ریپورتاژ آگهی

به حس مالکیت کودکان احترام بگذارید

bestkid b

حس مالکیت کودکان به این معنی است که کودک اسباب بازی های خود را دوست دارد و به آسانی حاضر نمی شود آنها را با کودک دیگری تقسیم کند؛ زیرا حس مالکیت در آنان بسیار قوی است. او آنچه را دوست دارد متعلق به خود می داند و حاضر نیست به کودکان دیگر بدهد. بنابراین، پدر و مادر نباید به کودک فشار بیاورند یا او را به خاطر سخاوت نداشتن سرزنش کنند.

وقتی کودک هنوز معنی سخاوت را نمی داند و برای آن آمادگی ندارد، از این سرزنش به جز تحقیر کودک و درهم شکستن اعتماد به نفس او چه سودی عاید می شود؟ در واقع، همان قدر که سخاوت در بزرگ ترها صفتی پسندیده است، خودخواهی در کودک نیز امری طبیعی است.

مفهوم مال من، مال او و مال تو

سخاوت پیدا کردن مستلزم این است که کودک، در وهله اول، احساس مالکیت را درک کرده باشد و یک یا چند شیء را در تملک خود بداند. وقتی کودک معنی “مال من” را می فهمد، نشاط فوق العاده ای پیدا می کند؛ حالا او با دنیای اطراف خویش آشناتر شده و اعتماد به نفس و استقلالی برای خود یافته است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این مرحله ای مهم از رشد کودک است که پدر و مادر نباید اهمیت آن را نادیده بگیرند و با در هم شکستن این استقلال کودک، به روحية او لطمه بزنند.

مقارن همین احوال، کودک پی می برد که بعضی چیزها مال او نیست و البته از این بابت ناراحت می شود، ولی با خاطر جمعی از این که بعضی چیزها مال او هست، یاد می گیرد که اشیای دیگر را به اشخاص دیگر ربط بدهد و کم کم تلفیقی از مفهوم «مال من» و «مال تو» یا «مال او» در ذهنش پیدا می شود.

در این مرحله، هر چه به مالکیت او احترام بگذارید، احترام به مالکیت شما را یاد می گیرد. درک مفاهیم مالکیت (مال من، مال تو، مال او) مشارکت، هدیه دادن، قرض دادن همانند دیگر مراحل رشد کودک، به تدریج شکل می گیرد.

کودکان نوپا دوست دارند در کنار هم باشند، ولی با یکدیگر بازی نمی کنند، باید مواظب بود که با یکدیگر درگیر نشوند و اسباب بازی ها را از دست هم نگیرند. به همین دلیل، بازی با یک اسباب بازی دخترانه برای دختران و همینطور سایر اسباب بازی ها برای هر کودک نوپا (چه پسر چه دختر) بسیار زود است.

حس مالکیت کودک دو ساله به اسباب بازی

اگر کودک دو ساله ای از دادن اسباب بازی هایش به دیگران خودداری می کند، رفتاری طبیعی و مناسب دو سالگی دارد. او، با بزرگ تر شدن، به کودکان دیگر علاقه پیدا می کند و از بازی با آنان لذت می برد. احساس بخشش و انسان دوستی به نحوی بسیار تدریجی در او شکل می گیرد.

اگر از پسربچه ها بخواهید اسباب بازی پسرانه  مورد علاقه اش را در اختیار کودکی دیگر قرار دهد، تصور می کند که همه بسیج شده اند تا شیء مورد علاقه اش را از او بگیرند. پافشاری در این زمینه او را نسبت به اسباب بازی کیدبی تویز مورد نظر حریص تر می کند و احساس مالکیت او را قوت می بخشد. کودک، وقتی به سه سالگی رسید و از بازی با کودکان دیگر لذت برد، می توان بازی های جمعی را به او آموزش داد.

هدیه دادن، تعویض کردن و دزدیدن اسباب بازی

کودک ضمن این که برای بازی های جمعی آماده می شود، ولی هنوز خیلی از مفاهیم مرتبط با بازی را درک نکرده است. مثلا: روزی فرزند شما با خوشحالی از زمین بازی به خانه بر می گردد و شما می بینید که در میان مشت فشرده کوچک خود چند تیله رنگی دارد. او، در پاسخ پرسش شما، با خاطرجمعی جواب می دهد: «با ژاکتم عوض کردم !» بله، او واقعا ژاکت پشمی نو خود را همراه ندارد، نمی توان باور کرد.

اما آقا کوچولوی شما آن را با چند تیله شیشه ای ارزان قیمت و انواع اسباب بازی پسرانه عوض کرده است و حال شما باید به دنبال ژاکت از دست رفته او بگردید. در موقعیت های دیگر، شرایط از این هم بدتر خواهد بود. کودک شما متهم به دزدیدن ماشین اسباب بازی از بچه های همسایه می شود و شما این ماشین را در اتاق او پیدا می کنید. اما فرزند شما با صداقت می گوید: «من این ماشین را فقط قرض کرده ام.»

هدیه دادن، تعویض کردن، و دزدیدن؛ کودک سه ساله نمی تواند معانی همه اینها را تشخیص دهد. او در مورد دادن و گرفتن، قرض کردن، پس دادن و با هم استفاده کردن، یا مال من و تو به تدریج تجربه خواهد اندوخت.

اگر اسباب بازی ای را در این سن برداشت، از نظر اخلاقی دزدی به شمار نمی آید. او نخست نمی داند چگونه بازی کند و از معنای نوبت نیز سر در نمی آورد. بنابراین، در اوقاتی مانند توپ بازی باید به او یاد داد که نوبت را رعایت کند.

همچنین، کودک در این سن دوست دارد عروسک خود را به کودکان دیگر نشان دهد، ولی از دادن عروسک به دیگران امتناع می ورزد. او دلش می خواهد که با دیگران معاشرت کند، ولی هنوز آماده نیست مشکلاتی را که میان او و همبازی اش ایجاد می شود، حل کند.

کودک پنج ساله و حس مالکیت

کودکان پنج ساله بسیار علاقه مندند که در نمایش های کودکانه شرکت جویند و نقشی داشته باشند و بازی هایی مانند «خانه بازی» یا «عروسک باربی دخترانه» یا «دکتربازی» و یا «وسایل اسباب بازی دخترانه» از بازی های مورد علاقه کودکان پنج ساله، چه پسر و چه دختر، است.

فعالیت ها را می توان با گرفتن لیست اسباب بازی دخترانه کیدبی تویز از سایت خرید اسباب بازی کیدبی تویز،دیجی کالا، هپیلی به راحتی شرایط بازی را برای بچه ها فراهم نمود.

کودک در این سن، نوبت گرفتن در بازی را زود یاد می گیرد و به آنچه دیگران تعلق دارد، احترام می گذارد و دیگر اسباب بازی های دیگران را از است آنان نمی قاپد و به زور از دستشان نمی رباید. البته، ممکن است هنوز دعوا میان آنان دیده شود؛ ولی نه به آن اندازه که مراقبت دایم لازم باشد.

وظیفه والدین در این میان

بزرگسالان، در عین حال که به کار دیگری مشغول اند، باید دورادور نیز مراقب آنان باشند. سایت های خرید اسباب بازی آنلاین معتبری وجود دارند که می توانند در زمینه انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب سن کودک تان، شما را راهنمایی کنند. این فروشگاه های اینترنتی خرید اسباب بازی شامل: دیجی کالا، هپیلی، ماتی لوس و کیدبی تویز می باشند.

مشاوران و روانشناسان در این زمینه آماده ارائه راهنمایی به شما هستند. در کیدبی تویز اسباب بازی ها مناسب سنین مختلف ساخته می شوند و در تمامی مراحل آن تمامی نیازهای کودک و والدین در نظر گرفته می شود. والیدن همواره به دنبال بهترین انتخاب ها برای فرزند خود هستند؛ سعی کردیم که اسباب بازی های کاملا استاندارد و مطابق معیارهای جهانی را در این مجموعه kidbeetoys آماده کنیم. هدف ما رائه بهترین هاست و با ارائه مشاوره می خواهیم بخشی از نگرانی های والدین را بکاهیم.

کلیه محصولات اعم از گالری اسباب بازی پسرانه، انواع اسباب بازی دخترانه را و سایر خدمات مورنیاز برای تربیت کودکان را از بدو تولد تا نوجوانی را آماده نموده ایم و این یعنی فراهم نمودن شرایطی بهتر برای والیدن تا بتوانند استعداد و هوش فرزندان را پرورش بدهند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا