سلامت کودکان

بهترین و جدیدترین راههای گیاهی-غذایی برای افزایش قد کودکان بعد از بلوغ

bestkid b

پدرو مادرها همواره میخواهند فرزندشان به قد دلخواه برسد و از این نظر جذابیت داشته باشد. ژنتیک و وراثت و همچنین تغذیه صحیح از مهمترین عوامل تأثیرگذار در میزان قد انسان هستند. در این پست شما خواهید آموخت که بهترین و جدیدترین راههای گیاهی- غذایی برای افزایش قد کودکان بعد از بلوغ چه مواردی هستند؟

مقدمه:

رشد استخوان ها در دخنران و پسران یکسان نیست. و رشد استخوانها در دختران تا ۱۸ سالگی و در پسران تا ۲۰ سالگی ادامعه می یابد و پس از این سنین متوقف می شود. پس بدلیل اینکه استخوان‌سازی تا پایان سنین بلوغ یعنی تا اوایل ۲۰سالگی ادامه دارد در نتیجه بیشترین میزان افزایش قد نیز در این دوران اتفاق می‌افتد.

فیلم افزایش قد کودکان و نوجوانان با رژیم غذایی:

حتما بخوانید: دانلود ۳ تا از بهترین کتاب های رایگان روانشناسی کودک (pdf)

هورمون رشد در بدن تحت تأثیر چه عواملی است؟

هورمون رشد در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می‌شود و روی رشد استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد. میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی و خواب و بیداری است. فعالیت فیزیکی و خواب مناسب، ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رژیم غذایی علاوه بر تاثیر در هورمون رشد، استخوان‌ها و بدن را آماده ساخت‌ و ساز و متابولیسم مناسب می‌کند تا استخوان‌ها رشد خوبی داشته باشند. کمبود ترشح هورمون رشد به ویژه در دوران کودکی سبب توقف رشد طبیعی افراد و کوتاه‌قدی آنها می‌شود. داشتن تحرک بر رشد استخوان ها بی تأثیر نیست . در واقع هر چه تحرک بیشتر باشد، گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد شد و در حین ورزش هورمون‌ های رشد شروع به ترشح می‌کنند و به دنبال آن رشد قد نیز افزایش می‌یابد.

افزایش قد کودکان

رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد باید شامل چه چیزهایی باشد؟

رژیم غذایی شما باید شامل لبنیات، پروتیین، کلسیم، منیزیم و فسفر باشد. مواد غذایی مثل شیر، ماست، سبزی، ماهی، اسفناج، گوشت و بادام، بادام زمینی و گردو و حبوبات حاوی گروه‌های ویتامین و مواد معدنی هستند. توجه به این که علاوه بر کمبود روی کمبود ویتامین آ، آهن، کلسیم و یُد هم ممکن است در کوتاه قدی کودکان نقش داشته باشد، مصرف پروتئین و لبنیات نقش بسیار مهمی در میان مواد مغذی برای رشد قد دارند، همانطور که مردمان کشور هلند با مصرف سرانه ۴۸۰ لیتر شیر بلندترین مردم دنیا شناخته شده اند.

کلسیم و روی هورمون های رشد را تحریک کرده و استخوان ها را هم محکم می کنند.  همچنین استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و سالم که شامل انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، پروتئین، روی، کلسیم و سایر مواد معدنی دیگر تاثیر چشمگیری در رشد قد هر شخص دارد. متخصصان تغذیه برای رشد قد نوجوانان، مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را توصیه می‏کنند. برخی از کارشناسان بر این باورند نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و رشد قدی آنها خوب نیست، می‌توانند با مصرف مکمل ویتامین‌ها و املاح و آهن، رشد قدی‌شان را بهبود بخشند. با این حال این مکمل‌ها نمی‌توانند به جای مواد غذایی تازه و پرخاصیت مصرف شوند.

نتایج جدیدترین تحقیقات

مواد غذایی: تحقیقات جدید مجله معتبر مامز جانکشن نشان می دهد که مصرف ۸ ماده غذایی زیر تاثیر قابل توجهی بر افزایش قد کودک بعد از بلوغ دارد:

  • شیر
  • میوه و سبزی تازه
  • حبوبات (خصوصا لوبیا و عدس)
  • تخم مرغ
  • مرغ سالم و تازه
  • سویا
  • ماهی
  • گوشت گاو

فعالیت های جسمی: مجله معتبر استایل کریز هم در جدیدترین مقاله خود فعالیت های زیر را برای افزایش قد کودکان بعد از بلوغ کاملا موثر می داند:

  • ورزش های کششی مثل یوگا
  • ورزش های آویزی مثل ژیمناستیک
  • ورزش های پرشی (والیبال، بسکتبال و …)
  • شنای نیمه حرفه ای
  • تقویت مچ پا (با ورزش هایی تعادلی یا پیاده روی سریع که باعث افزایش قد کودک می شود)

روش های دیگری که از قدیم الایام پیشنهاد شده است:

۱- جنسینگ هندی مصرف کنید:

گیاه-جنسینگ-۱

محققان با انجام تحقیقاتی دریافتند که جنسنیگ هندی به افزایش قد کمک می‌کند. نام دیگر این گیاه آشواگاندا ، گیلاس زمستانی و آشاگان می باشد. این ماده حاوی مواد معدنی متعددی است که می‌تواند اسکلت استخوانی و نیز چگالی آن را توسعه دهد. همین امر موجب افزایش قد خواهد شد. شما می‌توانید این گیاه را در عطاری‌ها پیدا کنید.

طرز تهیه معجون جنسینگ هندی:

۱- دو قاشق غذاخوری از جنسینگ هندی را در یک لیوان شیر گاو گرم ترکیب کنید.
۲- کمی شکر به آن بیفزایید.
۳- آن را هر شب قبل از خواب بنوشید. حداقل ۴۵ روز باید اینکار را انجام دهید تا قدتان رشد کند.
نکته: برای اینکه بتوانید از مزایای این گیاه بهره‌مند شوید باید از خوردن فست فودها خودداری کنید و البته به کسانی دیایب و نارحتی عصبی دارند توصیه نمی‌شود

۲- بهره بردن از نور خورشید:

increase-height-opt

نور خورشید بهترین منبع برای دریافت ویتامین D است. این ویتامین نقش کلیدی در سلامت کلی بدن همچون افزایش قد دارد. زمانی که بدن شما ویتامین D کافی ندارد، ممکن است استخوان‌های ضعیف تری داشته باشید. برای اینکه مطمئن شوید نور خورشید به اندازه کافی به بدن شما می‌رسد،۲۰ الی ۳۰ دقیقه در روز از نور خورشید استفاده کنید. علاوه بر نور خورشید شما می‌توانید ویتامین D را از شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی چرب و غذاهای غنی شده به دست بیاورید.

۳- مصرف حبوبات:

پزشکان مصرف حبوباتی مثل لوبیا ، نخود فرنگی و سایر حبوبات منجر به تحریک هورمون‌های رشد شده و به افزایش طول قد کمک می‌کند.

۴- نوشیدن آب زیاد:

grow-taller

سعی کنید تا جایی که می‌توانید آب زیادی در روز بنوشید. آب می‌تواند سموم اضافی را از بدن دفع کند و هضم را بهبود ببخشد. همچنین مصرف آب به متابولیسم بدن کمک می‌کند. برای اینکه سلامت بهتری داشته باشید، حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. در کنار مصرف آب، خوردن میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب همچون خیار و هندوانه را فراموش نکنید.

۵- مصرف ریواس:

ریواس، گیاهی خودرو است و از زیرساقه ‌های ضخیم و کوتاه به وجود می‌آید. در امریکا گیاه ریواس را یک نوع میوه می‌دانند که هم به عنوان غذای اصلی، هم به عنوان دسر از آن استفاده می شود. گیاه ریواس نه تنها باعث ترشح هورمون های رشد در بدن شده و به افزایش قد کمک می‌کند، بلکه تاثیر به سزایی نیز در افزایش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری دیابت دارد.

۶- خوردن اسفناج:

eating_veggies

 ۳-اسفناج از دسته گیاهان سبز رنگ است که غالباً در مناطق جنوب غربی آسیا یافت می‌شود. اسفناج گیاهی مغذی و سرشار از کلسیم، ویتامین، آهن و فیبر است. این عناصر در عملکرد مناسب بدن و همچنین افزایش طول قد نقش موثری را ایفا می‌کنند.

۴-خوردن شلغم:

هرچند شلغم، گیاهی مختص مناطق گرمسیر است، اما امروزه می‌توان در سراسر جهان این گیاه را به دست آورد. ویتامین، فیبر، پروتئین، چربی و کلسترول، مجموع مواد و عناصری هستند که در این گیاه مفید وجود دارند. مصرف شلغم باعث ترشح منظم هورمون رشد در بدن شده و طول قد را افزایش می‌دهد.

۵- مصرف بامیه:

بامیه در نقاط مختلف نام‌های دیگری همچون «بیندی» و «انگشتی» دارد. این گیاه با خاصیت ملین خود بسیار مغذی بوده و عناصر متعددی مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات، آب و فیبر را در خود جای داده است. این عناصر مغذی باعث افزایش هورمون رشد، پس از نوجوانی، شده که در نتیجه، افزایش طول قد را به همراه دارد.

۶- مصرف انواع کلم:

مصرف کلم

 کلم بروکلی و کلم بروکسل و بوک چوی (یک نوع کلم چینی است که سرشار از فیبر، کربوهیدارت، ویتامین بوده ) هورمون‌های رشد را تحریک کرده و عاملی برای افزایش طول قد می‌باشند.

۹-عرق گیاه باباآدم:

نوشیدن دمنوش ریشه و برگ گیاه باباآدم‌کاهنده هورمون رشد است اما عرق گیاه باباآدم افزاینده هورمون رشد است بنابراین کسانی که در سنین رشد قرار دارند و مایل به افزایش قد هستند‌، بهتر است از شکل تقطیر شده آن استفاده کنند.

۱۰- مصرف منابع روی:

به طور کلی منابع غذایی که حاوی پروتئین هستند منبع خوبی از روی هم هستند.جگر و انواع گوشت قرمز، گوشت سفید هم روی دارد اما نه به اندازه گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبیا، عدس ،غلات سبوس دار، لبنیات، مغزهای گردو، بادام ،فندق و… سعی کنید بیشتر از منابع حیوانی استفاده کنید زیرا جذب روی از منابع حیوانی به مراتب ساده تر از منابع گیاهی است . شیر مادر هم شامل مقادیر قابل توجهی روی است که قابلیت جذب بالایی هم دارد.

عوامل بازدارنده هورمون های رشد کدامند؟

کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی اثر منفی بر رشد می گذارند. کافئین باعث ایجاد اختلال در خواب می شود و همان طور که پیشتر اشاره کردیم، عدم خواب کافی نیز یکی از عوامل نرسیدن به بیشینه قد می باشد.

از دست ندهید: چطور به سادگی خلاقیت کودکان خود را به طرز شگفت آوری پرورش دهیم؟

دانشمندان هشدار می دهند که افراد گول تبلیغات داروهای افزایش رشد قد به صورت تضمینی در هر سن را نخورند. در حال حاضر هیچ داروی علمی برای افزایش قد وجود ندارد.

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا