ریپورتاژ آگهی

۸ تکنیک طلایی برای یادگیری تضمینی درس عربی

bestkid b

عربی یکی از مهم‌ترین دروس دبیرستان و از جمله زبان‌های پرکاربرد در سراسر دنیاست که با وجود تاثیر فوق‌العاده زیاد آن در نتیجه کنکور، یادگیری و هضم این درس برای خیلی از دانش‌آموزان دشوار است. دلیل بی‌علاقگی بسیاری از دانش‌آموزان به درس عربی برای بسیاری از ما هنوز در هاله‌ای از ابهام است! اما راهکارها و تکنیک‌های طلایی برای یادگیری این درس می‌شناسیم که بکارگیری آنها کمک می‌کند بهتر با این درس ارتباط برقرار کنید، راحت‌تر آن را بیاموزید و از امتحان آن سربلندتر از همیشه بیرون بیایید. اگر به دنبال تکنیک‌های موثر برای یادگیری این درس دشوار می‌گردید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

۱. یادگیری لغات را دست‌کم نگیرید

هرچقدر هم سر خود را با یادگیری قواعد عربی و خواندن متتن‌های کتاب درسی گرم کنید، تا کلمه و لغت بلد نباشید، هیچ فایده‌ای ندارد!‌ اگر کلمات عربی را بشناسید، نه برای ترجمه متون به مشکل می‌خورید نه در درک مطلب، نه حتی در یادگیری قواعد.

هر بار که کلمه تازه‌ای می‌بینید یا می‌شنوید، آن را در یک دفترچه کوچک جیبی بنویسید و همیشه همراه خود داشته باشید. تهیه فهرست و دیکشنری شخصی بهترین روش برای حفظ لغات عربی و مرور آنهاست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مسئله بعدی زمان مرور این لغات است. بهترین تکنیک برای یادگیری طولانی‌مدت لغات این است که ابتدا همان شبی که واژه تازه را یاد گرفته‌اید آن را گذرا مرور کنید؛ سپس ۶ الی ۷ روز بعد یک بار دیگر آن را بخوانید و مجددا ۲۷ الی ۳۰ روز بعد دوباره آن را مرور کنید. این فاصله زمانی به مغز اجازه می‌دهد واژه را در حافظه تثبیت کند.

۲. لغات را در قالب جمله یاد بگیرید

حفظ کردن کلمات و لغات عربی (یا هر زبان دیگر) درست شبیه آب در هاون کوبیدن، بی‌فایده و بی‌نتیجه است. برای آنکه معنی لغات جدید عربی بهتر در ذهنتان بنشیند آنها را در قالب جملات یا مکالمات یاد بگیرید تا یادآوری آنها برایتان راحت‌تر باشد. همچنین یادگیری کلمات سنگین در کنار لغات هم‌معنی به‌مراتب ساده‌تر از یادگیری آنها به‌تنهایی است.

۳. از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید

تا دلتان بخواهد کتاب کمک آموزشی یا کتاب داستان به زبان عربی در کتاب‌فروشی‌های شهر پیدا می‌کنید. خواندن این کتاب‌ها و حل تمرینات آنها یکی از بهترین و موثرترین تکنیک‌های یادگیری زبان‌های خارجی مثل عربی است. واقعیت این است که کتاب درسی عربی در زمینه قواعد آنچنان که باید کامل و بی‌نقص نیست. این کتاب‌ها را تهیه کنید و در آنها دنبال لغات جدید و قواعد تکمیلی بگردید. هرچقدر بیشتر یاد بگیرید و اطلاعات‌تان را بالاتر ببرید، در پایه‌های بعدی بیشتر به دردتان می‌خورد.

۴. از فلش کارت‌ها استفاده کنید

فلش‌کارت‌ها یا همان یادیارها بهترین ابزار ممکن برای یاد‌آوری سریع اطلاعات هستند. از آنجا که محتوای درس عربی پیچیده، فرار و تا حد زیادی مشابه است، می‌توانید از این کارت‌های جیبی برای مرور آنی اطلاعات قبلی و مقایسه آنها با اطلاعات جدید استفاده کنید. می‌توانید آنها را در هر موقعیتی به‌همراه داشته باشید و حتی در کلاس درس برای یادآوری از آنها استفاده کنید. بیشتر این یادیارها اطلاعات جانبی مثل لغات هم‌معنی، متضاد و غیره را نیز با یک نگاه در اختیارتان می‌گذارند و به یادگیری پایه‌های مهم مثل عربی کلاس هشتم، نهم و … کمک می‌کنند.

۵. قواعد عربی را مثل زبان مادری یاد بگیرید

بدون اغراق مهم‌ترین بخش یادگیری درس عربی مربوط به یادگیری قواعد شامل ساختار جملات عربی، حرکت‌گذاری‌ها و کاربرد افعال در موقعیت‌های مختلف است. قواعد عربی درست مثل فارسی یا انگلیسی به هم متصل‌اند و طی سال‌های تحصیل، پایه به پایه تکمیل می‌شوند. بنابراین یک دفترچه کوچک بردارید و تمام قواعد عربی را از اولین درس عربی متوسطه یادداشت کنید. به این ترتیب هم یک منبع جامع از تمام قوانین و قواعد عربی در اختیار دارید که هر زمان بخواهید در دسترس شماست، هم مرور این قواعد به یادگیری دروس بعدی کمک می‌کند.

اگر از دانش‌آموزان زرنگ کلاس بپرسید، بهترین تکنیک آنها برای یادگیری قواعد عربی، صرف جمله به جمله متون هر درس و انجام تست‌های آموزشی برای هر قاعده جدیدی است که یاد می‌گیرند.

۶. لغاتی پیدا کنید که در فارسی هم موجود باشند

زبان عربی و فارسی لغات مشترک زیادی دارند و شروع یادگیری با حفظ‌کردن این واژه‌ها به‌مراتب راحت‌تر است. از واژه‌های مشترک میان این دو زبان که به گوشتان آشناست شروع کنید و با به‌کارگیری آنها در جمله، اعراب را یاد بگیرید تا در مراحل بعدی فراگیری جملات بلند و ساختار پیچیده برایتان ساده‌تر باشد.

۷. از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها جهت یادگیری استفاده کنید

حق می‌دهیم اگر به‌عنوان یک دانش‌آموز فرصت زیادی برای کارکردن با اپلیکیشن‌های آموزشی یا حتی بازی‌ها نداشته باشید. اما این یکی از بهترین ترفندهای آموزش عربی با سرگرمی است که انگیزه دانش‌آموز را برای یادگیری این درس بالا می‌برد.

طراحی جالب، هیجان‌انگیز و گاها چالش‌بر‌انگیز بازی‌ها به‌طور ناخود‌آگاه تمام تمرکز و حواس دانش‌آموز را به خود جلب می‌کند. حال اگر این بازی‌ها در زمینه یادگیری و استفاده از لغات دشوار عربی باشند، یادگیری آنها برای فرد به‌مراتب راحت‌تر است. تجربه نشان می‌دهد ارتباط میان فضای مجازی و دنیای واقعی کمک بزرگی به یادگیری زبان‌های مختلف می‌کند.

۸. دوست عرب زبان پیدا کنید

اگر دوست دارید در کنار قواعد و واژگان عربی، اصول مکالمه را نیز یاد بگیرید و بتوانید به معنای واقعی کلمه عربی حرف بزنید، در دنیای واقعی یا مجازی یک دوست عرب‌زبان پیدا کنید. خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های زیادی در زمینه برقراری ارتباط فعالیت دارند و به‌کمک آنها به‌راحتی می‌توان افراد غیرهم‌زبان در شهرهای مختلف کشور یا حتی کشورهای دیگر پیدا کرد. این تمرین اگر منظم و طبق برنامه باشد، تضمین پیشرفت شما خواهد بود.

حرف آخر

راحت‌تان کنیم. در یادگیری زبان پیچیده عربی، هیچ تکنیک و ترفندی نمی‌تواند جای مطالعه و تمرین مداوم را بگیرد. اصلا شرط یادگیری طولانی‌مدت، مرور و تمرین همیشگی افعال، لغات و قواعد این درس است. هر بار که اشتباه کردید، اشتباهتان را بنویسید و آن‌قدر در آن زمینه تمرین حل کنید تا ملکه ذهنتان شود. در این مقاله ۱۰ مورد از تکنیک‌های طلایی یادگیری زبان شیرین عربی را مرور کردیم. اگر شما عزیزان نظرات و تجربه‌های بیشتری در این زمینه دارید،‌ حتما با ما و همراهان ما به اشتراک بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا