آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

فواید کار با گل رس برای کودکان و 6 نکته جالب

bestkid b

بازی با گل رس برای رشد ذهنی و فکری کودکان بسیار مفید است. کودکان از سنین پایین شروع به یادگیری و دریافت اطلاعات از محیط اطراف خود می کنند. بنابراین آموزش صحیح کودکان، نقش مهمی در یادگیری و پرورش قدرت ذهنی آنها دارد. بچه ها از طریق مشاهده محیط و افراد اطراف خود، چیزهای زیادی می آموزند.

یادگیری کارهای هنری، مزایای زیادی برای کودکان دارد. یکی از این مزیت ها، دستیابی به مهارت های خوب حافظه و رشد ذهنی و عاطفی آنها است. سفالگری با گل رس نیز یکی از راه های عالی برای تقویت مهارت های کودکان است.

در اینجا پنج مزیت بازی کودکان با گل رس آورده شده است:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1- تقویت مهارت های حرکتی:

لمس و فشردن خاک رس، حس آرامش را در کودکان ایجاد می کنند. فشار دادن، جدا کردن، متصل کردن قطعات، غلطاندن و قطعه قطعه کردن گل، به رشد عضلات و تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک می کند. با استفاده از گل رس، کودکان می توانند مهارت های خود را کشف کنند، مهارت های حرکتی را تقویت نمایند و در عین حال از این فعالیت لذت ببرند.

2- تقویت مهارت های حل مسئله:

برخلاف نقاشی و طراحی، بازی با گل رس به کودکان کمک می کند تا جنبه های سه بعدی این جهان را درک کنند. کار با خاک رس موجب می شود که کودک بتواند توانایی سازگاری با تغییرات را پیدا کند، زیرا آنها باید خود را با محدودیت های موجود وقف دهند. همانطور که می دانید، کودک برای سفالگری و بازی با گل رس، باید تصمیم بگیرد که چقدر خاک رس بردارد و قبل از آنکه گل شکسته یا ریخته شود، آن را به شکل مورد نظر خود دربیاورد. همین امر به تقویت مهارت های حل مسئله ی کودکان کمک می کند. کودک باید از طریق قوه ی بینایی و تخیل خود، شکل نهایی را تصور کند و برای رسیدن به آن، مهارت های حل مسئله ی خود را بکار گیرد.

3- تقویت مهارت های زبانی:

لمس و بازی با گل رس، اثر آرام بخشی بر روی کودکان و همچنین بزرگسالان دارد. کودک در حین بازی با گل رس، صحبت و داستان سرایی می کند و کارهای خود را توضیح می دهد.

تغییر شکل گل رس، موجب می شود که کودک احساسات و عقاید خود را بیان کند و در نهایت درمورد شکلی که ساخته است، صحبت کند و احساس رضایت خود را اعلام نماید.

4- تقویت عزت نفس:

فرزند شما با درست کردن اشکال جالب و دادن ایده های نو، احساس غرور و عزت نفس می کند. تغییر شکل خاک رس برای کودکان ساده است، زیرا خاک رس ماده ای است که به راحتی شکل می گیرد. بازی با خاک رس و قالب گیری، می تواند به کودک در کنترل احساس خود کمک کند. بعد از اینکه کودک گل رس را شکل داد، احساس موفقیت و اعتماد بنفس می کند. همچنین در اینجا نشانه های عزت نفس پایین کودک و 12 روش حل مشکل را آموزش داده ایم.

5- تقویت قدرت تخیل:

بازی با خاک رس علاوه بر ایمن بودن، بسیار سرگرم کننده هم هست! خاک رس می تواند تخیل کودک را زنده کند. امروزه ابزارهای زیادی برای سفالگری وجود دارد که به کودک کمک می کند تا به راحتی اشکال مختلفی ایجاد کند. علاوه بر این گل رس، ادراک فضایی و هندسی کودک را افزایش می دهد. به این ترتیب بازی با گل رس به رشد ادراکی، لامسه، حسی و یادگیری اشکال کودک کمک می کند و او را با طرح های سه بعدی آشنا می نماید.

دیگر مزایای بازی با گل رس برای کودکان عبارتنداز:

  • بهبود رویکرد و واکنش به یک ماده جدید (تقویت قوه ی تخیل، یادگیری، بهبود خلق و خو و احساسات)
  • تقویت ابتکار، کنجکاوی و مهارت های حل مسئله
  • تقویت تکنیک ها و مهارت های فردی
  • کمک به رشد فیزیکی و جسمی (تقویت مهارت های حرکتی ریز و درشت)
  • تقویت هماهنگی چشم و دست
  • بهبود قدرت بیان و ارتباطات (کمک به پرورش مهارت های زبان، سواد و مهارت های اجتماعی و عاطفی)
  • بهبود تعاملات و پیشرفت در طول زمان

بازی با گل رس

بیشتر والدین گل رس را از فروشگاه های اسباب بازی فروشی تهیه می کنند. اما آیا تا به حال سعی کرده اید از خاک رس طبیعی یا واقعی استفاده کنید؟

از آنجا که خاک رس یک ماده طبیعی است و کودکان مواد طبیعی (مثل سنگ، شن و ماسه، آب، گل و لای و چوب ها) را دوست دارند، خاک رس هم به احتمال زیاد برای کودکان جذاب خواهد بود. مواد طبیعی یک سکوی پرش برای رشد تفکر خلاق و پیوند کودک با طبیعت و هنر است و شما می توانید از این فرصت برای پرورش فرزندتان بهره ببرید.

اگرچه برخی از بچه ها تابحال با خاک رس طبیعی بازی نکرده اند اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازی با گل رس باید یک فعالیت سرگرم کننده و روزانه (مانند نقاشی یا توپ بازی)، برای کودک باشد. سوال مهم اینجاست که آیا وقتی به کودکان مواد بازی می دهیم، نباید بدانیم که نحوه ی استفاده از این مواد چگونه است؟ و برای این منظور آیا ابتدا خود ما نباید بدانیم که آنها از چه مهارت های رشدی پشتیبانی می کنند و چه فایده ای برای کودکان دارند؟

۱۲ بازی مناسب کودکان پیش دبستانی

بنابراین قبل از دادن خاک رس به کودکان، ابتدا خودتان سعی کنید با آن بازی کنید تا آشنایی لازم را بدست آورید. هنگام بازی فرزندتان با خاک، او را نگاه کنید. هر کودک متفاوت است، بنابراین تجربیات خود را با توانایی ها، نیازها و علایق او سازگار کنید. هنگام کار با خاک رس، هیچ درست و غلطی وجود ندارد و شما باید اجازه دهید که فرزندتان هر طور می خواهد با خاک بازی کند.

کودکان و گل رس

بازی کودکان خردسال با گل رس، مزایای متعددی برای پرورش ایده های فردی، احساسات و مهارت های رشد آنها دارد. کودکان خردسال می توانند به هر طریقی که دوست دارند با خاک رس بازی کنند و از مزایای آن بهره مند شوند. بنابراین هیچگونه محدودیت و قاعده و قانون مشخصی برای بازی وجود ندارد و کودکان می توانند در بازی کردن کاملا آزاد باشند.

نکاتی برای بازی کودکان با گل رس

هنگام بازی کودک با گل رس، به نکات زیر توجه فرمایید:

  • ابتدا از ایمنی کامل کودک اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که اگر از گل رس آماده استفاده می کنید، مارک های معتبر فاقد مواد سمی را انتخاب نمایید.
  • هنگام بازی کودک، مراقب او باشید.
  • توجه داشته باشید که اگر فرزندتان زیر 3 سال است، مواد و وسایلی که خطر خفگی بهمراه دارند را در اختیار او قرار ندهید.
  • ابزار مناسب کار را تهیه کنید. برای بازی کودک با گل رس، میزهای بزرگ، فضای محافظت شده و تخته های جداگانه برای کار کودکان (چوب ، مقوای سنگین و …) را فراهم نمایید.

به یاد داشته باشید که…

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که ابتدا اجازه دهید کودک با دست، خاک و گل را لمس کند و پس از آن ابزار لازم را در اختیار او قرار دهید.

برخی از معلمان توصیه می کنند که بهتر است اولین تجربه ی کودکان برای بازی با گل رس در یک گروه کوچک و با یک تخته بزرگ گل رس باشد تا بچه ها بتوانند با هم تعامل و همکاری داشته باشند. همچنین می توانید در کنار کودک بنشینید و با او بازی کنید. اینکار کودک را به ادامه ی بازی تشویق می کند. اما توجه داشته باشید که فرصت کپی کردن را برای کودک فراهم نکنید تا استعدادها و قوه ی خلاقیت او پرورش پیدا کند.

آموزش سرگرمی جالب و علمی بازی با برگ ها

برای ساخت گل رس می توانید خاک رس را در ظرفی قرار دهید و روی آن آب بریزید. پس از یک روز آن را ورز دهید تا بشکل خمیر درآید. روش دیگر برای مرطوب نگه داشتن خاک رس این است که از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و یا گل رس را به شکل گلوله هایی در بیاورید و آنها را سوراخ کنید و مقدار کمی آب به سوراخ ها اضافه کنید. برای برش دادن گل رس می توانید از یک سیم نازک یا نخ دندان استفاده کنید.

پس از اینکه کودک به خوبی گل رس را لمس کرد و با آن آشنایی کامل پیدا کرد، ابزارهای لازم را در اختیار او قرار دهید. شما می توانید از ابزارهای بیخطر (که خطر خفگی، بریدگی و یا آسیب رساندن به کودک را ندارند)، استفاده کنید. برای اینکار از وردنه، قاشق، چاقوهای پلاستیکی (بدون لبه ی تیز)، کمک بگیرید.

منبع1 منبع 2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا