آموزش های نگهداری از نوزاد

۳ روش از پوشک گرفتن کودک به سادگی+ زمان مناسب کنار گذاشتن پوشک

bestkid b

آموزش رعایت پاکیزگی در هر سنی به کودکان لازم است. یکی از مهم ترین کارهایی که والدین در سن دو سالگی کودک خود باید انجام دهند از پوشک گرفتن کودکان است که واقعا کار طاقت فرسایی می باشد. در این مقاله می خواهیم ۳ روش از پوشک گرفتن کودک را به سادگی هرچه تمام تر بهمراه معرفی بهترین زمان برای انجام اینکار به شما آموزش دهیم.

معمولا دو اتفاقی که در یک محدوده زمانی برای کودکان پیش می آید از شیرگرفتن و از پوشک گرفتن آنهاست ولی مادران باید دقت داشته باشند که تا حد ممکن این دو اتفاق باید فاصله زمانی دو یا سه ماهه داشته باشند. لذا از آنجایی که از شیر گرفتن نوزاد در سن دو سالگی است پس از پوشک گرفتن کودک باید دو ماه قبل و یا بعد از این زمان باشد تا کودک از نظر عاطفی لطمه نبیند.

ویدئوی آموزش از پوشک گرفتن کودک از زبان روانشناس :

پست مشابه : آموزش تصویری نحوه تعویض آسان پوشک نوزاد و کودک

نکته ای که باید مادران عزیز به آن توجه کنند این است که از پوشک گرفتن کودک و آموزش کامل دستشویی رفتن کودک زمانی بین ۳ روز تا ۳ – ۴ ماه طول می‌کشد و همه چیز به کودک شما و طرز رفتار شما بستگی دارد. در راقع کودک شما از این نظر آمادگی کافی را داشته باشد. یعنی زمانی که کودک توانایی عصب و عضله را برای نگه‌داری ادار و مدفوع داشته باشد. البته این توانایی در مواردی ممکن است زودتر کسب شود. مثلا بین ۱,۵ تا ۲ سالگی کودک، اما این رده سنی عمومیت ندارد. پس سعی کنید آرام و صبور باشید تا هم خودتان و هم فرزندتان اذیت نشوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

زمان مناسب برای کنار گذاشتن پوشک بچه :

مادران باید بدانند که بهترین سن برای از پوشک گرفتن بچه بین ۱۸ ماهگی و ۲ سالگی است. اما همه چیز به فرزند شما و آمادگی او بستگی دارد. آمادگی، یعنی این که کودک‌تان بعد از هر بار دستشویی برای ۲ ساعت یا بیشتر خشک می‌ماند، از شما می‌خواهد که به توالت برود، دوست ندارد پوشکش کنید و در زمان‌های نسبتا مشخصی در روز مدفوع می‌کند. اگر کودک شما ۲۸ ماهگی را پشت سر گذاشته باشد، به احتمال زیاد این نشانه‌ها را خواهد داشت. هر چه سن بچه‌ها بیشتر از ۲۸ ماه و نزدیک‌تر به ۳ سالگی باشد، موفقیت این روش بیشتر تضمین می‌شود.

آیا کودک شما برای از پوشک گرفتن آماده هست یا نه ؟

با بررسی علائم زیر در کودک خود خواهید فهمید که کودک شما برای دستشویی رفتن و ترک پوشک چقدر آمادگی دارد.

  • کودک باید توانایی راه رفتن را داشته باشد و کمی بتواند سرپا بایستد. یعنی در راه رفتن و ایستادن مهارت پیدا کرده باشد.
  • بتواند تعدادی کلمه بگوید مثلا “بله” یا “نه” و …
  • از اینکه خیس باشد اذیت می‌شود و از شما می‌خواهد پوشکش را باز کنید یا خودش سعی می‌کند پوشکش را باز کند.
  • وقتی مدفوع می‌کند یا پوشکش خیلی خیس است، شما را خبر می‌کند.
  • پوشکش حداقل برای ۲ ساعت خشک می‌ماند.
  • کودک شما احتمالاً بتواند در ۳ روز دستشویی کردن در توالت را یادبگیرد.

چه فصلی برای از پوشک گرفتن کودک بهتر است؟

متخصصان بهترین موقع برای از پوشک گرفتن کودک را فصل بهار و تابستان می دانند. چون در فصل های دیگر به علت سرمای هوا ممکن است مشکلاتی برای بچه پیش آید و کودک سرما بخورد. برای این کار بهتر است در ابتدای آموزش به کودک، او را با محیط و صندلی توالت آشنا کنید و دلیل این کار و فواید آن را برای کودک توضیح دهید.

این نکته ها راقبل از شروع کار بیاد داشته باشید :

  1. در ابتدا کودک را پوشک کنید و فقط در زمان توالت رفتن، پوشک او را خارج کنید.
  2. در ابتدا از کودک انتظار نداشته باشید که به درستی و به موقع به شما اطلاع دهد.
  3. در صورتی که کودک نتوانست ادرارش را کنترل کند و به اصطلاح خراب کاری کرد، او را سرزنش نکنید.
  4. ترجیحا در زمان گرفتن کودک از پوشک در فاز نهایی به مهمانی طولانی مدت و مسافرت نروید

روش اول :

آموزش-به-کودک۰

در روش اول می توانید با خرید یک صندلی توالت وی را به دستشویی رفتن علاقمند کنید. پس برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند. می‌توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید. زمانی که از کودک خواستید بر روی صندلی توالت بنشیند و کارش را انجام دهد، ولی بعد از ۱۰ دقیقه کودک کاری انجام نداد، کودک را از توالت خارج کرده و ۱۰ دقیقه بعد دوباره کودک را به توالت بازگردانید. تشویق یکی از موثرترین راهکارها برای از پوشک گرفتن کودک است. هر بار که کودک سعی می کند تا کارش را به درستی انجام دهد، او را تشویق کنید.

روش دوم :

آموزش-به-کودک

در این روش از اسباب بازی ها کمک بگیرید. شما می توانید اسباب بازی‌های کودک را بردارید و آنها را به دستشویی ببرید. و با این بازی به او آموزش دهید. می توانید از چیزهایی که مورد علاقه کودک است استفاده کنید تا کودک تشویق به توالت رفتن شود و در طول روز چند ساعت کودک را باز بگذارید و مرتب توالت رفتن را یادآوری کنید. هر چه که از ابتدای آموزش به کودک، به جلو پیش می روید، کودک را کمتر پوشک کنید و زمان های بیشتری او را باز بگذارید.

مطلبی برای مادران : طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد + فیلم

روش سوم :

این روش به روش سه روزه معروف است. چون طی مدت سه روز کودک فرا می گیرد که به موقع به دستشویی برود. برای اینکار باید برنامه کاری‌تان را خالی کنید و ۳ روز را دربست کنار بگذارید و روی آموزش توالت رفتن کودکتان تمرکز کنید.

مهمترین کاری که باید یک هفته قبل از شروع دستشویی رفتن کودک انجام دهید؟

بهترین و مؤثرترین کاری که یک هفته قبل از شروع آموزش دستشویی رفتن کودک باید انجام دهید این است که ابتدا یک بسته پوشک را به کودک‌تان نشان بدهید و بگویید که از یکشنبه (یا هر روز دیگری که قرار است آغاز تعطیلات ۳ روزه آموزش پوشک‌تان باشد) دیگر نیازی به این‌ها ندارید و او قرار است بی‌پوشک بگردد. این را به عنوان یک ماجرای مفرح و هیجان‌انگیز معرفی کنید. به او بگویید هر وقت این بسته پوشک تمام شود، دیگر نیازی نیست او پوشک به پا کند و آزاد است!

مهمترین کاری که باید در اولین روز دستشویی رفتن کودک انجام دهید:

۱- کارهایی که در اولین روز انجام می دهید برای شروع کار خیلی مهم است . پس برای اینکار بهتر است همراه با کودک‌تان از خواب بیدار شوید. پوشکش را باز کنید. بهتر است کودک‌تان لباسی داشته باشد که مزاحم نشستن او روی لگن نشود.

آموزش-به-کودک۱

۲- در طول روز خودتان و تمام اعضای خانواده میوه و چیزهای آبکی بخورید و مقدار زیادی آب و شربت دم دست بگذارید که مجبور شوید به دستشویی بروید. هر وقت خودتان خواستید به توالت بروید، به کودک‌تان بگویید و مراحل را برایش توضیح دهید. جای دقیق لگن را به او نشان بدهید و بگویید که چه انتظاری از او دارید.

۳- اگر کودک‌تان روی لگن نشست و کارش را انجام داد، موفقیتش را به او تبریک بگویید،

۴- قبل از زمان خواب بعدازظهر و خواب شبانه، به کودک‌تان بگویید که وقت توالت است (از او نپرسید که می‌خواهد برود یا نه، چون جوابش نه خواهد بود!) و بعد از رفتن به دستشویی وی را پوشکش کنید، مگر این که مطمئن باشید خشک می‌ماند.

مهمترین کاری که باید در دومین روز دستشویی رفتن کودک انجام دهید:

در روز دوم باید دقیقاً کارهای روز اول را ادامه بدهید و تکرار کنید. تنها تفاوت این است که در روز دوم می‌توانید یک ساعت در بعدازظهر بیرون بروید. صبر کنید تا او در لگن کارش را بکند و بعد سریع از خانه بیرون بزنید! با این حال چند دست لباس با خودتان بردارید؛ شاید خیلی هم خوش شانس نبودید!

مهمترین کاری که باید در سومین روز دستشویی رفتن کودک انجام دهید:

در سومین روز از آموزش دستشویی رفتن کودک باید همان روش روز اول را ادامه بدهید، اما می‌توانید صبح و عصر برای یک ساعت بیرون بروید. هر بار قبل از رفتن از کودک‌تان بخواهید توالت کند و بعد بیرون بروید.

بعد از آموزش چه باید کرد؟

بهد از این آموزش سه روزه به مدت سه ماه به کودک‌تان اجازه بدهید با شورت یا با یک شلوار شل و ول در خانه بگردد. پوشک را فقط برای خواب شبانه استفاده کنید. بیرون از خانه هم شلوارهای راحت پای او کنید که پایین کشیدن‌شان ساده باشد. بعد از ۳ ماه بدون هیچ رخداد غیر منتظره، می‌توانید به او شورت بپوشانید.

توجه ! وقتی بیرون می‌روید، لگن کوچک‌تان را همراه‌تان ببرید. در محیط‌های عمومی از آن در دستشویی‌های عمومی استفاده کنید و حتما دست‌های خودتان و کودک‌تان را بعد از استفاده از توالت بشویید.

چنانچه کودکتان این آموزش ها را اجرا نکرد !

با اینکه برخی بچه ها این کار را سریع یاد می گیرند اما بعضی دیگر به دستشویی رفتن علاقه ای نشان نمی دهند. اگر کودک شما بعد از آموزش ۳ روزه هیچ اشتیاقی برای استفاده از لگن نشان نداد، ۶ تا ۸ هفته وقفه ایجاد کنید و دوباره امتحان کنید. اگر کودک‌تان کمتر از ۷۵درصد موفقیت نشان بدهد یا اصلا برایش اهمیتی نداشته باشد که زیر پایش خیس می‌شود، آموزش را متوقف کنید و به بعد موکول کنید.

برخی کودکان در شب ها نمی توانند خود را کنترل کنند. با توجه به این که کودکان در ۳ سالگی تقریبا به طور کامل می توانند توالت رفتن را یاد بگیرند، توصیه می شود تا مدتی که کودک به طور کامل کنترل ادرار را یاد نگرفته، شب ها او را پوشک کنید.

کارهایی هم هست که کودک باید خودش یاد بگیرد؛ مثلا این که چطوری شلوارش را پایین بکشد و دوباره پایش کند، لگن توالت را خالی کند و دست‌هایش را با صابون بشوید.

دست-شستن-کودک

مخاطب گرامی از اینکه بهترین کودک را برای مطالعه انتخاب نمودید سپاسگذاریم. مسئولین این سایت آماده پاسخگویی به پیشنهادات و سؤالات شما در بخش نظرات هستند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا