ریپورتاژ آگهی

کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها + معرفی و بررسی

bestkid b

تهیه کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها یکی از مواردی است که معلمان پایه اول دبستان بسیار توصیه می کنند، چراکه روان خوانی کودکان یکی از مهم ترین فاکتورها در علاقه‌مند شدن یا نشدن  آنها به درس و مدرسه است. کودکان اگر نتوانند راحت بخوانند و خواندنشان با سختی و مشقت همراه باشد، این سخت‌خوانی میتواند زمینه دلزدگی آنها از درس و به تبع آن مدرسه را فراهم آورد. به هرحال مدرسه جایی است که کودک در آیینه همسالان، خودش و توانمندی‌هایش را می‌سنجد و وقتی روان خوانی که پایه ای ترین و پیش نیاز سایر مهارت های مدرسه است، ضعیف باشد، همواره به کودک این احساس منتقل می شود که «مدرسه جایی است که ضعف و ناتوانی من در آن انعکس می یابد».

این روزها که خرید کتاب کودک به امری شایع و پذیرفته تبدیل شده است، بسیار خوب است که والدینی که فرزند کلاس اولی دارند، کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها را نیز مدنظر داشته باشند و اگر فرزندشان در خواندن راحت کلمات با مشکل روبه‌روست، از ابزارهای آموزشی‌ خوبی مانند کتابهای روان خوانی غفلت نکنند. این کتاب ها به کودکان کمک می کنند تا مهارت های خوانداری خود را تقویت کنند و از این طریق لذت بردن از مطالعه را تجربه کنند. همچنین تقویت مهارت خواندن در کلاس اولی ها، اعتماد به نفس تحصیلی آنان را نیز افزایش می دهد.

تهیه کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها در همین آغاز سال تحصیلی اثر ماندگار دیگری نیز بر جای می گذارد. تصور کنید فرزند کلاس اولی تان  در حالی که تنها دو ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته، بتواند کتابی را از ابتدا تا انتها بدون کمک یا با حداقل کمک شما برای دیگران بخواند. این توانایی چه اثری بر او خواهد داشت؟ در وهله اول، قطعا مورد تحسین قرار خواهد گرفت. تحسین، اعتماد به نفس او را افزایش می دهد. افزایش اعتماد به نفس، انگیزه او را برای بهتر درس خواندن بالا می برد و بنابراین او با جدیت بیشتری درس هایش را پیگیری می کند. این پیگیری جدی تر، نتایج درخشان تری برای او به بار می آورد و باز درخشش بیشتر، تحسین دیگران را در پی دارد و تشویق بیشتر، اعتماد به نفس بیشتر را موجب می شود و … .


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این چرخه ادامه می یابد و درطول آن، هویت درسخوانی در فرزندمان نهادینه می شود. وقتی ویژگی درسخوانی جزئی از هویت فرزندمان بشود، خودش مسئولیت وظایف تحصیلی اش را تمام و کمال می پذیرد و دیگر لازم نیست شما به عنوان والد نظارتی تمام‌وقت داشته باشید تا فرزندتان از زیر بار تکلیفش شانه خالی نکند و این همان چیزی است که هر والدی آرزویش را دارد.

کتاب روانخوانی کلاس اولی ها

در ادامه تلاش می کنیم تا چند کتاب روانخوانی کلاس اولی ها را به شما معرفی کنیم.

مجموعه کلاس اولی کتاب اولی

کلاس اولی کتاب اولی مجموعه‌ای 36 جلدی است که واحد کودک و نوجوان نشر افق (کتاب های فندق) آن را برای نوآموزان منتشر کرده است. این کتاب قصه های روان خوانی کلاس اولی ها 5 سطح دارد و متناسب با درس های فارسی کلاس اول دبستان جلو می رود. این مجموعه کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها از بهترین کتاب های انتشاریافته در این زمینه است.  کتاب های این مجموعه قالب داستانی دارند و همین داستانی بودن باعث جذابیت بسیار زیاد این مجموعه شده است.

سطح 1 این مجموعه با حروفی که در 5 درس نخست کتاب فارسی دبستان به کودکان آموزش داده می شود، قصه ای خلاقانه و زیبا سرهم کرده. سطح 2 متناسب با درس های 6 تا 10 فارسی اول دبستان قصه سرایی کرده.

سطح 3 براساس درس های 11 تا 13 و سطح 4 براساس درس های 14 تا 18 فارسی اول دبستان نوشته شده. در نهایت سطح 5 متناسب با درس های 19 تا 22 کتاب فارسی اول دبستان، نوشته شده است.

داستانی بودن مجموعه کلاس اولی کتاب اولی باعث شده که جملات و کلمات در بافت قرار بگیرند و همین مساله هم بر لذت بردن از متن و هم بر آموزش بهتر حروف اثرگذار است. وقتی قرار است کلمات منفرد آموزش داده شوند، احتمالا کودک نمی‌ تواند برای عمل سوادآموزی معنای مشخص و ملموسی بیابد اما داستان خواندن برای کودکان معنا دارد و همین معنادار بودن برای کودک انگیزه بخش است. چه قدر برای کودک نشاط آور و معنادار است که بتواند چند جلد کتاب داستان را از اول تا آخر بدون کمک بخواند و درباره این دستاورد خود با همسالان و معلمش نیز صحبت کند؟ قطعا بسیار بیش از حد تصور ماست.

علاوه بر داستان، در پایان هر جلد از این مجموعه، چند مورد بازی با کلمات درج شده است؛ بازی هایی از قبیل مرتب کردن حروف برای ساخت یک کلمه تازه، جمله سازی و بازی هایی نظیر پیدا کردن تفاوت تصاویر پیداکردن اشیاء گمشده در تصویر و … به تازگی این مجموعه به چهل جلد رسیده و در قالب کیف کوله پشتی کلاس اولی کتاب اولی به صورت مجموعه کامل نیز عرضه شده است.

در پایان باید به این نکته مهم هم اشاره شود که این مجموعه به قلم تواناترین و به‌نام‌ترین نویسندگان و شاعران ادبیات کودک ایران خلق شده است. بزرگانی همچون مژگان کلهر، آتوسا صالحی، لاله جعفری و… جلدهای مختلف این مجموعه را نوشته اند. این یکی از دلایلی است که سبب می شود کتاب های این مجموعه را به عنوان بهترین کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها معرفی کنیم.

خودم می خوانم

واحد کودک و نوجوان نشر افق (کتاب های فندق) علاوه بر مجموعه فوق مجموعه دیگری نیز به عنوان کتاب روانخوانی کلاس اولی ها منتشر کرده است که 42 جلد  دارد و کتاب فارسی آموز برای کلاس اولی هاست: مجموعه خودم می خوانم که هر جلد از این مجموعه به آموزش و تمرین بیشتر یکی از حروف الفبا پرداخته است. این مجموعه با آموزش صدای آ شروع می‌شود و با آموزش حرف ظ در جلد چهل و دوم به پایان می رسد.

مجموعه خودم می خوانم دارای بخش های متنوعی است: بخش متن خوانی، شعر، گفتن و دیدن، بازی، جدول خوانی، جمله خوانی تصویر خوانی، رنگ آمیزی. اما باید توجه داشت که بخش های به ظاهر نامربوط مانند رنگ آمیزی هم در خدمت آموزش حروف هستند.

مزیت این مجموعه آن است که بازی و آموزش را با هم ترکیب کرده و از تمام قابلیت های بازی برای آموزش حروف و کلمه خوانی استفاده کرده است. همین مزیت کافی است که در معرفی کتاب برای کلاس اولی ها، نشود این مجموعه را از یاد برد.

خود ناشر هدف از انتشار این مجموعه را ترویج کتابخوانی، افزایش لذت خواندن و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان مطرح کرده است که با روش هایی که در کتابهای این مجموعه به کار برده شده است، ناشر به هدف موردنظردست یافته است.

نویسنده این مجموعه خانم شکوه قاسم نیا از مشاهیر ادبیات کودک و نوجوان و عبدالرحمان صفاپور هستند.

مجموعه خودم می خوانم در بسته کامل خود، کتاب دیکته شب کلاس اولی ها را نیز به عنوان هدیه به خریداران تقدیم می کند. از این کتاب تاکنون سه میلیون و 400 هزار نسخه فروش رفته است و معتبرترین کتاب املای کودکان کلاس اولی است. جامع بودن سبب می شود که این مجموعه را نیز به عنوان بهترین کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها معرفی کنیم.

قصه های من و بابام

در کنار دو مجموعه کلاس اولی کتاب اولی و خودم میخوانم، از مجموعه دیگری هم می توان نام برد که اگرچه به طور رسمی در زمره کتاب های روان خوانی قرار نمی گیرد و نمی توان به عنوان کتاب روانخوانی کلاس اولی ها معرفی اش کرد، اما به دلیل حجم اندک متن، حرکت گذاری حروف و سادگی کلمات، این مجموعه را هم می توان به عنوان کتابهای روان خوانی به خصوص برای کودکان پایه دوم و سوم ابتدایی پیشنهاد کرد.

مجموعه قصه های من و بابام 3 جلد دارد که واحد کودک و نوجوان نشر فاطمی (کتاب های طوطی) آن را منتشر کرده است. هر جلد از این مجموعه شامل چندین قصه کوتاه یک صفحه ای است که متن ساده و حرکت گذاری شده‌اش، آن را برای روان خوانی کودکان مناسب کرده است.

در این یادداشت تلاش کردیم چند کتاب روانخوانی برای کلاس اولی ها به شما معرفی کنیم. امیدواریم کودک کلاس اولی تان به کمک این کتابها طعم شیرین و لذت بخش کتابخوانی را بچشد و همواره با کتاب مأنوس بماند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا