آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

نکات انتخاب اسباب بازی کودکان: برای هر سن چه اسباب بازی بخریم؟

bestkid b

کودکان با گذشت زمان رشد می کنند و توانایی های مختلف آنها در سنین متفاوت ظاهر می شوند. اسباب بازی ها یک روش فوق العاده و بسیار مهم برای کمک به رشد فکری، جسمی، اجتماعی و عاطفی کودک هستند.

اهمیت اسباب بازی

انتخاب اسباب بازی مناسب سن و جنس کودکان بسیار مهم است. اسباب بازی هایی که خیلی ساده هستند ممکن است کودک را خسته کنند و اسباب بازی هایی که خیلی پیشرفته هستند هم ممکن است باعث ناامیدی او شوند.

انتخاب اسباب بازی هایی که با مرحله رشد کودک مطابقت داشته باشد، علاوه بر سرگرم کردن کودک، به او در یادگیری، کشف و توسعه ی مهارت های مهم نیز کمک می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

 آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودکان

پیدا کردن اسباب بازی های مناسب سن کودک، از لحاظ ایمنی هم اهمیت دارد و به کودک کمک می کند تا خلاقیت و تخیلات خود را گسترش دهد.

بازی کردن یک بخش مهم از زندگی کودکان است و همانطور که از قدیم گفته اند، بازی شغل کودک است. این بدین دلیل است که بچه ها از بازی کردن، بیش از هر فعالیت دیگری لذت می برند. بازی با اسباب بازی های مناسب، به اندازه ی غذا خوردن یا خواب کافی برای رشد کودک مهم است. وقتی کودک هر روز با اسباب بازی های سرگرم کننده و رنگارنگ بازی کند و زمان کافی برای خیال پردازی داشته باشد، طبیعتاً رشد می کند.

بنابراین همانطور که می بینید، انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان بسیار مهم است. اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، در این مطلب همه چیز در مورد اسباب بازی ها، از فواید آنها گرفته تا روش انتخاب اسباب بازی های مناسب و بیخطر را یاد می گیرید، پس با ما همراه باشید.

۳ مزیت اسباب بازی های آموزشی

۱- بازی با اسباب بازی ها، قوه ی تخیل کودک را آزاد و تقویت می کند

یادگیری برای کودکان امری طبیعی است. کودکان از هر تجربه ای برای یادگیری استفاده می کنند و این در مورد زمان بازی کردن هم صادق است. اسباب بازی های سرگرم کننده و رنگارنگ می توانند تخیل و حواس کودک را به حدی درگیر کنند که با استفاده از اشیا معمولی امکانپذیر نیست. در حقیقت اسباب بازی های رنگارنگ تخیل کودک را تحریک می کنند و او را به یک دنیای خیالی و شگفت انگیز می برند که می توانند با دوستانشان به اشتراک بگذارند. برای مثال کودک از طریق قوه ی تخیل قدرتمند خود می تواند بلوک های رنگی را به شکل یک قلعه ی منحصر بفرد ببیند و به این ترتیب قوه ی تخیل خود را آزاد و تقویت کند.

۲- بازی موجب تقویت مهارت های اجتماعی کودک می شود

بازی با اسباب بازی های سرگرم کننده و رنگارنگ علاوه بر تحریک تخیلات، به تقویت مهارت هایی که برای رشد کودک مهم هستند هم کمک می کند. مهارت های اجتماعی کودک ابتدا براساس توانایی او در بازی کردن با کودکان دیگر شکل می گیرد. کودکان با انجام بازی های تخیلی با دیگران، می توانند در مدرسه و در زندگی آینده، موفقیت های اجتماعی زیادی کسب کنند. کودکان در زمان بازی کردن با اسباب بازی ها و پازل ها، در مورد پیروی از قوانین و همکاری با دیگران که قسمت مهمی از رشد اجتماعی در آینده است، چیزهای مهمی یاد می گیرند.

۳- بازی موجب تقویت هماهنگی دست و چشم و مهارت های حرکتی ظریف کودک می شود

کودکان شگفت انگیز هستند. چون در زمانی که در حال یادگیری تعاملات اجتماعی با همسالان و تصور دنیاهای شگفت انگیز خیالی هستند، مهارت های فیزیکی بسیاری هم می آموزند که به پیشرفت آنها در سال های تحصیلی کمک می کند. کودکان در سنین ۵ تا ۸ سالگی، تقریباً هر روز مهارت های جدیدی کسب می کنند. والدین و مراقبان می توانند با فراهم کردن اسباب بازی های مناسب برای کودکان، تجربیات آموزشی ارزشمندی فراهم کنند و به آنها یاد دهند که هماهنگی چشم و دست و سایر مهارت های حرکتی ظریف را بیاموزند و در خود تقویت کنند.

جعبه اسباب بازی برای کودکان، مانند صندوقچه گنجی پر از تجربیات خلاقانه و تخیلات زیبا است. کودکانی که غرق بازی های خیالی و تخیلی می شوند، به طور کلی به بزرگسالانی سالم و شاد تبدیل می گردند. به همین دلیل است که یافتن اسباب بازی های رنگارنگ و سرگرم کننده برای لذت بردن کودکان بسیار مهم است.

 چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

حال که با مزایای اسباب بازی برای کودکان آشنا شدید، بهتر است بدانید که دقیقاً چه نوع اسباب بازی هایی مناسب سن کودک هستند؟ چگونه اسباب بازی مناسب را برای فرزند خود انتخاب کنیم؟ و اسباب بازی های مناسب برای رده های سنی مختلف کدامند؟

اینها سوالات مهمی هستند که پاسخ آنها را با خواندن ادامه ی مطلب دریافت می کنید.

منظور از اسباب بازی مناسب سن کودک چیست؟

منظور از اسباب بازی های مناسب سن، اسباب بازی هایی هستند که با مرحله رشد کودک در هر سنی مطابقت دارند. متخصصان رشد کودک اسباب بازی های متناسب با سن را بر اساس میانگین سن، رشد جسمی، فکری، اجتماعی و عاطفی کودک تعیین می کنند.

تولیدکنندگان هنگام طراحی اسباب بازی ها، این توصیه ها را در نظر می گیرند و اعلام می کنند که هر اسباب بازی مناسب چه سنی است. به خاطر داشته باشید که انتخاب رده ی سنی مناسب، بر اساس میانگین ها است.

ممکن است یک کودک در یک سن مشخص نسبت به کودکان دیگر از لحاظ فیزیکی رشد بیشتری داشته باشد. یا ممکن است یک کودک نسبت به کودک هم سن خود، رشد اجتماعی بیشتری داشته باشد. بنابراین سرعت رشد کودکان متفاوت است و محدوده سنی پیشنهادی برای هر اسباب بازی، برای برخی از بچه ها (و نه همه ی آنها) در آن محدوده سنی اعمال می شود.

این توصیه ها درواقع به والدین و آشنایان کودک کمک می کنند تا برای خرید اسباب بازی ها، انتخاب بهتری داشته باشند.

چرا اسباب بازی باید متناسب سن کودک باشد؟

انتخاب اسباب بازی مناسب سن کودک از جهات مختلفی مهم است که در زیر به آنها اشاره شده است.

۱- انتخاب اسباب بازی های مناسب سن، به شما کمک می کند تا از ایمنی آنها اطمینان حاصل کنید: متخصصان هنگام طراحی اسباب بازی ها، سعی می کنند بفهمند که آیا یک اسباب بازی خاص برای کودکان در یک محدوده ی سنی مشخص ایمن است یا خیر.

تولیدکنندگان هنگام تعیین محدوده سنی توصیه شده، سعی می کنند این دستورالعمل ها را در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، اسباب بازی های کوچک (یا دارای قطعات کوچک) برای کودکان کوچکی که همه چیز را در دهان خود قرار می دهند، مناسب نیستند چون خطر خفگی بهمراه دارند.

البته محدوده سنی توصیه شده تنها جنبه ی پیشنهادی دارد و بنابراین این شما هستید که باید انتخاب صحیحی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی هایی که انتخاب می کنید ایمن، خوش ساخت و حاوی مواد غیر سمی باشند.

توضیحات سازنده می تواند به داشتن انتخاب بهتر کمک کند و شما می توانید با خواندن نظرات افرادی که قبلاً اسباب بازی مورد نظرتان را خریداری کرده اند، انتخاب بهتری داشته باشید.

۲- اسباب بازی های مناسب سن کودکان، به رشد و تکامل آنها کمک می کنند: بچه ها با گذشت زمان، به رشد و تکامل می رسند. با انتخاب اسباب بازی های مناسب سن کودکان، می توانید به رشد و تکامل آنها کمک کنید.

به عنوان مثال برای کودکانی که با کمک مبلمان یا چیزهای دیگر سعی می کنند بایستند، اسباب بازی هایی که موجب تقویت عضلات پا می شوند ایده آل هستند.

اسباب بازی هایی که به تقویت مهارت های حرکتی کمک می کنند، در نهایت به راه رفتن مستقل کودک کمک می کنند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

اسباب بازی هایی که به کودکان به شناخت رنگ ها و اعداد، اشکال و آموزش تضادها (مثل بزرگ و کوچک) کمک می کنند، برای رشد فکری کودکان پیش از رفتن به مدرسه مناسب هستند.

۳- اسباب بازی های مناسب سن، علاقه و توجه کودک را به خود جلب می کنند: بچه ها در زمان های مختلف، علایق متفاوتی پیدا می کنند. اسباب بازی های مناسب سن به طور معمول آنچه را که یک کودک ​​در هر سن و در هر مرحله رشد به آن علاقه دارد، مورد استفاده قرار می دهند.

خب همانطور که ملاحظه کردید، انتخاب اسباب بازی مناسب سن کودک بسیار مهم است. اما سوال اینجاست که چگونه می توان انتخاب درست و مناسبی داشت؟

چگونه اسباب بازی های مناسب سن را برای فرزندم انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب اسباب بازی های مناسب سن کودک، حتما از محدوده سنی توصیه شده به عنوان راهنما استفاده کنید. با این حال این ملاک به تنهایی کافی نیست.

به عنوان مثال یک اسباب بازی که دارای محدوده سنی توصیه شده ۳ تا ۵ سال است، ممکن است برای یک کودک ۳ ساله مناسب تر از یک کودک ۵ ساله باشد.

شما به عنوان یک والد، فرزند خود را بهتر می شناسید و هنگام انتخاب اسباب بازی، باید توصیه های مربوط به سن را با سطح درک و فهم فرزندتان مطابقت دهید.

معرفی بهترین اسباب بازی ها برای گروه های سنی مختلف

اگر هنوز هم در انتخاب اسباب بازی مناسب برای فرزندتان سردرگم هستید، از اسباب بازی های پیشنهاد شده در این بخش استفاده کنید.

در این قسمت بهترین اسباب بازی ها برای هر گروه سنی به تفکیک آورده شده است و شما می توانید با خیال راحت و با مد نظر قرار دادن علایق فرزندتان، یکی از آنها را انتخاب کنید.

از زمان تولد تا ۶ ماهگی

کودکان در ۲ ماه اول زندگی، واقعاً نیازی به اسباب بازی ندارند. تنها علاقه ی کودکان در این سن، خوابیدن و شناخت والدین است.

در مراحل اولیه ی رشد، در آغوش گرفتن کودک، صحبت کردن و نوازش کردن، برای راحتی و آرامش او کافی ست.

اما در حدود ۲ یا ۳ ماهگی، کودک شروع به انجام کارهایی مانند باز و بسته کردن دست ها و ضربه زدن یا گرفتن اجسام سبک می کند.

آنها همچنین برای کشف دنیای اطراف شان از ۵ حس خود استفاده می کنند و به این ترتیب هوشیارتر می شوند.

بهترین اسباب بازی هایی که برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه می شوند عبارتنداز:

  • جغجغه
  • عروسک های صدا دار
  • موبایل های اسباب بازی
  • عروسک ها و حیوانات نرم و پارچه ای
  • کتاب های پارچه ای با رنگ ها و شکل های خیره کننده
  • دندان گیر کودک
  • اسباب بازی های حمام
  • هر نوع اسباب بازی که موسیقی آرام و ملایمی پخش کند

انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

۶ تا ۱۲ ماه

کودک بین سنین ۶ تا ۸ ماهگی احتمالاً قادر به نشستن و غلت زدن است و در حال کسب مهارت های مختلف است.

کودکان در این سن رابطه ی علت و معلولی را کشف می کنند و دوست دارند همه چیز را پرت کنند. همچنین ممکن است شروع به خزیدن (سینه خیز رفتن) کنند.

در ۱۲ ماهگی ممکن است کودک خود را به سمت بالا بکشد و با گرفتن مبلمان و اشیاء دیگر، سعی کند تعادل خود را حفظ نماید. برخی کودکان در این سن ممکن است اولین قدم های خود را برداشته باشند.

انواع اسباب بازی های مناسب این سن عبارتند از:

  • برج حلقه های رنگی
  • سبد اشکال هندسی (یا لگوی اشکال هندسی که با طرح های مختلفی مانند سبد یا لاک پشت اشکال هندسی و ماشین هوش هپی پاپی موجود است)
  • اسباب بازی های کشیدنی
  • بلوک های نرم اسباب بازی
  • اسباب بازی های هل دادنی
  • روروک و واکر بچه
  • دندان گیر
  • اسباب بازی های حمام
  • اسباب بازی های موزیکال یا اسباب بازی های صدا دار
  • حیوانات پولیشی
  • عروسک های نرم

۱ تا ۳ سال

کودک بین سنین ۱ تا ۳ سالگی به سرعت رشد و تغییر می کند. همچنین دامنه ی واژگان او به حدی افزایش میابد که با جملات کوتاه و ساده صحبت می کند.

در این سن کودکان به راحتی راه می روند و می دوند. همچنین از اسباب بازی ها برای گسترش تخیلات و قوی خیال خود استفاده می کنند.

بهترین اسباب بازی هایی که برای کودکان ۱ تا ۳ سال توصیه می شود عبارتنداز:

  • کتاب های آسان خوان برای کودکان
  • عروسک های پولیشی و بافتنی و نرم
  • بلوک های خانه سازی
  • پازل های ساده (۴ تا ۱۲ قطعه ای)
  • رنگ انگشتی و مداد رنگی
  • توپ در اندازه های مختلف
  • اسباب بازی های سوار شدنی (مثل ماشین بازی سواری، سه چرخه و…)
  • بلز
  • اسباب بازی هایی که به شناخت رنگ ها، اعداد، اندازه ها و شکل های مختلف به کودک کمک می کنند
  • ماشین، کامیون، قایق و هواپیما

۴ تا ۵ سال (کودکان پیش دبستانی)

وقتی کودکان به سن ۴ یا ۵ سالگی می رسد، باید مهارت های پیش از مدرسه را بیاموزند. اسباب بازی هایی که الفبا، شمارش ساده و ریاضیات ابتدایی و چیزهایی در مورد طبیعت را به کودکان می آموزند در این سن مناسب هستند.

اما بچه های ۴ تا ۵ سال هنوز هم به بازی و سرگرمی نیاز دارند. بهترین اسباب بازی های مناسب این سن عبارتنداز:

  • بلوک های ساختمانی (بهتر است از بلوک هایی مانند بلوک های چوبی که نیازی به ارتباط آنها نیست استفاده کنید)
  • اسباب بازی هایی که براساس رنگ، شکل و تعداد مرتب می شوند
  • لباس های خاص برای نمایش های کودکانه
  • ست اسباب بازی آشپزخانه و آشپزی
  • عروسک های مختلف
  • لوازم آب بازی و شن بازی
  • پازل ها (بین ۲۰ تا ۲۵ قطعه)
  • خمیر بازی
  • کاغذ، چسب، قیچی، مداد رنگی، ماژیک های رنگی و آبرنگ
  • اسباب بازی های موزیکال و آلات موسیقی ساده
  • اسباب بازی های سواری مانند دوچرخه
  • ماشین اسباب بازی، قطار، هواپیما، قایق

۹ تا از بهترین حیوان های خانگی برای کودکان (سالم بی خطر)

۶ تا ۹ سال (کودکان دبستانی)

زمانی که کودک مدرسه ابتدایی را شروع می کند، باید برای تحصیل آماده شود و علایق او بسیار متفاوت از کودکان نوپا خواهد بود.

کودکان ۶ تا ۹ ساله نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاوی زیادی دارند و هم به بازی های فعال و هم به فعالیت های آرام، علاقه دارند.

در اینجا چند نمونه اسباب بازی آورده شده است که برای کودکان ۶ تا ۹ سال مناسب است:

  • بازی های ساختنی مانند بلوک های خانه سازی
  • کیت های جادویی
  • طناب
  • دوچرخه و کلاه ایمنی
  • کیت های آموزشی
  • وسایل هنری و صنایع دستی
  • وسایل ورزشی
  • پازل (۱۰۰ -۱۲۰ قطعه ای)
  • اسباب بازی موزیکال و آلات موسیقی
  • عروسک های قابل حمل بهمراه لوازم جانبی

بسیاری از کودکان در این سن به ورزش علاقه مند می شوند و در این زمان به تیم های فوتبال، بسکتبال، بیس بال و غیره می پیوندند. بنابراین بهتر است پس از انتخاب ورزش مورد علاقه کودک، لوازم مورد نیاز آن را تهیه نمایید.

۱۰ تا ۱۲ سال (نوجوانان)

کودکان در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی از فعالیت های مختلف بیش از هر زمان دیگری لذت می برند. برخی در کلاس های موسیقی، کلاس های هنری و ورزشی شرکت می کنند و برخی دیگر هنوز فعالیت های دیگری را ترجیح می دهند.

اسباب بازی های عالی برای نوجوانان در این سن عبارتند از:

  • پازل و معما
  • بازی های تخته ای پیشرفته
  • کیت های رباتیک
  • کیت های علمی
  • کیت های ساختمانی
  • تلسکوپ و میکروسکوپ
  • کیت های هنر و صنایع دستی
  • دوچرخه با کلاه ایمنی، اسکیت بورد و اسنوبرد
  • آلات موسیقی واقعی
  • تجهیزات و اسباب بازی های فضای باز
  • تجهیزات ورزشی

دانستن اینکه کودک در چه مرحله ای از رشد قرار دارد، می تواند انتخاب اسباب بازی مناسب سن را بسیار آسان کند.

اسباب بازی های پیشنهاد شده فقط نمونه هایی از اسباب بازی های مناسبی بودند که می توانید براساس رشد، علاقه و شخصیت فرزندتان انتخاب کنید. شما می توانید از اسباب بازی های دیگری که در این لیست ذکر نشده است هم استفاده کنید.

علاوه بر انتخاب اسباب بازی مناسب سن، ایمنی اسباب بازی ها هم از موارد مهمی ست که باید در نظر بگیرید. در این این قسمت ۱۰ نکته برای انتخاب اسباب بازی های بیخطر آورده شده است که باید قبل از خرید مد نظر قرار دهید.

۱۰ نکته در مورد ایمنی اسباب بازی ها

۱- برچسب ها را بخوانید: برچسب ها یا دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی اسباب بازی باید موارد زیر را به اطلاع خریدار برسانند:

  • محدوده ی سنی مناسب
  • نکات ایمنی و روش صحیح سوار کردن قطعات
  • هشدارها و طرز استفاده ی مناسب

جمله ی “برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست” یک هشدار ایمنی است و مربوط به سطح مهارت ها یا هوش کودکان نیست. به عنوان مثال اسباب بازی های کوچک و دارای قطعات جدا شونده به هیچ عنوان مناسب کودکان زیر سه سال نیستند چون این اسباب بازی ها می توانند خطر خفگی بهمراه داشته باشند.

۲- خطر خفگی را مد نظر قرار دهید: بزرگترین خطر مربوط به اسباب بازی ها در سنین کم، خفگی است. اسباب بازی های کوچکی که می توانند در دهان کودک قرار بگیرند و بلعیده شوند، بسیار خطرناک هستند و نباید در دسترس کودکان زیر ۳ سال قرار گیرند.

هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان نوپا و نوزادان، از انتخاب موارد زیر خودداری کنید:

  • اسباب بازی های بسیار کوچکی که می توانند در دهان کودک جای بگیرند
  • اسباب بازی های دارای اجزای کوچک مانند مهره ها و دکمه ها که در صورت کشیده شدن، فشردن، زمین خوردن یا خراب شدن، به راحتی از اسباب بازی جدا می شوند

اسباب بازی های کودک را به دقت بررسی کنید و ببینید که آیا در صورت زمین خوردن یا کشیده شدن آن، احتمال جدا شدن قطعات وجود دارد یا خیر. آیا به نظر می رسد که قطعه های اسباب بازی به راحتی از هم جدا می شوند؟ آیا مونتاژ اسباب بازی ضعیف است و احتمال ترک خوردن یا جدا شدن اجزا وجود دارد؟ اگر این احتمالات وجود دارد پس اسباب بازی های دیگری را انتخاب کنید.

دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

۳- اسباب بازی های بادوام و قابل شستشو را انتخاب کنید: نوزادان و کودکان نوپا مهارت خاصی در کثیف کردن اسباب بازی ها دارند! علاوه بر این دایما اسباب بازی ها را در دهان خود قرار می دهند و آنها را می جوند.

اسباب بازی هایی که محکم و سفت هستند و به راحتی تمیز می شوند، ماندگاری بیشتری دارند و برای کودک ایمن تر هستند.

۴- از خرید اسباب بازی هایی که سطوح و لبه های تیزی دارند اجتناب کنید: اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی مورد نظرتان، مشکلات زیر را نداشته باشد:

  • لبه ها و سطوح تیز
  • نقاط تیز
  • سطوح زبر و خشن
  • قطعات کوچکی که می توانند گاز گرفته و کنده شوند

اگر لبه یا قسمت تیز برای عملکرد اسباب بازی ضروری است (مثلا برای چرخ خیاطی یا قیچی اسباب بازی) حتماً به کودک خود نشان دهید که چگونه از آن با خیال راحت استفاده کند و همیشه بر کار او نظارت داشته باشید.

همچنین توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گیر کردن انگشتان کودک، هیچ جای خالی و سوراخی در اسباب بازی ها وجود نداشته باشد.

۵- از خرید اسباب بازی های حاوی آهن ربا اجتناب کنید: بلعیدن آهن ربا های کوچک و قدرتمند بسیار خطرناک است. آهن رباها می توانند از طریق دیواره های روده به هم قفل شوند و باعث سوراخ شدن، انسداد، عفونت و حتی مرگ شوند.

اخیراً یک استاندارد اجباری جدید برای اسباب بازی های حاوی آهن ربا تصویب شده است و از ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ به اجرا در می آید. طبق این استاندارد، تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که آهنرباهای خطرناک هنگام بازی از اسباب بازی جدا نمی شوند. همچنین عرضه اسباب بازی ها با آهن ربا های شل، کوچک و پرقدرت برای کودکان هشت ساله و بیشتر با محدودیت همراه است و این اسباب بازی ها باید حاوی برچسب های هشدار دهنده مناسب باشند.

۶- از غیر قابل دسترس بودن باتری ها، اطمینان حاصل کنید: اغلب از باتری ها برای تولید جلوه های صوتی و نوری در اسباب بازی ها استفاده می شود. این باتری ها در بسیاری از اسباب بازی ها از جمله ماشین های اسباب بازی، یویوهای لامپ دار، اسباب بازی های آواز خوان و… بکار می روند.

اطمینان حاصل کنید که باتری ها برای کودکان کوچک قابل دسترسی نباشند. محفظه های باتری باید با پیچ محکم شده باشند و یا غیرقابل دسترسی باشند. باتری ها و آهن رباهای دکمه ای در صورت بلعیده شدن، می توانند کشنده باشند.

کودک شیطان و شلوغ خود را چگونه تربیت کنیم؟ (۱۳ روش موثر)

بلعیده باتری های دکمه ای بسیار خطرناک است زیرا می توانند در گلو گیر کنند و باعث سوختگی شدید و یا حتی مرگ شوند.

۷- از خرید اسباب بازی هایی که صداهای گوش خراش و آزاردهنده دارند، اجتناب کنید: اسباب بازی هایی که صدای بلندی ایجاد می کنند (مخصوصاً اسباب بازی هایی مانند واکی تاکی و موبایل های اسباب بازی که در مقابل گوش قرار می گیرند) می توانند برای شنوایی کودکان (و حتی والدین!) مضر باشند.

۸- مراقب خطر گیر افتادن کودک باشید: صندوقچه ها و جعبه های بزرگ اسباب بازی باید به گونه ای طراحی شود که کودکان را به دام نیندازد یا باعث گیر افتادن آنها نشوند. بهتر است از اسباب بازی هایی استفاده کنید که دارای درب سبک قابل جابجایی و یا بدون درب باشند.

جعبه های اسباب بازی بزرگ، باید سوراخ های تهویه داشته باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که درب جعبه آهسته بسته می شود و مجهز به لاستیک یا سایر درپوش هایی است که در هنگام بسته شدن درب، از بسته شدن کامل آن جلوگیری کند (درب جعبه باید پس از بسته شدن، به میزان ۱۲ میلی متر یا بیشتر باز بماند). به این ترتیب هم انگشتان کودک آسیب نمی بینند و هم به تهویه کمک می شود.

۹- از ایمنی وسایل کمکی شنا اطمینان حاصل کنید: وسایل کمکی شنا مانند حلقه های بادی یا بازوبندها باید با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشند.

دستورالعمل های ایمنی را با دقت دنبال کنید و فراموش نکنید که این وسایل همیشه باید تحت نظارت بزرگسالان استفاده شوند.

۱۰- از اسباب بازی های متناسب با سن کودک استفاده کنید: اسباب بازی هایی که برای کودکان بزرگتر طراحی می شوند، می توانند برای کودکان کوچک، کاملا نامناسب یا حتی خطرناک باشند. بنابراین با توجه به نکات گفته شده در مورد انتخاب اسباب بازی های مناسب سن، انتخاب درستی داشته باشید.

مطمئن شوید که اسباب بازی های رنگی حاوی عناصر سمی مانند سرب نباشند. علاوه بر این توجه کنید که گلوله های تفنگ ها یا موشک های اسباب بازی، سنگین و آسیب زننده نباشند.

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۱ تا ۴ ساله کدامند؟ بهمراه تصاویر

با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب، اسباب بازی های ایمن و مناسب سن فرزندتان را انتخاب کنید و اوقات خوش و به یادماندنی را برای او رقم بزنید.

منبع ۱ منبع ۲ منبع ۳

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا