تربیت کودکان

روش توضیح بچه دار شدن برای کودکان (و بهترین زمان)

bestkid b

اگر فرزند کوچکی دارید که در مورد راه و روش بچه دار شدن، کنجکاوی می کند، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب یاد می گیرید که چگونه به روش کودکانه، اطلاعات مفیدی به فرزند خود ارایه دهید.

کنجکاوی کودکان در مورد مسایل جنسی کاملا طبیعی ست و تقریبا تمام والدین در برهه ای از زندگی با آن مواجه می شوند.

مشکل چیست؟

بچه ها معمولا سوالاتی مانند ” من چگونه بدنیا آمدم؟” یا ” بچه ها چگونه ساخته می شوند؟” را از پدر و مادر خود می پرسند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مشکل اینجاست که اکثر والدین نمی دانند که چه پاسخی به این سوالات بدهند.

برخی از والدین نیز به داستان ها و خیالاتی روی می آورند که معمولا برای بچه های خردسال تعریف می شود. مثلا داستان بیرون آمدن بچه ها از کدو تنبل، یا لک لک هایی که بچه ها را به زمین می آورند یا مغازه های مخصوص بچه فروشی (که نوزادان واقعی را به فروش می رساند)! همه ی اینها نمونه های از داستان هایی ست که برخی والدین برای کودکان تعریف می کنند!

توجه کودکان به دستگاه تناسلی و مسائل جنسی: چطور پاسخ دهیم؟

اما آیا این راه درستی برای توضیح مسایل بچه دار شدن به کودکان است؟

اگر شما هم جزء والدینی هستید که برای توضیح مسایل جنسی به کودک مشکل دارید، باید بدانید که تنها نیستید.

هر چقدر هم که در تعریف داستان های خیالی تبحر داشته باشید، بلاخره زمانی می رسد (یا اکنون یا در آینده ای نه چندان دور) که مجبور خواهید شد در مورد روابط جنسی با کودک خود صحبت کنید.

صحبت در مورد مسایل جنسی با کودکان کار آسانی نیست و اکثر والدین از آن واهمه دارند!

نگرانی بیشتر والدین معمولا مسایلی از این قبیل است: اگر اطلاعات زیادی به کودک بدهم چه اتفاقی می افتد؟ اگر پی بردن به مسایل جنسی باعث به گناه افتادن فرزندم شود چه؟ اگر کنجکاوی کودک بیشتر شود و سوالات بیشتری بپرسد چه جوابی بدهم؟

گاهی اوقات ممکن است حس کنید که صحبت نکردن در مورد مسایل جنسی با کودک، بسیار بهتر از صحبت کردن و دادن اطلاعات در این زمینه است. شاید فکر کنید که سکوت کامل در مورد مسایل جنسی کار عاقلانه ای است و از بخطر افتادن فرزندتان جلوگیری می کند. اما این طرز فکر صحیحی نیست! در این پست شما یاد می گیرید که چرا باید در مورد برخی از مسایل جنسی با فرزندتان صحبت کنید.

۵ روش آموزش مهارت جلوگیری از سوء استفاده جنسی از کودک تان

دلیل این امر این است که اگر شما مسایل جنسی را به فرزندتان توضیح ندهید، او این اطلاعات را از جاهای دیگری دریافت می کند!

به محض اینکه بچه ها شروع به تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، گشت و گذار در اینترنت و صحبت و تعامل با بچه های دیگر می کنند، شروع به دیدن و شنیدن پیام های مختلف در مورد رابطه جنسی می کنند.

غالباً پیام هایی که کودکان در مورد رابطه جنسی از این منابع می گیرند، معمولاً نادرست، گمراه کننده و گیج کننده هستند. حتی ممکن است اطلاعات کودک به طرز غلطی از حد فراتر برود و اوضاع را بدتر کند.

بنابراین چه بخواهید و چه نخواهید، کم کم مجبور خواهید شد که با فرزندتان در مورد مسایل جنسی صحبت کنید! بنابراین هرچه زودتر یاد بگیرید که چگونه روابط جنسی را برای بچه ها توضیح دهید، بهتر است!

آیا فرزند من به سنی رسیده است که بتواند رابطه جنسی را درک کند؟

نگرانی عمده ی بسیاری از والدین این است که نمی دانند از چه سنی شروع به توضیح مسایل جنسی کنند.

این ترس کاملا منطقی و طبیعی ست و تقریبا تمام والدین با آن مشکل دارند! راه حل این مشکل این است که از دادن اطلاعات کامل بطور ناگهانی به کودکان اجتناب کنید.

نکات انتخاب اسباب بازی کودکان: برای هر سن چه اسباب بازی بخریم؟

توضیح مسایل جنسی به کودکان باید بصورت مرحله به مرحله و با توجه به سن آنها انجام شود. برای مثال کودکان زیر ۵ سال باید نام درست اندام خصوصی خود را بدانند. کودکان ۶ تا ۹ سال باید از تولید مثل درک صحیحی داشته باشند و اسم نواحی جنسی را به درستی بدانند. کودکان بالای ۹ سال را با تغییرات جنسی مربوط به بلوغ آشنا کنید و بتدریج پس از ۱۲ یا ۱۳ سالگی، روند تولید مثل را برای آنها توضیح دهید.

بنابراین عاقلانه ترین کار این است که قبل از اینکه کودکان داستان های ضد و نقیض و دیوانه کننده ای از دوستان و همسالان خود بشنوند، خودتان دست بکار شوید و در این زمینه اقدام کنید.

بنابراین از دادن اطلاعات بیش از حد و ناگهانی به کودکان بپرهیزید و مسایل جنسی را بصورت مراحل توضیح داده شده، برای فرزندتان روشن کنید.

بهترین زمان توضیح مسایل جنسی برای کودکان

اکثر بچه ها در ۴ یا ۵ سالگی، در مورد نحوه بچه دار شدن کنجکاو می شوند. بعضی از بچه ها ممکن است زودتر از اینها یا حتی دیرتر کنجکاو شوند. و برخی دیگر از بچه ها اصلا کنجکاو نشوند. خب هر کودکی متفاوت است و این اصلا اشکالی ندارد!

در حالت ایده آل سال های پیش دبستانی، بهترین زمان برای صحبت کردن در مورد نحوه ی بدنیا امدن کودکان است. کودکان مهدکودکی و پیش دبستانی معمولا به طور طبیعی کنجکاو می شوند و در مورد نحوه ی بدنیا آمدن بچه ها سوال می پرسند.

اما چیزی که کودکان در مورد آن کنجکاو هستند، روش انجام رابطه ی جنسی نیست!

روش انتخاب لباس کودک برای سلامت او (۱۰ نکته)

بچه ها در این سن فقط می خواهند بدانند که چگونه به وجود آمده اند یا بعبارت دیگر چگونه ساخته شده اند (یا خلق شده اند).

بنابراین شما فقط در حال پاسخ دادن به سوالات کودک در مورد محل شکل گیری نوزادان، نحوه تولید و نحوه ی تولد آنها هستید. برای دادن اطلاعات به کودکان پیش دبستانی از این حد فراتر نروید. همچنین به کودک توضیح دهید که عملی که پدر و مادرها برای بچه دار شدن انجام می دهند، فقط مختص بزرگسالان است. بعبارت دیگر روش بچه دار شدن بصورتی ست که فقط بزرگسالان قادر به انجام آن هستند.

هر چه کودکان به سن بلوغ نزدیکتر می شوند، بیشتر در مورد روابط جنسی کنجکاوی می کنند.

روش توضیح روابط جنسی به کودکان

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اولین و مهمترین چیز این است که به یاد داشته باشید که توضیح مسایل جنسی به کودکان باید طی چند سال، بسیار آهسته و به تدریج اتفاق بیفتد.

مثلا توضیح در مورد ورود آلت تناسلی مرد به واژن زن، برای کودکان خردسال نامفهوم است و آنها قادر به درک این موضوع نیستند. بنابراین توضیح این مسایل باعث خستگی کودک یا فراموش شدن صحبت های شما می شود.

شما باید بصورت مقدماتی به توضیح مسایل جنسی بپردازید و برای به ذهن سپردن این موضوع، آن را چندین بار برای کودک تکرار کنید.

بنابراین خود را برای تکرار چند باره ی یک موضوع برای کودک آماده کنید.

مکالماتی که در این زمینه انجام می شود باید بسیار کوچک و سطحی باشد اما چند بار تکرار شوند!

بنابراین فکر نکنید که برای اولین بار باید کل مطالب را توضیح دهید. یا همه چیز را در یک مکالمه به کودک بگویید!

در این قسمت نحوه ی پاسخ به سوالات متداولی که کودکان می پرسند، آورده شده است.

چطور بصورت اصولی، جنسیت را به کودکان آموزش دهیم؟

بچه ها از کجا آمده اند؟

اولین سوالی که بچه ها معمولاً می پرسند این است که بچه ها از کجا آمده اند.

سعی کنید سوال را بطور کلی پاسخ دهید و فقط به کودک بگویید که بچه ها از داخل شکم مادرانشان بیرون می آیند (یا اگر فرزندتان بزرگتر است و به بلوغ نزدیک می شود، به او بگویید که کودک در رحم مادر رشد می کند). بنابراین با توجه به سن کودک، جزئیات بیشتری به این موضوع اضافه کنید و این را بدانید که زمان کافی برای افزودن جزئیات وجود دارد!

بچه ها چگونه ساخته می شوند؟

پس از اینکه بچه ها می فهمند که از شکم مادرانشان بیرون می آیند، معمولاً می خواهند بدانند که بچه ها چگونه ساخته می شوند.

بازهم می توانید این سوال را به سادگی پاسخ دهید و فقط به کودک بگویید که برای ساختن یک نوزاد، به یک سلول از مرد (یا برای بچه های بزرگتر بگویید اسپرم) و یک سلول از زن (یا یا برای بچه های بزرگتر بگویید تخمک) نیاز است. این همان چیزی است که کودکان واقعاً به دانستن آن نیاز دارند.

تخمک و اسپرم چگونه با هم روبرو می شوند؟

در نهایت بچه ها می خواهند بدانند که تخم و اسپرم چگونه به هم می پیوندند. یا اینکه چگونه سلول مرد وارد بدن زن می شود و با سلول او ترکیب می شود.

برای پاسخ به این سوال می توانید بگویید که اسپرم از آلت تناسلی مرد خارج می شود و به داخل واژن زن می رود. اسپرم تخمک را پیدا می کند، آنها به هم متصل می شوند و یک کودک ساخته می شود.

هنگام صحبت با کودکان در مورد رابطه جنسی، فراموش نکنید که به کودکان توضیح دهید که رابطه جنسی فقط برای بزرگسالان است و برای کودکان نیست.

علاوه بر این آرام باشید و نحوه ی واکنش کودک به این مسایل را مورد توجه قرار دهید. به یاد داشته باشید که کودکان باید رابطه ی جنسی را تنها به عنوان یک عمل مکانیکی یا یک “کار عجیب” تلقی کنند که تنها بزرگسالان قادر به انجام آن هستند.

هرچه بیشتر با فرزندتان صحبت کنید، احساس راحتی بیشتری می کنید

​​توضیح رابطه جنسی برای بچه ها در ابتدا می تواند کمی مشکل باشد. همه ی ما هنگام شروع یک کار جدید، احساس ناخوشایندی داریم.

روزهای اولی که صاحب فرزند شدید و او را به خانه آوردید بخاطر دارید؟ احتمالا هنگام تعویض پوشک یا خواباندن کودک احساس ناخوشایندی داشتید و بچه داری برایتان مشکل بود. اما پس از چند هفته (و بعد از تمرین زیاد) بخوبی اصول بچه داری را یاد گرفتید و در اینکار مهارت کافی را بدست آوردید.

صحبت با بچه ها در مورد رابطه جنسی نیز به همین صورت است.

چگونه با پسر بچه ها رفتار کنیم؟ (راهنمای کامل والدین)

در ابتدا واقعاً احساس ناخوشایندی دارید اما در نهایت، به آن عادت می کنید. با گذشت زمان و برقراری مکالمه ی بیشتر، سطح ناراحتی شما هم کاهش می یابد. بنابراین چگونگی توضیح رابطه جنسی برای کودکان با گذشت زمان آسانتر می شود.

اگر بتوانید در مورد رابطه جنسی با کودک خود صحبت کنید، او یاد می گیرد که می تواند در مورد هر چیزی با شما صحبت کند. اینکار درها را برای گفتگوهای مداوم درباره هر چیز باز می کند و به این ترتیب فرزندتان هیچ چیزی را از شما مخفی نخواهد کرد. بنابراین صحبت در مورد مسایل جنسی با کودک، یک گام ارزشمند برای نزدیکی کودک با والدین است.

نکاتی در مورد توضیح رابطه جنسی برای کودکان

قبل از اینکه شروع به توضیح مسایل جنسی کنید، مواردی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید:

  • خجالت کشیدن طبیعی است. هرچه بیشتر با کودکتان صحبت کنید، این خجالت زودتر از بین می رود و راحت تر می شوید.
  • در حد درک و فهم کودک به او اطلاع دهید. خوب از نظر فنی می توانید اطلاعات زیادی به کودک بدهید اما اگر این کار را انجام دهید هم اشکالی ندارد. بچه ها بلافاصله هر چیزی را که نمی فهمند یا آماده شنیدن آن نیستند، فراموش می کنند. تا زمانی که مسائل در سطح درک و فهم کودک باشد، مشکلی پیش نمی آید!
  • مسایل جنسی را بسیار ساده و پیش پا افتاده توضیح دهید. سعی کنید مسایل جنسی را به سادگی کاشت یک دانه و رشد گیاه، برای کودک توضیح دهید.
  • مکالمه های کوتاه اما مکرر داشته باشید. توضیح مسایل جنسی به کودکان، کار یک یا دو روز نیست! شما باید در طول بزرگ شدن کودک و نزدیک شدن او به سن بلوغ، به تدریج مسایل را برای او روشن کنید.
  • اگر نمی دانید که چه جوابی به کودک بدهید، بگویید “نمی دانم”. اگر در همان لحظه نمی دانید که چه جوابی به کودک بدهید، به فرزند خود بگویید که بعداً به سوال او پاسخ خواهید داد و فراموش نکنید که حتما اینکار را انجام دهید!
  • ارزش ها و اعتقادات خود را در مورد رابطه جنسی به اشتراک بگذارید. به کودک خود اطلاع دهید که چه رفتارها و نگرشهای جنسی در خانواده شما مشکل دارد و کدامیک بلامانع است. همچنین به کودک توضیح دهید که چرا ارزش های خود را بر این مبنا پایه گذاری کرده اید.

بنابراین قبل از اینکه فرزندتان اطلاعات جنسی را از راههای نادرست و منابع غلط بدست آورد، خودتان دست بکار شوید و کم کم این مسایل را برای او (به شیوه ی ذکر شده در این مطلب)، توضیح دهید. فراموش نکنید که کودکان، عروسک نیستند و همه چیز را می بینند و می شنوند، پس آگاه باشید و به فرزندتان یاد دهید که با شما احساس راحتی کند و والدین را بهترین منبع پاسخ به سوالات جنسی خود بداند.

 آموزش زبان انگلیسی و کامپیوتر (اینترنت) را از چه سنی برای کودک شروع کنیم؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا