ریپورتاژ آگهی

خواص هویج برای نوزاد

خواص هویج برای نوزاد امروزه بر کسی پوشیده نیست. متخصصان اطفال بر این باورند که این ماده غذایی به چند دلیل از جمله مواد مغذی، طعم و بافت آن، اولین سبزی مناسب برای نوزادان است. بیشتر نوزادان طعم هویج را به دلیل شیرینی ذاتی آن دوست دارند. هویج سرشار از مواد مغذی حیاتی و ویتامین های ضروری است. به طور کلی، ریشه های خوراکی می توانند از رشد کنترل نشده سلول ها جلوگیری کنند. علاوه بر این، اگر زخمی در بدن کودک ایجاد شود، هویج می تواند به سلول های ایفا کننده نقش در بهبود آن کمک کند. در ادامه در مورد نحوه عملکرد این سبزی برای قسمت های مختلف بدن نوزاد و کودکان بیشتر توضیح دهیم.

خواص و فواید هویج برای نوزاد

از جمله مهم ترین فواید هویج برای نوزاد می توان به فایده آن برای چشم اشاره کرد. بتاکاروتن موجود در هویج، منبع ویتامین A است که برای سلامت شبکیه ضروری است. سلول های سالم شبکیه منجر به بینایی بهتر در کودکان می شود.

از دیگر خواص هویج برای کودکان می توان به توانایی آن برای عملکرد سیستم گردش خون سالم تر اشاره کرد. این سبزی سرشار از ریزمغذی هایی مانند فلاونوئیدها است که عملکرد آن ها حفظ سلامت قلب و عروق خونی است. به علاوه کمک به کلیه ها برای انجام وظیفه تصفیه خون از سموم نیز از جمله دیگر خواص هویج برای نوزادان است که در این ماده وجود دارد و آن را به تغذیه مناسب نوزادان تبدیل کرده است.

از چندماهگی به نوزاد هویج بدهیم؟

خواص هویج برای نوزاد باعث شده است که اولین و بهترین غذای جامدی که می توانید به کودک خود معرفی کنید هویج باشد. دلیلش را می دانید؟ این سبزی کمتر حساسیت ایجاد می کند و بسیار راحت هضم می شود. بنابراین به محض رسیدن کودک به 6 ماهگی، هویج را به طرق مختلف به برنامه غذایی او اضافه کنید.

نکته مهمی که در این قسمت باید به آن توجه کرد جداسازی پوست هویج است. هضم آن برای نوزادان سخت است، پس از شستن هویج حتما پوست آن را بگیرید. در مصرف هر ماده غذایی سالم و حتی میوه های مناسب نوزادان باید جنبه اعتدال را رعایت کرد. بیش از حد هویج به کودک خود ندهید زیرا بتاکاروتن موجود در آن ممکن است باعث تغییر رنگ پوست کودک شود.

برای بهره بردن از فواید هویج برای نوزاد، بهتر است با پوره هویج ساده شروع کنید. به تدریج می توانید آن را با سبزیجات و میوه های دیگر مانند سیب، سیب زمینی، عدس، برنج و غیره کامل کنید.

آیا هویج برای نوزاد مفید است؟

پاسخ به این سوال بله است. بالا بردن و تقویت ایمنی بدن از جمله فواید هویج برای نوزاد است. رشد کامل کودک به یک سیستم ایمنی سالم و قوی بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم هویج منجر به افزایش تعداد لنفوسیت ها و پلاکت ها می شود. این موارد سلول های خونی هستند و به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

تنظیم عملکرد کبد یکی دیگر از خواص هویج برای کودک است. بدن انسان ها و به خصوص کودکان با مصرف غذا و دارو و نوشیدنی در معرض سموم مختلف قرار می گیرد. عضوی که وظیفه پاکسازی بدن را بر عهده دارد کبد است. خود کبد نیز نیاز به محافظت دارد و هویج می تواند این کار را انجام دهد. به خصوص آب این سبزی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است می تواند اثرات مواد شیمیایی را از کبد پاک کند. بنابراین مصرف منظم هویج به ویژه برای نوزادانی که هنوز به طور کامل رشد نکرده اند بسیار ضروری و مفید است. شما می توانید با استفاده از شیشه شیر کودک و یا سایر لوازم تغذیه کودک، آب هویج و یا پوره آن را به کودک خود بدهید و فرزندتان را به خوردن این ماده غذایی پر فایده تشویق کنید.

دادن آب هویج به نوزاد

قبلاً گفتیم که خواص هویج برای کودکان سبب شده است که اولین و بهترین سبزی برای معرفی به کودک هویج باشد، اما برای دادن آب آن به کودک خود عجله نکنید. آب هویج ممکن است باعث اسهال در نوزادان شود و مشکلاتی ایجاد کند. باید صبر کنید تا فرزندتان 9 ماهه شود سپس با مقدار بسیار کم آب هویج شروع کنید. حدود 2 تا 3 قاشق چایخوری در روز کافی است و برای تهیه این مقدار می توانید از ابزاری مانند غذاساز کودک استفاده کنید. این مقدار باعث می شود تا اگر نوزاد مبتلا به اسهال شد، شرایط سختی برای شما پیش نیاید.

طرز تهیه پوره هویج برای نوزاد

  • برای تهیه پوره هویج به منظور استفاده از خواص هویج برای کودکان، بهتر است ابتدا آن را بخارپز کنید.
  • هویج پخته شده را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا بافتی یکدست به دست آید.
  • می توانید غلظت آن را با کمک شیر مادر یا شیرخشک آماده تنظیم کنید. البته می توان از آب هم استفاده کرد اما با شیر مادر طعمی آشنا به پوره هویج می دهید. بنابراین، کودک از خوردن آن امتناع نمی کند.

پوره هویج برای نوزاد را بهتر است بدون کره و یا ادویه به او بدهید تا احتمال واکنش نسبت این غذا را کاهش بدهید.

آیا هویج برای نوزاد حساسیت زاست؟

بالا بودن فواید هویج برای نوزاد سبب شده حساسیت نوزادان به این ماده یک مشکل نسبتا نادر باشد. اما این اتفاق در بدن برخی از نوزادان ممکن است رخ بدهد. یکی از دلایل اصلی واکنش های آلرژیک به هویج در نوزادان، ژنتیک است. بنابراین اگر شما یا همسرتان به هویج حساسیت دارید، این احتمال وجود دارد که کودک شما نیز پس از دریافت این غذا دچار واکنش های آلرژیک شود.

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا