ریپورتاژ آگهی

آزمایش خون بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

bestkid b

تست بارداری و برخی از آزمایشات خونی و ادراری از مراقبت‌های معمول دوران بارداری به حساب می‌آیند. تعدادی از این آزمایش‌ها با نمونه خون و تعدادی دیگر با نمونه ادرار و نمونه بافتی از واژن یا دهانه رحم انجام می‌شوند. هدف از انجام چنین آزمایشاتی کمک به ایمن‌تر شدن بارداری و پیشگیری از بروز عوارض مرتبط با بارداری در مادر و جنین است.

چه آزمایشاتی به منظور چکاپ در اوایل و اواخر بارداری انجام می‌شود؟

آزمایش خون بارداری معمولا در اوایل بارداری انجام می‌شوند، که شامل موارد زیر است:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • تعیین گروه خونی و فاکتور Rh
  • آزمایش ادرار
  • کشت ادرار

همچنین، زنان باردار معمولاً برای بیماری‌ها و عفونت‌های خاص در اوایل بارداری آزمایش می‌شوند، از جمله:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • سرخجه
  • هپاتیت B و هپاتیت C
  • عفونت های مقاربتی (STIs)
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • سل (TB)

آزمایشاتی که در اواخر بارداری انجام می‌شود شامل غربالگری گلوکز و بررسی باکتری‌های استرپتوکوک گروه B (GBS) است. در این آزمایشات سطح قند خون برای پی بردن به نشانه‌های دیابت بارداری اندازه‌گیری می‌شود. آزمایش غربالگری قند خون معمولا بین هفته‌های 24 تا 28 بارداری انجام می‌شود. البته در صورتی‌که فرد عوامل خطر ابتلا به دیابت را داشته باشد یا در بارداری قبلی خود به دیابت بارداری مبتلا شده است، تست دیابت در سه ماهه اول بارداری نیز انجام می‌شود.

اهمیت آزمایشات دوره بارداری چیست؟

اگر مادری Rh منفی و جنین او Rh مثبت باشد، بدن مادر آنتی‌بادی‌هایی علیه فاکتور Rh بسازد. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند به گلبول‌های قرمز جنین آسیب برسانند. این موضوع در بارداری اول مشکلی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است در بارداری بعدی دردسرساز شود. به همین منظور، تشخیص فاکتور Rh می‌تواند به جلوگیری از عوارض آتی مرتبط با گروه خونی کمک کند.

آزمایش CBC یکی دیگر از آزمایش های کلیدی دوره بارداری است که انواع مختلف سلول‌های خونی و ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها را ارزیابی می‌کند. شمارش گلبول‌های قرمز خون می‌تواند انواع اختلالات خونی نظیر کم خونی را آشکار کند. تعداد گلبول‌های سفید خون نیز وجود عفونت یا التهاب در بدن را نشان می‌دهند. بررسی تعداد پلاکت‌ها یکی از راه‌های مهم برای پی‌بردن به سرعت لخته شدن خون و ارزیابی مشکلات مرتبط خونی است.

آزمایش ادرار نیز یکی از آزمایش‌های مهم چکاپ بارداری است که موارد زیر را ارزیابی می‌کند:

  • بررسی گلبول‌های قرمز به منظور تشخیص بیماری‌های مجاری ادراری
  • بررسی گلبول های سفید به منظور تشخیص عفونت ادراری (UTI)
  • بررسی سطح گلوکز ادرار به منظور پی بردن به نشانه‌های دیابت
  • بررسی سطح پروتئینهای ادراری و تشخیص عارضه پره‌اکلامپسی

آزمایش بیماری‌های مقاربتی نیز معمولا در چکاپ‌های دوره بارداری به حفظ سلامت مادر و جنین و جلوگیری از عوارض مخرب این نوع عفونت‌ها کمک می‌کند. همه زنان باردار در اوایل بارداری باید از نظر سیفلیس و کلامیدیا آزمایش شوند. همچنین بسته به تشخیص پزشک ممکن است انجام آزمایش سوزاک نیز تجویز گردد.

انجام آزمایش خون بارداری در منزل

برای انجام آسان و مطمئن آزمایش خون بارداری و انجام چکاپ‌های دوره، خدمات آزمایش بارداری هومکا راهکاری سریع و ایمن است که شما را از مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بی‌نیاز می‌کند. در این روش تنها کافیست که به صورت آنلاین در وبسایت هومکا آزمایش بارداری را انتخاب کرده تا در اسرع وقت و در زمانی که خود تعیین می‌کنید نیروی متخصص جهت دریافت نمونه به منزل شما اعزام گردد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا