نکات سلامتی مادران

رابطه قرص بارداری و چاقی (و پاسخ به 8 سوال رایج دیگر)

bestkid b

میلیون ها زن در ایالات متحده برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته، از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. از قول بهترین دکتر لیپوساکشن تهران روش های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد و بدن هر زن به هر یک از آنها، واکنش متفاوتی نشان می دهد. روش های پیشگیری از بارداری هورمونی، عوارض ناخواسته ای مانند احتباس مایعات، نفخ شکم، افزایش وزن و… به دنبال دارند که تمام خانم ها باید از آنها اطلاع کافی داشته باشند.

خبر خوب این است که بسیاری از زنان، افزایش وزن ناشی از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری را تجربه نمی کنند. بهرحال این داروهای شیمیایی، در برخی افراد عوارض دیگری مانند ایجاد موهای زائد، اختلالات گوارشی، حالت تهوع و افزایش اشتها نیز بهمراه دارند. قرص هایی که میزان استروژن بالاتری دارند، می توانند اشتها را به میزان بیشتری افزایش دهند و بیشتر موجب چاقی شوند.

کدامیک از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی، به طور بالقوه می توانند باعث افزایش وزن شوند؟

روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری، موجب افزایش وزن نمی شوند. اما برخی از راه های ضد بارداری هورمونی می توانند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کنند. برخی از این روش ها عبارتنداز:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • قرص های ضد بارداری (قرص های ضد بارداری ترکیبی (OCP)، ترکیبی از هورمون استروژن و پروژسترون می باشند و رایجترین روش پیشگیری از بارداری محسوب می شوند. این قرص ها در بسته های 21 و 28 عددی موجود هستند).
  • آی یو دی هورمونی (هورمون های موجود در این آی یو دی ها، مانع تخمک گذاری تخمدان ها می شوند و به این ترتیب از بارداری جلوگیری می کنند).
  • چسب های ضد بارداری (چسب های پوستی ضد بارداری را می توان به راحتی روی نواحی مختلف پوست چسباند. این چسب ها، حاوی هورمون هایی هستند که باعث توقف تخمک گذاری و غلیظ شدن ترشحات دهانه رحم می شوند و به این ترتیب مانع نفوذ اسپرم ها می گردند).
  • آمپول های ضد بارداری (این آمپول ها حاوی هورمون هایی هستند که با یک بار استفاده، بمدت سه ماه از بارداری پیشگیری می کنند و به آنها دپو می گویند).
  • حلقه واژینال (یک وسیله حلقه ای شکل است که در مهبل قرار می گیرد و حاوی هورمون های مختلف می باشد. حلقه واژینال به مدت سه هفته در محل خود باقی می ماند و پس از آن به مدت یک هفته برداشته می شود تا یک دوره قاعدگی رخ دهد).

نکته: آی یو دی های حاوی مس و روش های پیشگیری فیزیکی مانند کاندوم، معمولا عوارض جانبی روش های پیشگیری از بارداری هورمونی را بهمراه ندارند.

آیا قرص های پیشگیری از بارداری می توانند باعث افزایش وزن شود؟

نتایج مطالعات، تاکنون ارتباطی بین استفاده از قرص های ضد بارداری و چاقی نشان نداده است. افزایش وزنی که بیشتر زنان از آن شکایت می کنند نیز اغلب به دلیل جمع شدن آب و مایعات است و بدلیل چاقی واقعی نیست. بطور کلی می توان گفت که تمام زنان، این عارضه جانبی را تجربه نمی کنند اما اضافه وزن می تواند مشکلات دیگری برای سلامتی ایجاد کند و بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارد.

چرا روش های پیشگیری از بارداری هورمونی، باعث افزایش وزن می شوند؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، روش های پیشگیری از بارداری در بیشتر موارد می توانند باعث احتباس آب شوند و بصورت اضافه وزن بنظر برسند. در برخی موارد، قرص های پیشگیری از بارداری می توانند اشتها را نیز افزایش دهند و باعث شوند که زنان کالری بیشتری مصرف کنند و درنتیجه اضافه وزن پیدا کنند. اگر قرص های پیشگیری از بارداری باعث احتباس آب شده است، قطع مصرف آنها، این اثر جانبی را معکوس کرده و منجر به کاهش وزن می شود.

کدامیک از روش های پیشگیری از بارداری، بیشتر موجب اضافه وزن می شوند؟

قرص های ضد بارداری، از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و بدن را فریب می دهند. استروژن موجود در قرص های ضد بارداری، باعث جلوگیری از تخمک گذاری شده و موجب می شوند که بدن فکر کند باردار است. اما استروژن باعث احتباس مایعات در بدن می شود و موجب می شود که فرد چاق تر بنظر برسد.

افزایش جزئی آب بدن پس از آغاز مصرف قرص های ضد بارداری، به دلیل تغییر متابولیسم آب بدن می باشد. استروژن و پروژسترون موجود در قرص‌های ضد بارداری باعث جذب و تجمع مایعات می شوند. بطور کلی هرچه مقدار استروژن در یک قرص ضد بارداری بیشتر باشد، احتباس آب و مایعات هنگام مصرف قرص بیشتر است.

بیشتر قرص های ضد بارداری، حاوی 30 تا 50 میکروگرم استروژن هستند و در مقایسه با قرص های ضعیف تر، بیشتر موجب احتباس آب می شوند. زنانی که نگران احتباس آب و افزایش وزن هستند، می توانند از قرص های استروژن با دوز کم (حاوی حدود 20 میکروگرم استروژن) استفاده کنند.

برخی از قرص های پیشگیری از بارداری مانند یاز (YAZ)، حاوی استروژن سنتتیک و پروژستین (دروسپیرنون) هستند. دروسپیرنون مانند یک ماده ی ادرار آور عمل می کند و موجب جمع شدن آب در بدن نمی شود. با این حال زنانی که سابقه لخته شدن خون، فشار خون بالا و بیماری غده فوق کلیه دارند و مکرراً از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) استفاده می کنند، نباید یاز مصرف کنند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که سیستم بدن تمام زنان مشابه هم نیست و اضافه وزن برای همه ی افراد اتفاق نمی افتد. برخی از زنان بیش از دیگران مستعد احتباس آب هستند و استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، این شرایط را تشدید می کند. پس از شروع دوره ی قاعدگی، احتباس آب کاهش می یابد.

آمپول های ضد بارداری به گونه ای طراحی شده اند که تا 3 ماه از بارداری پیشگیری می کنند. در نتیجه این آمپول ها به میزان زیادی موجب احتباس آب می شوند. زنانی که مستعد احتباس آب هستند، بهتر است از استفاده از آمپول های بارداری اجتناب کنند و به جای آن از قرص های استروژن با دوز کم یا روش های کنترل بارداری غیر هورمونی استفاده کنند.

کدامیک از روش های پیشگیری از بارداری، موجب تحریک اشتها می شود؟

برخی از قرص های پیشگیری از بارداری، باعث احساس گرسنگی بیش از حد معمول در خانم ها می شود که این امر منجر به مصرف بیش از حد کالری و افزایش وزن می گردد. بر خلاف احتباس آب، خلاص شدن از این افزایش وزن بسیار دشوارتر و ماندگارتر است. هنگامی که فردی به دلیل اثر هورمون ها، هوس خوردن غذاهای پر کالری می کند، گرفتن رژیم غذایی سالم، بسیار دشوار خواهد بود.

برخی از قرص های پیشگیری از بارداری، میزان انسولین را افزایش می دهند. مقادیر بالای انسولین باعث می شود که کالری بدست آمده از کربوهیدرات ها، به سلول های چربی تبدیل شود. زنانی که متابولیسم غیرطبیعی گلوکز دارند، بیشتر از دیگران در معرض این عارضه جانبی هستند.

۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

قرص های پیشگیری از بارداری با سطح بالای استروژن نیز از مواردی هستند که باعث تحریک اشتها می شوند. قرص هایی که حاوی استروژن کمی هستند، موجب افزایش چشمگیر میزان اشتها و انسولین نمی شوند. میانگین افزایش وزن در زنانی که از قرص های پیشگیری از بارداری حاوی پروژسترون را به مدت 12 ماه استفاده کردند، حدود 2 کیلوگرم در طی 12 ماه است.

آیا روش های پیشگیری از بارداری می توانند به کاهش وزن زنان کمک کنند؟

قرص های پیشگیری از بارداری اشتها را کاهش نمی دهند و متابولیسم بدن را بهبود نمی بخشند. با این حال برخی از روش ها، می توانند از احتباس آب جلوگیری کنند و همچنین به عنوان یک ماده ی ادرار آور عمل کنند. این امر به زنانی که بیشتر مستعد احتباس مایعات هستند، کمک می کند تا از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنند.

بهترین قرص ضد بارداری برای کاهش وزن

قرص ضد بارداری یاسمین (Yasmin)، تنها قرص ضد بارداری است که این اثر را دارد. این دارو به عنوان قرص کاهش وزن به بازار عرضه نمی شود اما برخی از زنان به امید کاهش احتباس آب، از آنها استفاده می کنند. بطور کلی، داشتن رژیم های غذایی سالم و ورزش، بهترین راه جلوگیری از افزایش وزن یا رسیدن به کاهش وزن است.

چگونه می توان با وجود استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، از افزایش وزن جلوگیری کرد؟

برای زنانی که نگران احتباس آب، نفخ شکم و افزایش وزن هستند، بهترین راه استفاده از قرص های ضد بارداری با دوز پایین استروژن است. این زنان بهتر است که از آمپول های ضدبارداری استفاده نکنند. توصیه می شود که زنان چند نوع قرص ضد بارداری را امتحان کنند تا بهترین و مناسب ترین گزینه ی ممکن را برای خود انتخاب نمایند. بعضی از خانم ها ممکن است عوارض جانبی روش های ضد بارداری هورمونی را دوست نداشته باشند و ترجیح بدهند که از روش های فیزیکی ضد بارداری یا IUD غیر هورمونی استفاده کنند.

یکی از عوارض جانبی روش تزریق پیشگیری از بارداری که معمولا با نام دپو شناخته می شود، افزایش وزن است. برای استفاده از این روش لازم است هر چند ماه یکبار برای تزریق مجدد به پزشک مراجعه کنید. اگر مراجعه های مکرر به پزشک برای شما دشوار است یا احتمال فراموشی آنها وجود دارد، بهتر است از روش های دیگری مانند ایمپلنت های ضد بارداری یا آی یو دی استفاده کنید.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

اگر در مورد انتخاب بهترین و مناسب ترین روش ضد بارداری سردرگم هستید، بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنید تا بهترین گزینه های ممکن را در اختیارتان قرار دهد.

در این قسمت به سوالات متداولی که اکثر خانم ها با آن مواجه هستند، پاسخ داده شده است.

پاسخ به سوالات متداول در مورد روش های پیشگیری از بارداری و افزایش وزن

1- چرا روش های پیشگیری از بارداری هورمونی باعث افزایش وزن می شوند؟

اکثر قرص های ضد بارداری حاوی 30 تا 50 میکروگرم استروژن هستند. در نتیجه، این امر باعث افزایش میزان احتباس آب در مقایسه با قرص های حاوی سطح پایین تر استروژن می شود.

شایع ترین دلیل این امر، احتباس آب است. گفته می شود که برخی از روش های کنترل بارداری می توانند اشتهای شما را افزایش دهند که این امر منجر به مصرف کالری بیشتر و در نتیجه افزایش وزن می شود.

2- چگونه می توان از احتباس آب ناشی از روش های پیشگیری از بارداری خلاص شد؟

خانم هایی که نگران احتباس آب و افزایش وزن هستند، باید قرص های استروژن با دوز پایین را امتحان کنند و از آمپول های پیشگیری از بارداری دور بمانند. بدن هر زن متفاوت است، بنابراین بهتر است ابتدا روش های مختلف را امتحان کنید تا بهترین گزینه ی ممکن را برای خود بیابید.

3- چگونه می توان از افزایش وزن ناشی از روش های پیشگیری از بارداری جلوگیری کرد؟

مصرف یک قرص استروژن با دوز کمتر و داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به کنترل افزایش وزن ناشی از روش های پیشگیری از بارداری کمک کند.

4- روش های پیشگیری از بارداری، به چه میزان موجب افزایش وزن می شوند؟

میانگین افزایش وزن در زنانی که از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، در طول 12 ماه حدود 2 کیلوگرم است.

تمام روش های ضد بارداری هورمونی، علاوه بر فوایدی که دارند، عوارضی هم به دنبال دارند که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

آیا فیبروم باعث نازایی می شود؟ (تحقیقات جدید)

توجه داشته باشید که اطلاعات ارایه شده در این مطلب، جایگزین مشاوره ی پزشکی نیست. بنابراین اگر نگران افزایش وزن یا انتخاب روش پیشگیری مناسب هستید، به پزشک مراجعه نمایید تا بهترین روش موجود را برای شما در نظر بگیرد.

منبع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا