آموزش کودکان

روش بهبود روابط اجتماعی در کودکان خجالتی (دکتر محرری)

bestkid b
هیچوقت به بچه مون نگیم خجالتی. خجالتی بودن کودک شما یک ایراد نیست بلکه یک ویژگی شخصیتی است که نباید نگران آن بود و باید به درستی با آن برخورد کرد. با دکتر محرری همراه باشید تا با چند تا تکنیک بالا بردن روابط اجتماعی و رفع خجالت دلبندتان آشنا شوید.

توضیحات ویدئو (تکنیک های دکتر محرری درباره بهبود روابط اجتماعی)

توضیحات نوشتاری:

در این مقاله در رابطه با کودکان خجالتی صحبت می کنیم. اولا خجالتی بودن یک ایراد نیست و یک خصوصیت اخلاقی است. ولی ما چرا دوست داریم که بچه هایمان کمتر خجالتی باشند؟ برای این که هر چقدر کمتر خجالتی باشند بیشتر از زندگیشان لذت می برند. اجتماعی بودن و ارتباط برقرار کردن با آدم های مختلف می تواند برای آنها تجربه­ ای ­لذت بخش و در زندگی برایشان مفید باشد.

برای همین ما دوست داریم به کودکانمان کمک کنیم که از این وضعیت خجالتی بودن به اندازه ی کمی هم که شده دور شوند و روابط اجتماعی خوبی با دیگران برقرار کنند.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از مهم ترین راههای افزایش اعتماد بنفس در کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

دلایل خجالتی بودن

  • دلایل ژنتییکی (اگر پدر یا مادر خجالتی هستند در این صورت کودک ممکن است ژنتیکی خجالتی باشد.)
  • الگو برداری از پدر یا مادر (پدر و مادر­ی که خودشان مهارت اجتماعی خوبی ندارند امکان دارد بچه خجالتی داشته باشند و نداند که چگونه باید ارتباط برقرار کند و دلیل خجالتی بودن او الگو برداری از پدر یا مادرش باشد).

کاری که پدر و مادر در جهت کمک کردن به بچه ها در این زمینه باید انجام دهند این است که در درجه­ اول کلمه خجالتی را از دایره لغاتشان دور بیاندازند و اصلا از آن استفاده نکنند. چون هربار که از این لغت استفاده می کنید این خصوصیت اخلاقی را در کودکتان تقویت می کنید. مثلا وقتی می گوییم بچه­ من خجالتیه، برچسب می زنید به کودکتان،

این باعث می شود که بچه­ شما اگر روزی خواست یک رفتار غیر خجالتی از خودش نشون بده با خودش بگوید که نه من خجالتی ام، بهتر است من این کار را انجام ندهم، نه نه این با روحیات من سازگار نیست چون من خجالتی ام. پس در نتیجه این لغت را از دایره لغات و زندگیتان حذف کنید.

نکات مهم و جدید: نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا درباره کودکان گوشه گیر و درمان قطعی آن

اگر می خواهید به مهمانی بروید و دوست دارید، بچه شما در کنار بقیه کودکان با بزرگترها ارتباط خوبی برقرار کند یا با بچه ها ارتباط خوبی برقرار کند، بهترین کار این است که زودتر به آن مهمانی بروید. قبل از این که همه بیاییند و مکان شلوغ شود. سعی کنید نفر اول یا دوم باشید که در مهمانی حضور پیدا می کنید.

این برای کودکتان خیلی خوب است که کم کم با محیط آشنا شود، بعد با میهمانان. در اصل این مورد به او کمک می کند که کمتر خجالت بکشد، کمتر احساس اضطراب و ترس داشته باشد. در این شرایط بچه بهتر با محیط آشنا شده و سعی می کند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند.

شما به عنوان والدین یک کودک باید مهارت ارتباطی را به او آموزش دهید. اکثر اوقات کودکان بلد نیستند که چگونه باید با بچه ایی صحبت کند، چه چیزی بگوید؟ چگونه سر صحبت را با او باز کند که میخواهد با او بازی کند. آموزش این موارد بر عهده ی شماست.

مطلب مرتبط: جدیدترین راههای جلوگیری از افسردگی در کودکان و نوجوانان چیست؟

آموزش مهارت ارتباطی برای کودکان

شما باید کودکتان را در جمع دوستانش برای اولین بار همراهی کنید به طوری که خطاب به دیگر کودکان بگویید بچه ها شما دارید چیکار می کنید؟ دختر یا پسر من هم میخواد با شما بازی بکنه به نظرتون چیکار میتونه کنه؟ چه بازی ایی دوست دارید انجام بدید؟

خودتان هم در گیر بازی بشوید تا چند دقیقه بعد از آن بچه ها کم کم مشغول بازی می شوند و شما نقشتان را کم کنید و دور تر شوید. و از دور حواستان به رفتار کودکتان باشد. حواستان باشد که بچه از گروه خارج نشده باشد و هنوز هم درگیر بازی کردن با بچه ها باشد. در دفعات اول دقت ب این موارد بسیار ضروری و مهم است. بعد رفته رفته میتوانید این کار ها را با او در منزل تمرین کنید مثلا ایفای نقش با او بازی کنید اینگونه که به او بگویید مثلا فردا میخواهیم برویم خونه سارا اینا خب بچه ها هم اونجا هستند.

خب حالا عزیزم شما به من بگو که دوست داری به سارا چی بگی؟ با گلناز می خوای چی بازی بکنی؟ اول از در رفتی تو دوست داری بشون چی بگی؟دوست داری چیا رو واسشون تعریف کنی؟ ازشون چیا می پرسی؟ و…

مطلب مرتبط: نحوه تشویق کردن کودکان بصورت کاملا اصولی

باهم ایفای نقش کنید. به طوری که مادر خود را به جای یکی از کودکان میهمانی میگذارد و کودک نیز به جای خود ایفای نقش می کند و دیالوگ های بالا را باهم تمرین کنید. این باعث می شود بچه ی شما یک برگ برنده در دست داشته باشد.

وقتی که وارد آن جمع می شود، هاج و واج نماند که حالا من چی بگم؟ این مهارتیست که با آموزش شما فرزند می تواند با ان مواجه شود و بهترین راه را برای برقراری ارتباط انتخاب کند.

play date برای کودکان

نکته اصلی و بسیار مهم راجع به خجالتی بودن این است که شما باید برای کودکتان play date بگذارید.

یعنی چه؟ یعنی این که روز های مشخصی از هفته با یکی از دوستانش که همسن و سال هستند؛ دوست مهد کودک؛ فامیل و …. با مادر ان بچه قراری بگذاریم که این دو بچه در روز های مشخصی باهم بازی کنند. این کار را با یک بچه و از خانه ی خود شروع می کنید.

حتما بخوانید: بهترین راهکارهای آموزش راستگویی و صداقت به کودکان

قبل از این که بچه ایی که دعوت کردید به خانه شما بیایید با کودکتان راجع به این که قرار است با کدام اسباب بازی بازی کنید من برای شما چه چیزی درست کنم؟ بهتره بهم کمک کنی واسه چیدن میوه و آماده کردن خونه، پذیرایی و… صحبت کنید. و بچه را آماده کنید برای استقبال از دوستی که قرار است به خانه شما بیایید.

بعد از این که دوست کودکتان آمد شما باید سعی کنید دخالت کمتری داشته باشید. بگذارید دوتایی باهم در اتاقشان بازی کنند. ولی از بیرون حواستان باشد ببینید چه کاری میکنند؟ بچه شما چگونه دارد ارتباط برقرار میکند؟ دوستش چه جور با اون ارتباط برقرار می کند؟ دوستان جدیدی یکی یکی   به این جمع اضافه کنید و آنها را از دور زیر نظر داشته باشید.

یک نکته بسیار مهم این است که هیچ وقت play date بچه تان را بدون حضور خودتان نفرستید. یعنی اگر قرار است بچه شما حتی خانه کسی برود که شما خیلی خوب می شناسیدشان خودتان هم بروید. یا اگر در خانه خود play date دارید. بگذارید مادر دیگر دوستان هم حضور داشته باشند. زمان زیادی از شما نمی گیرد!

این راه خیلی به اجتماعی شدن بچه ها کمک می کند و خجالتی بودن بچه شما کم می شود برای این که مهارتهای ارتباطی او تقویت شده است.

مطلب آموزشی: نحوه برخورد با کودک قلدر از زبان متخصص(همراه با فیلم آموزشی)

بچه ها در مهد کودک

اگر بچه شما مهد کودک می رود حتما به مربی آن سفارش کنید که بچه من امکان دارد از جمع دور بماند، امکان دارد حالت های خجالتی از خودش نشان دهد. شما باید حواستان به کودکانتان باشد.

کودکان باید در جمع های گروهی شرکت کنند. ممکن است کودکانی در گروه باشند که روابط اجتماعی خوب داشته باشند و کودکتان را به کلی از گروه حذف کنند و مربی باید آگاه به این نکات باشد و این مهارت را در کودکان تقویت کند.خانواده ها نیز باید در جریان روند بهبود این خصوصیت فرزندشان در مهد کودک باشند.

مطلب بسیار مهم: آموزش رفتار کودک هنگام مواجهه با افراد غریبه (همراه با فیلم)

با در نظر گرفتن این موارد میتوانیم خجالتی بودن کودکان را کم کنیم تا کودکان با اجتماعی تر شدن از زندگیشان بیشتر لذت ببرند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا