نکات سلامتی مادران

مزایای مصرف امگا ۳ در بارداری و بهترین شیوه مصرف آن

bestkid b

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختار برخی از چربی‌ها وجود دارد. این اسیدهای چرب را از آن جهت ضروری نامیدند که برای ادامه حیات ضروری است و هم بدن انسان نمی تواند آن را تولید کند، حتماً باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. بدن انسان برای رفع نیازهای خود به مواد مغذی ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

امگا ۳ در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی ، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از پیری زودرس نقش دارد. امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای زنان باردار بسیار مفید است، این ماده ضروری جلوگیری از تولد زودرس، وزن کم و سقط جنین کمک می کند. در این مقاله مزایای امگا ۳ را در بارداری به طور کامل بررسی خواهیم کرد و میزان و چگونگی مصرف را بررسی خواهیم کرد.

خواص امگا ۳ در بارداری

۱- کاهش خطر زایمان زودرس

مصرف منابع امگا ۳ و یا مکمل های آن در طول نخستین ماه های بارداری به خصوص در مادران مستعد ابتلا به زایمان زودرس نقش بسیار موثری در پیشگیری و کاهش خطر زایمان زودرس دارد.

۲- پیشگیری از فشارخون بارداری

افزایش فشار خون طی بارداری بسیار خطرناک است، مشکلی که به‌عنوان پره اکلامپسی شناخته می‌شود. امگا ۳ و اسیدهای چرب روغن ماهی به برقراری فشار خون سالم و کاهش چشمگیر هرگونه خطر برای سلامتی مادر و فرزند کمک می‌کند.

۳- کاهش هورمون استرس

مصرف کافی اسید چرب امگا ۳ در دوران بارداری برای مادرانی که در شرایط استرس زای شدیدی به سر می برند بسیار موثر است. زیرا مصرف این اسید چرب ضروری با کاهش کورتیزول (هورمون استرس) محیط رحم را برای رشد جنین مساعدتر می کند.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

۴- حفظ تعادل هورمون پروستاگلاندین

دریافت کافی امگا۳ برای حفظ تعادل محصولات هورمون شکل که پروستاگلاندین نامیده میشود، ضروری است.پروستاگلاندین ها اعمال فیزیولوژیکی مهم بدن از جمله فشار خون، لخته شدن خون، انتقال عصبی، پاسخ های آلرژیک و التهابی، عملکرد کلیه ها و دستگاه گوارشی و تولید سایر هورمونها تنظیم می کنند.

۵- پیشگیری از تشنج بارداری

اسید‏های امگا ۳ به کاهش امکان ابتلا به پیش تشنج بارداری کمک می‏‌کند. پیش تشنج بارداری عارضه‌ بالقوه خطرناکی است که شاید در اواخر دوران بارداری پیش بیاید و در صورت درمان نشدن به تشنج و اثرات خطرناک دیگر منتهی می‏‌شود. نشانه‏‌های پیش تشنج بارداری فشار خون بالا، احتباس مایعات، افزایش زیاد وزن و وجود پروتئین در ادرار است.

خواص امگا ۳ برای جنین

مقدار مجاز مصرف امگا ۳ بارداری

اختلالات عصبی ناشی از عدم تعادل در مصرف امگا ۳ در دوران بارداری منجر به پیری زودرس گروهی از سلول های بنیادی شده است که وظیفه تمایز و ایجاد سلول های عصبی را در دوران جنینی بر عهده داشته اند. عدم مصرف کافی امگا ۳ در دوران بارداری عوارض بد و نامطلوبی بر رشد و تکامل سیستم عصبی جنین و سلامت دراز مدت او خواهد داشت. از همین رو اعتدال در مصرف این دو اسید چرب در دوران بارداری نقش تعیین کننده ای در سلامت آینده کودک دارد.

مقدار تجویز شده و مجاز اسیدهای چرب امگا ۳ روزانه ۶۵۰ میلی گرم است که ۳۰۰ میلی گرم آن را DHA تشکیل می دهد. بنابراین، شما می توانید تا سه گرم روغن ماهی در روز مصرف کنید.

ضرورت مصرف امگا ۳ بعد از زایمان

پس از زایمان سطح اسید چرب امگا ۳ در مادر کم می شود چرا که تغذیه با شیر مادر ذخایر DHA را در بدن مادر کم می کند. نیاز به اسید چرب امگا۳ در طول دو سال اول زندگی نوزاد برای رشد مغز همچنان وجود دارد. نوزادان متولد شده از مادرانی با سطح اسید چرب امگا ۳ بالا در هنگام زایمان، در سال بعد هم این ذخایر را دارند.

نکات خرید مکمل امگا ۳

۱- به برند انتخاب شده برای مکمل دقت نمایید که حتما برچسب سیب سلامت معاونت غذا و دارو را داشته باشد.

۲- برچسب سلامت مشخص می کند که این مکمل از نظر میزان فلزات سنگین، آفت کش ها و سموم بررسی شده اند و خطری برای شما ندارند.

۳- دقت کنید که دوز مصرفی روزانه مکمل امگا۳ بیشتر از ۳ گرم EPA بعلاوه DHA نداشته باشد. دوز بالاتر برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

۴- مکمل های با کیفیت به هیچ عنوان بوی ماهی نمی دهند.

۵- مکمل های با کیفیت هیچ کدام بو و مزه ماهی نمی دهند. گاهی اوقات کارخانه ها برای جلوگیری از بوی ماهی به آن افزودنی هایی اضافه می کنند که باید مواظب باشید.

منابع غذایی امگا ۳

ماهی کولی تخم خردل
کلم پونه کوهی
روغن کانولا (کلزا) ساردین ها
گل کلم لوبیای سویا و روغن لوبیای سویا
میخک تافو
بذرکتان و روغن بذرکتان مغز گردو و روغن مغز گردو

نتیجه

در زمان بارداری هیچ غذا و یا مکملی را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید، استفاده خودسرانه و یا بیش از حد از یک رژیم غذایی میتواند عوارض جبران ناپذیری در بارداری برای شما داشته باشد. با اینکه روغن ماهی فواید بسیاری برای زنان باردار دارد، اما محتوای جیوه ای موجود در آن می تواند به حافظه، توانایی های شنوایی، مهارت ها و بینایی نوزاد آسیب برساند. همچنین در صورت استفاده از ماهی ، میزان مصرف آن را به دوبار در هفته محدود کنید و از نوع ماهی و میزان جیوه آن اطلاع داشته باشید.

بهترین زمان مصرف آسپرین در بارداری و قبل از بارداری

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا