سلامت کودکان

درمان قطعی تشنج در کودکان+ بدترین و انواع تشنج در کودکان

در این مطلب قصد داریم درمان های تشنج کودکان را توضیح دهیم و بدترین و انواع تشنج را با شما به اشتراک بگذاریم اما ابتدا باید کارهایی که موقع رخ دادن تشنج کودک باید انجام دهید را بلد باشید.

موقع تشنج کودک چه کنیم؟

اولین کاری که شما هنگام تشنج کودک باید انجام بدهید، این است که مراقبش باشید تا به خودش آسیب نرساند.

  • به کودک کمک کنید تا ترجیحا در یک جای مسطح و خلوت به پهلو دراز بکشد. این کار کمک خواهد کرد تا هر گونه استفراغ احتمالی وارد راه تنفسی نشود زیرا می‌ تواند منجر به پنومونی استنشاقی شود.
  • اگر عینک دارد از روی صورتش بردارید و سایر اشیاء مضر را از او دور کنید.
  • سعی نکنید برای متوقف کردن تشنج چیزی را در دهان کودک قرار دهید. ممکن است به کودک یا خودتان آسیب برسانید.
  • بلافاصله بررسی کنید که آیا کودک نفس می‌ کشد یا نه. حتما تنفس کودک را در طول تشنج و بعد از آن چک کنید. کنید اگر کودک نفس نمی ‌کشد یا ناخوش به نظر می ‌رسد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر کودک شما در عرض 1 دقیقه پس از رفع تشنج نفس نمی ‌کشد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن آن ها تنفس دهان به دهان بدهید. این کار در طول حمله تشنج برای کودک انجام ندهید زیرا ممکن است به کودک یا خودتان آسیب برسانید.
  • پس از پایان تشنج، کودک را به یک طرف بخوابانید و تا زمانی که کاملا بیدار شود در کنارش باشید.
  • اگر کودک تب داشته باشد، باید استامینوفنی مثل تیلنول به صورت شیاف به او داده شود.
  • سعی نکنید به کودکی که به تازگی تشنج کرده است، غذا، مایعات یا دارو را از راه دهان بدهید. تا زمانی که کودک کاملا بیدار و هوشیار نشده باشد، خطر پریدن غذا، دارو یا مایع به مجاری تنفسی وجود دارد.
  • برای پیشگیری از آسیب به کودکان مبتلا به صرع هم باید اشیاء را از اطراف شان دور کنید. با پزشک تان در مورد روش‌ های درمانی که در آن ها از دارو های نجات استفاده می‌ شود، مشورت کنید.
  • اگر کودک در یک قایق یا در نزدیکی آب است، همیشه باید یک جلیقه نجات داشته باشد. شما هم باید کودک را برای پیشگیری از غرق شدن دور نگه دارید.
  • اگر در مورد استفاده از دارو های مقعدی با پزشک کودک تان صحبت کرده ‌اید و تشنج بیش از 5 دقیقه طول کشیده است، دوز مناسب را برای کودک تان استفاده کنید.
  • اگر فورا نیاز داشتید از دارو های مقعدی برای جلوگیری از تشنج استفاده کنید، با اورژانس تماس بگیرید.

بلد باشید: 12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

درمان

درمان کودکان مبتلا به تشنج با درمان بزرگسالان متفاوت است. برای اکثر کودکانی که برای اولین بار مبتلا به تشنج می ‌شوند دارو تجویز نمی ‌شود، مگر این که دلیل خاصی وجود داشته باشد.

  • دلایل اصلی تجویز نکردن دارو:
    • اکثر پزشکان با یک بار ویزیت نمی ‌توانند مطمئن باشند که آیا این اتفاق تشنج بوده است یا خیر.
    • بسیاری از دارو های تشنج با عوارض جانبی از جمله آسیب رساندن به کبد یا دندان ‌های کودک همراه هستند.
    • بسیاری از کودکان در طول زندگی شان فقط یک یا چند بار تشنج را تجربه خواهند کرد.
  • اگر دارو تجویز شود، باید:
    • پزشک کودک را تحت نظر داشته باشد و عوارض جانبی را از نزدیک بررسی کند. کودک هم باید مرتبا آزمایش خون بدهد . اغلب، هفته ‌ها تا ماه‌ ها طول می‌ کشد که دارو ها اثر کنند و گاهی اوقات بیش از یک دارو نیاز است.
    • اگر کودک شما تشنج مداوم ( بحران صرعی ) داشته باشد، با داروهای ضد تشنج داخل وریدی که ضد حمله صرع هستند درمان و در بخش مراقبت ‌های ویژه بستری می‌ شود و احتمالا دستگاه تنفسی به او وصل خواهد شد.

پیشگیری و مدیریت تشنج کودک: هنگام تشنج کودک چه کنیم؟ (و روشهای پیشگیری)

دارو هایی تحت عنوان “دارو های نجات” وجود دارند که باید در شرایط خاص استفاده شوند. آن ها جای دارو های اصلی را نمی‌ گیرند و فقط باید برای کمک به پیشگیری فوری از تشنج در شرایط اضطراری استفاده شوند. بسته به شرایط، این دارو های نجات ممکن است تجویز شوند:

  • اسپری بینی
  • قرص خوراکی که بلعیده می ‌شود.
  • قرص زیر زبانی که زیر زبان قرار می ‌گیرد تا حل شود.
  • قرص باکالی که بین گونه و زبان قرار می ‌گیرد تا حل شود.
  • داروی مقعدی که از طریق یک ژل از طریق مقعد وارد بدن می‌ شود.

رایج ‌ترین دارو ها بنزودیازپین‌ ها هستند زیرا به سرعت وارد جریان خون می‌ شوند تا برای پیشگیری از تشنج کار روی مغز را شروع کنند. این دارو ها عبارتند از:

  • دیازپام: اگر فرد بیدار باشد باید به صورت خوراکی داده شود و در غیر این صورت به روش‌ های زیر استعمال شود:
    • اسپری بینی : Valtoco
    • مقعدی : Diastat
  • میدازولام: می ‌تواند به صورت اسپری بینی (Nayzilam)، باکالی و خوراکی استفاده شود.

اگر کودک زیر 3 سال سن داره: ۴ علت تشنج نوزاد و بهترین روش درمان خانگی تشنج نوزاد

انواع تشنج در کودکان

تشنج در کودکان انواع مختلفی دارد. تشنج کودکان را می ‌توان به دو نوع کانونی و عمومی طبقه ‌بندی کرد:

تشنج ‌های کانونی

تشنج کانونی (Focal) در کودکان زمانی اتفاق می ‌افتد که عملکرد الکتریکی غیر طبیعی در یک یا چند منطقه از یک طرف مغز رخ می ‌دهد. تشنج‌ های کانونی، تشنج ‌های موضعی هم نامیده شوند. کودک در صورت ابتلا به تشنج‌ های کانونی، به ویژه تشنج ‌های کانونی پیچیده، ممکن است قبل از حمله، حالت پیش ‌آگهی را تجربه کند. پیش ‌آگهی یک احساس عجیب و غریب است که تغییرات بصری، اختلالات شنوایی یا تغییر در حس بویایی را شامل می‌ شود. دو نوع تشنج کانونی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید:

  • تشنج ‌های کانونی ساده

تشنج‌ های کانونی ساده در کودکان معمولا کم تر از یک دقیقه طول می ‌کشد. کودک ممکن است بسته به این که کدام ناحیه از مغز درگیر باشد، علائم مختلفی از خودش نشان دهد. اگر عملکرد الکتریکی غیر طبیعی مغز در لوب اکسیپیتال (قسمت پشتی مغز که به بینایی مرتبط است) باشد، بینایی کودک ممکن است تغییر کند.

عضلات کودک معمولا بیشتر تحت تاثیر قرار می ‌گیرند. فعالیت تشنج محدود به گروه عضلانی مثل انگشتان یا عضلات بزرگ تر در بازو ها و پا ها است. هوشیاری در این نوع تشنج از دست نمی ‌رود. کودک همچنین ممکن است عرق کردن، تهوع یا رنگ پریدگی را تجربه کند.

  • تشنج‌ های کانونی پیچیده

تشنج ‌های کانونی پیچیده در کودکان معمولا در لوب گیجگاهی مغز، منطقه‌ای از مغز که احساسات و عملکرد حافظه را کنترل می ‌کند، رخ می ‌دهد. این تشنج معمولا بین یک تا دو دقیقه طول می ‌کشد. هوشیاری معمولا در طول این تشنج ‌ها از بین می ‌رود و رفتار های مختلفی می‌ تواند از کودک سر بزند. این رفتار ها ممکن است از عق زدن، مزه کردن لب با زبان تا دویدن، جیغ زدن، گریه کردن و خندیدن متفاوت باشد. هنگامی که کودک هوشیاری ‌اش را به دست می ‌آورد، ممکن است از خستگی یا خواب ‌آلودگی بعد از تشنج شکایت کند. این دوره را دوره پس از تشنج یا Postictal نامیده می ‌شود.

تشنج‌ های عمومی

تشنج عمومی (Generalized) هر دو طرف مغز کودک را درگیر می ‌کند. از دست دادن هوشیاری و حالت پس از تشنج برای فرد رخ می ‌دهد. تشنج ‌های عمومی انواع مختلفی دارند که هر کدام در سنین مختلف نوجوانی شایع هستند و با علائم مختلف رخ می ‌دهند.

  • تشنج‌ های غایب

تشنج غایب یا پنهان (Absence seizures) که تشنج Petit mal هم نامیده می ‌شود، با تغییر کوتاه مدت در وضعیت هوشیاری و خیره شدن دوره ‌ای مشخص می ‌شود. معمولا حالت بدن کودک در طول تشنج تغییری نمی ‌کند و همان طور که هست باقی می ‌ماند. دهان یا صورت ممکن است حرکت کند یا چشم ‌ها پلک بزنند. این تشنج معمولا بیشتر از 30 ثانیه طول نمی ‌کشد. هنگامی که تشنج به پایان رسید، کودک ممکن است آنچه که اتفاق افتاده است را به یاد نیاورد و حتی به فعالیت ‌هایش ادامه دهد و طوری رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این تشنج‌ ممکن است چندین بار در روز رخ دهد. این نوع تشنج گاهی اوقات با مشکل یادگیری یا رفتاری اشتباه گرفته می ‌شود. تشنج‌ های غایب تقریبا همیشه از سنین بین 4 تا 12 سالگی شروع می ‌شوند.

حتما بلد باشید: توجه کودکان به دستگاه تناسلی و مسائل جنسی: چطور پاسخ دهیم؟

  • تشنج آتونیک

عضلات کودک در تشنج‌ های آتونیک (Atonic Seizures) که به آن ها حمله سقوط (drop attacks) هم می‌گویند ممکن است ناگهان شل شود و از حالت ایستاده روی زمین بیفتد یا به طور ناگهانی سرش را پایین بیاورد. در طول تشنج، بدن کودک لمس است و هیچ واکنشی نشان نمی‌ دهد.

  • تشنج عمومی تونیک – کلونیک

تشنج عمومی تونیک – کلونیک (Tonic-clonic) یا حمله صرعی بزرگ (Grand mal) طی پنج مرحله مجزا برای کودک اتفاق می ‌افتد. بدن، بازو ها و پاها خم می ‌شوند، صاف می ‌شوند، تکان می‌ خورند (می ‌لرزند)، یک دوره کلونیک (انقباض و شل شدن عضلات) رخ می ‌دهد و بعد از آن فرد دوره پس از تشنج را تجربه می‌ کند. در طول دوره پس از تشنج، کودک ممکن است خواب ‌آلود باشد، در بینایی یا تکلم مشکل داشته باشد، خسته باشد یا سر درد شدید یا درد بدن را تجربه کند.

  • تشنج میوکلونیک

تشنج میوکلونیک (Myoclonic) به حرکات سریع یا ناگهانی گروهی از عضلات اشاره دارد. این تشنج ممکن است چندین بار در روز یا برای چند روز متوالی رخ دهد.

  • اسپاسم شیر خوارگی

این نوع نادر از اختلال تشنج که Infantile Spasm نام دارد، در نوزادان از قبل از شش ماهگی رخ می ‌دهد. شدت وقوع این تشنج در مواقعی که کودک بیدار می ‌شود یا سعی دارد بخوابد، بیشتر است. معمولا به صورت دوره‌ای گردن، تنه یا پا های نوزاد تکان می ‌خورد که فقط چند ثانیه طول می ‌کشد. نوزادان ممکن است در روز صد ها مورد از این تشنج ‌ها داشته باشند. این حالت می ‌تواند یک مشکل جدی باشد و عوارض طولانی مدت داشته به همراه داشته باشد.

  • تشنج ناشی از تب

تشنج ناشی از تب (Febrile seizures) در کودکان با تب همراه است. این تشنج ‌ها معمولا در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال دیده می ‌شوند و ممکن است سابقه ژنتیکی در این نوع تشنج دخیل باشد. تشنج‌ های ناشی از تب کم تر از 15 دقیقه طول می ‌کشند که در این حالت “ساده” به حساب می ‌آیند و معمولا اثرات عصبی طولانی مدت ندارند. تشنج ‌هایی که بیش از 15 دقیقه طول می‌ کشند، “پیچیده” نامیده می ‌شوند و ممکن است تغییرات عصبی طولانی مدتی را در کودک به وجود بیاورند. (منبع)

مشکل خیلی از والدین! درمان خود ارضايي کودکان در طب سنتی (و 6 وظیفه والدین)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا