نکات سلامتی مادران

روش مصرف و مقدار مصرف میگو در بارداری (و فواید آن)

bestkid b

یکی از سوالات مربوط به رژیم غذایی در بارداری مصرف غذاهای دریایی است. میگو به عنوان یکی از منابع پروتئین دریایی یکی از مواد غذایی پرخاصیت در بارداری است. این خوراکی لذیذ غنی از اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ است، مصرف آن در طول دوران بارداری موجب افزایش سطح خونی مناسبی از مواد مغذی در جنین شده و ضریب هوشی او را نسبت به سایرین افزایش می دهد.

کودکان این قبیل از مادران که در طول بارداری از پروتئین های دریایی همچون میگو استفاده می کنند، از نظر رفتاری و هوش و ذکاوت حدود دو ماه از سایر همسالان خود جلوتر هستند. در این مقاله به این سوال شما پاسخ خواهیم داد که آیا مصرف میگو در دوران بارداری چه خواصی دارد و تا چه میزان مجاز به مصرف آن هستید؟

ارزش غذایی میگو

سدیم ویتامین B12
پتاسیم ویتامین C
ویتامین A آهن
کلسیم ویتامین B6
ویتامین D منیزیم

خواص میگو در بارداری

۱- اسید چرب امگا ۳ از رشد مغز، سیستم عصبی مرکزی و چشم جنین حمایت می کنند. مزایای مصرف امگا ۳ در بارداری را توضیح دادیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- میگو سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است که در بدن ساخته نمی شود باید از منابع خارجی گرفته شود. اسید های آمینه نقش اصلی و اساسی در رشد جنین و سلامتی مادر دارند. اسیدهای های آمینه در تشکیل انواع سلول ها از خونی عضلانی و اعصاب به پروتئین نیاز دارند.

۳- مواد معدنی موجود در میگو سلامت استخوان ها را تضمین میکنند، تولید آنزیم را تنظیم می کنند و تعادل مایعات را حفظ می کنند. این مواد معدنی رشد استخوان جنین را بهبود میبخشد.

۴- سلنیوم موجود در میگو موجب افزایش سیستم ایمنی بدن مادر میشود و او را در مقابل بیماری ها محافظت میکند.

۵- آهن موجود در میگو به کاهش خطر کم خونی در بارداری کمک می کند و به خون رسانی مناسب به جنین کمک می کند. همچنین به تکامل بی نقص جنین کم می نماید.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

۶- خوردن میگو به صورت متعادل در هفته خطر زایمان زودرس را تا حدود زیادی کاهش میدهد.

۷- میگو تمامی ویتامین های مورد نیاز در بارداری را دارد، از این رو زن باردار با مصرف میگو کمبود این ویتامین ها را نخواهد داشت.

۸- ویتامین Aیکی از ویتامین های مهم در میگو است که در تکامل گوش، قلب، چشم، رشد استخوان، رشد پوست و مخاط نقش زیادی ایفا میکند.

۹- ویتامین B6 موجود در میگو از تهوع و ویارهای بارداری پیشگیری میکند. همچنین این ویتامین در سوخت و ساز، تولید سلول های خونی، تولید آنتی کورهای ضروری در تشکیل سیستم عصبی جنین و تشکیل مغز نقش بسزایی ایفا میکند.

۱۰- ویتامین Dدر تشکیل استخوان های جنین نقش مهمی دارد. همچنین این ویتامین در تکامل دستگاه دفاعی بدن و مغز تاثیر مثبت دارد.

۱۱- ویتامین Eیک آنتی اکسیدان قوی است که از مادر و جنین محافظت می نماید همچنین این ویتامین در تکامل سیستم گردش خون و رگ های خونی اثر گذار است.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

نکات مصرف میگو در بارداری

  • غذاهای دریایی که در دوران بارداری مصرف می شوند باید با حرارت مناسب (حدوداً ۷۰ درجه سانتی گراد)کاملا پخته باشند و هیچ قسمتی از آن ها خام نباشد.
  • از تازه بودن میگو اطمینان حاصل کنید که احتمال فاسد بودن و رشد میکروب ها در آن کمتر باشد.
  • از ادویه هایی که در طعم دار کردن میگو به کار میروند اطلاعات به دست آورید تا در صورتی که در بارداری ایمن نیستند، از آن غذا استفاده نکنید.

مقدار مجاز مصرف میگو در بارداری

زنان باردار می بایست ۳۴۰ گرم میگو در هر هفته مصرف کنند. مصرف بیش از حد مجاز در دوران بارداری امکان مسمومیت با جیوه را در مادر باردار افزایش می دهد. مصرف خیلی زیاد میگو به تکامل بافت عصبی در جنین آسیب می رساند و منجر به مرده زایی و یا تولد نوزاد ناقص می شود. به همین دلیل بسیار ضروری است تا مصرف متعادل داشته باشید. میگو طبعی گرم دارد و اگر آن را با سبزی پلو بخورید، اصلاح می‌شود.

نکته حائز اهمیت درباره مصرف میگو میزان جیوه آن است. قبل از استفاده از هر خوراکی دریایی از میزان جیوه آب منطقه که به راحتی در سایت محیط زیست قرار دارد مشاهده کنید.

دیگر خوراکی های دریایی مجاز و غیرمجاز در بارداری

غیرایمن ایمن
خرچنگ قزل آلا
شاه ماهی سالمون
شمشیر ماهی میگو
تاج ماهی ماهی کولی

نشانه های میگوی سالم

بهترین زمان مصرف آسپرین در بارداری و قبل از بارداری

طرز تهیه خوراک میگو در بارداری

مواد مورد نیاز:

  • یک‌چهارم فنجان سرکه سیب
  • یک و نیم قاشق غذاخوری سس انار
  • ۲ قاشق چای‌خوری آرد ذرت
  • ۴ قاشق چای‌خوری روغن کانولا
  • ۳۵۰ گرم گوشت استیکی خردشده
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز
  • ۱۰ عدد میگوی درشت
  • ۴۵۰ گرم اسفناج

طرز تهیه:

۱- سرکه سیب را با سس انار و آرد ذرت ترکیب کنید تا سس یکنواختی آماده شود. سپس، ۲ قاشق از روغن را در تابه بزرگ و نچسبی گرم کنید.

۲- گوشت‌های نازک و خردشده را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید و آنها را حدود ۲ دقیقه تفت دهید. حالا میگوها را به تابه اضافه کنید و بعد از ۲ دقیقه تفت دادن، تمام گوشت‌ها را با آبی که انداخته‌اند از تابه خارج کنید.

۳- باقی روغن را داخل تابه بریزید و اسفناج‌های خردشده را در آن تفت بدهید تا نرم شوند.

۴- بعد از نرم شدن اسفناج، میگو و گوشت را داخل تابه بریزید؛ سس را روی آن بکشید و ۴ دقیقه در تابه را بگذارید غذای شما آماده است.

نتیجه

مصرف میگو در بارداری لازم و ضروری است و نمیتوان آن را به طور کلی از رژیم غذایی حذف کرد. اما نکته لازم برای مصرف میگو، استفاده از میگو با درصد جیوه کم و تازه است. قبل از خرید میگو درباره انواع میگو و محل صید آن اطلاعات به دست آورید، سپس اقدام به خرید تازه ترین نوع آن بکنید.

۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا