تربیت کودکان

۱۹ روش بالا بردن اعتماد بنفس کودک (کاملا موثر)

bestkid b

اگر می خواهید فرزندتان آینده ی بهتری داشته باشد، اعتماد بنفس او را از زمان کودکی بالا ببرید. کودکان درست از زمان تولد به سرعت در حال یادگیری مهارت های مختلف هستند. در کنار این توانایی های جدید، کودک اعتماد به نفس استفاده از آنها را نیز کسب می کند. همزمان با بزرگ شدن کودکان، داشتن اعتماد بنفس به اندازه ی کسب مهارت ها اهمیت پیدا می کند.

 

ویدئوی معرفی تکنیک های افزایش اعتماد به نفس کودکان

در این مطلب ۱۹ راه پرورش اعتماد بنفس در کودکان آورده شده است که به آنها کمک می کند مهارت ها و استعدادهای خود را پرورش دهند و آینده ی بهتری برای خود بسازند. اما چرا تقویت اعتماد بنفس کودکان به این اندازه مهم است؟

چرا تربیت کودک با اعتماد به نفس مهم است؟

اعتماد به نفس یکی از بهترین هدیه هایی است که والدین می توانند به فرزند خود بدهند. کودکی که اعتماد به نفس ندارد، از انجام کارهای جدید یا چالش برانگیز خودداری می کند زیرا از شکست خوردن یا ناامید کردن دیگران وحشت دارد. این امر می تواند در بزرگسالی مانعی برای او باشد و از موفقیت او در حرفه و کسب و کار آینده جلوگیری کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱۹ راه برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

کودکان با اعتماد به نفس از انجام فعالیت های جدید نمی ترسند. آنها به سرعت دوست پیدا می کنند و می توانند از حقوق خود دفاع کنند. آنها قادرند مشکلات و مسائل خود را بیشتر و بهتر از کودکان بی اعتماد به نفس حل کنند. در اینجا ۲۰ راه برای تقویت اعتماد بنفس کودکان آورده شده است.

۱- دست از فرمان دادن بردارید و مربیگری را شروع کنید

مربیان به بچه ها کمک می کنند مهارت های خود را پرورش دهند و سطح اعتماد به نفس آنها را بالا می برند. وظیفه شما به عنوان والدین، حمایت از کودک برای رسیدن به رشد و شکوفایی است. فرزندتان را به انجام کارهایی تشویق کنید که به پیشرفت او کمک کند. انجام کارهای مثبت به او کمک می کند که انسان بهتر و با اعتماد به نفسی شود. یکی از این راه ها، مدیریت استرس و کنترل نیازها و خواسته های کودک است.

بنابراین بجای فرمان دادن به کودک، سعی کنید نقش یک مربی مهربان و دلسوز را برای او بازی کنید.

۲- به فرزندتان اجازه ی تصمیم گیری بدهید

وقتی کودک از سنین پایین فرصت تصمیم گیری داشته باشد، می تواند برای گرفتن تصمیمات شایسته اعتماد بنفس کافی پیدا کند. لازم است بدانید که کنترل کردن بیش از حد کودک ممکن است موجب کاهش اعتماد بنفس او شود. البته بهتر است حد و حدودی برای کودک مشخص کنید و تنها دو یا سه گزینه برای تصمیم گیری به فرزند خود بدهید. به عنوان مثال بجای اینکه از کودک بپرسید برای نهار چه غذایی می خواهد، از او بخواهید که بین پاستا، مرغ و پیتزا یک گزینه را انتخاب کند. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که در همه جا حد و حدودی وجود دارد که باید از آنها پیروی کند اما در این میان، انتخاب برخی چیزها بر عهده ی خود اوست.

۳- به فرزندتان بیاموزید که هیچ انسانی کامل نیست

فراموش نکنید که هیچ انسانی بدون عیب و نقص نیست. سرزنش مداوم کودک، اعتماد به نفس او را تضعیف می کند و مانع یادگیری چیزهای جدید می شود. به کودک فرصت اشتباه کردن بدهید و به او اجازه دهید درک کند که می تواند کارها را بهتر انجام دهد.

معرفی ۵ کلاس آموزشی که حتما کودکان خود را باید به آنها بفرستید!

۴- به کودک اجازه ی اشتباه کردن بدهید

به بچه ها کمک کنید که درک کنند همه اشتباه می کنند. نکته ی مهم این است که از اشتباهاتمان درس بگیریم و آنها را تکرار نکنیم. بچه های با اعتماد به نفس اجازه نمی دهند ترس از شکست وجود آنها را فرا بگیرد. این کودکان یاد می گیرند که چگونه موقعیت های سخت را مدیریت کنند و اشتباهات خود را بپذیرند و در پی جبران آنها باشند. به این ترتیب کودک تجربه کسب می کند و با اعتماد بنفس بیشتری به جلو حرکت می کند.

۵- به بچه ها انگیزه دهید تا چیزهای جدید را امتحان کنند

به جای اینکه تمام انرژی کودک صرف کارهایی شود که در آنها بهترین است، بهتر است به او کمک کنید تا با کاوش و جست و جو، چیزهای جدیدی را امتحان کند. موفقیت در مهارت های جدید باعث می شود بچه ها اطمینان داشته باشند که می توانند بر هر مشکلی غلبه کنند و به این ترتیب اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنند.

۶- چیزهایی که می دانید را به فرزندتان یاد دهید

برای داشتن یک فرزند خوب و با اعتماد بنفس، اصلاح را از خودتان شروع کنید. به فرزندتان چیزهای مختلف یاد دهید و برای او یک الگوی خوب باشید. به کودک نحوه ی اندیشیدن، صحبت کردن و عمل کردن را بیاموزید و فراموش نکنید که شما قهرمان فرزندتان هستید!

۷- پشتکار کودک را تقویت کنید

تسلیم نشدن پس از اولین شکست، یکی از مهارت های ضروری در زندگی است. اعتماد به نفس و عزت نفس به معنای پیروزی در همه چیز و همه جا نیست. اعتماد بنفس حقیقی به معنای انعطاف پذیری زیاد برای ادامه تلاش است. همچنین به این معناست که اگر پیروز نشدید، نباید ناراحت و آزرده نشوید.

بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان دختر و پسر +فیلم

۸- بدون توجه به برد و باخت، تلاش کودک را ستایش کنید

والدین باید توجه کنند که تحسین تلاش کودک، از کاری که انجام داده، مهمتر است. بنابراین برای تحسین کردن فرزندتان، فقط به دنبال برد او نباشید. به کودک یاد دهید که تلاش کردن ارزش بیشتری از نتیجه ی کار دارد. به فرزندتان بگویید “فقط ادامه بده و هرگز تسلیم نشو. به خودت افتخار کن که توانستی اینکار را به خوبی به اتمام برسانی”.

۹- اجازه دهید کودک گاهی اوقات شکست خوردن را تجربه کند

دیدن شکست کودک برای هیچ پدر و مادری آسان نیست. اما شکست خوردن به بچه ها یاد می دهد که تجربه کسب کنند و چیزهای جدیدی یاد بگیرند. کودکان ما در آینده راه دور و درازی در پیش دارند و طبیعی ست که در زندگی شکست هایی را تجربه کنند. بنابراین به فرزندتان از سنین کودکی یاد دهید که شکست خوردن چیز بدی نیست و می تواند او را قوی تر و برای آینده آماده تر کند. علاوه بر این کودک سخت کوشی را می آموزد و این در بزرگسالی، کمک شایانی به او می کند.

۱۰- از اشتیاق و علایق فرزندتان حمایت کنید

برخی از والدین سعی می کنند سرگرمی ها یا علایق خود را به بچه ها تحمیل کنند اما این کار بسیار غلطی است. حمایت از علایق فرزند، به او احساس تمامیت می دهد که برای ایجاد اعتماد به نفس ضروری است. بدون شک وقتی کودک شاهد رشد استعدادهای خود باشد، اعتماد بنفس و عزت نفس بیشتری پیدا خواهد کرد.

۱۱- از تلاش های فرزندتان تقدیر کنید

تجلیل از تلاش کودکان بسیار عالی است اما همانطور که در بالا هم اشاره شد، سعی کنید بدون توجه به نتیجه ی کار، عملکرد کودک را تحسین کنید. کسب مهارت های جدید به کار و تلاش زیادی نیاز دارد و نتایج آن بلافاصله قابل مشاهده نیست. به بچه ها بگویید که شما برای کاری که انجام می دهند، ارزش قائل هستید. این موضوع به فعالیت خاصی اشاره ندارد و تمام کارهای کودکان از بازی های ساده گرفته تا نواختن ساز، باید مورد تمجید والدین قرار گیرند.

۱۲- به عنوان یک خانواده با هم وقت بگذرانید

خانواده باید اولین و بهترین دوست کودک باشد. کودکانی که زمان زیادی را با خانواده خود می گذرانند، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به کودکان دیگر دارند.

فرزندان خود را برای شرکت در کارهای روزمره مانند کمک به پخت غذا و مرتب کردن خانه تشویق کنید. سعی کنید این فعالیت ها را برای کودکان سرگرم کننده و جذاب کنید.

تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر

۱۳- از اوقات خوش با هم بودن لذت ببرید

کنار هم نشستن دور یک میز و صرف یک وعده غذایی خانوادگی یکی دیگر از راه های آسان برای لذت بردن از اوقات مشترک در کنار خانواده است.

مطمئنا در دنیای پرمشغله ی امروزی، کنار هم جمع شدن اغلب کار دشواری است، اما ارزش آن را دارد که حداقل یک یا دو بار در هفته از کنار هم بودن لذت ببرید. تلویزیون، تلفن های همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید، ذهن خود را آزاد کنید و در کنار فرزندتان اوقات خوشی را سپری کنید.

۱۴- احساسات فرزندتان را زیر پا نگذارید

در زمان هایی که فرزندتان با ناامیدی دست و پنجه نرم می کند، احساسات او را درک کنید و به آنها احترام بگذارید. برای آرام کردن فرزندتان می توانید از جملات زیر استفاده کنید:

“متاسفم این خیلی سخت است …”

“شرایط را درک می کنم …”

“همه چیز طبق میل ما اتفاق نمی افتد …”

ناامیدی کودکان در برخی شرایط طبیعی است. کودک ممکن است تمام روز گریه کند و ناراحت باشد اما درک و دلداری شما به او کمک می کند تا با مسئله بهتر کنار بیاید. وقتی اعتماد خود را به کودک ابراز کنید، او سعی می کند خود را برای روز بعد آماده کند. به این ترتیب کودکان مقاومت و استقامت بیشتری در زندگی پیدا خواهند کرد.

۱۵- عشق بی قید و شرط خود را به فرزندتان نشان دهید

به فرزندتان نشان دهید که او را بدون هیچ قید و شرطی دوست دارید. اجازه ندهید که چیزهایی مانند گرفتن نمرات بد، بی انظباطی، بازنده شدن در یک مسابقه و… عشق و علاقه ی شما را نسبت به فرزندتان کمرنگ کند. کودک باید بداند که شما او را تحت هر شرایطی دوست دارید و هیچ چیز عشق شما را نسبت به او تحت تاثیر قرار نمی دهد. به او بگویید که دوست داشتن شما بخاطر خود اوست نه بخاطر کارهایی که انجام می دهد. این باعث احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودک می شود.

۱۶- به فرزندتان کمک کنید که تفاوت فضای مجازی و حقیقی را درک کنند

انسان ها پس از رسیدن به سن بزرگسالی متوجه می شوند که کمال بی معنی است و بچه ها هم باید هرچه زودتر این موضوع را درک کنند. به بچه ها کمک کنید تا بفهمند انسان ها در دنیای مجازی (چه در تلویزیون و چه در مجلات و چه در رسانه های اجتماعی) و دنیای حقیقی متفاوت هستند. به فرزندتان بیاموزید که حقیقت زندگی خود را با دروغ های فضای مجازی مقایسه نکند. کودکان و نوجوانان با گشت و گذار در فضای مجازی فکر می کنند که دیگران همیشه شاد، موفق و مرفه هستند، درحالیکه این یک خیال باطل و مخرب است. در عوض حقیقت زندگی دیگران را برای کودک مشخص کنید و به او بگویید که ظاهر بین نباشد و بداند که همه ی انسان ها در زندگی خود، با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند.

۱۷- کمالگرا نباشید و در مورد آینده ی فرزندتان خواب های زیادی نبینید

ما به عنوان یک والد دوست داریم فرزندمان به جایی برسد که خودمان نتوانستیم به آن برسیم. افکار و رویاهای خود را به فرزندتان تحمیل نکنید، بگذارید کاری که دوست دارد را انجام دهد و برای آینده ی او تصمیم نگیرید. تصمیم گیری های زندگی را بر عهده ی خود او بگذارید و این مهارت را از سنین کودکی در فرزندتان پرورش دهید.

کودک شیطان و شلوغ خود را چگونه تربیت کنیم؟ (۱۳ روش موثر)

۱۸- فرزندتان را پشتیبانی و حمایت کنید و خود تشویقی را به او بیاموزید

همه انسانها به حمایت نیاز دارند. حمایت و تشویق کودک نه تنها موجب ایجاد حس مثبت و انگیزه بیشتر می شود، بلکه یک ندای درونی ایجاد می کند و به او کمک می کند که تا آخر عمر در زندگی پیشرفت کند. به کودک خود یاد دهید که در شرایط سخت زندگی این جملات را تکرار کند: “تمرین عامل پیشرفت است!”، “اگر موفق نشدم، دوباره سعی میکنم!” و “من می توانم!”. این جملات برای کمک به ما در مدیریت ناامیدی طراحی شده اند.

هنگامی که پسرتان قطعه ای از پیانو را اشتباه میزند و مجبور است از نو شروع کند یا دخترتان در نواختن یک ساز به مشکل بر می خورد، برای تشویق و ایجاد انگیزه، به یک صدای درونی آرامش بخش نیاز دارند. به فرزندتان یاد دهید که با خودش درست صحبت کند و از سرزنش کردن خود بپرهیزد. چون در این صورت ناامید و سرخورده می شود و اعتماد بنفس خود را از دست می دهد.

۱۹- به فرزندتان مسئولیت هایی محول کنید

کودک باید یاد بگیرد که کارهای خود را انجام دهد و در انجام برخی کارهای خانه به شما کمک کند. این روش موجب ایحاد احساس ارزشمندی و علاقه ی بیشتر به کارها و کسب مهارت ها می شود. سعی کنید از سنین پایین این مسئولیت را به فرزندتان محول کنید و با گذشت زمان، کارهای بیشتری به او محول کنید. در قبال انجام برخی از کارها می توانید پاداشی به فرزندتان بدهید تا اشتیاق بیشتری پیدا کند. حس مسئولیت پذیری موجب ایجاد احساس معناداری و مفید بودن در کودک می شود.

کودک ممکن است در ابتدا شکایت کند، اما وقتی کارهای متناسب با سن خود را انجام دهد (از جمع آوری اسباب بازی ها گرفته تا کمک به چیدن میز نهار و…) احساس ارتباط و ارزش بیشتری می کند.

۲۰- از برچسب زدن به فرزندتان بپرهیزید

والدین و تمام اعضای خانواده باید به کودک احترام بگذارند و اجازه ندهند که هیچ چیز شخصیت او را متزلزل کند. سعی کنید از القاب ارزشمند برای توصیف فرزند خود استفاده کنید. برچسب هایی مثل ترسو، بی عرضه، احمق و… باعث تضعیف اعتماد بنفس و از بین رفتن عزت نفس کودک می شود. بجای آن سعی کنید از القابی استفاده کنید تا فرزندتان به خودباوری برسد و احساس ارزشمندی کند.

اهمیت تقویت اعتماد بنفس

وظیفه ما به عنوان پدر و مادر این است که انسان هایی مقتدر و با اعتماد بنفس پرورش دهیم و این کار باید از زمانی شروع شود که فرزندان ما بسیار کوچک هستند. همه ی بچه ها سرانجام بزرگ می شوند و باید بتوانند بصورت مستقل زندگی کنند. نحوه زندگی کودکان در آینده، تا حد زیادی به تربیت والدین بستگی دارد. به زندگی فرزندتان معنا دهید و او را برای داشتن یک آینده ی موفق، آماده کنید.

به کودک خود کمک کنید تا درگیر فعالیتهایی شود که به او احساس راحتی و اعتماد به نفس می دهد و به این ترتیب می تواند با یک چالش مهمتر مقابله کند. برای تقویت اعتماد بنفس کودکان محیط را آماده کنید، به فرزندتان بال و پر دهید و شاهد شکفتن و پیروزی او باشید.

نتیجه گیری

تربیت فرزندان با اعتماد به نفس، به منزله ی برداشتن یک گام بزرگ در زندگی است.

فراموش نکنید که شما بزرگترین الگوی فرزندتان هستید و رفتارها و نگرش های شما بر او تاثیر گذار است. بنابراین سعی کنید اعتماد بنفس خود را تقویت کنید و سپس آن را در فرزند خود پرورش دهید.

بجای اینکه انسان هایی نازپرورده و پرتوقع بار بیاورید، مسئولیت هایی به فرزندتان محول کنید و حس اقتدار و ارزشمندی را در او پرورش دهید.

۱۸ روش آموزش مسئولیت پذیری کودکان در دوران مدرسه+ فواید

فرزندتان را تشویق کنید که با دیگران با احترام رفتار کند، برای خود تصمیم بگیرد و بخاطر تلاش های زیاد از او قدردانی کنید.

با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب، فرزند با اعتماد بنفسی که همیشه آرزو داشتید، خواهید داشت!

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا