تربیت کودکان

شب ادراری کودک سه ساله: علت و 6 روش درمان

bestkid b

حتی اگر در طول روز هم کودک تان را آموزش بدهید، تعجب نکنید اگر در شب ورق برگردد و او جایش را خیس کند! این طبیعی است. حتی بعد از آموزش توالت رفتن به کودکان هم ممکن است هر از گاهی با شب ادراری آن ها رو به رو شوید. متوقف شدن این مشکل ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

خیس کردن رختخواب به خصوص تا سن 7 سالگی بسیار رایج است. مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید ؛ این است که خیس کردن رختخواب غیر ارادی است و کودک شما نمی تواند آن را کنترل کند. درست مثل زمان در آمدن اولین دندان کودک ، ادرار نکردن شبانه او هم مسئله ای مربوط به رشد فیزیکی است و نباید تا رسیدن وقتش عجله کرد.

12 ترفند برای تربیت کودک مودب و حرف گوش کن

فعلا از کودک تان بخواهید که شلوار آموزشی یا لباس زیر قابل شستشو یا یک بار مصرف که مخصوص کودکانی که تخت شان را خیس می کنند طراحی شده را بپوشند و همیشه با ملحفه خشک و لباس خواب تمیز برای مقابله با حوادث شبانه آماده باشید . خونسرد باشید و هنگامی که اتفاق می افتد کاری نکنید که کودک پریشان شود. اگر ناراحت شد، به او اطمینان دهید که تقصیر او نیست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

شب ادراری تقریبا همیشه خود به خود از بین می رود . فقط زمان می برد.

چه طور شب ادراری را متوقف کنیم؟

برای مبارزه با شب ادراری ، پزشکان توصیه می کنند:

  • نوشیدن را شیفت بندی کنید. مصرف مایعات را در روز بیشتر و در اواخر روز کم کنید. بعد از شام هم که مصرف مایعات را کلا قطع کنید.
  • برای دستشویی رفتن کودک برنامه ریزی کنید . زمان دستشویی بردن کودک تان را طبق برنامه منظم (هر دو تا سه ساعت یک بار) و درست قبل از خواب تنظیم کنید.
  • مشوق و همراه کودک تان باشید. با پاداش دادن مداوم به کودک برای کار های مثبت و پیشرفتی که می کند ، حس خوبی در او به وجود بیاورید.
  • مصرف محرک های مثانه را قطع کنید. با حذف مواد کافئین دار (مثل شیر شکلات و کاکائو) شروع کنید. و اگر این کار موثر نبود ، آب مرکبات، طعم دهنده های مصنوعی، رنگ ها (به خصوص قرمز) و شیرین کننده ها را قطع کنید. بسیاری از والدین نمی دانند که همه این ها می تواند مثانه فرزندشان را تحریک کند.
  • از تشنگی کشیدن بیش از حد کودک پیشگیری کنید . اگر مدرسه فرزندتان اجازه می دهد، به او یک بطری آب بدهید تا بتواند در تمام روز مرتب از آن بنوشد. این کار از تشنگی مفرط بعد از مدرسه جلوگیری می کند.
  • یبوست ممکن است یکی از عوامل باشد. از آن جایی که راست روده شما درست در پشت مثانه قرار دارد، مشکلات ناشی از یبوست می تواند باعث ایجاد مشکل در مثانه به خصوص در شب شود. این موضوع بر روی یک سوم کودکانی که رختخواب شان را خیس می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.
  • کودکان را برای ادرار کردن بیدار نکنید. بیدار کردن تصادفی کودک در شب و درخواست از او برای ادرار کردن راه حل نیست . این کار فقط باعث بی خوابی و ناامیدی بیشتر شما و فرزندتان می شود.
  • کودکان را زودتر بخوابانید. علت عمیق خوابیدن بچه ها نداشتن خواب کافی است، پس آن ها را زودتر به رختخواب بفرستید.
  • زمان استفاده از گوشی و کلا تمام وسایل دیجیتال را به خصوص قبل از خواب کاهش دهید. ایجاد عادت های سلامت محور به آرام کردن ذهن کودک و بهتر خوابیدنش کمک می کند.
  • هیچ وقت به تنبیه متوسل نشوید. عصبانی شدن از دست فرزندتان، به متوقف شدن شب ادراری کمکی نمی کند . این دوره باید طی شود و نیازی به درگیری نیست.

12 روش ساده برای تقویت حداکثری سیستم ایمنی بدن کودک

آیا برای شب ادراری دارویی وجود دارد؟

دکتر ری می‌گوید : “با این که دارو هایی (از جمله آن هایی که حاوی نوعی هورمون مصنوعی هستند) وجود دارند که می‌توانند شب ادراری را برطرف کنند، اما من آن ها را تجویز نمی‌کنم، مگر این که قبلا توسط پزشک دیگری به کودک داده شده باشد.”

او می گوید: “این دارو ها عوارض جانبی دارند. به علاوه، این یک راه حل و درمان موقتی است، در صورتی که آنچه ما می خواهیم یک راه حل کلی و همیشگی است .”

آیا کودک من عمدا شب ادراری می کند؟

خانواده ها اغلب تصور می کنند که شاید کودک عمدا شب ادراری می کند. دکتر کوون اغلب به والدین می گوید که این مشکل نه تقصیر کودک و نه والدین شان است. او می‌گوید: “من به آن ها می‌گویم که زیاد استرس نداشته باشند، زیرا این مشکل اغلب خود به خود حل می‌ شود .”

دکتر ری اضافه می کند که لازم است با فرزندتان صحبت کنید تا ببینید آیا انگیزه ای برای تغییر وجود دارد یا خیر. اگر آن ها برای تغییر انگیزه دارند، استفاده از زنگ هشدار شب ادراری می تواند راه حل موثری باشد.

راجع به عفونت ادراری در کودکان بیشتر بخوانید

شما می توانید زنگ هشدار را به لباس زیر کودک تان ببندید یا آن را روی پد روی تخت قرار دهید. وقتی دستگاه هر گونه رطوبتی را تشخیص بدهد، زنگ هشدار فعال می شود. اما اگر فرزند شما خودش انگیزه نداشته باشد، زنگ هشدار ممکن است هیچ فایده ای نداشته باشد و فقط باعث نا امیدی بیشتر خانواده شود.

دکتر ری می گوید: “اگر آن ها هم چنان در اواخر شب مخفیانه نوشیدنی می نوشند و یا آنچه را که نباید می خورند، هزینه کردن برای یک زنگ هشدار شب ادراری گران قیمت منطقی نیست. بنابراین، من موقع ویزیت مستقیما از خود کودک می ‌پرسم که آیا شب ادراری او را آزار می ‌دهد یا خیر. به این ترتیب می فهمم آیا این نا امیدی والدین است که آن ها را به مطب من کشانده یا خودِ کودک باعث شده است.”

وقتی فرزند شما بزرگ تر می شود و رفتن به دورهمی های شبانه و مسافرت شروع می شود ، شب ادراری می تواند بر اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی او تأثیر بگذارد. این چیز ها به احتمال زیاد به فرزند شما انگیزه می دهد تا مشکل را حل کند تا از به وجود آمدن احساس خجالت جلوگیری کند.

آیا شب ادراری جدی است؟

گاهی اوقات، شب ادراری نشانه چیز مهم تری است، مثل:

  • آپنه خواب. اگر کودک شما زیاد خر و پف می کند یا علائم آپنه یا وقفه تنفسی در خواب را از خودش بروز می دهد ، باید بررسی های بیشتری توسط متخصص اطفال روی کودک شما انجام شود. این دو می توانند به هم ربط داشته باشند.
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) . در آزمایش ادرار این عفونت‌ ها تشخیص داده می شوند. معمولا در صورت وجود مشکل شب ادراری این آزمایش توسط پزشک تجویز می شود.
  • دیابت شیرین یا مرض قند. نمونه ادرار همچنین می تواند نشان دهنده دیابت در کودکان باشد.

شب ادراری ممکن است نشانه ای از اختلال خواب هم باشد، در این صورت می توان روی خواب کودک بررسی انجام داد.

6 دلیل ادرار زیاد در کودکان و روش مدیریت و درمان

اگر همچنان نگرانی های دیگری در مورد شب ادراری فرزندتان دارید ، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا