سلامت نوزاد

رشد زیاد دور سر نوزاد چه دلیلی دارد؟ زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

اگر اندازه دور سر نوزاد شما نسبت به سنش بیشتر باشد به آن افزایش یا رشد زیاد دور سر نوزاد گفته می شود. این اتفاق در علم پزشکی با عنوان ماکروسفالی (macrocephaly) شناخته می شود. آموزش آرایشگری را توصیه می کنیم در کنار این مطلب مطالعه فرمایید.

چه عواملی باعث رشد زیاد دور سر نوزاد می شوند؟

اگر افزایش اندازه دور سر نوزاد فقط کمی بیشتر از چیزی که مورد انتظار است باشد ممکن است خیلی جای نگرانی نداشته باشد. با این حال رشد زیا دور سر نوزاد می تواند نشانه ای از وجود موارد زیر باشد:

  • هیدروسفالی
  • خونریزی داخل جمجمه
  • بیماری های ژنتیکی
  • تومورهای مغزی
  • برخی از انواع عفونت ها

چرا اندازه سر کودک مهم است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، اندازه سر کودک شما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اندازه جمجمه وی نشان دهنده رشد مغز اوست. به همین دلیل است که در هر مراجعه به کلینیک یا بیمارستان خصوصاً در شش ماه اول، پزشک متخصص اطفال، اندازه گیری دور سر کودک را انجام می دهد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

گفته می شود، سر نوزادان در مقایسه با سر بزرگسالان به طور نامتناسب است و بزرگتر از بدن بنظر می رسد. بنابراین اگر سر نوزاد برای شما بزرگ به نظر می رسد نگران نباشید. اندازه ی سر خود را نیز در نظر بگیرید. اگر شما یا همسرتان سر بزرگ یا کوچکی دارید، کودک شما نیز ممکن است همینطور باشد.

اندازه گیری سر نوزاد

دور سر به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا از سلامت عمومی کودک مطلع شود. آنها همچنین ممکن است با استفاده از واحدهای متریک مانند سانتی متر (cm) و اینچ (در کشورهای دیگر) دور سر کودک را اندازه گیری کنند. برای تبدیل اینچ به سانتی متر: ۱ اینچ = ۲٫۵۴ سانتی متر.

متوسط دور سر یا بزرگترین ناحیه ی سر کودک، بصورت زیر است:

  • دور سر متوسط ​​نوزاد، حدود ۳۵ سانتی متر می باشد.

به طور کلی، دور سر یک نوزاد طبیعی، تقریباً نصف طول بدن کودک (برحسب سانتی متر) به علاوه ۱۰ سانتی متر است. بنابراین نوزادی که ۴۵٫۷ سانتی متر طول داشته باشد، دور سر او حدود ۹/۳۲ سانتی متر خواهد بود.

دور سر پسران تازه متولد شده بیشتر از دختران تازه متولد شده است زیرا پسرها بزرگتر به دنیا می آیند و سریعتر از دخترها رشد می کنند.

کودک تازه متولد شده با سر بزرگ

برخی نوزادان ممکن است به دلیل وراثت سر بزرگی داشته باشد، اما در بعضی موارد سر بزرگ، می تواند به معنای ایجاد مشکلی در مغز باشد که احتمالا نیاز به جراحی دارد. یکی از دلایلی که ممکن است نوزاد شما سر بزرگی داشته باشد، به دلیل هیدروسفالی است که به معنای تجمع مایعات اضافی در مغز است. دقت کنید معمولا اندازه سر، تاثیر مستقیم بر میزان وسرعت یادگیری کودک ندارد و یادگیری مهارت های درسی یا عملی مثل یادگیری آرایشگری را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

علاوه بر این بزرگ بودن سر، ممکن است به علت ماکروسفالی (“سر بزرگ”) هم باشد. این در شرایطی است که دور سر کودک بیش از ۳۸ سانتیمتر باشد و اندازه سر بالای صدک ۹۷ قرار بگیرد.

در موارد زیر ممکن است دور سر کودک بزرگتر از حد معمول باشد:

  • سر پدر یا مادر کودک، از حد متوسط بزرگتر است
  • کودک پسر است
  • مادر در دوران بارداری دچار دیابت بارداری بوده است
  • زایمان دیر رس بوده است

همانطور که می بینید، فاکتورهای زیادی بر اندازه سر کودک تاثیر گذار است. بنابراین، ازاندازه ی سر در زمان تولد، نمی توان اندازه سر در دوران بچگی یا بزرگسالی را پیش بینی کرد. یک نوزاد کوچک لزوماً یک فرد بالغ کوچک نخواهد شد، و یک کودک بزرگ، در آینده یک فرد درشت هیکل نخواهد بود.

ارتباط بین اندازه سر و خطر اوتیسم

مطالعات اولیه ادعا کرده اند که بین اندازه بزرگ سر و خطر ابتلا به اوتیسم، ارتباط وجود دارد. اکنون به نظر می رسد اطلاعات متناقضی در این باره وجود دارد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین بزرگ بودن دور سر در زمان تولد و ابتلای کودکان به اوتیسم در آینده، وجود ندارد.

یک مطالعه جدید دیگر یافته های ترکیبی از ارتباط بین رشد سر جنین، صفات اوتیستیک و اختلال طیف اوتیسم را نشان می دهد و نشان می دهد تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. راجب اوتیسم بیشتر بخوانید!

ارتباط بین اندازه سر و هوش

اگر کودک سر بزرگتری داشته باشد، احتمالاً مغز بزرگتری خواهد داشت. با این حال، مغز بزرگتر لزوماً به معنای باهوش تر بودن کودک نیست. لازم است که کودک شما برای یادگیری، انواع مختلفی از تکرارها و آموزش های مکرر و مداوم را دریافت کند.

این همان چیزی است که در نهایت به رشد هوش کودک کمک خواهد کرد. یکی دیگر از نشانه های باهوش بودن کودک این است که او در زمان کودکی، نقاط عطف بسیاری از خود نشان می دهد.

چطور می توان رشد زیاد دور سر نوزاد را درمان کرد؟

اگر تشخیص داده شود که دور سر یک نوزاد بیش از حد طبیعی است و این اتفاق خوش خیم است معمولا هیچ اقدامی لازم نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشکان موقع تولد نوزاد دور سر او را اندازه می گیرند و آن را از نظر علائم مرتبط با بیماری های مختلف بررسی می کنند. اگر دور سر نوزاد بزرگتر از حد طبیعی باشد یا با سرعت غیر معمول رشد کند باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا