سلامت کودکان

علت قطع نشدن تب در کودکان چیست؟

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که تقریبا تمام افراد در سنین خردسالی، حداقل یک‌بار درگیر تب شدید می‌شوند. گاهی شدت تب در کودکان آن‌قدر زیاد است که موجب نگرانی والدین می‌شود. در این شرایط والدین می‌توانند با دریافت مشاوره از دکتر اطفال آنلاین، علت قطع نشدن این مشکل را شناسایی کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

تب بیماری نیست بلکه شرایطی است که در بیشتر موارد نشان‌دهنده یک بیماری است. در این مقاله از دکترتو بر آنیم تا به بررسی موضوع «علت قطع نشدن تب در کودکان چیست» بپردازیم. بعداز مطالعه این مطلب، با علل این معضل آشنا می‌شوید و قادر خواهید بود در این وضعیت اقدام درستی برای حفظ سلامت کودک خود داشته باشید.

دلایل ایجاد تب در کودکان و قطع نشدن آن

در این بخش به بررسی شایع‌ترین و متداول‌ترین دلایل ایجاد تب در کودکان و قطع نشدن آن می‌پردازیم تا با شناخت بیشتر این موارد بتوانید به‌موقع اقدام درستی داشته باشید. در موارد ضروری اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک برای شما وجود ندارد می‌توانید به‌صورت برخط با دکتر اطفال آنلاین ازطریق سایت دکترتو در ارتباط باشید.

عفونت مجاری ادراری، یکی از دلایل تب کردن کودک

عفونت مجاری ادراری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین کودکان است. این مشکل یک عفونت باکتریایی محسوب می‌شود که حدوداً ۸درصد دختران و ۲درصد پسران خردسال به آن مبتلا می‌شوند. علائم این بیماری در کودکان پسر و دختر مشابه است.

عفونت مجاری ادراری از علت‌های قطع نشدن تب در کودکان است‌. نشانه‌های دیگر این بیماری شامل درد و سوزش، تکرر و تیره شدن رنگ ادار است. پزشک برای تشخیص بیماری درخواست آزمایش می‌کند و سپس جهت درمان آن، برای کودکان مصرف دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند.

توصیه می‌کنیم قبل‌از مراجعه حضوری، با دکتر اطفال آنلاین در ارتباط باشید و با دراختیار گذاشتن اطلاعاتی از علائم بیماری کودک خود، علت تب کردن او را شناسایی کنید.

روزئولا، دلیل ایجاد بیماری عفونی شایع

ویروس روزئولا دلیل یک بیماری عفونی شایع در بین کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله است. خردسالانی که قسمتی از زمان خود را در مهدکودک یا محیط‌های دیگری سپری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. افراد مبتلا به این بیماری علائم خفیفی را تجربه می‌کنند.

این ویروس با بیماری‌های دیگر شایع کودکان، مانند آنفلوآنزا تفاوت‌هایی دارد و همراه با قرمزی پوست و راش پوستی است. روزئولا چندان جدی نیست و معمولا در عرض یک هفته از بین می‌رود. چنانچه تب کودک از این مقدار بیشتر طول کشید می‌‌توانید ازطریق سایت دکترتو، مشاوره آنلاین متخصص اطفال را دریافت کنید.

رویش دندان از علل شایع تب کردن کودکان

رویش دندان نیز ممکن است باعث بی‌قراری و تب شود. دندان درآوردن به 2 دلیل می‌تواند موجب تب کردن کودکان شود. علت اول این است که سیستم دفاعی بدن کودک در دورانی که این قسمت بدن درحال رویش است به‌تدریج از مادر مستقل می‌شود که مقاومت بدن پایین می‌آید و نوزاد دچار نشانه‌هایی مثل تب و اسهال می‌شود.

دلیل دوم این است که نوزاد در این دوران برای تسکین خارش لثه، دست و هر شئ کثیف دیگری را به دهان می‌برد. این موضوع منجر به ورود میکروب‌ها به بدن می‌شود که در نهایت باعث تب می‌شود. اگر دمای این بیماری به بالاتر از ۳۸.۳درجه سانتی‌گراد برسد، احتمالا ناشی از رویش دندان نیست و بهتر است از یک دکتر اطفال آنلاین وقت مشاوره بگیرید.

آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت ویروسی وخیم است که ازطریق یکی از 3 نوع آن یعنی A، B یا C ایجاد می‌شود. این بیماری با اینکه جدید نیست، اما در بسیاری از مواقع غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند. به‌عنوان مثال، برخی از کودکان مبتلا به آنفلوآنزا، اصلا دچار تب نمی‌شوند و در مقابل بعضی دیگر تب شدیدی را تجربه می‌کنند. کودک درصورت مواجهه با بیماری‌های ویروسی، می‌تواند پس از ۲ روز تا ۲ هفته دچار این مشکل شود.

در بیشتر مواقع، بروز تب از علائم وخیم بودن بیماری در کوکان است. در جنین و نوزاد، دمای ۳۸درجه به بالا تب به‌حساب می‌آید. در بزرگسالان نیز در دوران درگیر بودن با آنفلوآنزا اگر دمای بدن به‌شدت زیاد شود، حتما باید به دریافت مشاوره از متخصص آنلاین اقدام کنید. در چنین شرایطی دکتر اطفال آنلاین با بررسی شرایط کودک، راه‌کارهای را جهت درمان در اختیار شما قرار می‌دهد.

واکسیناسیون

بعضی از نوزادان بعد‌از تزریق واکسن دچار تب می‌شوند که این موضوع کاملا طبیعی است. این واکنش، نشان‌دهنده این است که سیستم ایمنی کودک به دریافت واکسن عکس‌العمل نشان داده است. در نتیجه می‌توان واکسیناسیون را نیز یکی از علل قطع نشدن تب در کودکان به‌شمار آورد.

بسته به نوع واکسن، مدت و زمان بروز تب متفاوت است. به همین علت شما می‌توانید پاسخ سوالات خود را در این باره را از مشاوره آنلاین متخصص اطفال در سایت دکترتو و با در اختیار گذاشتن اطلاعات واکسن تزریق‌شده دریافت کنید.

معمولا پزشکان برای کنترل تب کودک، شربت استامینوفن را تجویز می‌کنند که باید این دارو را در زمان معین به کودک داد. اگر تب نوزاد با دمای بالاتر از ۳۹درجه رسید یا بی‌قراری او بسیار زیاد بود حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر فرزند شما در سن‌های بالاتری مثلا ۶ یا ۷ سال واکسن دریافت کرده است، می‌توانید با دریافت توصیه‌ها و مشاوره از دکتر اطفال آنلاین، سیستم ایمنی و دفاعی بدن او را تقویت کنید.

چه زمانی باید از دکتر اطفال آنلاین مشاوره گرفت؟

درجه تب در بزرگ‌سالان و کودکان با هم متفاوت است، چراکه دمای داخلی آن‌ها متفاوت از یک‌دیگر است. یک کودک تا زمانی که دمای بدنش به ۳۸درجه نرسیده باشد، تب واقعی ندارد. برای جلوگیری از عوارض این مشکل در نوزادان باید در شرایطی که در ادامه توضیح می‌دهیم با دکتر اطفال آنلاین مشورت کنید.

  • اگر کودک کمتر از ۳ ماه سن دارد و تب آن بالای ۳۸درجه سانتی‌گراد است، حتی اگر نشانه‌های دیگری نداشته باشد.
  • اگر کودک شما در کنار تب ۳۸درجه، به هر دلیلی درگیر نقص ایمنی نیز است.
  • در کنار این موارد اگر کودک شما دارای علائمی مثل، سفتی گردن، امتناع از نوشیدن، استفراغ، مشکلات تنفسی، راش و خواب‌آلودگی زیاد است.

در تمام این موارد لازم است که کودک خود را به‌صورت ویزیت آنلاین متخصص اطفال، معاینه کنید و دلایل بیماری او را به کمک دکتر اطفال آنلاین بدون نیاز به حضور فیزیکی در مطب یا کلینیک، شناسایی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله ۵ مورد از شایع‌ترین و متداول‌ترین علت‌های قطع نشدن تب در کودکان را بررسی کردیم. برای بررسی سلامت کودک خود توصیه‌ می‌شود به‌صورت منظم و مرتب با دکتر اطفال آنلاین ازطریق سایت دکترتو در ارتباط باشید تا درمورد سلامتی فرزند خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تب خودش به‌تنهایی یک بیماری نیست، اما نشان‌دهنده وجود بیماری در بدن کودکان است. درصورت شدید شدن این مشکل باید آن را خیلی جدی بگیرید؛ اگر از 3 روز بیشتر طول بکشد ممکن است عوارض جدی‌تری را با خود به همراه بیاورد. با مشاوره با دکتر آنلاین اطفال بدون نیاز به حضور در مطب، مشکل کودک خود را رفع کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا