آموزش کودکان

درمان آفت دهان کودکان با ۱۰ داروی گیاهی کاملا موثر

bestkid b

آفت های دهان (Canker sores) زخم های سطحی و کوچکی در داخل دهان یا زیر زبان یا لب ها هستند که ضایعاتی در مخاط دهان، زبان و لثه ایجاد می کنند. دلایل بروز آفت دهان گوناگون است و نمی توان علت دقیق آن را مشخص کرد. خوشبختانه درمان آفت دهان در کودکان کار پیچیده و سختی نیست و با روش های مختلف قابل درمان است. بسیاری از والدین دنبال راههایی برای درمان این زخم ها هستند. اگر به دنبال روش های طبیعی و گیاهی برای حل این مشکل هستید، در این مطلب با ما همراه شوید.

آفت دهان

همانطور که در بالا هم اشاره شد، آفت دهان زخم های کوچک و دردناک داخل دهان هستند که به طور معمول در زیر گونه ها یا لب ها، در پایه لثه ها و روی یا زیر زبان ظاهر می شوند. این زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند و ممکن است مانع از خوردن و آشامیدن کودک شوند.

  • آفت دهان عموماً نیازی به درمان پزشکی ندارد و مانند تبخال مسری نیست. تبخال ها برخلاف آفت دهان در قسمت بیرونی دهان یا لب ها ظاهر می شوند و ویروسی هستند.
  • همیشه نمی توان منشأ آفت دهان در کودکان را تعیین کرد. با این حال بسیاری از آنها ممکن است به دلیل عفونت ویروسی ایجاد شوند. اما برخی دیگر ممکن است ناشی از واکنش به برخی غذاها یا به دلیل مشکلات گوارشی یا واکنشهای آلرژیک باشد.
  • استرس و کمبود ویتامین ها و مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12 یا اسید فولیک نیز می تواند علل احتمالی بروز این زخم ها باشد. همچنین برخی از مشکلات دهانی مانند مسواک زدن بسیار خشن، مراجعه به دندانپزشک یا حتی گاز گرفن لب می تواند باعث ایجاد این واکنش از سوی سیستم ایمنی بدن شود.
  • بدترین قسمت این است که اثرات برخی از آفت های دهان در کودکان می تواند طولانی مدت باشد، بنابراین بهتر است با ترفندهای درمان آنها آشنا شوید.
  • در بعضی موارد بهتر است راهی برای درمان آنها بیابید بجای اینکه منتظر بمانید تا خود به خود از بین بروند.

حتما بخوانید: آفت دهان کودک: علت، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم

علائم آفت دهان در کودکان چیست؟

علایم همه ی کودکان با هم مشابه نیست و هر کدام ممکن است نشانه های بخصوصی از خود بروز دهند. اما بطور کلی شایعترین علایم آفت دهان عبارتنداز:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • زخمهای کوچک با مرکز سفید و حاشیه قرمز رنگ در اطراف آن
  • اندازه کمتر از ۶ میلی متر
  • وجود زخم ها در لب های داخلی و زیر گونه ها
  • دردناک بودن زخم ها (درد بدون غذا خوردن)
  • ایجاد ۱ آفت دهان در یک زمان (گاهی اوقات ۲ الی ۳ عدد)
  • عدم وجود تب یا علائم دیگر

داروهای گیاهی برای درمان آفت دهان در کودکان

زخم های دهانی یک مسئله ی همیشگی نیستند و با برخی از داروهای گیاهی ساده می توان به راحتی آنها را از بین برد. در زیر برخی از داروهای گیاهی جهت درمان آفت های دهان در کودکان ذکر شده است.

توجه: قبل از مصرف هر یک از داروهای گیاهی زیر، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

۱- برگهای کاری

برگهای کاری به دو روش به بهبودی زخم ها کمک می کنند. اول اینکه سرشار از ویتامین هستند. بنابراین اگر علت ایجاد آفت دهان کمبود ویتامین است، با استفاده از برگ کاری قابل درمان است. دوم اینکه برگهای کاری دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند. بنابراین می تواند به عنوان یک درمان خانگی نیز عمل کنند. از برگهای کاری و دوغ مخلوطی درست کنید و از کودکتان بخواهید که آن را بنوشد یا از آن به عنوان دهانشویه استفاده کند.

۲- آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگر از داروهای خانگی و یک انتخاب عالی برای بهبود آفت دهان در کودکان است. برگ این گیاه باعث تسکین درد می شود و خاصیت ضد باکتریایی و درمانی آنها به سلامت لثه ها کمک می کند. می توانید ژل آلوئه ورا را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و یا با آب مخلوط کنید و ۳ بار در روز دهان کودک خود را با آن بشویید. اگر گزینه دوم را انتخاب کردید، حتما از آب سرد برای مخلوط کردن ژل استفاده کنید – این باعث تسکین درد می شود و بچه ها نیز از آن لذت می برند. با این حال از این گیاه درمانی، عمدتاً به روش اشتباه استفاده می شود بنابراین باید تنها برای بچه های بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

۳- ریحان

گیاه ریحان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی بسیاری است. از کودکتان بخواهید که برگ های ریحان را بجود. به این ترتیب آب آن موجب بهبودی زخم ها می شود. جویدن برگ ریحان از روشهای درمانی عالی برای بهبودی زخمهای دهان است. این برگها حاوی خواص دارویی هستند و می توانند زخم ها را درمان کنند. برگهای ریحان باید دو بار در روز با آب گرم جویده شوند تا نتایج سریعتری حاصل شود.

۴- زردچوبه

زردچوبه یک داروی شگفت آور با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است. عسل و زردچوبه را مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اینکار نه تنها درد را کاهش می دهد بلکه روند بهبودی را نیز سرعت می بخشد.

۵- شیرین بیان

این گیاه می تواند سوختگی ها را تسکین دهد و یک ترکیب درمانی عالی و ضد التهاب محسوب می شود. می توانید این گیاه را مستقیما روی آفت دهان فرزند خود قرار دهید.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

۶- چای سیاه

چای سیاه غنی از تانن است و خاصیت ضد درد دارد. یک چای کیسه ای را در آب داغ قرار دهید و اجازه دهید سرد شود. سپس آن را بصورت مرطوب برای چند دقیقه روی آفت دهان فرزندتان بگذارید.

۸- تخم گشنیز

آب دم کرده ی تخم گشنیز را می توانید غرغره کنید یا به راحتی بنوشید. این روش می تواند برای کودکان بزرگتر از ۶ ماه به عنوان یک درمان خانگی مؤثر آفت دهان محسوب شود. آنچه شما باید انجام دهید این است: یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک فنجان آب بجوشانید. صاف کنید و اجازه دهید خنک شود و از آن برای غرغره کردن یا ۳-۴ بار نوشیدن در روز استفاده کنید.

۹- بذر خشخاش

دانه های خشخاش نیز اثر خنک کنندگی روی بدن دارند. دانه های خشخاش خرد شده را با شکر مخلوط کرده و آن را به کودک خود بدهید تا روند بهبودی زخم ها تسریع پیدا کند.

۱۰- سرکه سیب

مقداری سرکه ی سیب را روی آفت دهان بمالید. اینکار می تواند به بهبودی زخم کمک کند.

حتما بخوانید: درمان آفت دهان کودکان در طب سنتی (بهترین روش)

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

آفت دهان در کودکان می توانند به عنوان علامت یک عفونت ویروسی ظاهر شود. به همین دلیل کودک شما علائم هشدار دهنده دیگری مانند تب یا تورم غدد را دارد، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این ناراحتی طولانی تر یا شدید نشود و بعبارت دیگر بر زندگی روزمره کودک تأثیر نگذارد. اگر کودک احساس ضعف کرد یا درد بسیار شدید پیدا کرد، باید او را نزد پزشک ببرید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا