نکات سلامتی مادران

برای بچه دار شدن چه کنیم؟ چگونه بچه دار شویم؟ (10 نکته)

bestkid b

ممکن است سوالات زیادی در مورد نحوه باردار شدن داشته باشید، به خصوص اگر یک بیماری زمینه ‌ای هم دارید. در واقع مراقبت از بدن اولین قدم درست برای افزایش شانس باروری است. اما چه کار های دیگری می ‌توانید انجام بدهید تا شانس تان را برای بچه‌ دار شدن افزایش بدهید.

مهم ترین توصیه برای زنانی که می‌ خواهند باردار شوند؛ این است که بدن شان و مخصوصا سیکل قاعدگی شان را بشناسند. مهم است بدانید دوره ‌های پریودی تان چه قدر از هم فاصله دارند تا بتواند زمان دقیق ‌تری برای نزدیکی و در نتیجه باردار شدن داشته باشید.

ما در ادامه این مقاله به نکاتی که ممکن است به افزایش شانس باردار شدن تان کمک کند، می ‌پردازیم. مثل همیشه در کنار این اطلاعات، حتما با یک متخصص پزشکی صحبت کنید زیرا این توصیه‌ ها کلی هستند و ممکن است لازم باشد تا تحت نظر متخصص قرار بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نحوه باردار شدن: دستورالعمل ‌های گام به گام

1-مدت دوره پریودی تان را یادداشت کنید

اگر می‌ خواهید بچه دار شوید باید حواس تان به فواصل بین قاعدگی‌های تان باشد. به عبارت دیگر، باید ببینید آیا اولین روز پریودی تان به فاصله تعداد روز های مشخصی در ماه رخ می ‌دهد و منظم است یا خیر. اگر پریودی تان نامنظم است، یعنی طول چرخه از یک ماه تا ماه بعد متفاوت است. با علاومت زدن این روز ها در تقویم، بهتر می‌ توانید زمان تخمک‌گذاری تان را پیش ‌بینی کنید. زمانی برای بارداری مناسب است که تخمدان‌های تان تخمک آزاد می‌ کنند. برنامه ‌هایی مثل GlowOvulation وجود دارند که می ‌توانند به ردیابی این دوره کمک زیادی کنند.

جالبه بدونید: بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم

تخمک زن فقط 12 تا 24 ساعت بعد از آزاد شدن بارور می ‌شود، در حالی که اسپرم مرد می ‌تواند تا 5 روز در بدن زن زنده بماند.

2- تخمک‌گذاری را کنترل کنید

زنانی که سیکل ‌های منظمی دارند ؛ حدود دو هفته قبل از فرا رسیدن دوره پریودی شان تخمک ‌گذاری می ‌کنند. پیش ‌بینی تخمک ‌گذاری در زنان با چرخه‌ های نامنظم دشوارتر است، اما معمولا 12 تا 16 روز قبل از شروع دوره بعدی شان رخ می ‌دهد.

طول سیکل قاعدگی زنان متنوع است و زمان و مدت تخمک ‌گذاری در طول زندگی فرد تغییر می ‌کند. با توجه به این تنوع بهتر است تخمک ‌گذاری را زیر نظر بگیرید تا مشخص شود چه زمانی بیشتر احتمال دارد که باردار شوید.

روش ‌های مختلفی وجود دارد که زنان می ‌توانند برای تعیین محتمل ‌ترین روزهای شان در هر ماه از آن ها استفاده کنند:

  • کیت ‌های پیش ‌بینی تخمک ‌گذاری خانگی که می ‌توانند حدس ‌های لازم برای تشخیص زمان تخمک ‌گذاری زن را کاهش دهند. این کیت ‌ها که در داروخانه ‌ها فروخته می ‌شوند، ادرار را برای بررسی هورمون جسم زرد تخمدان یعنی همان ماده ‌ای که سطح آن هر ماه در طول تخمک ‌گذاری افزایش می ‌یابد و باعث می ‌شود تخمدان ‌ها تخمک آزاد کنند، آزمایش می ‌کنند. معمولا سه روز بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش، بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی برای زوجین است تا شانس باردار شدن را افزایش دهند.
  • روش دیگر برای پیش ‌بینی تخمک ‌گذاری، توجه به مخاط دهانه رحم است که شامل بررسی منظم مقدار و ظاهر مخاط در واژن می‌ شود. درست قبل از تخمک ‌گذاری، یعنی زمانی که زن بیشترین قدرت باروری را دارد، مقدار مخاط افزایش می ‌یابد و نازک ‌تر، شفاف ‌تر و لغزنده ‌تر می ‌شود. هنگامی که مخاط دهانه رحم لغزنده ‌تر ‌شود، می ‌تواند به اسپرم کمک کند تا خودش را به تخمک برساند. مقاله ‌ای که در سال 2013 در مجله Fertility and Sterility منتشر شد ، نشان داد زنانی که مخاط دهانه رحم شان را به طور مداوم بررسی می‌ کنند، ۲.۳ برابر بیشتر احتمال دارد که سریع ‌تر و در یک دوره شش ‌ماهه باردار شوند.
  • دمای پایه بدن هم در اکثر موارد روش خوبی برای پیگیری تخمک ‌گذاری است. برای انجام این کار، دمای بدن تان را هر روز صبح در ساعت معینی ، قبل از بلند شدن از رختخواب بررسی کرده و آن را در جایی ثبت کنید. حال سوال پیش می آید که چرا این دمای در حالت استراحت اندازه‌ گیری می ‌شود؟ زیرا درست قبل از تخمک ‌گذاری یک زن، یعنی زمانی که یکی از تخمدان ‌های او در آستانه رها کردن یک تخمک هستند دمای پایه بدن کمی کاهش می یابد. در این شرایط میانگین دمای بدن بین 36.1 و 36.4 درجه سانتی گراد خواهد شد که البته 24 ساعت بعد از آزاد شدن تخمک، دمای پایه بدن افزایش می ‌یابد و برای چند روز در آن سطح باقی می ‌ماند. سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان گزارش داد که دمای پایه بدن یک زن درست بعد از تخمک ‌گذاری به طور میانگین بین 36.4 تا 37 درجه سانتی گراد است.

این تخمک حدود 12 تا 24 ساعت بعد از تخمک‌ گذاری بارور خواهد ماند.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری

از آن جایی که تغییر دمای پایه شما جزئی خواهد بود ، استفاده از یک دماسنج دیجیتال یا یک دماسنج پایه ویژه ضروری است.

3- در بازه زمانی پنجره باروری، یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید

طبق گفته انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا، “پنجره باروری ” یک فاصله شش روزه را در بر می‌ گیرد که پنج روز قبل از تخمک ‌گذاری و خود همان روز است. یک زن هر ماه در این روز ها بیشترین قدرت باروری را دارد.

بسیاری از زنان به ابزار های فناوری جدید مثل اپلیکیشن های پیگیری باروری روی می‌ آورند تا زمانی که احتمال بارداری شان بیشتر است را زیرِ نظر بگیرند، اما بررسی سال 2020 نشان داد که دقیق بودن این روش ثابت نشده است. در واقع بررسی که در سال 2016 در مجله Obstetrics & Gynecology منتشر شد، نشان داد دانشمندان 50 وب سایت و اپلیکیشن محبوب ردیابی باروری را روی یک زن فرضی تجزیه و تحلیل کرده اند و دریافتند که نتایج بسیار متفاوت بوده و بسیاری از آن ها به اشتباه روز های خارج از پنجره باروری را علامت ‌گذاری می ‌کرده ‌اند!

نگرانی‌ هایی در مورد حریم خصوصی دیجیتال و برنامه ‌های ردیابی هم وجود دارد. داده ‌های بهداشتی جمع ‌آوری شده توسط این برنامه‌ ها محافظت ‌شده نیستند و این نگرانی وجود دارد که از این داده‌ ها علیه زنان استفاده شود.

بلد باشید: برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار

آیا اگر بازه باروری تان را شناسایی کردید، باید هر روز رابطه جنسی داشته باشد؟ تحقیقات نشان داده است تفاوت زیادی در میزان بارداری بین زوج‌ هایی که هر روز در “پنجره باروری” رابطه داشتند (37 درصد) در مقایسه با زوج‌ هایی که یک روز در میان انجام می ‌دادند (33 درصد) چشم گیر نبوده است. اما انجام رابطه جنسی یک روز در میان برای زوجین راحت ‌تر است.

محققان صد ها برنامه باروری و قاعدگی در فروشگاه اپل استور را به ویژه از نظر کیفیت اپلیکیشن ارزیابی کردند. اما نهایتا گزارش دادند که امتیاز کیفیت برنامه بر اساس چندین عامل از جمله قابلیت استفاده برنامه، دقت اطلاعات و ابزار های ارائه شده، ویژگی ‌های کلی و ویژگی ‌های خاص باروری برآورد می ‌شود. نهایتا سه نمونه از برنامه‌ هایی که بهترین کارایی را داشته‌ اند، عبارتند بودند از:

  • Glow Ovulation, Period Tracker
  • Fertility Friend FF App
  • Clue: Health & Period Tracker

اگر هم علاقه ‌ای به استفاده از برنامه‌ های ردیاب ندارید، روز های مهم را به صورت آفلاین در یک تقویم علامت بزنید یا در صفحه گسترده اکسل یادداشت کنید .

خرافات زیادی در مورد بارداری زیادی وجود دارد که هیچ کدام صحت ندارد. به طور مثال پوزیشن در رابطه جنسی هیچ تاثیری در شانس بچه ‌دار شدن زوج‌ ها نمی ‌گذارد.

برای افزایش احتمال باروری بهتر است از روان‌کننده‌ های واژن مبتنی بر آب که می ‌توانند حرکت اسپرم را روان تر کنند، استفاده کنید. توصیه می ‌شود در صورت نیاز به این کار ، به جای Astroglide یا KY Jelly از برند Pre-seed استفاده کنید.

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

4- برای رسیدن به وزن بدن مناسب، فعالیت کنید

وزن یک زن هم می ‌تواند بر شانس باردار شدن تأثیر بگذارد، یعنی اضافه وزن یا کمبود وزن ممکن است این شانس را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که باردار شدن زنانی که دارای اضافه وزن هستند دو برابر زنی که شاخص توده بدنی (BMI) آن طبیعی به حساب می‌ آید، طول می ‌کشد. زنی که وزن کمی هم دارد ممکن است چهار برابر بیشتر طول بکشد تا باردار شود.

داشتن چربی بیش از حد بدن باعث تولید استروژن اضافی می‌ شود که می ‌تواند در تخمک ‌گذاری اختلال ایجاد کند. محققان در ژورنال گزارش کرده اند، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد زوج ‌هایی که هر دوی شان بسیار چاق و دارای شاخص توده بدنی حداقل 35 بودند، مدت باردار شدن شان از 55 تا 59 درصد زمان از زوج ‌هایی که چاق نبودند، طول کشید.

در بررسی که در سال 2020 منتشر شد، محققان داده‌ های بیش از 50000 زوج در چین که در طی یک سال تلاش می‌ کردند باردار شوند را بررسی کردند. آن ها دریافتند که با افزایش BMI، توانایی زنان برای باردار شدن در یک بازه زمانی مشخص کاهش می ‌یابد.

چاقی مردان هم می ‌تواند سیستم غدد درون ریز مردان و همین طور زنده ماندن اسپرم را مختل کرده و بر توانایی یک زوج برای باردار شدن تأثیر بگذارد.

جالبه: ۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

به گفته سازمان بیمارستان ‌ها و کلینیک‌ های دانشگاه ویسکانسین ، زنانی که وزن کم و BMI کم تر از 18 دارند، ممکن است عادت ماهانه منظم نداشته باشند یا تخمک‌گذاری شان متوقف شود، که این هم مانع از بارداری آن ها می ‌شود.

5- قبل از بارداری مکمل ویتامین مصرف کنید

زنانی که قصد باردار شدن دارند، حتی قبل از باردار شدن، مصرف مکمل های ویتامین دوران بارداری را شروع کنند. به این ترتیب یک زن می ‌تواند به سیستم بدنی نزدیک شود و در طول دوران بارداری با همان سیستم پیش برود.

مصرف روزانه یک مولتی ویتامین به شرطی که حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک باشد، لازم است. ویتامین B هم برای جلوگیری از نقص مادرزادی در مغز و ستون فقرات نوزاد ضروری است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری زنان را ترغیب می ‌کند تا حداقل یک ماه قبل از بارداری روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا از نقایص مادرزادی جلوگیری شود.

شروع مصرف مکمل اسید فولیک ایده خوبی است زیرا لوله عصبی سه تا چهار هفته بعد از لقاح به مغز و ستون فقرات تبدیل می ‌شود، یعنی درست قبل از این که بسیاری از زنان متوجه شوند باردار هستند.

6- غذا های سالم بخورید

با این که ممکن است رژیم بارداری خاصی وجود نداشته باشد، اما خوردن انواع غذا های سالم می‌ تواند با رساندن مواد مغذی حیاتی مثل کلسیم، پروتئین و آهن به آمادگی بدن زن برای بارداری کمک کند . این یعنی خوردن انواع میوه‌ ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، لبنیات و منابع سالم چربی.

علاوه بر مصرف مکمل‌ های حاوی اسید فولیک، خانم‌ ها می‌ توانند این ویتامین را از غذا هایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، کلم بروکلی، نان و غلات غنی ‌شده، لوبیا، مرکبات، آب پرتقال هم دریافت کنند.

خیلی مهمه: ۷ کاری که باید برای باردار شدن قبل از انجام آمیزش جنسی انجام دهید

هنگام تلاش برای باردار شدن، از ماهی ‌هایی که جیوه بسیار کم تری دارند استفاده کنید و اره ماهی، کوسه، شاه‌ ماهی خال‌خالی و تاج‌ماهی را کنار بگذارید . در حقیقت جیوه می‌ تواند در جریان خون یک زن باردار جمع شود که بر رشد کودک تأثیر می‌ گذارد. همچنین مصرف ماهی تن آلباکور (سفید) را به 170 گرم در هفته محدود کنید تا قرار گرفتن در معرض این فلز سمی کاهش یابد. مصرف جیوه همچنین می‌ تواند باروری مردان و زنان را مختل کند.

همچنین توصیه می ‌شود که زنان باردار باید از مصرف کافئین خودداری کنند. مصرف حدود 200 میلی‌ گرم کافئین (کم تر از دو فنجان قهوه) تأثیری بر جنین یک زن باردار نخواهد گذاشت اما هیچ مقدار ایمنی برای مصرف کافئین در زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند ، وجود ندارد.

7- سیگار را ترک کنید

این موضوع هم برای مرد و هم زن صدق می‌ کند. سیگار کشیدن نه تنها به جنین شما آسیب می ‌رساند، بلکه می ‌تواند شما را از بچه ‌دار شدن هم محروم کند.

سیگار کشیدن هم در مردان و هم در زنان با ناباروری و افزایش احتمال سقط جنین مرتبط است. سیگار کشیدن در بارداری می ‌تواند بر اندازه و سلامت طولانی مدت نوزادان تأثیر بگذارد. اگر شما یا همسرتان سیگار می ‌کشید، قبل از اقدام برای باردار شدن آن را ترک کنید.

8- چک‌آپ سلامت جنسی انجام بدهید

قبل از اقدام برای بچه‌ دار شدن، بهتر است سلامت جنسی تان را بررسی کنید و آزمایش پاپ اسمیر بدهید زیرا هر عفونتی اول باید درمان شود.

سایر بیماری‌ های زنان هم ممکن است بر لقاح تأثیر بگذارند یا در دوران بارداری تان مشکلاتی ایجاد کنند، بنابراین مهم است که همه چیز را در همان اول با پزشک تان در میان بگذارید.

9- واکسن بزنید

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن تان ضعیف ‌تر خواهد شد. اگر در برابر عفونت ‌های زیر واکسینه شده باشید، به محافظت از کودک تان هم کمک کرده ‌اید:

  • کووید-۱۹
  • سیاه‌ سرفه
  • آنفولانزا
  • هپاتیت ب
  • سرخک
  • اوریون
  • سرخجه (سرخک آلمانی)
  • آبله‌ مرغان

ابتلا به سرخجه یا آبله‌ مرغان در دوران بارداری می ‌تواند باعث نقص مادرزادی شود . سرخک یا اوریون هم در اوایل بارداری خطرناک است و احتمال سقط جنین را افزایش می ‌دهد.

هر چه زودتر بتوانید این موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید، بهتر است. چند مورد از این واکسن ‌ها باید حداقل چهار هفته قبل از بارداری انجام شود.

حتما این نکات را هم بلد باشید: ۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

10- مصرف قرص ضد بارداری را متوقف کنید

بعد از قطع مصرف قرص های ضد بارداری یا هورمونی، ممکن است چند ماه طول بکشد تا سیکل تان به حالت عادی برگردد. بنابراین، بهتر است به محض این که تصمیم گرفتید برای بارداری آماده شوید، استفاده از انواع دارو های ضد بارداری هورمونی را متوقف کنید. برخی از افراد بلافاصله باردار می شوند اما باز هم تا زمانی که جواب مثبت آزمایش مثبت بارداری را دریافت نکرده ‌اید، اقدامات احتیاطی دیگر را انجام بدهید !

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا