شما شروع به گریه کردن و بیقراری می کند به عنوان مثال وقتی کودک نمی خواهد از پارک به خانه بیاید و هنوز هم می خواهد بازی کند، واضح است که شروع به فریاد زدن و گریه می کند اما روش صحیح برخورد با آنها، نشان دادن همدلی است. می توانید با دادن یک پاسخ آرامش بخش مانند “من می دانم که می خواهی تمام روز در پارک بازی کنی اما من گرسنه هستم و نیاز به خوردن غذا دارم”، کودک را آرام کنید.

همچنین می توانید توجه کودک را به چیزی خوب جلب کنید، مانند اینکه به او اجازه تماشای برنامه کارتونی مورد علاقه یا خوردن بستنی شکلاتی می دهید. این باعث خوشحالی فرزندتان می شود.

حتما بخوانید: روش کاملا اصولی تربیت فرزند با دیدگاه روانشناسی +فیلم آموزشی

۱۱- صدای خود را پایین بیاورید. به جای اینکه کودک در حال فریاد زدن را مورد انتقاد و سرزنش قرار دهید، با او تماس چشمی برقرار کنید و به کودک خود بگویید که اجازه ی فریاد زدن ندارد. مدتی توجه خود را به سمت او جلب کنید تا به نیازهایش پی ببرید. سکوت کردن موثر است اما به صبر زیادی نیاز دارد و والدین باید این را مد نظر قرار دهند که این جیغ کشیدن یک حالت گذرا است.

۱۲- برنامه های خود را با برنامه های فرزندتان وقف دهید. تظبیق برنامه ی روزانه خود با برنامه ی روتین کودک کمی دشوار است، به خصوص وقتی که کارهای زیادی برای انجام دارید. اگر بتوانید این روش را عملی کنید و بدانید که فرزندتان قبل از بیرون رفتن از خانه به اندازه ی کافی استراحت کرده است، می توانید از پریشانی و ناراحتی او جلوگیری کنید. چون همانطور که در بالا هم اشاره شد، یکی از دلایل جیغ کشیدن کودکان ناراحتی و عصبانیت است. پس شرایط را برای آرامش فرزندتان فراهم کنید.

ویدیوی درمان جیغ زدن کودک از دکتر هلاکویی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت خوش.پسر ۴سال و ۳ماهه ای دارم و یک پسر ۷ ماهه.پسر بزرگم خیلی به پسردوم واکنش نشان میدهد،از چهاردست و پا راه رفتن اودرخانه و کلا از حرکت او جلوگیری میکند و میگوید فط در کریر یا صندلی غذایش باشد.مدام نگران است که به اسباب بازیها یا دیگر وسایل خانه دست بزند و اگر دست زد،به شدت و با فریاد اورا دعوا میکندو باعث گریه اش میشود،هرچقدر بااو درمورد مهربانی و..صحبت میکنم بیفایده است.چندین بار هم واکنش بدی نشان دادم و بازهم بیفایده بود.بدای بهبود رابطه چه کار باید بکنم؟واقعا درمانده شده ام،کل روز پسرکوچک در آغوش من است.

  2. سلام. پسر دو ساله من از خوشحالی جیغ میزنه. جیغ زدن از شادی رو خیلی دوست داره. وقتی بهش میگم جیغ نزن کاملا طبیعیه که به حرفم گوش نده چون هیجان زده ست. اما واقعا قضاوت اطرافیان از اینکه نمیتونم بچه مو تربیت کنم و جلوشو بگیرم آزارم میده. آیا دیدگاه من در مورد آزاد گذاشتن و جیغ زدن خردسال دو و سه ساله در شادی اشتباهه؟

  3. سلام من دخترم یک سال دوماه بیست روزشه چرا جدیدا نزدیک یه هفتس بی دلیل به اندازه پنج دقه ازرو ماراحتی عصبانیت جیغ میزنه خیلی شدید مانمیتونیم باهرچیزی ارومش کنیم بعد اروم میشه لطفا پاسخ بدید خیلی ضروریه ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا