آموزش های نگهداری از نوزاد

آموزش تصویری نحوه تعویض آسان پوشک نوزاد و کودک

bestkid b

یکی از مشکلاتی که والدین در روزهای ابتدایی تولد نوزاد خواهند داشت همین نحوه بستن و یا تعویض پوشک یا مای بی بی است.در ادامه بهترین کودک به صورت تصویری آن را به شما آموزش خواهد داد.

زمانی که بچه تازه به دنیا آمده به چند هفتگی خود می‌رسد، والدین به متخصصان تعویض پوشک بدل‌ می‌شوند.اما در چند بار اولی که شما سعی می‌کنید پوشک بچه را عوض کنید، ممکن است در مورد انجام درست این کار دچار اشکال شوید.

گام ۱


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پشت پوشک تمیز را زیر بچه بگذارید. قسمتی از پوشک که نوارهای چسبدار دارد، پشت آن است.


گام ۲

چسب های پوشک کثیف را باز کنید. آنها را روی سطح پوشک تا کنید که به پوست بچه یا پوشک تمیز نچسبد.

گام ۳

پوشک کثیف را بیرون بیاورید. اگر خیس است، از پشت آن و در صورتی که روی آن مدفوع وجود دارد، از جلوی آن برای تمیز کردن بدن نوزاد استفاده کنید.


گام ۴

پوشک کثیف را روی هم جمع کنید و کنار بگذارید. وقتی عوض کردن پوشک تمام شد، آن را دور بیندازید.


گام ۵

بدن بچه را با یک پارچه خشک یا مرطوب تمیز کنید.
همه جای بچه را چک کنید که تمیز باشد.

گام ۶

قسمت جلوی پوشک تمیز را به سمت بالا بیاورید و چسب دو طرف آن را ببندید.
مطمئن شوید که پوشک را به اندازه کافی محکم بسته اید اما بیش از حد تنگ نیست. نباید جای پوشک روی بدن نوزاد بماند یا اینکه قرمز شود.


گام ۷

لباس نوزاد را بپوشانید و او را در یک مکان امن قرار دهید . سپس پوشک کثیف را دور بیندازید و دست تان را بشویید.

این مطلب هم برای شما کاربردی است: طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد + فیلم

نکات و هشدارها

اگر نوزاد در حین عوض کردن پوشک سرو صدا می کند، سعی کنید حواسش را پرت کنید.

وقتی در حال عوض کردن پوشک بچه هستید، بگذارید با یک اسباب بازی، بازی کند یا آواز بخواند.

به یاد داشته باشید که هرگز کودک را بدون مراقبت روی میز یا یک سطح بلند رها نکنید. دور شدن حتی برای یک لحظه ممکن است موجب شود نوزاد از بالای میز یا تخت به پایین پرت شود.

 این مطلب هم بسیار برای شما کاربردی است: آموزش طریقه صحیح بغل کردن نوزاد به صورت تصویری

۱۴ نکته برای تعویض پوشک بچه

۱- قبل از انجام هر کاری، پوشک تمیز را دم دست خود قرار دهید.

۲- پارچه یا تشک تمیزی که مخصوص تعویض نوزاد می باشد را روی سطح صاف و بدون شیب (مثل زمین) قرار دهید. ذکر این نکته ضروری است که این سطح باید به گونه ای صاف باشد که تعادل نوزاد به هم نخورد و نیفتد، زیرا نوزاد کنترل حرکات خود را ندارد و در صورتی که مادر مشغول به تعویض او شود، ممکن است حرکت کند.
دقت کنید که چسب پوشک را خیلی سفت نبندید، طوری که نوزاد پاهایش آسیب ببیند و قرمز شود و خون رسانی در آن مناطق پا با اشکال مواجه شود

۳- نوزاد را به پشت روی پارچه مخصوص تعویض پوشک بخوابانید.

۴- چسب های پوشک کثیف را باز کنید.

۵- اگر امکان شستشوی نوزاد در زیر آب وجود ندارد، دستمال تمیز و مرطوب را برداشته و از قسمت جلوی نوزاد به عقب او بکشید تا هر گونه آلودگی از بدن او پاک شود.

لازم به ذکر است مواقعی که نوزاد فقط ادرار کرده است، بهتر است با دستمال مرطوب او را پاک کرد و در مواردی که مدفوع کرده است، بهتر است زیر شیر آب، بدن او را شست. البته شستشوی بیش از ممکن است منجر به خشکی پوست نوزاد شود. بنابراین در شستشوی نوزاد، وسواس به خرج ندهید و افراط نکنید.

۶- باسن و اندام تناسلی نوزاد و تمام چین و چروک های پوستی او را با دستمال مرطوب پاک کنید و این کار را از جلو به عقب انجام دهید تا آلودگی های قسمت پشت او را به جلو و اندام تناسلی اش منتقل نکنید. این کار را سریع انجام دهید، زیرا ممکن است نوزاد ادرار کند.

۷- پس از اطمینان از پاک شدن تمام قسمت های آلوده بدن نوزاد، پوشک کثیف او را بردارید و بلافاصله پوشک تمیز را زیر نوزاد قرار دهید و چسب های آن را ببندید. پوشک کثیف را کاملا ببندید و در کیسه نایلونی بیندازید و در آن را ببندید.

۸- پوشک تمیز را به خوبی ببندید تا امکان نشت ادرار نوزاد از کناره های وجود نداشته باشد.

۹- دقت کنید که چسب پوشک را خیلی سفت نبندید، طوری که نوزاد پاهایش آسیب ببیند و قرمز شود و خون رسانی در آن مناطق پا با اشکال مواجه شود.

۱۰- هنگام تعویض پوشک، پوستی نوزاد را نگاه کنید تا اگر لکه های پوستی و یا جوش و یا خشک شدگی شدید دیدید، به پزشک اطفال اطلاع دهید تا در صورت لزوم از کرم ها و پمادهای مخصوص جهت برطرف شدن آنها استفاده نمایید.

۱۱- ترتیبی دهید که همه ملزومات مورد نیاز در دسترس‌تان باشد. به یاد داشته باشید که هرگز نباید حتی برای یک لحظه کودک را به حال خود رها کنید. شما نیاز به پوشک، دستمال مرطوب یا آب گرم، و مقداری پماد برای پیشگیری از بثورات ناشی از پوشک، دارید.

۱۲-  هنگامی که پوشک نوزاد را عوض می‌کنید، او را روی بالشتک‌های مخصوص عوض کردن پوشک قرار دهید.

۱۳- نوزاد را دستمال مرطوب یا پنبه همیشه از جلو به عقب پاک کنید. قوزک‌های نوزاد را بگیرید و به آرامی نوزاد را بلند کنید تا بتوانید باسن نوزاد را تمیز کنید.

۱۴- جلوی پوشک میان پاهای نوزاد بالا ببرید و آن را روی شکم او قرار دهید. پوشک را با نوارهای چسبنده جلوی آن محکم کنید، البته آن را خیلی تنگ نکنید. هنگامی پوشک را باز می‌کنید نباید جایی روی پوست نوزاد باقی مانده باشد.

با این مجموعه کاربردی خیالتان از بابت تربیت راحت خواهد بود: جامع ترین پک آموزشی تربیت کودک

فیلم آموزش تعویض پوشک نوزاد و یا کودک (شماره ۱)

فیلم آموزش تعویض پوشک نوزاد و یا کودک (شماره ۲)

فیلم آموزش تعویض پوشک نوزاد و یا کودک (شماره ۳)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا