آموزش جذاب نقاشی به کودکان

نقاشی سه بعدی ساده: آموزش صفر تا صد با 8 روش+ نکات

bestkid b

آموزش نقاشی سه بعدی به بچه ها یا افراد مبتدی اصلا کار سختی نیست. تنها چیزی که برای این کار احتیاج دارید تخته سفید و چند تا ماژیک رنگی است. می توانید این کار را روی کاغذ هم انجام بدهید. در قدم اول از کودکتان بخواهید یک مربع بکشد. بعد مربع دیگری روی همین شکل اضافه کند. در مرحله آخر فقط باید با چند خط ساده دو مربع را به هم وصل کنند تا یک شکل سه بعدی درست شود.

در قدم بعدی کودکتان را به چالش بکشید و از او بخواهید ابعاد بیشتری به شکلش بدهد. این کار را می توان با اضافه کردن خطوط بیشتر یا سایه زدن برای ایجاد عمق انجام داد. در هر صورت نقاشی کردن فرصت بسیار خوبیست برای اینکه کودکتان هم سرگرم شود و هم خلاقیتش را بروز بدهد.

نکات مهم قبل از آموزش اشکال سه بعدی به کودکان

وقتی حرف از آموزش هندسه به بچه ها می شود، اکثر معلمان روی اشکال دو بعدی تمرکز می کنند. در حالی که باید بدانید درک اشکال سه بعدی و افزایش آگاهی فضایی هم به همان میزان اهمیت دارد. برای آشنا کردن کودکان با اشکال سه بعدی نکات زیر را مد نظر قرار بدهید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1- از اصول اولیه شروع کنید: قبل از شروع آموزش اشکال سه بعدی به به بچه ها، اول آنها را با اصول هندسه و تعریف اشکال دو بعدی آشنا کنید. در مرحله بعدی، اسم و تعریف شکلهای سه بعدی اولیه را به آنها بگویید.

2- از مدلها و ابزارهای قابل لمس استفاده کنید: بچه ها وقتی بتوانند چیزی را ببینند و لمس کنند، مفاهیم مربوط به آن را بهتر یاد می گیرند. توصیه می کنیم موقع آموزش اشکال سه بعدی به کودکان از مدلها و ابزارهای دست گرفتنی استفاده کنید تا بچه ها آنها را از نزدیک ببینند و لمسشان کنند.

3- از حرکت استفاده کنید: حرکت کردن به بچه ها کمک می کند تا در مورد اشکال سه بعدی و آگاهی فضایی بیشتر یاد بگیرند. مثلا از بچه ها بخواهید در اتاق قدم بزنند و ابعاد آن را بفهمند. علاوه بر این می توانید موقع بازیها و فعالیتهای سرگرم کننده هم اشکال سه بعدی را آموزش بدهید.

4- آموزشتان را سرگرم کننده کنید: فرایند یادگیری نباید خسته کننده باشد. شما باید موقع آموزش اشکال هندسی از بازیها و فعالیتهای سرگرم کننده ای که بچه ها دوستشان دارند استفاده کنید. خلاق باشید و ایده های جدیدی پیدا کنید که در کنار آموزش، اوقات خوبی را هم برای کودکان رقم بزنند.

5- بچه ها را تشویق کنند سوال بپرسند: در طول آموزش بچه ها را به سوال پرسیدن تشویق کنید. این کار به آنها کمک می کند بیشتر درگیر یادگیری شوند و مسائل را بهتر و بیشتر بفهمند.

با استفاده از این نکات، می توانید آموزش اشکال سه بعدی به کودکان را شروع کنید.

انواع نقاشی حتما دانلود کنید: آموزش نقاشی کودکان از صفر تا صد (30 درس رایگان)

رسم اشکال سه بعدی اولیه: مکعب، کره و استوانه ها

اکثر بچه ها قبل از آشنایی با اشکال سه بعدی، یاد می گیرند که چطور شکلهای دو بعدی مثل مربع، دایره و مثلث را بکشند. اینکه بدانید چه زمانی و از کجا باید آموزش اشکال سه بعدی به کودکان را شروع کنید کمی سخت است. یکی از بهترین کارها این است که با اشکال ساده و ابتدایی مثل مکعب، کره و استوانه شروع کنید، چون تجسم این شکلها راحت است و رسم کردنشان هم خیلی سخت نیست. وقتی کودک روی ترسیم این اشکال مسلط شد می توانید سراغ آموزش شکلهای سخت تر بروید.

برای رسم این اشکال مراحل زیر را دنبال کنید:

مکعب

1- کارتان را با کشیدن یک مربع شروع کنید. این مربع یکی از وجوه مکعب شما خواهد بود.

2- حالا درست بالای مربع قبلی یک مربع دیگر بکشید. این مربع قسمت بالایی مکعب شماست.

3- برای تکمیل مکعب دو مربع در دو طرف مربع اول بکشید تا وجوه جانبی مکعب رسم شود.

4- در نهایت با یک خط همه گوشه های این مربعها را به هم وصل کنید. با این کار مکعب سه بعدی شما کامل می شود.

کره

1- اول از همه یک دایره بکشید. این دایره قسمت بالایی یا پایینی کره شما خواهد بود.

2- درست زیر دایره اول یک دایره دیگر بکشید تا وجه دوم آن رسم شود.

3- یک سری دایره های متحدالمرکز که دو وجه کره را به هم وصل کنند بکشید تا کره شما کامل شود. این دایره ها وجوه کناری کره خواهند بود.

4- حالا با خطی همه دایره ها را به هم متصل کنید تا کره شما شکل سه بعدی به خود بگیرد.

استوانه

1- دایره ای بکشید. این دایره انتهای استوانه خواهد بود.

2- دایره دوم را درست زیر اولی بکشید. این دایره انتهای دیگر استوانه است.

3- برای تکمیل استوانه، چندتا دایره متحدالمرکز که دو سر استوانه را به هم وصل می کنند بکشید. این دایره ها وجوه جانبی استوانه خواهند بود.

4- در نهایت هم همه دایره ها را با خط به هم وصل کنید تا استوانه سه بعدی شما شکل بگیرد.

40 روش تشویق کودک برای کار خوب (40 ایده جایزه دادن به کودک)

ویدیوی روشهای مختلف ترسیم نقاشی سه بعدی برای کودکان

 

 

یکبار برای همیشه ترسیم انواع پرنده ها رو یادش بدین: نقاشی پرنده: آموزش نقاشی پرندگان با 8 درس

 

 

نقاشی لباس: آموزش صفر تا صد ترسیم لباس با 8 روش

 

 

نقاشی ببر کودکانه: آموزش ببر با 7 روش (ساده زیبا)

 

 

در کنار این مطلب دانلود کنید: ۲۰ نمونه نقاشی کودکانه فانتزی بسیار جذاب

ایجاد بُعد و عمق با رسم پرسپکتیو

وقتی اسم نقاشی و طراحی می شود اکثر افراد به نقاشیهای دو بعدی فکر می کنند؛ اما به راحتی می شود به همین طرحهای دو بعدی عمق و بعد اضافه کرد. با استفاده از چند تکنیک ساده پرسپکتیو می توانید نقاشی صاف و مسطح خودتان را به یک اثر هنری سه بعدی تبدیل کنید.

یکی از بهترین تکنیکها برای ایجاد عمق استفاده از پرسپکتیو است. در این تکنیک اجسام دور کوچکتر طراحی می شوند تا به نقاشی بعد داده شود. شما می توانید موقع آموزش نقاشی به کودکتان این تکنیک مفید را هم آموزش بدهید.

برای استفاده از تکنیک پرسپکتیو کارتان را با کشیدن خط افق شروع کنید. این خط نشان دهنده دورترین نقطه ایست که می توانید ببینید. خط افق می تواند صاف، منحنی یا حتی مواج باشد. وقتی جای مناسب خط افق را پیدا کردید شروع به کشیدن عناصر مورد نظرتان روی کاغذ کنید و حتما در نظر داشته باشید که اجسام در تکنیک پرسپکتیو با دور شدن کوچکتر به نظر می رسند.

راه دیگر برای عمق دادن به طراحی سایه زدن است. در این تکنیک از رنگهای تیره و روشن برای ایجاد حس سه بعدی بودن اجسام استفاده می شود. خیلی مهم است که موقع سایه زدن به منبع نور توجه داشته باشید. اینکه نور از کجا می آید مشخص می کند که چطور باید به نقاشیتان سایه بزنید.

واسه کودک دانلود کن: کار با آبرنگ برای کودکان (آموزش کامل با 10 ویدیو و 7 نکته)

به عنوان مثال، اگر نور از سمت چپ می تابد شما باید طرف راست شئ را تیره تر از سمت چپ نقاشی کنید. اگر هم منبع نور در طرف راست است سمت چپ تیره تر می شود. با سایه زدن می توان به اجسام حس سه بعدی هم داد. برای تمرین می توانید یک مکعب رسم کنید و بعد یک طرف آن را با سایه زدن نسبت به سمت دیگر تیره تر کنید تا سه بعدی به نظر برسد.

وقتی روی پرسپکتیو و سایه زنی مسلط شدید می توانید از روشهای دیگر مثل نازک و ضخیم کردن خطوط برای عمق بخشی به نقاشی هم استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از دو پرسپکتیو مختلف در طراحیتان استفاده کنید. به این صورت که دو خط افق بکشید. به این تکنیک پرسپکتیو دو نقطه ای گفته می شود. ما حتی پرسپکتیو سه نقطه ای هم داریم که در آن از سه خط افق استفاده می شود. با اینکه این نوع پرسپکتیو سخت است، اما راه بسیار خوبی برای عمق بخشیدن به نقاشیهای شماست.

بنابراین توصیه می کنیم دفعه بعد که خواستید با بچه ها نقاشی کار کنید تکنیک های مختلف عمق بخشی و بُعد دادن به نقاشی را هم امتحان کنید. مطمئن باشید با کمی تمرین می توانید یک اثر هنری سه بعدی خلق کنید.

8 درس نقاشی فانتزی ساده با مداد (دخترانه و پسرانه)

ترسیم اشکال سه بعدی سخت تر: مخروط، هرم و منشور

همه ما می دانیم که بچه ها چقدر دوست دارند دنیای اطرافشان را کشف کنند. جهان پیرامون ما پر از اشکال سه بعدی است. ممکن است کودکتان یک شئ مخروطی شکل پیدا کند و دلش بخواهد آن را نقاشی کند. پس با ادامه آموزش ما همراه باشید تا نحوه کشیدن مخروط، هرم و منشور را هم یاد بگیرید.

مخروط

مخروط یک شکل سه بعدی است که پایه ای دایره ای شکل و نوک تیزی دارد. برای کشیدن مخروط اول یک دایره بکشید و بالای آن یک مثلث اضافه کنید. پایه مثلث باید روی دایره و نوک تیزش به سمت بالا باشد. در مرحله آخر لبه های مثلث را به دایره وصل کنید تا مخروطتان شکل بگیرد.

هرم

یکی دیگر از اشکال سه بعدی هرم است که پایه ای مربع یا مستطیلی شکل و چهار ضلع مثلثی دارد. برای ترسیم هرم اول یک مربع یا مستطیل بکشید. بعد کنار هر ضلع این مربع یا مستطیل یک مثلث ترسیم کنید. نوک تیز مثلث ها باید رو به بالا و پایه هایشان مماس با لبه های مربع یا مستطیل باشد. در نهایت هم در نهایت لبه های مثلث ها را به مربع یا مستطیل وصل کنید.

منشور

منشور شکلی سه بعدیست که دو انتهای مساوی و اضلاع مسطحی دارد. برای رسم منشور اول باید دو تا شکل یکسان بکشید که می توانند مربع، مستطیل یا حتی دایره باشند. بعد در هر طرف این شکلها یک مستطیل رسم کنید. مستطیل ها باید هم اندازه و پایه هایشان هم در لبه های شکلها باشند. در نهایت لبه های مستطیل ها را به شکل ها وصل کنید.

نقاشی طوطی کودکانه: آموزش صفر تا صد با 6 روش (ساده زیبا)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا