سلامت نوزاد

تست های قلبی مربوط به جنین (اکو و نوار قلب+ روش انجام)

bestkid b

از ماه های اول بارداری لازم است تا شما تست ها و غربالگری های لازم برای اطمینان از سلامت جنین را انجام دهید. یکی از تست های لازم برای کنترل سلامت قلب جنین تست های مربوط به قلب است، اکو و نوار قلب در دوران بارداری برای تشخیص ضربان قلب جنین، شکل و ساختار قلب و بررسی جزئیات قلب آن صورت میپذیرد. انجام این تست ها نگرانی ندارد و لازم و ضروری هستند. در این مقاله این دو روش را به طور کامل شرح داده ایم.

اکوی قلب جنین چیست؟

اکوکاردیوگرافی جنین با استفاده از امواج فراصوت، قلب جنین را با دقت و جزئیات بسیار بررسی می‌کند. این کار با استفاده از یک دوربین که با نام تراسفورماتور نیز شناخته می‌شود، انجام می‌گیرد. بدین‌صورت که این مبدل بر روی شکم مادر باردار قرار گرفته و امواج فراصوت را به داخل شکم می‌فرستد. این امواج با اندام‌های جنین برخورد می‌کنند (مثل قلب) و به مبدل بازمی‌گردند. زمانی‌که این ارتعاشات به دوربین بازمی‌گردند، یک تصویر در حال حرکت از قلب ساخته می‌شود و پزشک می‌تواند آن را ارزیابی کند و وضعیت قلب را از روی این تصویر تشخیص دهد.

کاربرد اکو قلب جنین

  • جنین در معرض خطر قلب غیر عادی یا اختلال های دیگر موجود در تولد است.
  • سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی
  • داشتن فرزند دیگر با بیماری های قلبی
  • مصرف مواد مخدر یا الکل در زمان بارداری
  • استفاده از داروهای خاصی مانند داروهای صرع و آکنه
  • ابتلا به بیماری سرخجه، دیابت نوع یک، لوپوس و فنیل کتونوریا

روش های انجام اکو قلب جنین

۱- اکوکاردیوگرافی شکمی

اکوکاردیوگرافی شکمی بسیار شبیه به سونوگرافی است. از شما خواسته مى شود که دراز بکشید و شکمتان را بی پوشش بگذارید. تکنسین سونوگرافی ژل ویژه ی روان کننده روی پوستتان می مالد. مبدل، امواج صوتی پرفرکانس را درون بدن مى فرستد. امواج وقتى به جسم متراکم بر مى خورند، مثل قلب جنین شما،منعکس مى شوند.این انعکاس ها به یک کامپیوتر بازتابیده مى شوند. طول موج این امواج صوتی برای گوش انسان بلند هستند و شنیده نمى شوند. تصویر هایى از قسمت هاى مختلف قلب جنین به دست می آید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- اکوکاردیوگرافی میان واژنی

در اکوکاردیوگرافی میان واژنی از شما مى خواهند که از کمر به پایین برهنه شوید و بر روی تخت معاینه دراز بکشید. یک تکنسین، کاوشگر کوچکی را وارد واژنتان مى کند. کاوشگر در آن جا از امواج صوتی استفاده می کند تا از قلب جنین تان تصاویری تهیه کند. اکوکاردیگرافی میان واژنی معمولاً در مراحل اولیه ی بارداری استفاده مى شود.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

بهترین زمان انجام اکوی قلب جنین

مناسب‌ترین زمان برای انجام اکو قبل از پایان یافتن هفته ۱۸حاملگی است زیرا تا این زمان، در صورت تشخیص بیماری لاعلاج قلبی امکان ختم حاملگی وجود دارد ولی پس ازآن به دلیل دمیده شدن روح در جنین ، ختم حاملگی غیر مجاز خواهد بود.

نوار قلب جنین چیست؟

تست نوار قلب جنین در طول بارداری و زایمان انجام می شود و به این ترتیب ضربان قلب جنین بررسی و دنبال می شود. این روند در طول انقباضات رحمی نیز انجام می شود. بررسی ضربان قلب جنین با تست نوار قلب جنین با دستگاه NST راه خوبی است که نشان می دهد فرزند شما در شرایط سالمی قرار دارد یا خیر و این تست می تواند خبر از وجود مشکلاتی در جنین بدهد.

کاربرد نوار قلب جنین

  • بررسی ضربان قلب جنین
  • اندازه گری انقباضات و طول مدت آن ها
  • تشخیص احتمال زایمان زودرس
  • بررسی وضعیت سلامت
  • بررسی جفت جنین(دریافت کافی اکسیژن)

نحوه گرفتن نوار قلب جنین

۱- نحوه بررسی قلب جنین به صورت خارجی

برای انجام تست نوار قلب جنین به صورت خارجی، شما روی کمر و یا پهلو دراز می کشید. دو کمربند همراه با سنسور پیرامون شکم شما قرار خواهد گرفت. برای تماس بهتر سنسورها با پوست ممکن است از ژل استفاده شود. سنسورها با استفاده از سیم به دستگاه ثبت متصل هستند. این دستگاه ضربان قلب جنین و طول مدت انقباضات رحم مادر را نشان می دهد.

برای انجام تست بدون استرس از شما خواسته می شود تا هر زمان که جنین حرکت می کند و یا انقباض رحم دارید دکمه ای را روی دستگاه فشار دهید. ضربان قلب جنین ثبت می شود. این تست معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه به طول می انجامد.

۲- نحوه بررسی قلب جنین به صورت داخلی

برای مانیتورینگ داخلی شما معمولا به پشت یا پهلو دراز می کشید. سیمی نازک به نام الکترود به واسطه دهانه رحم وارد بدن شده و روی جمجمه جنین متصل می شود. لوله ای کوچک نیز در رحم شما قرار داده می شود. این لوله به دستگاهی متصل می شود که انقباضات رحم را مانیتور می کند.

کمربندی روی قسمت بالایی پای شما قرار می گیرد تا مانیتور را در محل نگاه دارد. الکترود و لوله با استفاده از سیم به دستگاه ثبت متصل می شوند. به این ترتیب ضربان قلب جنین و قدرت و طول مدت انقباضات رحم مادر ثبت می شود.

۷ تاثیر خوردن زیتون و روغن در بارداری بر جنین

بهترین زمان انجام نوار قلب جنین

تست نوار قلب جنیین در هفته بعد از هفته ۲۴ تا ۲۶ بارداری قابل انجام است.اما اغلب در ماه های آخر بارداری و برای اطمینان از سلامت جنین توصیه میشود و در کنار این تست، تست بیوفیزیکال پروفایل نیز انجام میشود.

نتایج نوار قلب نرمال جنین

نتیجه نرمال نتیجه غیر نرمال
ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب جنین کمتر از ۱۱۰ ضربه در دقیقه باشد.
ضربان قلب جنین در حین حرکت و در زمان انقباض رحم افزایش یابد. ضربان قلب جنین بیش از ۱۶۰ ضربه در دقیقه باشد.
ضربان قلب جنین در طول انقباض افت کند اما بعد از پایان انقباض سریعا به حالت نرمال خود بازگردد. در طول تست بدون استرس ضربان قلب جنین تا ۱۵ ضربه در دقیقه افزایش نیافته و یا بعد از حرکت جنین به زیر مقدار پایه برسد.
انقباضات رحم مادر در طول زایمان قوی و منظم باشد. انقباضات رحم مادر در طول زایمان ضعیف و نامنظم باشد.

شرایط موثر بر تست های قلبی جنین

تفاوت اکو قلب جنین با نوار قلب

در نوار قلب جنین تعداد و نظم ضربان های قلب جنین بررسی می‌شود; در حالی که در اکو ساختار قلب جنین اعم از حفرات قلب،‌ دریچه‌های قلب و عروق بررسی می‌شوند.

ویدیوی تست قلب جنین

 

حرف آخر

تشخیص نقص قلب پیامدهای قابل توجهی در سلامت کلی جنین دارد. نقایص قلبی خاص ممکن است خطر ابتلا به مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون یا سندرم دی جرج را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این موارد ممکن است پیامدهای مهمی در پیش آگهی از وضعیت کودک و نقش مهمی در کمک به تصمیم گیری در مورد بارداری شما داشته باشد. بنابراین تست ها و غربالگری ها را در مان تعیین شده انجام دهید.

زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا